Keizersnede met 38 weken....

Discussion in 'De bevalling' started by Roxyroxx, Jan 27, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Roxyroxx

Roxyroxx Niet meer actief

Hi meiden,

Help! Zoals jullie misschien weten gaat het met mij lichamelijk niet op en top... Veel last van benauwdheid en diverse andere kwaaltjes, maar de benauwdheid is wel echt het ergste. Prednisonkuur en anti-bioticakuur net afgerond maar het is geen zak beter geworden. Ben mijn "normale" medicijnen gewoon echt veel te veel aan het gebruiken. Net bij de gyn geweest en zij gaf aan dat ik morgenmiddag naar de longarts moet waar ik in behandeling ben. De longarts gaat dan beoordelen hoe het met me gaat en dan wordt gekeken hoe of wat. Ik kom al jaren bij mijn longarts en hij weet dat ik echt geen zeikerd ben. Maargoed, als hij nou oordeelt dat mijn lucht inderdaad niet goed is en ik dus eerder een sectio moet krijgen zal ik deze met 38+4 krijgen. Waarom? 38+6 is geen plaats en de rest zijn spoedplekken dus die worden niet gedaan, tenzij er dus echt spoed is. Ze willen mij niet in spoed ivm medicatie en opname van tevoren, dus 38+4 als de longarts aangeeft dat dit moet.

Maargoed, 38+4. De gyn was er niet al te blij mee dat alleen deze datum beschikbaar was, maargoed wat kan ik eraan doen, toch? Toch voel ik me ontzettend schuldig omdat ze aangeven dat sectio eigenlijk pas vanaf 39 weken wordt gepland, dat ze liever het kindje niet eerder halen etc. Ik zit dus met een enorm verwarrend en schuldig gevoel. Waarom? Van de ene kant denk ik ik heb nu verdorie alles geprobeerd t.a.v. medicatie en laten we eerlijk zijn, prednison en anti-biotica zijn nou ook niet echt fantastische medicijnen voor een baby. Van de andere kant denk ik kom op niet zeuren ga nu nog een week aan de antibiotica/prednison enzo en probeer het tot 39 weken te trekken. Maarja is dat reeel? Aangezien ik er nu ook bijna 1,5 week aan heb gezeten en gewoon weinig tot geen verbetering heb gemerkt.

Zijn er meiden die een keizersnede met 38+4, gepland, hebben gehad? Heeft het kindje daar last van ondervonden? Ze gaf aan van ja dan kan het kindje ook last hebben van longetjes enzo... En dan denk ik pff nee dat wil ik mijn kind ook niet aandoen... Aaaaargh, dilemma!

2. LiLaa

LiLaa VIP lid

Feb 9, 2011
    6,120
    0
    36
    Genieten van mijn mooie gezinnetje
    Op de roze wolk :-)
    Ik kreeg bij Kaan spoedkz met 38w3d, en er was
    helemaal niks aan de hand met zijn longetje, super gezond kindje!

Nu doen ze ind geplande kz's met 39 weken, alleen ik krijg 'm
    rond 38 weken weer ivm heftige jeuk..

3. Sunny2012

Sunny2012 Actief lid

Nov 26, 2012
    139
    0
    0
    Zuidoost Brabant
    Zover ik weet werden tot voor kort keizersnedes juist tussen de 38 en 39 gepland. Bij mij is t 38.6 geworden maar had ook 38.5 kunnen zijn. Nooit een woord over gehoord dat t te vroeg zou zijn....

4. Roxyroxx

Ik heb uiteraard even gegoogled en zag daar vaker voorbij komen dat er dan iets met longetjes kan zijn omdat er nog geen weeen zijn geweest? Ik vraag me het wel af hoor of die twee dagen nu echt zoveel uitmaken (omdat ze wel achter 38+6 stond)... Fijn om jullie verhalen te lezen dat er niks was met jullie kleintjes :)!

5. Lov23

Lov23 Niet meer actief

39 weken is beter voor de longetjes;) is mij ook verteld.

6. Roxyroxx

Pff, dit maakt het dus zo lastig voor me. Ik wil het beste voor mijn baby, maar ik weet niet of ik het zelf nu nog volhou tot 39+2 (eerder kan niet ivm spoedschema/volgepland normaal schema), omdat het ipv beter elke dag eigenlijk slechter gaat met mijn lucht. Ik kan geen eens meer normaal van bank opstaan en naar wc lopen, dan ben ik al buiten adem.....

7. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ja meid op deze manier kun je ook niet goed voor je kindje in je buik zorgen he;) er worden wel vaker kindjes geboren met 38 weken door een kzsnede.

Je doet je best en meer kun je niet, het is ook fijn voor je baby als mama dalijk nog wel goed op de been is na de bevalling.

Ik denk dat je wat dit betreft je op je gyn moet vertrouwen op wat hij je adviseert.

8. Roxyroxx

Ja je hebt gelijk Lov. Alleen hangt het nu even af van mijn longarts. Die gaat morgen even goed kijken naar mijn gezondheid en dan overleggen met de gyn... Spannend en ook wel eng....

9. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Geef je over meid het is niet anders......

10. 1983tineke

1983tineke Actief lid

Nov 10, 2012
    453
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb geplande keizersnede gehad met 38+4. Voor keizersnede waar weeën aan vooraf zijn gegaan telt die 39 weken trouwens niet omdat je lichaam dan een bepaald stofje afgeeft waar de longetjes extra door rijpen. Bij een geplande keizersnede is niet zo. Toch is er bij mij voor gekozen, ik herken je dubbele gevoel. Ik wilde het liefst zo snel mogelijk bevallen maar ook het beste voor mijn meisje. In mijn geval mocht het van 38 weken van de gyn. Stress en medicatie is ook niet goed. Mijn meisje heeft nergens last van gehad, geen wet lung. De kans voor 39 weken is IETS groter hierop. Het is niet zo dat je bij 39 weken bijv. 1% kans hebt en bij 38+4 ineens 5%. Het gaat om hele kleine verschillen. En als een gyn echt de risico's te groot zou vinden dan zou er een spoedplekje geboekt voor je worden hoor. Mijn keizersnede ging echt super. Prachtig moment waar ik nog met heel veel plezier en emotie op terug kijk. Probeer te accepteren dat het nu eenmaal zo is en ga uitkijken naar dat prachtige moment dat je kindje gaat ontmoeten, het is zooooo mooi! *Droomt weer even weg bij de herinnering*

11. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

die van mij is gehaald met 38 weken precies, gepland. Het risico dat ik een latere datum niet zou halen woog zwaarder dan het mogelijke nadelige effect voor het kind. Daarbij was het mijn derde en hij werd relatief groot geschat (dat was ook zo. 3570).

Het is allemaal prima verlopen. Een kind is a terme vanaf de 38e week maar ivm de niet natuurlijke geboorte is een keizersnee vanaf 39 weken het optimale.

12. butterflies78

butterflies78 Actief lid

Nov 7, 2013
    122
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier wordt het tussen 38 en 39 wk gepland. Heb twee grote kids gebaard (geen keizersnede toen). Eerste woog 4590 met 38+6 en de laatste woog 5090 met 5090 met 40+1. Ben bij de laatste volledig uitgescheurd en daarom een keizersnede. Ze willen dan tussen 38 en 39 wk doen. Maakt me er niet te veel zorgen om.

13. Roxyroxx

Bedankt voor alle reacties! Ik ben heel erg benieuwd wat mijn longarts i.o.m. de gyn gaat besluiten. Vannacht weer de hele nacht wakker gelegen door de benauwdheid en na het (veelsteveel) gebruiken van mijn medicijnen nog niks opgeschoten behalve dat ik nu naast de benauwdheid ook nog last van hartkloppingen heb. Absoluut geen fijn gevoel. Maargoed, wat moet ik? Ik weet het af en toe ook niet meer. Ik heb vannacht veel zitten googlen, ook op Amerikaanse sites, en ik zie dat bij het wet lung syndrome, waar ik vooral bang voor ben er bij 38 weken een kans van 2% is en bij 39 weken een kans van 1%. Ook ben ik vaker tegengekomen dat 38+4 een beetje het omslagpunt is, dat geeft mij toch ook wel echt wat geruststelling.

14. linda2222

linda2222 Lid

Jan 30, 2010
    22
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ik krijg volgende week een geplande keizersnede met 36,6 weken, dit omdat hij erg groot wordt geschat. Met 34 weken zwangerschap al bijna 4 kilo. Ik krijg van te voren wel long rijping prikken .

Sterkte in ieder geval!

15. Bika

Bika Niet meer actief

Allebei mijn jongens zijn met 38+3 met ks geboren omdat ik geen lucht meer kreeg. 4 kilo per stuk ongeveer en hebben er helemaal niets aan over gehouden.

Overigens komt dat gevoel van hartkloppingen van het vele pufjes nemen. Ik voel me ronduit beroerd elke keer dat ik meer dan 3 pufjes ventolin per keer neem.

Share This Page