ICSI met TESE

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Kiekske, Oct 22, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Hoi allemaal,

Mijn man en ik zijn in de mmm terecht gekomen. Via een omweg zijn we in Gent terecht gekomen, waar we het gevoel hebben helemaal goed te zitten.

Mijn man heeft vorig jaar oktober een hersteloperatie gehad. In ons plaatselijke zkh in dec zaadtest: 1,2 miljoen, niet goed dus. Na een half jaar nog een test: 300.000. Pfoe, erg slecht. We werden meteen doorverwezen voor IVF/ICSI en mijn man moest nogmaals zaad inleveren om mogelijk in te vriezen. Uitslag afgelopen augustus: 0. Wat een klap. We zijn toen doorverwezen naar Nijmegen ivm ICSI met TESE, maar liepen daar tegen een wachtlijst van 8 maanden tot een jaar aan. De keuze voor Gent was snel gemaakt. Daar zijn we in september op intake geweest en hebben dezelfde dag weer bloedonderzoeken gehad. Morgen moet mijn man nogmaals een potje gaan vullen en 's middags krijgen we de uitslag. Ik weet dat het 0 is, maar toch zijn er de zenuwen. Wanneer de uitslag slecht is, krijgt hij 14 november de TESE-operatie.

Ik vroeg me af of er meiden zijn die mij hun ervaringen mbt ICSI met TESE kunnen vertellen. Ik ben een tijdje rustig geweest, maar nu het toch weer erg dichtbij komt, slaan de spanning en stress toch weer toe...:)

Groetjes!

2. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Ik breek even in, al kan ik je over TESE niet verder helpen.
    Echter, mijn man heeft ook een hersteloperatie gehad en we weten dus wel hoe dat gaat en wat de risico's zijn. Het klinkt alsof bij jouw man het zaakje door litteken-weefsel weer is dichtgeslibt. Een niet-onbekend gevolg van een hersteloperatie.
    Wat ik me afvraag is waarom ze bij jullie niet hebben voorgesteld om nogmaals te kijken om de zaadleiders doorgankelijk te maken. Dit is bij ons toen wel voorgesteld (maar bleek achteraf niet nodig)....

3. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Hoi,

Dat is wel iets wat ik morgen nog wil vragen. Ik zat daar zelf ook aan te denken. Ik hoop ook maar dat dat het probleem is, wat wel logisch zou zijn. Het is even afwachten en dat is iets waar ik niet zo goed in ben.

Ik zie dat jij zwanger bent. Allereerst gefeliciteerd natuurlijk en ik hoop dat je er volop van kan genieten!

4. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Dank je! Ik hoop snel ook bij jullie!
    Hopelijk krijg je morgen goede antwoorden op je vragen. Zelf vind ik TESE een hele stap als er de optie is nogmaals naar de zaadleiders te kijken, maar misschien hebben zij hele steekhoudende argumenten om dat niet te doen.

5. foofur

foofur Lid

Jun 18, 2008
    10
    0
    0
    Ik heb ervaring met icsi met tese. Ook eerst een hersteloperatie laten doen, maar achteraf vonden wij dit dus zonde van het geld. Dit hadden we ons beter kunnen besparen. Je weet dat er zaadcellen zijn en deze vinden ze met de tese waarschijnlijk ook wel terug. Mijn man heeft dit overigens met plaatselijke verdoving laten uitvoeren. het resultaat twee maal de eerste keer zwanger en twee prachtige dochters van nu 2,5 en 1,5 jaar. Wij zijn in Dusseldorf geweest.:)

6. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Foofur, wat een mooi resultaat!

Wij zijn gisteren weer in gent geweest en hebben erg goed nieuws gekregen: er zijn ineens 900.000 zaadcellen in het spermastaal van mijn man gevonden!! De TESE is meteen afgelast en in december mogen wij starten met de ICSI behandeling. Mijn man moet nog 3 keer een staal in gaan leveren, zodat ze voor de zekerheid zaad in kunnen vriezen. Mochten er op de dag van de punctie geen zaadcellen zijn, dan kunnen ze de ingevroren gebruiken of hij krijgt alsnog een acute TESE. Wij zijn helemaal happy en hopen dat we net zo'n mooi resultaat mogen krijgen dan dat van jullie!:)

7. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

Aug 27, 2010
    1,044
    1
    0
    NULL
    NULL
    jeetje wat een verandering oppeens: eerst wel TESE nu geen TESE. Mijn man is toevallig vorig week voor een TESE geweest en nu herstellend. Ik weet dus ''alles'' van TESE en we hebben eindelijk positief nieuws: er is zaad gevonden!!!! Nu op naar ICSI...

sterkte meid!

8. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

@nana,

Wij stonden er ook zeer van te kijken, maar hadden bij die laatste test met uitslag 0 echt onze twijfels. We snappen er niks van, maar we houden ons maar gewoon vast aan hetgeen ze gisteren gevonden hebben. Ik was zo positief verrast, dat ik helemaal vol schoot. Nu maar hopen dat de komende testen ook met een positief resultaat zijn.

Jullie staan dus ook aan het begin van het ICSI traject, spannend! Ik wens jullie heeeeeeel veel succes en hoop dat er snel een heel mooi resultaat is!

9. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,473
    4,924
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wat een geweldig nieuws! Een heel voorspoedig ICSI-traject gewenst en hopelijk natuurlijk met een heel mooi resultaat!

10. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Dank je! :) Wij zijn er ook superblij mee! Ik zat echt ff te huilen bij het nieuws, gelukkig snapte de arts me wel...

Jij heel veel succes met de laatste loodjes!!!

11. Karen79

Karen79 Actief lid

Feb 21, 2011
    287
    0
    0
    Wauw wat een goed nieuws!

Ik wilde net mijn verhaal komen vertellen, maar nu zie ik dat het bij jou bijna hetzelfde is verlopen!

Wij waren onder behandeling bij het Erasmus in Rotterdam, en daar wisten ze zeker dat TESE de enige mogelijkheid was. Dus de operatie werd ingepland...
    Wij gingen ondertussen naar Gent. Daar aangekomen zeiden ze direct al dat een operatie waarschijnlijk niet nodig was omdat ze iedere keer wel wat levend zaad gevonden hadden. (tussen 300.000 en 800.000)
    Dus wij de operatie in Rotterdam annuleren. En boos dat ze waren! We hebben wel zeker 3 telefoontjes en brieven gehad dat we opnieuw in moesten plannen...

Uiteindelijk hebben we in mei/juni onze eerste ICSI poging in Gent gedaan. Gewoon met vers zaad, en van de 29 goede eicellen waren er 20 bevrucht! (zo slecht was het dus ook weer niet, zeiden wij tegen elkaar. :D )
    Mijn vriend is ook van tevoren nog totaal 3 keer geweest om cryo zaad op te bouwen, maar dat is niet nodig geweest.

Inmiddels ben ik 5 weken zwanger van de tweede cryo terugplaatsing. :)

We zijn erg tevreden over Gent, maar ik wil je wel adviseren om overal bovenop te blijven zitten. Soms zijn ze wat laks met bellen...
    Zo werden wij pas gebeld dat een cryo terugplaatsing niet door kon gaan toen we al bij Antwerpen reden...

En verder ruim van tevoren regelen in Nederland dat je de follikelmetingen daar kan doen. De ziekenhuizen hier doen daar nog wel eens moeilijk over. (Het Erasmus weigerde gewoon, en uiteindelijk echt wel 5 telefoontjes moeten doen om een andere plek te vinden...)

12. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

@Karen

Wat een gedoe soms met die ziekenhuizen! En dat ze gewoon boos worden omdat je iets afzegt...

Dus jullie zijn ook voor Gent gegaan en met een heel mooi resultaat als gevolg! Van harte gefeliciteerd!

Ik moet zeggen dat wij in Gent tot nu toe alleen nog maar een positief gevoel hebben. Wij hadden gevraagd of we mee mochten doen met de studie die nu loopt en daarom zijn onze afspraken naar voren gehaald. Tot nu toe ziet het er naar uit dat we mee mogen doen, omdat bij mij alles goed is en de TESE dus niet door hoeft te gaan. Helemaal super! Mijn man moet dus nog 3x voor cryozaad op pad en ik moet half november nog één test ondergaan. Als dat allemaal goed is, starten we in december! Rond de feestdagen zouden dan de punctie en TP zijn. We hopen maar dat we een mooi kerstcadeautje mogen ontvangen :)
    Voor de follikelmetingen moet ik tijdens de studie iedere keer naar Gent, maar dat vind ik op zich niet zo erg. Ik voel me daar gewoon veel beter op mijn plek dan hier in de plaatselijke ziekenhuizen.

Bedankt voor je reactie iig en geniet van je zwangerschap!!!

13. Karen79

Karen79 Actief lid

Feb 21, 2011
    287
    0
    0
    Oh wat goed kiekske!
    Fantastisch dat jullie in het onderzoek mee mogen draaien en het daardoor nog sneller zal gaan! :)

Ik ga heel hard duimen voor een goed resultaat, en ik zal je wel in de gaten houden op het forum (hoewel ik vooral meelees hoor)

Wij hadden inderdaad ook al gevraagd voor dat onderzoek. Als deze cryo poging bij ons niet gelukt was, dan zouden we eind december met de tweede poging beginnen. Dat wilden we dan ook graag in dat onderzoek doen.

Wat ik heel grappig vond aan Gent is dat het er allemaal zo vreselijk oud uitziet, en als je dan op de afdeling komt is het ineens allemaal helemaal nieuw.

14. nana1980

nana1980 Fanatiek lid

Aug 27, 2010
    1,044
    1
    0
    NULL
    NULL
    meiden, succes!

Hier nieuws: we staan op wachtlijst voor ICSI begin 2012. Het is allemaal nog wel onzeker. Na het pos. nieuws dat er met TESE 2 buisjes zaad gevonden is, kwam er weer een tegenslag: het is nog maar de vraag of de kwaliteit van het zaad goed genoeg is. Dit weten we pas op de dag van de eicel-punctie dus het zou dan kunnen zijn dat manlief op die dag ook onder het mes moet. Verder bleek dat ik neit zoveel eicelblaasjes aanmaak (bij gelukkig goede hormoonwaarde) en dat hormoondosering in de behandeling dus hoger dan gemiddeld zal zijn....pfffff......ik voel me af en toe een enorme zielepiet op dit forum want wij hebben eigenlijk de meest uitgebreide behandelaanpak die er bestaat: zowel manlief als ik moeten ''er aan''....herkennen jullie dat?? Dan ben ik notabene bijna jaloers op alle stellen die een ''gewone ICSI'' gaan doen; erg vind ik dat van mezelf......

15. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

@nana... Ik snap je gevoel wel hoor! Het liefst willen we allemaal lekker op de natuurlijke weg zwanger raken, maar helaas zitten we ook allemaal in ongeveer hetzelfde schuitje. Bij jullie moet er bij beide geholpen worden, dat is gewoon rondweg balen. Dat is niet wat je wil natuurlijk.

Ik herken je gevoel ook wel van het 'gewone' ICSI verhaal. Toen bij ons de TESE ter sprake kwam en gepland werd, was ik er echt even ondersteboven van. Maar dat meer omdat het voor mijn gevoel meteen de laatste kans was, terwijl we nog geen enkele behandeling/ kans hadden gehad. Dat kwam gewoon echt hard aan. Ik heb dan nog het voordeel dat er bij mij niks gevonden is wat een zwangerschap tegen zou moeten staan. Toen wij laatst het nieuws kregen dat de TESE niet nodig is, zat ik gewoon te huilen. Te huilen van blijdschap omdat ze 900.000 zaadcellen gevonden hadden. De meeste mensen huilen van verdriet op zo'n moment.

Maar weet je, ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. Bij jullie ook. Ze kunnen tegenwoordig zoveel! Ook wij worden gewoon mama!!

Share This Page