Hallo, na 4 jaar tevergeefs proberen en 1 mislukte IUI staat man nu op de wachtlijst voor een varicocèle (spatader) behandeling. In de tussentijd willen we graag een second opinie bij Gent en per groot geluk konden wel al eind oktober terecht. Maar zij wilden wel een zo recent mogelijk zaadstaaltje. Okee, man z'n ding gedaan vanmorgen en we hebben nu de uitslag. De zaadjes zijn in aantal erg verbeterd (van 3 miljoen/ml naar 28.9 miljoen/ml!!!) maar de beweeglijkheid is erg verslechterd. Hij had de eerste keer 56% onbeweeglijke zaadjes, de voorlaatste keer 72% (maar waarschijnlijk koorts gehad) en nu 98% onbeweeglijk. De andere 2% is niet progressief beweeglijk, oftewel niet dood maar ik denk niet dat ze de goede kant op zwemmen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze het potje met zaadjes gewoon in een koffertje zetten, dus niet in een stoofje o.i.d. Ik vroeg nog of het niet warm gehouden moest worden (had het vervoerd in m'n bh) maar ze zeiden dat ze er toch zo aan gingen beginnen en dat het binnen warm was. Het heeft volgens de papieren 19 minuten geduurd eer ze ermee aan het werk waren gegaan, dus tussen mijn afgifte en hun verwerking. Geen idee of het daar warm gehouden werd of niet. Nu zijn we erg geschrokken van de uitslag, wel blij met de hoeveelheid maar heb je daar wel iets aan als het niet beweegt? kan het dan wel gebruikt worden voor ICSI? Hebben ze het gewoon slecht bewaard daar en valt het misschien nog mee? Oh en z'n PH was ook vrij hoog, nml 8, heeft dat nog invloed? Hij heeft waarschijnlijk een slijmbeursontsteking.
Precies wat jij zegt ... te warm houden is niet goed .. want je mag als man ook niet te warm douchen ze raden de sauna af want dat is niet goed voor de kwaliteit van het zaad Mijn vriend had ook weinig tot niets ! ... en iedere x weer iets gedaan wat de dokter bij het radboud vertelde ... en ben na 12 i.u.i en 1 IVf zwanger geraakt helaas miskraam.. maar 2e IVF .. was ook weer raak ...en daar van ligt het resultaat nu 10 weken oud in de box.... en dat maar met 9 mil.. dus het komt vast wel goed alleen nooit te warm want dat is echt niet goed ! iig veel succes.
Voor ICSI is de beweeglijkheid niet van belang, omdat ze toch 1 zaadcel kiezen en die injecteren in het eitje. Dus dat moet gewoon kunnen. Het zaad moet je wel degelijk warm houden. In je bh vervoeren was dus prima. Ik weet niet of die 19 minuten dan killing waren, maar ik vind het wel vreemd. Dat het niet te warm mag zijn, dat geldt alleen voorafgaand aan de ejaculatie. Maar ook dan is de temperatuur dus enkele graden lager dan lichaamstemperatuur. Dus zo'n 34 graden. Dat is wel heel wat anders dan kamertemperatuur!
lijkt me een hele goede uitslag en voor icsi is er idd maar 1 goede nodig onze eerste zaaduitslag was 0,9 mil de keer erna 0,7 mil 2de icsi zwanger geraakt met nog minder zaad was te weinig voor 4 eicellen. toch 2 mooie kindjes uit voort gekomen. 1 verse en een cryo. en met dat slechte zaad zelfs nog een spontaan wondertje erbij gekomen