Hoi allemaal, Na bijna 2 jaar hebben wij besloten verdere stappen te nemen in een universitair ziekenhuis. We maakten in januari een afspraak en mochten pas 19 mei op eerste gesprek. Deze komt er dus binnenkort aan. Wat kunnen wij van dat gesprek verwachten? Waarom moeten wij 100 euro betalen en komt het ziekenfonds hiervoor tussen? We hebben alle uitslagen van alle onderzoeken in het vorige ziekenhuis in een map die we meenemen (follikelmetingen, 4 IUI's, HSG onderzoek en sperma onderzoek). Ik veronderstel dus dat ze deze niet meer zullen willen zelf onderzoeken! Bedankt!
Hallo Sammeke, ongeveer een half jaar geleden zaten wij in hetzelfde schuitje als jij nu. Ik zal je mijn ervaringen vertellen, hoewel onze situatie natuurlijk niet exact hetzelfde is. Wij kwamen in Gent nadat de IUI in NL mislukt was en mijn man op de wachtlijst was gezet voor een spataderoperatie (hij had een varicocèle). Als je naar Gent gaat moet je altijd eerst 100,= betalen, contant, bij de onthaal. Iedere keer als je naar Gent gaat, moet je eerst langs onthaal. Je krijgt dan ook een soort formulier mee voor je verzekering, en een bewijsje dat je betaald hebt. Ze hebben verschillende kleuren formulieren, ik had een groene en man een gele geloof ik. Hangt er vanaf of je zorgverzekeraar een contract heeft met Gent. Mijn man zat al bij CZ (dat een contract heeft), ik niet. Ik heb geprobeerd om eea terug te krijgen bij mijn verzekering van toentertijd, moeilijk moeilijk moeilijk, heb het uiteindelijk maar opgegeven. Dus voor de zekerheid zou ik niet verwachten die 100 terug te zien als ik jou was (je kan het wel opvoeren bij de belastingdienst). Daarna krijg je het gesprek met de arts. Bij wie zit je? Wij bij dokter De S., die al meteen een idee had van wat er gedaan moest worden maar toch wel eerst bloedonderzoek bij ons beiden wilden doen. Dat doen ze standaard, anders behandelen ze je niet. Er wordt getest op HIV en twee varianten van hepatitis, en bij mij nog mijn AMH. Bij een niet-gecontracteerde zorgverlener moet je dan eerst terug langs onthaal om die bloedonderzoeken te betalen. Dus zorg wel dat je genoeg geld meeneemt. Ze wilden wel een zeer recent sperma-onderzoek zien, de gegevens van een paar maanden terug waren niet afdoende. Omdat man het moeilijk vindt om in het ziekenhuis te produceren, mochten we het thuis doen en aan een labo hier afgeven. Ik geloof dat dat een week van tevoren was. Maar misschien dat dat bij jullie weer heel anders gaat natuurlijk, want aan de aantallen te zien heeft jouw man wel aardig wat zaadjes. Hoewel ze in Gent ook naar de morfologie (de vorm) kijken, wordt in NL niet vaak gedaan geloof ik. Wij moesten terugkomen na mans spataderoperatie en dan opnieuw zaad inleveren, wat daar dus wél ter plekke geproduceerd moest worden. We moesten begin 2016 terugkomen dus ik ben in de tussentijd snel van zorgverzekeraar geswitcht, ha! Inmiddels lopen we al een aantal maanden in Gent, zie mijn handtekening. En wat een ontzettend fijne en kundige mensen zijn daar! Ik denk dat het jullie echt goed gaat bevallen, wij hebben tenminste absoluut geen spijt van deze overstap, ook al zitten we vaak meer dan twee uur in de auto. Waar komen jullie vandaan als ik vragen mag?
Bedankt voor de mooie uitleg. Wij wonen in België, op 20 minuutjes van Gent. Ik hoop dat we geen spermastaal moeten afleveren want m'n man kan dat absoluut niet op commando en al zeker niet ter plaatse. Om dan terug gans dat proces te moeten doorlopen van naar een labo te rijden en af te wachten, daar heb ik echt geen zin meer in. Zijn spermastalen zijn altijd goed dus laat ons hopen dat het voldoende is voor hen. Die 100 euro vind ik onbegrijpelijk. Nu ja we zullen zien. Hopelijk zal het voor ons beiden eindelijk lukken om ons droomkindje te krijgen ! Veel succes en bedankt om te antwoorden!
Die 100 euro moesten wij niet meer betalen, we hadden er wel op gerekend, maar dat moest toen net niet meer (februari). Weet je zeker dat je dat moet betalen? De eerste keer kregen we het terug van de zorgverzekering (cz).
Beste Sammeke, als je naarGent gaat, vertrouw hen dan ook dat zij weten wat ze doen. Als zij nog onderzoeken willen, dan hebben ze daar goede redenen voor.