ICSI in Gent

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door marjol, 8 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Na 11 miskramen, waarbij we al via Gent allerlei medicatie hebben gebruikt en het met medicatie ook nog 4x is misgegaan, gaan we nu op advies van Gent een nieuw traject in. De redenering is nu dat ik te snel zwanger wordt (10x binnen 1 ronde zwanger en 2x na 2 rondes) en alles laat innestelen dus ook de embryo's met genetische afwijkingen en dat worden hoe dan ook miskramen.
    We willen nu dus starten met een ICSI PGS traject waarbij vooraf alles wordt gescreend op chromosale afwijkingen en dat er dan hopelijk een embryo overblijft die teruggeplaatst kan worden. Dit kan niet in Nederland dus moet in Gent. Allereerst moeten we bij de verzekering dus een machtiging aanvragen voor de ICSI in Gent, want de vraag is of we überhaupt voor vergoeding in aanmerking komen aangezien we dus wel zwanger worden. Ik ben nu bezig alle informatie te verzamelen om met een goed verhaald naar de verzekeraar te gaan.

Nu mijn vraag zijn er mensen die nog tips hebben voor ons hoe alles te regelen?
    Wat ik bijvoorbeeld al gehoord heb is dat men follikelmetingen in NL laat doen. Het is voor ons ivm werk ook geen doen om heen en weer te rijden naar Gent (kost ons 5 uur op een dag). Weet iemand bijv. een echopraktijk in de buurt van Arnhem die dit evt. doet. Dit lijkt me goedkoper dan in het ziekenhuis.
    Zijn er nog andere dingen waar we aan moeten denken?

2. Lies30

Lies30 Fanatiek lid

1 nov 2014
    1.019
    28
    48
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Zuid-Holland
    #2 Lies30, 8 apr 2016
    Laatst bewerkt: 8 apr 2016
    Ik denk dat je pgd bedoeld?
    Een vriendin van mij is nu zwanger dmv icsi-pgd in Gent :)
    Zij had idd de follikelmetingen in Nederland, alleen de start en laatste meting voor de punctie in Gent dacht ik.

Qua verzekering maakt het volgens mij niet uit, zij heeft ook zwangerschappen in NL gehad (en 1 gezond geboren kind). Ik zal vragen of zij hier kan reageren op je vragen.

Ps: ze gaat een weekendje weg dus reactie kan wat later komen (als ze wil natuurlijk ;) )

3. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Bedankt voor je reactie. Het heet trouwens echt PGS. Ze screenen namelijk op alle chromosomen en niet op 1 specifieke afwijking. Wij (man en ik) hebben genetisch onderzoek gehad en daar is niets uitgekomen.
    Ben benieuwd naar de reactie van je vriendin.

4. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Ga er wel van uit dat je voor 1 ICSI-traject toch echt minimaal een keer of 6 naar Gent moet rijden hoor... (intake, eerste meting, laatste meting, punctie, terugplaatsing, evaluatie)
    Wij konden ook een aantal follikelmetingen in Nederland doen, maar niet allemaal.
    Let er ook even op dat je aanvullende behandelingen die niet in Nederland gedaan worden, vaak niet vergoed krijgt. Wij kregen zelfs maar 80% van Nederlands tarief vergoed, wat erop neerkwam dat we uiteindelijk bijna 5 duizend euro zelf moesten betalen. (gelukkig wel weer een deel kunnen declareren bij de belastingaangifte bij 'bijzondere zorgkosten')

Ik hoop voor jullie dat het wat gaat opleveren! Veel sterkte met het traject in ieder geval.

5. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Bedankt. Wij houden inderdaad rekening met 6000 euro, want bovenop de ICSI moet de PGS ook betaald worden en dat wordt zo ie zo niet vergoed. Hopelijk veranderen de belastingregels niet al teveel en krijgen we zo nog een deel vergoed.
    Had al wel begrepen dat we nog een flink aantal keren naar Gent moeten dus als we een aantal keer kunnen vermijden, zou dat fijn zijn anders kost het ons zoveel vrije dagen en die hebben we niet.

6. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Hoi marjol,

Ik ben nu zwanger via icsi-pgd in Gent. Bij mij is een translocatie geconstateerd op chromosomen 2 en 19. Bij mijn weten is pgd en pgs gewoon hetzelfde maar dan een andere benaming. De arts noemde het bij de punctie ook pgs en ik schrok even maar hij zei dat het hetzelfde was. Ik wist niet dat het mogelijk was om ALLE chromosomen te screenen!
    Ik heb in totaal 2 pogingen gedaan, beiden in Gent. Bij CZ wordt alles verzekerd, op een paar kleine kosten na (mss in totaal 50-60 euro).
    Als je nog vragen hebt mag je me ook pb-en! Succes in ieder geval!

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    volgens mij.. als je in aanmerking komt voor pgd/pgs krijg je dús ook de ivf/icsi vergoed.. je kunt immers geen pgd doen zonder ivf. op het aanvraagformulier van cz kan je pgd apart aankruisen.

8. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    #8 marjol, 9 apr 2016
    Laatst bewerkt: 9 apr 2016
    Volgens de prof. In Gent mochten wij het woord PGS niet gebruiken richting de verzekeraar aangezien dat in Nederland niet mag en het dan wordt afgekeurd in zijn geheel. Dit had ze al een aantal keren gezien bij NL patienten. Het is echt lastig, want alles op gebied van herhaalde miskramen waarbij er geen oorzaak is gevonden is experimenteel en dat wordt niet zo gauw vergoed. Het zou fijn zijn als we in ieder geval al een deel zouden krijgen.

Op dit blog nog wat uitleg: Evolutie blog: Pre-implantatie genetische diagnostiek (PGD) versus pre-implantatie genetische screening (PGS)

9. Adriana85

Adriana85 VIP lid

20 okt 2010
    6.081
    25
    48
    Aha dat is mij nu duidelijk. Het is voor de Nederlandse verzekeraars eigenlijk een ethische kwestie. Wat ik ook wel begrijp want het gaat heel ver. Wanneer hebben jullie weer een afspraak in Gent?

10. marjol

marjol Fanatiek lid

14 nov 2009
    1.881
    3
    36
    Gelderland
    Ik moet nog een mail sturen en dan krijgen we een afspraak op korte termijn bij de prof.

Het is inderdaad een ethische kwestie, maar soms wou ik wel dat men in uitzonderlijke gevallen, zouden moeten kunnen afwijken. Want hoe ethisch is het om iemand maar miskraam na miskraam te laten krijgen en gewoon helemaal NIETS te doen. Misschien 1 academisch centrum aanwijzen waar het wel zou mogen waarbij een medisch ethische commissie er over beslist.

Deel Deze Pagina