harde buiken of niet?!

Discussion in 'Gezondheid' started by medinalil, Mar 27, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. medinalil

medinalil Bekend lid

Mar 25, 2013
    799
    1
    16
    Waaraan herken je" harde buiken ", ik denk namelijk dat ik het een paar keer gehad heb, het lijkt net alsof je buik ontploft zo gespannen voelt die, ik wordt er ook een klein beetje benauwd van.
    wie herkent dit?

2. Spitsmuis

Spitsmuis Niet meer actief

Als ik een harde buik heb voel ik dat mijn buik dus harder is en gespannen en voel mijn baarmoeder heel erg zitten.
    Vind het niet een extreem rot gevoel maar fijn is anders.
    Heb het bv zoals vanavond een paar keer gevoeld omdat ik een hele drukke (maar leuke) dag gehad heb.
    Benauwd word ik er niet van maar mijn baarmoeder komt ongeveer tot de onderkant van mijn navel dus zit nog niet zo hoog.
    Hoe ver ben je zwanger?

3. Annette123

Annette123 Niet meer actief

Het voelde dan aan de bovenkant van mijn bolle buik opeens heel erg gespannen aan. Dus geen pijn, maar alsof het opeens heel strak wordt. Het duurde even en dan trok het weg.

4. Xannetje

Xannetje Actief lid

Sep 24, 2012
    293
    0
    0
    Ik heb een eigen bedrijfje. Butterfly Beads! Ik m
    Noord-Brabant
    Bij mij komt heel mijn buik strak te staan. Niet echt een prettig gevoel en nu ik het einde van mijn zwangerschap nader word ik er in de nacht soms ook wakker van.
    Daarnaast kan ik op dat moment ook echt niet bukken!

5. Joycey

Joycey Niet meer actief

Oh is dat de definitie van een harde buik? Oepsie! Ik dacht dat het een soort baarmoederkrampen waren of iets dergelijks. Ik heb voor bovenstaand gevoel mijn verloskundige gebeld en een extra controle gehad om te kijken of het allemaal wel goed ging... Omdat ik heel de dag (fysiek zwaar) werk gedaan had en ineens zo'n gespannen buik voelde.

6. Xannetje

Xannetje Actief lid

Sep 24, 2012
    293
    0
    0
    Ik heb een eigen bedrijfje. Butterfly Beads! Ik m
    Noord-Brabant
    Beter een extra controle als je het niet vertrouwd ;) Je kunt beter te vaak als te weinig bellen!!

7. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    harde buiken is een soort gevoel dat maar paar sec. aanhoud - het voelt dat je baarmoeder samenspant spieren voor paar seconden en dan weer normaal.
    lijkt op orgasme beetje

als je gewoon gespannen buik heb dan is anders - dat heb ik en had regelmatig vooral in de avond en nacht.

8. medinalil

medinalil Bekend lid

Mar 25, 2013
    799
    1
    16
    bedankt voor de reacties en @spitsmuis ik ben 26 wk zwanger
    @ piccolina; oke ik heb dan meer gespannen buiken ipv harde buiken want ik voel bij me baarmoeder niks als ik een gespannen buik heb, is daar ook nog een oorzaak voor? is het een reden om de vk erover in te lichten?

9. piccolina

piccolina VIP lid

Mar 5, 2012
    7,199
    5
    0
    Nee het is gewoon normaal dat tegen de avond buik wat gespannen is
    Dat heb ik hele zwangerschap en dan in de nachtkomt het tot rust en ontspanning en in de ochtend en middag is gewoon normaal.
    Heeft te maken met spieren en spanning en groei

10. MaMa

MaMa Fanatiek lid

Dec 21, 2012
    2,663
    376
    83
    Female
    Utreg
    vind het ook moeilijk 'harde buiken' te herkennen.
    Heb vaak het gevoel dat ukje helemaal overdwars onderin schuift. Dan voel ik op die plek ook een harde bult. Maar volgens mij is dat geen harde buik?? (ofwel?)
    Ik kan dan in elk geval niet echt meer bukken of trap lopen, maar als ik zachtjes erover heen wrijf voel ik hem verschuiven en dan is het harde gevoel weg.
    Of als ik veel heb gegeten, volle blaas heb en ukje ertussenin geplet ligt dan is het ook wel pijnlijk van de krapte, maar als ik dan naar de wc ga is hetw eg..
    Volgens mij is een harde buik als de hele baarmoder hard en gespannen is, alsof er een ballon in zit die iets te vol is opgeblazen. Dus 1 massieve bal.
    Ik geloof niet dat ik dat al eens heb gehad..

11. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    een harde buik voelt voor iedereen anders en is zeker niet altijd seconden werk. het kan minuten lang duren voordat hij ontspant. het kan zelfs uren duren voordat een harde buik verdwijnt. hier echt een paar minuten en soms wel een half uur of langer.

12. Summer1987

Summer1987 Bekend lid

Apr 18, 2012
    583
    0
    16
    Dat vind ik dus ook zoiets ingewikkelds om te herkennen.
    Bij de vorige controle legde de vk haar handen op mn buik en zei ze: O je krijgt een harde buik omdat ik koude handen heb.. op zich is dit geen probleem als je dit eens voelt, maar het moet niet té vaak zijn.
    Maarja eigenlijk voelde ik er niet eens iets van, dus ik vroeg ook hoe dat te herkennen is.
    Dus ik heb nu ook vaak een gespannen buik 's avonds, dat het gewoon een rotgevoel is als je dr overheen wrijft, alsof hij op springen staat.
    Maar als ik dan vraag of dat een harde buik is wordt er gezegd: Geloof me, een harde buik voel je wel! ;)

13. Een harde buik hoef je niet perse te herkennen hoor, zeker niet als je nog niet zo lang zwanger bent. Ik heb in mijn eerste zwangerschap 6 weken lang (week 18 tm 24) met constante harde buiken rondgelopen zonder dat ik wist dat het dat was. Ik dacht steeds dat het de baby was die gewoon onderin met zn rug tegen mijn buikwand aan lag te drukken. Pas toen ik op controle bij mijn gyn was met 24 weken zei ze dat het harde buiken waren. Toen ben ik ook meteen met spoed opgenomen omdat ze dus inmiddels al veel te vaak en regelmatig kwamen (omdat ik geen rust had genomen want ik had ze niet als zodanig herkend).

Een harde buik hoeft ook niet binnen een paar seconden weg te trekken, bij mij duren ze tussen de 30 sec en een minuut, en als het echt een flinke is, duurt het soms wel 2 minuten. Hoe groter de samentrekking hoe oncomfortabeler het wordt. Ik krijg het er inmiddels ook benauwd van inderdaad, een soort van ademnood. Dat voel ik als eerste teken dat er een harde buik aan zit te komen (buik is dan nog zacht), en dan wordt mijn baarmoeder langzaam hard, dat houdt even aan en dan zakt het heel langzaam weer af. Vaak tegen het einde van de harde buik gaat de baby ook anders liggen/verschuiven, dus het zou kunnen dat je denkt dat het gewoon je baby was die even raar lag.

Ik lees ook dat veel dames denken dat je een harde buik over de hele oppervlakte van je buik zou moeten voelen. Het ligt er helemaal aan hoe je baarmoeder en je kindje erbij liggen. deze baby ligt bijvoorbeeld erg graag aan de rechterkant van mijn buik, je ziet ook dat die kant in het algemeen meer gevuld is dan de andere. Op het moment dat ik een harde buik krijg en ze ligt zo, dan wordt mijn buik alleen hard aan de rechterkant. Linkerkant kan ik gewoon indrukken en rechts zit een soort balletje. Dat kun je best zien als 'gewoon de billen of het ruggetje', want dat is het ook. De baarmoeder plakt zich als het ware om je baby heen, waardoor de contouren extra duidelijk worden. Als ik harde buiken krijg die niet heel erg sterk zijn, voel ik alleen het gedeelte onder mijn navel samenspannen. Bijvoorbeeld bij een volle blaas, of als ik net even iets te snel opsta of iets te zwaar til.

Nu ik inmiddels meer dan 30 weken zwanger ben, komt het af en toe voor dat ik echt een flinke harde buik heb, waarbij mijn hele buik ook echt knetterhard wordt en die moet ik dan vaak ook wegzuchten. Dat soort harde buiken zijn idd moeilijk te missen want daar heb je lichamelijk ook echt flink ongemak van. Maar deze harde buiken zijn zeldzaam gelukkig, want dit zijn ook het 'slechte' soort harde buiken. Ik heb ze alleen als ik echt teveel gedaan heb op een dag, en ik dan aan tafel zit (voorover gebogen) om te eten. Dan moet ik soms echt even achterover leunen in mijn stoel om het weg te puffen.

Overigens voel ik, na twee zwangerschappen met constant harde buiken, nog steeds niet elke harde buik hoor. Soms ben ik gewoon druk bezig, of zit/lig ik op een bepaalde manier dat ik het gewoon niet zo voel. Het is ook niet zo dat ik niet meer kan lopen/bukken tijdens een harde buik, het voelt dan alleen wat minder prettig omdat je toch het gevoel hebt dat er 'iets in de weg zit'. Terwijl ik bij een ontspannen buik dat gevoel niet heb.

Toevallig had ik het er gister nog met mijn vk over, die zei dat degenen die zeggen nooit een harde buik te hebben gehad, het gewoon niet als zodanig herkend hebben, omdat iedereen deze in mindere of meerdere mate krijgt in de loop van de zwangerschap. Ik ken best wat dames die zeiden echt nog geen enkele last te hebben gehad van harde buiken, maar wel soms een 'gespannen gevoel' of 'de baby die drukt' te voelen. Als ze dit dan voorlegden bij hun vk en die hen te kennen gaf dat het harde buiken waren, was de reactie vaak "oh zijn DAT nou harde buiken?" Kortom, zo herkenbaar hoeft het dus niet te zijn ;) En het kan dus best zijn dat je ze weleens hebt, maar het nog niet herkend hebt :)

In ieder geval, ik hoop dat dames die niet bekend zijn met harde buiken iets aan mijn verhaal hebben.
    In principe mag je harde buiken hebben, mits ze niet te vaak komen (tot 10 op een dag is normaal volgens de officiele richtlijnen geloof ik, maar het kan per persoon verschillen. Ik heb er soms elke 2 minuten een, maar toch doen ze niks. Maar daar ben ik pas achter na twee zwangerschappen en ziekenhuisopnames, strenge controles, ctg's etc dus een extra controle kan nooit kwaad als je er meer dan die 10 op een dag hebt!), pijnlijk en/of regelmatig worden. Vaak is het een reactie op de activiteit van je lichaam.
    Hier wordt het erger als ik veel sta of loop, een volle blaas heb, of volle darmen. Bij bukken krijg ik direct een harde buik, als ik te lang op een stoel zit of juist te snel overeind kom. Waar mijn buik ook niet tegen kan is op mijn rug liggen, teveel druk. Als je ze zomaar begint te krijgen zonder dat er een aanleiding voor kan zijn, of je krijgt ze (zoals ik bij de eerste) echt om de zoveel minuten, dan is het verstandig om je vk te bellen.

Overigens zijn tips voor wat je ertegen kunt doen: regel nummer 1 is rustiger aan doen! Verder kan warmte de harde buiken doen afnemen, dus een warme douche (liefst zittend want staan houdt het weer in stand) of een warme kruik op je buik kan wonderen doen. Liggen op je linkerzij helpt ook, op je rug werkt vaak averechts (hoewel dat ook per persoon weer kan verschillen dus het is even uitproberen). Verder je buik zoveel mogelijk ontlasten, dus niet tillen/bukken/veel staan/op stoelen zitten. En op tijd naar het toilet als je een volle blaas of darmen hebt.

Sorry voor het lange verhaal :)

14. BeertjeS

BeertjeS Actief lid

Aug 2, 2012
    286
    0
    0
    In het begin herkende ik de harde buiken helemaal niet. Op de CTG zagen ze dat ik best veel harde buiken had, maar ik voelde ze niet. Bij ongeveer 32 weken zwangerschap begon ik de harde buiken te voelen. Niet pijnlijk verder, eerder een trekkend gevoel in de buik, die helemaal aanspant en hard aanvoelt als een bal. Na een tijdje trekt het weer weg en kan ik mijn buik weer indeuken met mijn handen.
    Momenteel worden de harde buiken wat erger en voelt het wat vervelender aan, verder niet echt pijnlijk. Als ze pijnlijk worden zei de gynaecoloog dat dit kan duiden op voorweeen. Ze komen dan in een onregelmatig ritme terug.

15. frmama2013

Apr 29, 2013
    18
    0
    0
    Huishoudhulp
    Ik heb het elke nacht, maar ik word er ook veel wakker van, zo'n 4 keer per nacht telkens met een harde buik, het lijkt wel of mn buik de hele nacht hard is, ik vraag het bij de volgende controle toch even na. Het is nu al 2 weken zo, maar de zwangerschap loopt op zn eind, misschien is dat gewoon de verklaring..

16. Mopje

Mopje Fanatiek lid

Apr 18, 2011
    2,753
    1
    0
    Friesland
    Ik herkende ze echt goed, vooral bij inspanning. Bij het sporten (voor zwangeren, de meiden van 38 weken stonden nog mee te hupsen) kreeg ik ze al vanaf 24 weken. Heel vervelend. Dan hield ik maar weer rust.

Niet pijnlijk, maar echt een aangespannen baarmoeder.

@luca: duidelijk verhaal!

Share This Page