ICSI maar eigen ziekenhuis doet geen GUO

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Happy1978, 3 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Happy1978

Happy1978 Bekend lid

15 apr 2011
    502
    0
    0
    Hoi Meiden,

Volgende week heb ik de 20 weken echo. Nu kom ik er gisterenavond achter dat er verschillende soorten 20 wkn echo's zijn, dit wist ik dus niet.

Ik sta gepland voor de SEO. Ik loop in mn eigen woonplaats bij de gyn, had ook de verloskundige mogen zijn, maar aangezien het allemaal niet zo makkelijk ging (ISCI) en ik bij de 1e een keizersnede heb gehad, dacht ik, blijf meteen bij de gyn. onder behandeling, uiteindelijk had ik hier toch naar toe gemoeten ivm eerdere keizersnede.

Nu belde ik, en werd er doodleuk gezegd dat een GUO alleen voor bepaalde medische aspecten zijn, nou ik heb ICSI gehad...
    Nou doen ze hier eerst de SEO en mochten ze daar iets op zien dan sturen ze je door voor een GUO. Vind ik wel raar, want ik lees op hier en op internet dat de meeste meteen een GUO krijgen bij ICSI.

Wat moet ik hier nu mee. Het duurt nog een week en ik heb nu al zoveel spanning en van de week zelfs gedroomt dat het niet goed was. Verder verloopt de zwangerschap prima, geen kwaaltjes voel me goed en voel de kleine sinds een paar dagen ook duidelijker.

Zijn er hier meerdere die een icsi hebben gehad en die gewoon een SEO hebben gehad.

Bedankt!

2. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Je hoort het vaker idd. Maar neemt nietnweg dat je er gewoon recht op hebt

3. deb27

deb27 Fanatiek lid

17 okt 2010
    2.052
    0
    0
    in het noorden
    Ik heb ook geen GUO gehad,kwam er ook pas te laat achter en toen kon het al niet meer.

4. botervliegje

botervliegje Fanatiek lid

30 dec 2007
    1.732
    72
    48
    Mijn gynaecoloog vertelde me tijdens de guo dat hij verwacht dat dit voor icsi afgeschaft gaat worden, omdat is gebleken dat een guo eigenlijk geen meerwaarde biedt. Het is onderhand duidelijk dat icsi geen extra kans op afwijkingen meebrengt, in elk geval geen afwijkingen zichtbaar op 20 weken echo. In feite goed nieuws.

5. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Eens met botervliegje het is idd niet standaard met icsi. Je bent uiteindelijk zwanger geraakt dus word je na het hele mmm gebeuren als gewone zwangere gezien.
    Ik weet wel dat ik dat toen best vervelend vond.

"ik ben wel uit de mmm, maar de mmm nog niet uit mij"
    Xxxxxx

6. Happy1978

Happy1978 Bekend lid

15 apr 2011
    502
    0
    0
    Bedankt voor jullie reakties. Ik had het fijn gevonden als het even met me besproken was, dan had ik de keuze zelf kunnen maken. Wellicht had ik dan zelf ook wel voor de SEO gekozen, maar goed, deze staat nu voor volgende week en ik leef er zo naar toe, dat ik 'm nu ook laat staan. Waarschijnlijk kan ik er toch niets meer aan veranderen.

Goed om te lezen dat het waarschijnlijk afgeschaft wordt en dat dit dus blijkbaar niet veel meerwaarde geeft.

Soms word je ook gek gemaakt door alles wat je leest, voor gisteren wist ik niet beter.

Nu maar duimen op een goede 20 weken echo, kan ik weer lekker genieten van dit wondertje (doe ik toch wel hoor!)

7. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Het streekziekenhuis waar ik onder behandeling ben bij de gynaecoloog doet ook geen GUO's. Daarom was ik doorverwezen naar het UMCG.
    Daar heb ik dus mijn GUO gehad.

Bij Aiden was ik onder behandeling van een verloskundige. Die heeft mij destijds ook doorverwezen voor een GUO naar het UMCG.

Maar volgens mij is een SEO ook vrij uitgebreid hoor.
    Zelfs bij een gewone echo in ons streekziekenhuis (had laatst een groei-echo) willen ze nog wel eens uitgebreid kijken.

8. Gigi85

Gigi85 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.138
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet verder niks van ICSI, maar had zelf om heel andere redenen een GUO I. Mij werd verteld dat het weinig verschilt van een SEO, dat het voornaamste verschil is dat ze bij een GUO met twee personen kijken (echoscopist plus een arts), maar ze kijken naar dezelfde dingen als bij een SEO en de echo duurt ook ongeveer even lang. Ik had overigens wel een GUO type 1, bij type 2 zal het anders zijn. Ik zou me hierover in elk geval geen zorgen maken, een SEO is inderdaad evengoed heel uitgebreid.

9. moradora

moradora Fanatiek lid

6 mrt 2013
    1.310
    6
    38
    verzorgende
    Provincie Groningen
    Wij krijgen een GUO vanwege afwijkingen aan manskant.
    maar.... dit was bij de eerste ook bekend kregen toen SEO. Nu de 2de via hormoonbehandelingen is gekomen en we daardoor ook een ges;rek hebben gehad bij klinische genetica mogen we nu wel een GEO waarbij ze oa.uitgebreid gaan kijken of die afwijkingen bij deze gup aanwezig zijn of niet.

10. Aquilegia

Aquilegia VIP lid

19 apr 2007
    8.914
    3
    36
    Vrouw
    psycholoog en astroloog
    Midden-Nederland
    Bij ICSI heb je meteen recht op een GUO. Als je het echt wil, zou ik erop staan.

Bij ons doet het hoofd van de echoafdeling (een zeer ervaren echo-gynaecoloog) de GUO's. Het is dus (ook) de kwalificatie van de persoon die de echo maakt, die een verschil aangeeft.

Een GUO zou uitgebreider zijn, maar bij ons duurde het echt niet langer. Die man ziet alles zo razend snel, het was voorbij voordat ik het wist.

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Gigi Onze GUO is door een speciaal opgeleide gyn gemaakt, er is niet door twee artsen tegelijk gekeken. Een GUO wordt gemaakt door een gyn, niet door een echoscopiste zoals bij een normale SEO. Ik heb beide echo's gehad. Het verschil was dat er bij de GUO ook werd gekeken naar de bloedstromen in de organen. Je zag blauwe en rode stromen lopen in beeld, die werden uitvoerig bekeken en beoordeeld. Maar misschien wordt dat inmiddels ook wel bij een standaard SEO gedaan, voor ons is het alweer 5,5 jaar geleden. Verder was de echo veel uitgebreider dan de standaard SEO. Ik wist niet dat de GUO ook weer onderverdeeld is in type 1 en 2. Wij kregen de meest uitgebreide versie door de medische indicatie vanwege de ICSI.

12. Happy1978

Happy1978 Bekend lid

15 apr 2011
    502
    0
    0
    Gisteren de SEO gehad en alles zag er goed uit. Ik heb vertrouwen dat het goed zit. Als ik eerder voor de keuze was gesteld, was ik wel voor de GUO gegaan hoor.

13. Gigi85

Gigi85 Fanatiek lid

8 feb 2012
    1.138
    0
    0
    NULL
    NULL
    Naar die bloedstromen hebben ze bij mij inderdaad ook gekeken. Het verschil tussen type 1 en 2 is mij uitgelegd, omdat ik meer informatie heb gevraagd hierover omdat ik niet begreep waarom ik een GUO kreeg en niet gewoon een SEO (te lang verhaal om hier uit te leggen :)). Mij werd toen in het ziekenhuis verteld dat ze bij GUO type 1 altijd met zijn tweeën kijken. Misschien verschilt dit ook per ziekenhuis, ik weet het niet.

@ Happy1978: fijn dat alles goed is, nu lekker genieten van je zwangerschap!

Deel Deze Pagina