Gelijke behandeling op het werk?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lentes, 5 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lentes

Lentes Niet meer actief

In hoeverre kan ik verwijzen naar het recht op gelijke behandeling op mijn werkplek?

Een collega van mij heeft mooie afspraken gemaakt betreffende het werkrooster om zo een studie te volgen en in het familiebedrijf te kunnen werken. Deze afspraak is met een eerdere leidinggevende gemaakt.

Zij en ik hebben hetzelfde aantal uren en dezelfde functie. We werken dus parttime.

Ik wil naast mijn vaste baan ook een bijbaantje maar momenteel is dit onmogelijk vanwege mijn beschikbaarheid! (want ik heb niet zo'n mooi rooster doordat ik geen afspraken heb staan en werk veel dagen)

Normaal is de afspraak dat je 1 dagdeel per week vast vrij mag en om het weekend werkt. Collega heeft de afspraak; om het weekend werken en 3 DAGEN vrij!!
    Bij mij komt het neer op; om het weekend werken en 1 a 2 dagen vrij.

Wanneer ik daarover in gesprek wil is de reactie dat een eerdere ledinggevende dat heeft geregeld en dat zij er ook niet blij mee zijn en dat zij die afspraak heeft zolang de studie duurt (dat is al jaren, zal nog een jaar zijn)

Volgens hen heb ik niet recht op een gelijke afspraak (wat mij dus behoorlijk beperkt!!)

Wie weet wat mijn rechten zijn?

2. Locusta

Locusta Niet meer actief

.... het juridisch loket of de jurofoon!

Ik zou even contact met ze opnemen en je verhaal voorleggen. Succes!

3. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Je kunt altijd even navraag doen, maar werkgevers mogen uitzonderingen maken in het geval van bijvoorbeeld een studie.

4. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.284
    36.148
    113
    Ik zou denken dat je pech hebt. De afspraken die zij heeft zijn gemaakt met iemand anders en daardoor heeft zij daar wel recht op, maar jij helaas niet.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ben je van plan ook een studie te gaan volgen?
    Dan kun je om een gelijke regeling vragen.
    Voor een ander bijbaantje zal een werkgever niet in z'n handen gaan klappen natuurlijk...als je meer wilt verdienen ziet die liever dat je bij hem meer uren vraagt, of gewoon helemaal een andere baan zoekt.

6. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Ik denk dat je hier helaas niks aan kan veranderen. Ikzelf werk nu 10 jaar bij een bedrijf en heb de afspraak kunnen maken om 2 dagen vrij te zijn en de rest onder schooltijd kan werken. Mijn collega wilde dit toen haar kindje naar school ging ook maar dit mocht niet omdat de bezetting het niet toe laat. Voor haar vervelend maar opzicht logisch.

7. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.880
    2.882
    113
    Noord-Holland
    Sowieso moet je voor een bijbaan toestemming vragen in verband met aansprakelijkheid en ziekte.

Deel Deze Pagina