Lieve mensen, Ik moet even van me af schrijven.. we hebben afgelopen maandag te horen gekregen dat er van de 5 rijpe eicellen 0 bevrucht zijn.. Het is een bekend probleem dat mijn partner slecht zaad heeft. Hij heeft een VCM van 0,1 en daarbij is de motiliteit en de morfologie ook heel slecht. We zijn al dagen aan het huilen en moeten het nieuws echt verwerken. Ik hoop middels deze weg wat raad en moed te verzamelen. Zijn er soortgelijke verhalen? Is er ergens nog hoop? Hier is het even ver te zoeken. liefs
Hier zeker een soortgelijk verhaal. Mijn man heeft een VCM tussen de 0,1 en 0,5 (wisselt een beetje). Wij hebben 8 IVF ICSI behandelingen gehad. Uit deze 8 puncties hadden wij 3 puncties met voldoende eicellen maar zonder bevruchting. De laatste was zelfs met 10 “goede” eicellen. Uiteindelijk bleek het probleem niet mijn man met zijn lage VCM maar toch slechte kwaliteit eicellen. Hoop is er altijd denk ik. Ik zou goed laten uitzoeken of het echt aan je partner ligt qua zaad of aan mogelijk de eicellen. Wij zijn uiteindelijk overgestapt op eiceldonatie en na 2 missed abortions en 2 vroege miskramen zijn wij vitaal zwanger geworden en gebleven van de 1e terugplaatsing en hebben we inmiddels een zoontje van 1 jaar. Ben je onder behandeling in een ziekenhuis/kliniek in Nederland? Ik ik zijn overgestapt naar Gent en uiteindelijk ook Duitsland waar zowel bij mijn man als mijzelf echt alles onderzocht is. Dus wellicht dat dat nog aan te!raden is.
Hi Kramertje, Wat fijn dat je zo snel hebt gereageerd en dat ik een soortgelijk verhaal heb. Toen de VCM van je partner 0,1 was, hoe was de motiliteit en de morfologie? + totaal aantal zaadcellen? Mijn partner had de eerste keer 3 milj zaadcellen waarvan 1% A en B 5% motiliteit en de morfologie was had 100% kopafwijking. De tweede keer (zelfde maand) had hij ineens 1,6 milj. zaadcellen waarvan 0% A motiliteit 4% B motiliteit en morfologie 50% kopafwijkend. Ik ben zelf 27 jaar en mijn partner 33 jaar. Wat een verhaal 8 puncties - hoelang zijn jullie uiteindelijk bezig geweest? Bij ons is het nieuws extra rauw op ons dak komen te liggen, omdat het onze eerste icsi poging is en er nu al niks bevrucht is geraakt. Hoe was dat bij jouw eerder poging? Was er wel iets bevrucht? Ik weet niet goed hoe ik de klap moet verwerken, veel vragen en veel verdriet bij mijn partner ook. Als ik het goed begrijp ben je overgestapt voor eiceldonatie - de kwaliteit van je partner was dus wel goed genoeg om jouw eicellen te bevruchten.. bij mijn partner waren er de laatste keer maar een aantal levende zaadcellen gevonden.. (heel gek als je kijk naar de eerste analyse van 3milj. waarvan 1% A) Wat mooi dat jullie dmv de eiceldonatie een kindje hebben! Hoelang heeft dat traject geduurd? Liefs
Hoi, ik heb even teruggekeken. De mobiliteit was toen zijn vcm 0,1 was 12% A en 24% B. Morfologie was 2%, dus heel laag. Totaal aantal zaadcellen was 100.000. Mijn man heeft wel goed zaad, maar weinig. Wij zijn beide wat ouder. Ik was 36 toen wij startte met het ICSI traject (2017). We hebben hier 4 jaar ingezeten alvorens we zijn overgestapt op eiceldonatie. Hebben in Nederland, België en Duitsland gelopen. Eiceldonatie hebben we in Spanje gedaan. Dat traject was vrij kort. Eind januari 2021 Intake gesprek. Eind februari donor gevonden. Eind maart gestart met traject. Medio april terugplaatsing en eind april positieve test en vitale zwangerschap. December 2021 bevallen. Onze eigen ICSI pogingen waren niet om over naar huis te schrijven helaas. Zie hieronder; ICSI 1 Nederland-> Gonal F 150-> 8 eicellen, 2 eicellen geschikt voor ICSI, 1 bevruchting, terugplaatsing 1 embryo-> Niet zwanger ICSI 2 Nederland-> Menopur 225-> 4 eicellen, 1 eicel geschikt voor ICSI, geen bevruchting ICSI 3 Nederland-> Menopur 225-> 5 eicellen, 3 eicellen geschikt voor ICSI, 2 bevruchtingen, terugplaatsing 2 embryo's -> Zwanger van tweeling maar missed abortion bij 9,5 weken ICSI 4 Nederland-> Menopur 225 + Gonal F 75-> 10 eicellen, 10 eicellen geschikt voor ICSI, 3 bevruchtingen, terugplaatsing 2 embryo's-> Zwanger van een eenling maar missed abortion bij 11 weken ICSI 5 Belgie-> Eenmalige shot elonva + Puregon 225-> 7 eicellen, 4 eicellen geschikt voor ICSI, 4 bevruchtingen, 3 terugplaatsingen waarvan 2x zwanger maar vroege miskraam bij 5 weken en 1x niet zwanger ICSI 6 Nederland-> Puregon 250-> 4 eicellen, 4 eicellen geschikt voor ICSI, 2 bevruchtingen maar beide een genetische deelfout (1 en 3pn'r ipv 2pn'r) ICSI 7 Duitsland-> Ovaleap 225 + Meriofert 150-> 9 eicellen, 5 eicellen geschikt voor ICSI, geen bevruchtingen ICSI 8 Spanje-> Puregon 450-> 15 eicellen, 11 geschikt voor ICSI, 3 bevruchtingen, terugplaatsing 1 embryo-> Zwanger en bevallen december 2021 van zoon Wij hebben ook een aantal pogingen gehad zonder bevruchtingen. Je bent verslagen als je dat hoort, maar na een paar dagen herpak je je weer en gingen we weer door. Onze leeftijd nood de kans ook niet om stil te zitten omdat ik alvast ouder was. Gezien het bij jullie bij jouw partner ligt zou ik eens een 2nd opinion doen in het UZ Gent. Daar zijn ze heel kundig als de problemen bij de man liggen. Slikt je partner vitamines? Ubiquinol kan mogelijk de zaad- en eicel kwaliteit verbeteren. Wellicht iets om te proberen. De aanbevolen hoeveelheid is 200mg per dag. Verder zijn zink, selenium en foliumzuur goed voor het zaad van de man. Bij mijn man werd de hoeveelheid en kwaliteit significant beter na het slikken hiervan. Zijn dit gaan slikken op advies van UZ Gent. Man had toen 5.000.000 zaadcellen ipv maar tussen de 100.000 en 500.000.
Och wat een klap. Hier 2 keer geen bevruchtingen bij ICSI gehad. Ik weet niet wat de kwaliteit bij mijn man precies was, maar ik begreep dat het daar waarschijnlijk niet aan lag. Daarom na de 1e keer andere medicatie gebruikt. Bij de 5e poging weer geen bevruchtingen, opnieuw dachten ze aan slechte kwaliteit eicellen. Bij de 6e poging weer terug naar de 1e soort medicatie (gonal f), en die keer veel eicellen en van goede kwaliteit. Ik vermoed dat het bij mij lag aan mijn eigen hormonen. Kan het niet goed uitleggen, maar heb hormonale migraine. In de periode met migraine altijd goede resultaten gehad, in de periode zonder migraine slechte eicellen. Cyclus was dan ook anders en vermoed dus dat de kwaliteit daar mee te maken had. Ik zou het zeker niet opgeven en andere medicatie proberen. Misschien dat die betere kwaliteit eicellen oplevert.