id kaart/paspoort bij jonge kinderen

Discussie in 'De lounge' gestart door Zonnebloem92, 18 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loeki82

Loeki82 Fanatiek lid

9 apr 2012
    1.410
    839
    113
    Vrouw
    Mijn vriend heeft het samen met zoontje geregeld. Ik heb schriftelijk toestemming gegeven + mijn ID maar meegegeven voor bij de aanvraag. Formulier was door de gemeente verstrekt. Misschien dat dit formulier op de website van jouw gemeente staat?

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat formulier staat er wel. Maar we hebben geen printer. Dan moet ik er op mijn werk weer aan denken op dat uit te printen. En daar stokt het bij mij vaak. Ik heb ernstig last van het "werk=werk en thuis=thuis-syndroom" Mijn man ook trouwens, en hij zou dan weer een kopie van zijn ID-kaart moeten regelen Dus daar stokt het echt al maanden bij ons.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Er is inmiddels jurisprudentie
    zoals je kunt lezen gaat het om de betalende zorgnemer. Als je dit aankaart bij de zorginstelling win je dit gewoon.
    Je moet wel aantonen dat dit jouw kind is en jij (degen waarop gedeclareerd wordt) moet zich wel kunnen legitimeren.

Enne... IK was degene die namens een aantal zorginstellingen voor de rechtbank stond dus ik kan het echt weten :)

4. manamana

manamana Fanatiek lid

30 apr 2014
    1.372
    22
    38
    het Noorden
    Wij zijn met onze dochter een paar keer in het ziekenhuis geweest en toen voldeed de zorgpas.
    Een ID-kaart hebben we pas aangeschaft toen we op vakantie gingen.

5. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Er staat nergens "betalende zorgnemer" ??
    Er staat meermaals in dat het ook voor kinderen onder de 14 geld en logischerwijs zijn die tot de 18 sowieso gratis

Ik ben dinsdag met onze dochter naar een ander ziekenhuis geweest en vooraf kreeg ik een brief waarin ook duidelijk werd vermeld dat ik haar IDee moest nemen

Kan nergens vinden dat het voor de betalende minderjarige zorgnemer is maar voor iedereen, ook niet betalende kinderen onder de 14..

6. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Ook op een andere webpagina vd Rijksoverheid

Identificatieplicht | Paspoort en identificatie | Rijksoverheid.nl

7. Miss Mac

Miss Mac Fanatiek lid

21 jun 2013
    2.006
    0
    0
    Het is ook logisch ook

Stel de buurjongen heeft zijn hand gebroken en is niet verzekerd..
    Jij bent zo "aardig" en gaat met hem naar het ziekenhuis en doet alsof het jou even oude zoon is. Je toont jou ID kaart maar NIET die van je zoon.. Je geeft wel je zoon zijn BSN nummer op.

Hoe willen ze aan de hand van het BSN nummer en paspoort van de ouders zeggen dat het JOU kind is?

De buurjongen wiens ouders niet verzekerd zijn krijgt op deze manier gratis en voor niks behandeling onder je zoon zijn naam, geen haan die er naar kraait want de verzekering dekt die zorg toch voor kinderen onder de 18 mits de ouders verzekerd zijn ..

En zo word dit vaak geprobeerd hoor door onverzekerde mensen..
    Stel je bent asielzoeker en je bent onverzekerd.. Koop iemand die wél verzekerd is en bijv laag aan de grond zit om voor een paar tientjes a voila..

Iedereen kan wel zeggen dat het jantje huppeldepup is met BSN 12347372, maar zonder legitimatie kun je je uitgeven voor iedereen.. Kan ik ook wel zeggen dat ik doutzen ben met BSN nummer huppeldepup ;)

8. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.017
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik vind het verwarrend. Eerst staat er
    "Anders dan de algemene identificatieplicht is er in de zorg geen leeftijdsgrens."
    Vervolgens beweren ze:
    "Kinderen vanaf 14 jaar moeten hun eigen identiteitsbewijs tonen als ze medische zorg nodig hebben."

Die tweede zin suggereert bij mij wel degelijk dat een identiteitsbewijs van de ouder zou kunnen volstaan bij een kind onder de 14: immers pas vanaf 14 jaar moeten ze hun eigen identiteitsbewijs tonen.

Maar waarom zeggen ze dan dat er geen leeftijdsgrens is?

Waar is Moskowic als je hem nodig hebt? :D

9. ikke175

ikke175 Fanatiek lid

30 dec 2011
    2.576
    0
    36
    NULL
    NULL
    Wij hebben voor de meiden ook geen ID of paspoort. Zorgpasje was ook genoeg en we hebben heel wat zh van binnen gezien... zijn nu bijna 2 en heb er nog steeds geen voor ze.. ;)

10. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Zo komt het op mij ook over.

11. Astre

Astre Niet meer actief

Ik werk in de zorg en onder de 14 jaar is identificatie van de ouder voldoende. Er is de afgelopen jaren heel veel verwarring over geweest. Kinderen die met spoed een ID of paspoort moesten gaan aanschaffen om in aanmerking voor zorg te komen. Ik weet dat verschillende zorginstellingen andere regels hanteren, maar kinderen onder de 14 jaar hoeven geen eigen ID/paspoort te hebben. Dit is alleen nog niet overal doorgedrongen en vandaar de verwarring.

12. Despereaux

20 dec 2013
    35
    0
    6
    Ja dat zeiden ze ook toen wij met ons kind naar t ziekenhuis gingen 3 jaar geleden. Kreeg hij ook een geel ponsplaatje met een groot zwart kruis erdoor. Kreeg pas een normale toen hij een idkaart had. Beetje belachelijk wel, maar ach dan heb je het tenminste.

13. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam

Hoe wil je dit dan aantonen? Dat het echt jouw kind is?
    Daar ben ik wel benieuwd naar. Dan kan ik dat eens voorleggen hier

14. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Wij hebben voor de Heren een kids-ID (België). Vanaf 2014 gebruiken ze dit in de apotheek voor identificatie (vroeger was er een SIS-kaart maar die is afgeschaft). Ik was bang dat wanneer Kleinste ziek zou worden, we niks zouden hebben (krijgen immers geen nieuwe SIS-kaart meer) dat ik voor hem maar meteen na geboorte een kids-ID heb aangevraagd. Kreeg ik nog een opmerking over zijn foto de eerste keer, dat het niet goed was (hij was al ontmutst door de fotograaf omdat hoofddeksels niet mogen) omdat hij zijn ogen niet goed open had. :S Doe dat dus maar eens bij een pasgeborene, een goede foto maken.
    Nu ja, is in orde gekomen hoor. :)

15. Korenbloem86

Korenbloem86 Fanatiek lid

1 mrt 2013
    1.835
    1.343
    113
    Wij hebben ook een ID-kaart voor onze dochter. Ik had de hoop dat het niet nodig was omdat ze in het ziekenhuis geboren was, maar het moest toch. Dus daar zat ik met een baby van nog geen 2 weken oud bij de fotograaf voor een pasfoto, zodat ze bij de eerste controle netjes een ID-kaart had. Er is ook serieus naar gevraagd in het ziekenhuis.
    We zijn wel omdat we nu toch een ID-kaart hadden gelijk maar naar het buitenland op vakantie gegaan. Ik denk dat we anders gewoon in Nederland waren gebleven.

16. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL
    Ja, precies hetzelfde. Ze wilden in het ziekenhuis echt een legitimatiebewijs zien. Complete onzin als je het mij vraagt. Met een gewaarmerkt uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie in combinatie met mijn paspoort is ook bewezen wie mijn dochter is.

17. dochters

dochters Fanatiek lid

11 jul 2013
    4.894
    15
    38
    Vrouw
    We hebben er ook één aangeschaft omdat we weleens over de grens komen in Duitsland. Anders hoefde het volgens mij inderdaad niet.

18. Arual83

Arual83 Fanatiek lid

11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Wij hebben er onlangs een aangevraagd. Moest voor mijn eigen paspoort en meteen maar een ID-kaart voor onze dochter aangevraagd.
    Gelukkig nog nooit medische zorg nodig gehad op een lab-onderzoek en 1x huisartsbezoek na, stickers voor lab-onderzoek hebben we in het ziekenhuis laten maken toen ze 6 weken was, er was toen wel een id nodig maar dat mocht van een van de ouders zijn.

Wij hebben er nu 1 aangevraagd omdat we het handig vinden om er 1 te hebben, hebben al eens een uitstapje over de grens afgezegd omdat we nog geen id hadden. Mocht er medische zorg nodig zijn en ernaar gevraagd worden, dan is er in ieder geval een id-kaart in huis.

19. misa

misa Niet meer actief

Ja meestal heb ik daar schijt aan en zeg ik: heb ik niet. Al moesten we nu echt iets hebben dus wel gedaan. Een id kaart.

20. Eki

Eki Fanatiek lid

20 jan 2012
    2.127
    1
    36
    Sinds afgelopen zomer hebben we een paspoort voor onze kleine, omdat we op vakantie zijn geweest. Hij is tot 7 maanden ofzo een aantal keer in het ziekenhuis bij de kinderarts geweest, maar er is nooit naar een id gevraagd, hij heeft gewoon een ziekenhuispasje (maar misschien is dat omdat hij er geboren is, zou dat uitmaken?)

Deel Deze Pagina