Babymedicatie, vitamines etc. Wat alvast in huis halen?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Mommy2012A, 12 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mommy2012A

Mommy2012A Actief lid

4 nov 2011
    489
    0
    16
    Vrouw
    Hoi dames,

Wat kan ik allemaal alvast in huis halen voor in het medicijnenkastje voor de baby?
    Ik heb het volgende :

Vitamine K druppels Davitamon
    Vitamine D druppels Kruidvat
    Billenzalf en thermometer
    Neuspeertje (Misschien iets van een neusspray erbij speciaal voor baby's? Aanraders?)

Wie kan me helpen? Wat is handig om alvast aan te schaffen en wat natuurlijk geheel veilig is etc?

Alvast bedankt!

Gr. Monica

2. Sabrine1984

Sabrine1984 Niet meer actief

De druppels k op olie en vitamine d op water basis. Deze zijn alleen nodig als je bv geeft.
    Zetpillen.

Vergeet voor je zelf de vitamines niet, helemaal als je bv geeft. Ik slik zelf Gravitamon zwangerschaps vitamine, die kan ook voor als je bv geeft.

3. Lycka

Lycka Fanatiek lid

10 jan 2012
    1.118
    0
    0
    Zweden
    Paracetamol 60 mg zetpilletjes

Vaseline voor de thermometer en op zetpilletjes

Neusspray voor baby's is gewoon een zoutoplossing

4. juf85

juf85 Niet meer actief

vitamine D wordt nu ook aangeraden bij flesvoeding hoor

5. Emmeken36

Emmeken36 Bekend lid

Heel veel heb je niet nodig, zeker niet in het begin. Je zou nog paracetamol zetpilletjes kunnen halen maar die kun je helemaal in het begin niet gebruiken, pas op z'n vroegst bij de eerste entingen.

Neuspeertje heb ik nooit gebruikt en ik heb ook geen vitamines geslikt tijdens de bv, kan wel maar gewoon gevarieerd en gezond eten is op zich ook genoeg.

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Paracetamol mag je toch pas vanaf 3 maanden geven?

Vit D van het kruidvat zit erg veel suiker in, ik zou zoeken naar een alternatief. Maar dat is persoonlijke keuze, ik wil een pasgeboren baby geen lepeltje suikerdruppels per dag geven.

7. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Watjes en een flesje alcohol om de thermometer
    Mee schoon te maken

En paracetamol is idd vanaf 3 maanden

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    paracetamol zou ik ook niet in huis halen. Of de "gewone" 120. Die kun je dan bij de 1e prikjes ook wel gebruiken, als dat al nodig is. Maar tot 3 maand moet je eigenlijk eerst een arts raadplegen voordat je iets geeft.

VitD en vitK, de laatste alleen bij BV. Maar dat heeft mijn man in de kraamweek nog gehaald.

Billenzalf heb ik Sudo en Bepanthen. Ik wissel deze af. Dat werkt toch het best hier. Bij mijn oudste was alleen Sudo voldoende.

Thermometer (en watten en alcohol om schoon te maken).

Neusspray zou ik niet halen.. Mijn jongste van ruim een half jaar heeft het nog niet nodig gehad. En mijn oudste ook niet het 1e jaar. Die spray wordt sowieso afgeraden, omdat het best met wat kracht tegen de slijmvliezen komt. Liever zoutdruppels, die kun je in geval van nood ook nog zelf fabriceren..

Hier ligt ook nog een tube vaseline lanette creme. Maar dat komt omdat beide jongens een droog huidje hebben. Dus regelmatige droge plekken. Dan smeer ik dat erop. Hoeft ook niet uit voorzorg in een medicijndoos.

Bij mijn oudste had ik ook nog ORS gehaald. Dat is tegen uitdroging bij diarree. Maar dat spul is over datum geraakt, dat heb ik nu niet weer gehaald. Ook dat is wel te krijgen bij een (nacht) apotheek, en anders zelf te fabrieken..

De meeste dingen kun je wel kopen als je het tegenkomt, maar sommige dingen kom je gelukkig niet tegen, of pas tegen die tijd dat de dosering anders is..

9. Eevie

Eevie Fanatiek lid

7 mrt 2010
    2.491
    0
    0
    NULL
    Brabant
    Ik heb n neuspeer gekregen, maar gebruik t niet (heb t ook nig niet nodig). Kraamhulp zei dat dat best heftig is voor n kindje. Durf t niet eens bij mezelf te doen!

10. mbtc

mbtc Fanatiek lid

9 nov 2010
    1.811
    0
    0
    leidster kinderopvang
    velsen
    ik zou even afwachten je hebt idd K nodig als je BV geeft.
    en D op water basis daarbij van davitamon.

paracetamol is nog niet nodig en als je bv vaccuum bevalling hebt gehad krijg je meestal een paar mee naar huis omdat je kindje toch wel erg last van hoofdpijn heeft.

neuspeertje hoeft niet persee en neusspray mag ook pas na 3 maanden gebruikt worden. ik deed t overtollige snot (wat er eigenlijk amper was) met een baby wattenstaafje voorzichtig maar dat was in t begin echt nog niet nodig!

11. Kanshebber

Kanshebber Fanatiek lid

23 okt 2010
    1.647
    2
    0
    communicatieadviseur
    Randstad
    Ik wist niet dat een spray werd afgeraden. Mijn baby kreeg op dag 1 in het zh al een spray met zoutoplossing om makkelijker te kunnen drinken. Werkte trouwens heel goed, daarna had ze meer kracht om de bv op gang te helpen. Ik heb het nu wel in huis, nog niet aangebroken. Maar verkoudheid kan zo plots komen.

Neuspeer vind ik nog geen succes. Ik haal de pulken nu met n wattenstaafje eruit. Ze zijn zo gummi dat je ze er zo uittrekt als je n puntje te pakken hebt.

Davitamon heeft n combi van D en K. Scheelt veel gedoe met druppelen. Voor als je bv geeft.

12. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Otrivin baby mag al vanaf de geboorte hoor, was hier ook echt nodig in het begin. In het begin spoot ik het wel op een watje, daar een puntje aan draaien en dan t neusje schoonmaken.

13. Mommy2012A

Mommy2012A Actief lid

4 nov 2011
    489
    0
    16
    Vrouw
  14. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.717
    113
    Ik heb ook vit d op olie basis, de vit d op waterbasis die ik heb gezien had allemaal een smaakje, Etos met sinaasappel en Davitamon met anijs geloof ik, dat wil ik niet voor een pasgeborene. De olie is smaakloos.

15. nena88

nena88 Bekend lid

12 nov 2011
    679
    0
    0
    NULL
    NULL
    en waarom zijn die vitamine D en K olien nodig als je borstvoeding geeft? wat is daar de reden voor?

16. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.717
    113
    Vitamine k bevordert de bloedstolling en is te weinig aanwezig in borstvoeding. Zonder heeft je kindje grotere kans op bloedingen of bloedt meer als er iets gebeurt. Vitamine d is nodig voor een gezonde botopbouw. Een extreem tekort aan vitamine d kam leiden tot rachitis ( Engelse ziekte) met ernstige vergroeiingen aan het skelet.

17. nena88

nena88 Bekend lid

12 nov 2011
    679
    0
    0
    NULL
    NULL
    oke bedankt!

18. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    De kraamzorg raadde mij af om alvast de vitaminen in huis te halen. Ze zei: wacht eerst maar af hoe de voeding gaat lopen. Gaat de bv lukken, dan wel vitaminen halen, maar wordt het toch flesvoeding dan zit daar al genoeg in. Ze gaf ook aan de dat de vk of kraamzorg (weet even niet meer welke van de twee) een vitamine k shot geeft aan de baby na de geboorte, waardoor de eerste week sowieso genoeg vitamine gegeven is.

19. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Vitamine D kun je sowieso halen (dat dat alleen bij bv aangeraden wordt is al een heel tijdje achterhaald)
    Vit. eventueel mee wachten.

Verder is het goed je te realiseren dat je ook na de geboorte van je kindje je gewoon boodschappen blijft doen en dat het echt niet nodig is om al het mogelijke in huis te hebben.

Ik heb trouwens best lang alleen neusdruppels voor mijn dochter gebruik, werkt prima en is minder vervelend voor haar.

Deel Deze Pagina