Ideale leeftijd starten met zwemles

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Spectre, 14 jun 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.995
    5.821
    113
    Ik ben bij mijn kinderen ook met 5 jaar gestart. Maar de derde gaat pas starten met 6. Die houd school sinds deze maand pas een hele week vol (nu dus bijna 6), dus zwemles erbij was gewoon teveel geweest qua prikkels.
    Jongste wil ik wel weer met 5 erop hebben, dat is weer een heel ander kind. Maar motorisch allemaal niet heel handig (behalve nr 3 dan weer :roflmao:) dus eerder vond ik ook geen optie.
     
  2. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Hier was de oudste 5,5 toen hij startte, eerder lukte niet echt vanwege veel ziekenhuis bezoek van zn zusje en daarbij vind hij zwemmen leuk, maar hij is geen held. Ik hoop dat hij volgende maand mag afzwemmen voor zn A diploma, door corona lang geduurd.
    De jongste is bijna 4 en wil het liefst nu ook al naar zwemles, zit bij haar nog te dubben om na de kerstvakantie te starten of toch pas na de volgende zomer wanneer ze 5 is. Eerst maar eens kijken hoe ze reageert op een volle schoolweek straks.
     
  3. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.871
    15.311
    113
    Mijn oudste (bijna 4,5 jaar) is 2 maanden geleden begonnen met zwemles. Gaat best goed en bovenal: ze vindt het onwijs leuk.
     
    Athina vindt dit leuk.
  4. Neilia

    Neilia Niet meer actief

    C is met 5 jaar begonnen.
    Ze starten hier normaal met 4,5 maar door Corona schoof alles op.

    De gemiddelde wachtlijst is hier 1,5 jaar dus hou daar wel rekening mee.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  5. Jessi79

    Jessi79 Fanatiek lid

    4 jan 2012
    4.550
    2.406
    113
    Met vier jaar, direct na het baby-peuterzwemmen. Alleen mijn jongste (net 4) moet nog even wachten ondat er inmiddels wachtlijsten zijn dior corona. Ik verwacht dat hij na de zomervakantie kan starten, dan is hij 4,5.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  6. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Mijn dochter net zo oud is een echte waterrat. Duikt naar de bodem, springt van de springplank en gaat alleen van de hoogste glijbanen. Toch gaat ze pas met 5 jaar op zwemles. kindjes zijn motorisch en qua kracht vaak niet in staat om alle handelingen goed en tegelijkertijd uit te voeren onder de 5 jaar. Het blijkt dat kindjes die met 4 starten veel langer over het zwemdiploma doen dan kindjes die starten met 5 jaar.

    nu zijn is de wachtlijst hier een jaar nu dus hopelijk start ze ruim voor volgend jaar zomervakantie. In de tussentijd mag ze in het weekend gratis komen oefenen.
     
  7. 2jongensmama

    2jongensmama Fanatiek lid

    17 jan 2020
    3.843
    3.619
    113
    Officieel met 4,5 jaar start de zwemles hier maar door corona 3 mnd uitgesteld. Dus nu is hij al bijna 5 als hij start. De jongste start wel met 4,5. De wachtlijsten zijn hier rond de 1,5 a 2 jaar.. dus optijd inschrijven. In principe worden ze dan automatisch geplaatst vanaf 4,5 jaar.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Heeft de school ook schoolzwemmen? Wij zijn omgaan rekenen, halverwege groep 1 ongeveer begonnen met a. Dat is gemiddeld 1 jaar.
    Daarna nog een paar weken en hij had b. Dat zou dan tegen het einde van gr 2 zijn.

    In groep 3 en 4 zou het voor ons onderhoudend zwemmen zijn.

    Tot iemand een klas over sloeg en onze planning in de war was:roflmao:
    Toen moest hij 2 keer zwemmen op 1 dag. Maar goed het is een knul met mega veel energie dus ook dat heeft hij gered.

    Heeft je kind nog al zijn energie nodig voor school zou ik starten in groep 2. Net wat meer kracht en energie en concentratie.
     
  9. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.980
    17.016
    113
    Vrouw
    Wij hebben geen schoolzwemmen. Mijn zoontje is altijd erg energiek, maar ik twijfel of zwemles niet nog te veel is voor hem om erbij te doen. Wij gaan daarom nog een jaartje wachten met zwemles.. zal wel alvast het zwembad bellen om nogmaals te informeren naar de wachtlijst. Deze was niet zo heel lang bij ons zwembad.

    Hij is inmiddels wel wat vrijer geworden in het water! Durft nu met z'n puddle jumper in het bad waar hij niet kan staan te zwemmen. Voorheen wilde hij daar niks van weten, dan was het nog niet kunnen staan=niet willen zwemmen
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  10. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Wat super goed!! starten ergens in groep 2 is toch ook prima! Hopelijk kun je deze zomer naar het zwembad om lekker te wennen. :)
     
    Spectre vindt dit leuk.
  11. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Dochter begon met 6j2m: we wilden wel eerder (rond 5,5, maar eerst was papa laks met inschrijven en vervolgens bleek er een lange wachtlijst). Ze vloog erdoorheen, A in 7 maanden en B en C in de opeenvolgende diplomazwemrondes: dat duurde bij elkaar een jaar en 2 weken.
    Zoon zag het bij zijn zus en wilde ook graag beginnen. De deal was dat we hem gingen inschrijven als hij zonder zijwieltjes kon fietsen. Maar dat kon hij ineens met 4,5 al, zijn zus was daarmee een jaar later. En toen was ook de wachttijd voor hetzelfde lesuur ineens maar 2 maanden.
    Hij was met zijn 4j7m echt nog wel jong. Hij kwam specifieke kracht tekort en kon zich nog maar een halve les concentreren. Na een maand of 5, en nog steeds in badje 2, hebben we hem in overleg met de coordinator eraf gehaald. Hij kom zichzelf toen al wel een poosje bovenhouden en goed bovenkomen als hij in het water plonsde.

    Met 6 jaar 1 mnd is hij verder gegaan (ander bad). Hij kon, een jaar later en zonder formele les tussendoor, gelijk in badje 3 verder. Met op en af lockdowns heeft hij netto nog een maand of 4-5 zwemles gehad voor zijn A. En nu was hij heel beledigd dat hij 5 lessen verder nog niet voor zijn B mocht afzwemmen :p dus dat wordt helaas pas na de zomer.

    In mijn ervaring schiet het dus vooral lekker op als ze 6+ zijn. Toch heeft zoon ook zeker wat gehad aan dat eerste blokje, qua waterveiligheid.
     
  12. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.798
    2.481
    113
    Vrouw
    Hier opgegeven met 4 jaar wachtlijst bijna een jaar..
    Gestart een week nadat ze 5 werd
    Ze zwemt vrijdag af voor B
     
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Ideale leeftijd zal verschillen per kind. Des te ouder, des te meer kracht ze hebben en des te sneller ze dat diploma zullen halen. We wonen echter in Nederland een land met veel water dus in mijn ogen kun je niet vroeg genoeg beginnen om een kind watervrij te maken en te leren zich te redden mochten ze te water raken (leren op de rug te gaan drijven en dit kan al heel jong).

    Zoon is met 5 jaar gestart met zwemles, dit omdat de wachtlijsten toen hij 4 jaar was lang waren en turbolessen pas mochten vanaf 5 jaar hier). Hij is toen begonnen in augustus, juni was hij 4 geworden, met turbozwemmen. Dit hield in 3x per week 45 minuten zwemmen in een groepje van 4 kinderen. Hij heeft toen in 13 weken tijd zijn A diploma gehaald. Daarna zijn we verder gegaan met reguliere lessen voor het B en C diploma. Voor B 2x per week 45 minuten zwemmen, 4 weken later mocht hij afzwemmen voor B. Voor C. 1x per week 45 minuten, en dit heeft 8 weken geduurt voor hij mocht afzwemmen. Al met al heeft hij net iets minder dan 6 maanden over zijn complete A, B, C gedaan.

    Doordat ik op de hoogte was van de wachtlijsten heb ik dochter al met 3 jaar opgegeven. Zij is in april 4 geworden en in september gestart met prive zwemles.1x per week 30 minuten. Toen kwam in december de lockdown en na de lockdown eind maart is ze verder gegaan met privé zwemles maar dan 2x per week 30 minuten. Afgelopen zaterdag heeft ze afgezwommen voor haar A diploma. Zij heeft er dus uiteindelijk 7 maanden over gedaan. Het zwembad waar ik zwem bied geen prive les aan voor het B en C diploma dus die gaat ze regulier volgen ik twijfel nog over 1 of 2x per week maar neig naar 2x. Het zwembad bied ook vakantie pakketten aan. In de zomervakantie zelf is er geen normale zwemles maar je kunt wel per week een pakket kopen wat inhoud dat je dan elke dag van maandag tm vrijdag 5 dagen van 1 uur zwemt in een groep met 6 kinderen. Ik overweeg dit 2 of 3 weken te doen deze zomer zodat ze misschien in de vakantie haar B al haalt of anders na de vakantie al een heel eind is en snel af kan zwemmen.
     
  14. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Helemaal mee eens, ik dacht er precies zo over. Zwemles is meer dan alleen maar snel een diploma halen. Het gaat om vrij worden in het water en weten hoe te handelen. Dat ze met 4 jaar nog niet de kracht hebben en het uithoudingsvermogen om 100 meter de school en rug slag te doen zegt niets over het feit dat ze met 4 jaar wel heel goed kunnen leren hoe zich te redden als ze in het water vallen. Daarom vind ik zo jong mogelijk starten belangrijker dan zsm dat diploma halen.
     
    Sado en Athina vinden dit leuk.
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    @owly;l: Hier is schoolzwemmen in groep 5 en 6, had voor jullie dan beter geweest. :D
     
    owly vindt dit leuk.
  16. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat vind ik wel heel erg laat hoor. Als je het zo bekijkt kun je ook zeggen de ideale leeftijd is 1p bij wijze van spreken. Volgens de zwemscholen die de zwem abc methode gebruiken zijn ze over het algemeen met 5 jaar sterk genoeg. Maar ook dit zal per kind verschillen. Mijn zoon had voetbal benen en dit merkte de zwemjuf aan de kracht in zijn benen. Jongens schijnen fysiek ook sterker te zijn dan meisjes qua kracht en uithoudingsvermogen.

    Edit. Mijn dochter was trouwens met 5 alles behalve watervrij. Ondanks ons grote bad in de tuin zwom ze nooit zonder duikbril thuis en bij 1 spetter in haar gezicht wilde ze gelijk het bad weer uit voor een uur en was ze er klaar mee. Toch had de juf dat binnen 3 lessen eruit en was vanaf dat moment onder water zwemmen haar favoriete bezigheid tijdens zwemles.
     
  17. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Dat heb ik voor de grap eens uitgerekend met vriendinnen. Zoon deed turbozwemmen voor het A diploma. Kosten totaal €675 (€225 per maand) met diploma garantie. Zoon van vriendin starte met 5 jaar met reguliere zwemles voor A. Kosten €49 per maand, 18 maanden bezig geweest dus totaal €686 euro. Mijn dochter heeft prive les gedaan, €23,75 per les. Totaal 7 maanden waarvan 4 maanden 1x per week en 3 maanden 2x per week. Totaal € 950. Het turbozwemmen was van al deze opties dus het goedkoopste en het snelste. Dat is wel afhankelijk van hoe snel je kind is. Maar absoluut niet per definitie veel duurder.
     
  18. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Bizar he die wachtlijsten? Door corona is dat alleen maar langer geworden. Ik ben met M. Helemaal uitgeweken naar Volendam voor zwemles omdat de wachtlijst daar het korste is. Daar zwemmen ze nu ook gewoon af tijdens de zwemlessen ipv 1x per maand een afzwemfeestje ivm de doorstroom van de wachtlijsten. Het kan dus zo zijn dat 5 kinderen een zwemles hebben en 1 kind in die les afzwemt. Het zwembad hier heeft bijvoorbeeld voor B. Na het afzwemmen voor A weer een wachtlijst van minimaal 6 maanden, voor mijn gevoel zijn ze er dan veels te lang tussen uit geweest en waar dochter zwemt kunnen ze direct na A weer verder voor B zonder wachtlijst tussendoor. Voor mij wel balen want "ons" zwembad is van deur naar deur 3 minuten rijden en nu moet ik voor zwemles toch wel een half uurtje rijden uittrekken.
     
  19. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Bij ons al een paar jaar geen schoolzwemmen meer. Toen zoon klein was deden ze dat nog wel. Hij had in groep 2, met 5 jaar, al zijn A, B en C. We mochten toen kiezen of hij op school bleef tijdens schoolzwemmen en in een andere klas wat voor zichzelf ging doen of met schoolzwemmen opnieuw zijn C diploma halen. Aangezien hij zwemmen erg leuk vond hebben we daarvoor gekozen. Hij heeft dus 2x zijn C diploma gehaald. Achteraf had ik als ik dat wist er misschien voor gekozen te stoppen na B en zijn C via school te doen.
     
  20. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.954
    8.765
    113
    Wij dachten dat ook mooi a en b zelf en op school c. Hij heeft nu 2 schooljaren gezwommen daar moet dan corona thuis blijven van af maar we zagen het niet gebeuren dat hij c ging halen op school. Toen hebben we dat maar tussendoor gedaan. Met 7 lessen had hij c.

    Volgens mij laten ze hier niemand via schoolzwemmen afzwemmen.

    Ondanks corona en uitstel toch gehaald.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina