TESE - ICSI -embryo's max 3 dagen

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Femke33, Mar 30, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Femke33

Femke33 Nieuw lid

Mar 23, 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb nog niemand gevonden die hetzelfde heeft meegemaakt als wij en zou heel graag horen wat anderen hiermee gedaan hebben of wat ze ervan denken.
    In 2015 hebben wij te horen gekregen dat er geen zaad bij mijn vriend aangetroffen was. Hierna een tese gedaan, 3 rietjes ingevroren (slecht aan 1 kant iets gevonden aan de andere kant ontbraken de buisjes). FSH was veel te hoog dus geen practisch probleem dat op te lossen is echt iets met de aanmaak. ICSi 1 in tilburg gedaan 3 eicellen, 2 bevrucht, 1 3-daagse teruggeplaatst niet zwanger en geen cryo's, ICSI 2 in Tilburg 7 eitjes 6 bevrucht, 1 3-daagse teruggeplaatst niet zwanger en geen cryo's. Besloten met het laatste rietje over te stappen naar Dusseldorf. Alle bloedwaardes enz waren goed bij mij en vol goede moed poging 3 in. Misschien kon de calciumactivator uitkomst bieden. In dusseldorf plaatsen ze 5-daagse embryo's terug, maar gaven wel aan dat vanaf dag 4 het zaad pas een rol gaat spelen, daarvoor gaat het om de kwaliteit van de eitjes. Deze keer 9 eitjes en 8 bevrucht. Werden op dag 5 gebeld ze waren na dag 3 allemaal gestopt met delen. Dit wijs op bijvoorbeeld een genetische afwijking van het zaad of wat dan ook iets is er in elk geval niet goed.
    We twijfelen moeten we doorgaan nog een TESE laten doen of heeft dat geen zin. Mijn gevoel zegt heel sterk dat er iets mis is met het zaad en dat we na 3 pogingen wel kunnen concluderen dat dit niet gaat werken. En dat het onverstandig is om door te gaan terwijl we het antwoord eigenlijk weten en de klap komt toch een keer. Tilburg zegt ja we kunnen hetzelfde trucje weer doen maar waarschijnlijk zonder resultaat. Duitsland wil nog 1 poging doen maar schat onze kansen heel beperkt en geeft aan dat het wellicht beter is om na te gaan denken over alternatieven (KID of adoptie).
    Zijn er mensen die dit ook meegemaakt hebben?
    Zou het heel fijn vinden als jullie willen reageren.
    Femke

2. Mijn ervaring is dat als ze in DD aangeven dat het verstandiger is om aan andere opties te denken, dat ook wel echt zo is.. Juist omdat ze daar zoveel kunnen, zijn de mogelijkheden wel echt op als ze zoiets zeggen.. :(

Nog een TESE zou ik, gezien de lage slagingskans en de eventuele gevolgen voor je man, niet aandurven, denk ik. Mocht je dat wél nog willen, dan zou ik voor een micro-TESE in Mülheim gaan (werken samen met DD), niet voor een 'gewone' TESE in Nederland.

Wil jullie heel veel sterkte wensen. Wij hebben een soortgelijke ervaring (TESE, DD, alleen wij hadden -weer- geen enkele bevruchting en toen was direct duidelijk dat het nooit zou lukken en we voor andere opties moesten kiezen) en ik weet hoe groot die klap is, als de artsen zeggen dat het niet meer gaat gebeuren of dat je kansen héél klein zijn.. Knuffel!

In DD zit je trouwens wel echt héél goed als je een donor overweegt!

3. Islah

Islah Niet meer actief

Je zit in het verkeerde subforum geloof ik...

4. dingetje81

dingetje81 Actief lid

Nov 21, 2011
    166
    186
    43
    @femke 33.

Ik heb hier geen ervaring mee, maar wil jullie toch even alle succes en wijsheid wensen. Ik hoop dat jullie tot een wijs besluit kunnen komen, waar jullie beiden mee kunnen leven...

Ps; volgens mij zit je gewoon in het goede subforum 😉

5. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

Jun 23, 2014
    7,299
    6
    38
    Als jullie nog een poging willen wagen, dan kan ik Ubiquinol aanraden in een poging de zaad- en eicelkwaliteit te verbeteren. Dit moet wel langere tijd geslikt worden om resultaat te kunnen hebben.

Heel veel succes bij de afwegingen.

6. Femke33

Femke33 Nieuw lid

Mar 23, 2016
    3
    0
    0
    NULL
    NULL
    Maar niemand heeft hier ervaring mee dus?
    En bedankt voor de vitamine-tip, maar ik kan me niet voorstellen dat het zaad daar dusdanig beter van wordt. Of onderschat ik het effect hiervan dan?
    Iemand ervaring mee met echte kwaliteitsverbetering van het zaad na het slikken van vitamines. Mijn partner slikt nu calcium, zink en foliumzuur.
    Bedankt voor de reacties!
    Femke

7. limburger

limburger Niet meer actief

Hoi feme
    Ik kan je helaas ook niet adviseren. Heb je al eens gekeken in het topic "Geen bevruchting of celdeling bij icsi".
    ik las daar laatst iets over een MOAT test en eicelactivatie.
    Is het zeker dat het "probleem" niet met eicellen te maken heeft?
    Hoop dat iemand je verder kan helpen.

8. 22baco

22baco Lid

Apr 6, 2015
    89
    0
    6
    NULL
    NULL
    Wij gaan ook voor KID, bij ons was verteld dat de slaagkans van de TESE erg klein zou zijn omdat mijn vriend vanaf zijn geboorte door een fout is gesteriliseerd..
    Wij hebben lang gedacht of we de TESE zouden doen (meer dan een jaar) maar toch besloten voor KID te gaan..

9. Islah

Islah Niet meer actief

Waarschijnlijk was het topic al verplaatst.

10. Gezegend

Gezegend Actief lid

Dec 9, 2012
    414
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn man heeft azospermie..in 2013 een tese behandeling gehad helaas niks kunnen vinden in de rechterbal. Een klap!
    Na ongeveer 2maanden een tweede tese en tot ons grote verbazing is hier wel wat zaad gevonden. Hiermee heb ik 3icsi behandelingen gehad veel eitjes bij elke icsi telkens 2 terugplaatsingen..maar helaas zonder resultaat.

Ons is verteld dat de zaad blijkbaar niet van goeie kwaliteit was dat het alleen maar verslechterd tijdens het invriezen...

Omdat wij nog 1 rietje over hadden. Konden wij kiezen voor een laatste poging of kiezen voor een verse terugplaatsing: dat zou betekennen dat mijn man voor de 3e keer een tese behandeling moest doen waarbij het op dezelfde moment bij mij terug geplaatst zou worden.

Wel zijn er wat risico's voor mijn man kans op testeron te kort en hierdoor zijn leven lang pillen moet slikken, ongelukkig voelen ( door tekort aan testeron) hart en vaat ziektes ect ect...niet normaal.

Ons kinderwens is super groot. Maar niet als het tenkoste gaat van onze gezondheid.

Zodoende uitgekozen om voor de laatste rietje te gaan..helaas ook hieruit geen zwangerschap.

Wij gaan nu voor een behandeling in turkije humanfirstivf moet je ff google..wij gaan daar voor een micro-tese.
    Ik raad jullie het echt aan!

Blijkt ook super ongezond te zijn zoveel operaties bij mijn man. Jammer dat ons dit niet is verteld.

Success verder!!

11. Spookje

Spookje Actief lid

Jul 23, 2013
    348
    28
    28
    Female
    Midden van het land
    Hoi Femke,

Onze situatie is niet helemaal hetzelfde, maar wel deels vergelijkbaar vwb het Tese-verhaal.

Na wat onderzoeken werd al snel duidelijk dat er geen zaadcellen waren te vinden. De enige oplossing daarvoor was een Tese uitvoeren. De androloog was daar op zich voor, behalve dat daardoor het testosteron-level van mijn vriend verder zou dalen, met allerlei vervelende, permanente gevolgen.
    Wij wilden heel graag ouders worden, maar niet ten koste van de gezondheid van één van beiden.

Er zijn toen nog wat extra tests gedaan en toen zijn er toch enkele zaadcellen gevonden waar Icsi mee kon worden gedaan. Dat hebben we gedaan, maar bij de eerste poging was er geen bevruchting en bij de tweede poging ook maar eentje (en die was maar tweecellig, dus eigenlijk weer niets), dus zonder positief resultaat.
    In het zh hier wilden ze nog wel één poging doen, maar dat zou dan echt de laatste zijn. Omdat ze in België wat meer onderzoek doen en meer mogelijkheden hebben, zijn we bij het UZ in Gent geweest voor mogelijke ondersteuning bij eicelactivatie. Daarvoor moesten echter zaadcellen worden ingevroren en er waren er niet voldoende. We hebben toen nog wel een afspraak gehad met een professor en uiteindelijk zouden ze daar ook een gewone Icsi doen, dus het zou geen toegevoegde waarde hebben.

Een Tese vond hij niet zinvol. Als we dat hadden gewild, had het gekund, maar de kans dat er iets gevonden zou worden, was niet groter omdat er eerder al wel enkele zaadcellen waren gevonden. Hij omschreef het als volgt: zie de bal als een woestijn en je moet net een oase treffen wil je ook zaadcellen aantreffen. M.a.w. de kans dat je niks vindt, is nog steeds vele malen groter. Met alle mogelijke negatieve gevolgen voor het testosteron.

Uiteindelijk heeft mijn vriend toen drie maanden vitaminepillen geslikt, maar ik moet uitzoeken of ik nog kan vinden welke dat waren. Bij ons ontstonden er vrijwel geen bevruchtingen. De kans dat de zaadcellen die er zijn gewoon ook niet zo goed zijn, is natuurlijk vrij groot.
    Vervolgens hebben in NL nog één reguliere poging gedaan, waarbij er één tp is geweest. Zonder succes. Het was wel tiencellig op dag drie, dus het zag er goed uit, maar geen idee of dat door die preparaten kwam.

We hebben alles geprobeerd en nog verder doorgaan voelt voor ons niet als zinvol. Dus die deur zit dicht. We zijn nu gestart met een donortraject.

Heel veel sterkte deze periode, want je krijgt een enorme klap en je gevoel zal alle kanten op schieten.

Share This Page