Ik had het met een vriendin laatst over IVF. Uit haar omgeving kent zij heel veel stellen die door middel van IVF zwanger zijn geworden. maar volgens haar was het zo dat de eerste keer IVF minder kans maakt dan de keren daarop. M.a.w het lukt vaak niet de eerste keer bij veel stellen, meer dan wanneer ze het een 2de of 3de keer proberen. Vraag mij of dit klopt?
Haai Smoeltje, Ik ken inmiddels ook aardig wat stellen in mijn omgeving waarbij de IVF is gelukt. Het blijft bij iedere poging ongeveer 20% kans, net zoals in een normale cyclus. Bij de ene lukt de eerste keer wel, en de ander heeft 2, 3 of zelfs meer behandelingen nodig. Er is geen pijl op te trekken. Ikzelf laat bijvoorbeeld altijd een half jaar tussen de pogingen in zitten. Er zijn erbij die steeds een maand wachten. Het ligt er maar aan wat de rede is van de vruchtbaarheidsproblemen. Succes alvast. Groetjes, Elvira
Hey Elvira, Ja, klopt ik lees overal dat de kans per behandeling 20% is. Maar zij was zo stellig hierover. Wat is jouw reden om een half jaar pauze per behandeling in te lassen? Ik begreep al van de arts dat dat per persoon scheelt. Maar de duur is denk ik ook afhankelijk van hoe oud je bent. Ik ben 36 ( bijna dan) en ik denk niet dat ik een half jaar tussen iedere behandeling zal inlassen. Maar een maand is ook zo kort, doe je je lichaam enorm veel geweld aan lijkt mij.
Smoeltje, Over pauzes...dit heb je niet altijd voor het kiezen. Sommige ziekenhuizen hanteren een "rustperiode" verschillend dus hoe lang deze is. Vier moet wel i.v.m. de endo. Of het IVF poging op een bepaald moment lukt? Denk ik echt niet hoor...pech of geluk, meer is het niet. Elke ronde is evenveel kans. Tuurlijk...als je er tien doet is er best wel een kans dat die 10e keer dan eindelijk raak zal zijn...maar dat is natuurlijk een beetje raar beredeneren. Ik hou het op geluk :-D / of pech natuurlijk.
Hoi Smoeltje, Ik moet inderdaad een half jaar rust door endometriose. Na een mislukte poging, wordt ik dan op lucrin injecties gezet die dan de cyclus een lange tijd stillegt, zodat het binnenin rustig blijft. Vanaf de lucrin start ik dan ook weer. Ik ben ook nog vrij jong 27 jaar, dus er staat NOG geen druk achter. Ik heb het toen ook aan de artsen gevraagd en die zeggen ook de ene groep wordt zwanger na 1 ivf en de andere na 2 de andere na 3 en ga zo maar door. Ivf is nog steeds russisch roulette, zo noem ik het dan maar. Of het is Rood of het is Zwart. Elmo zegt het ook al, geluk of pech. Ik denk dat als het gelukt is dat je wellicht je situatie idealiseert en bij je stelling kan blijven. Heb geen idee hoe dat in zijn werk gaat. Ik ben van de 2de ivf zwanger geweest, nou ja dat was eigenlijk de 1e ivf, want die is toen voor de punctie afgebroken. Helaas is dat niet goed gelopen, maar ik ken er genoeg die wel zwanger zijn geworden van de 1e ivf. Jemig lang verhaal, maar hoop dat ik hem duidelijk heb verwoord. Groetjes, Elvira
Bij mij was de 2e hormoonbehandeling beter op mij afgestemd, maar goed ze hadden de 1e als vergelijkingsmateriaal Tevens was de 2e terugplaatsing pas een succesverhaal. Ook hier denk ik dat als je je lichaam rust hebt gegeven en ze de embryo (cryocyclus) zonder poespas (hormonen) terug kunnen plaatsen je betere kansen hebt. Maar goed, dat zegt mijn gevoel Groetjes, Danielle