Wat zou voor jullie het mooiste leeftijd verschil zijn tussen baby nr 1 en baby nr 2 En waarom? Zowel vanuit jezelf gezien als voor de kindjes (later). En voordat mensen daarover gaan vallen: nee, natuurlijk leven we niet in een wereld waarin je dat kan plannen maar iedereen heeft daar toch wel een idee over (edit/even toegevoegd: een tweede gaat hier nog niet zo snel komen hoor, maar was even benieuwd hoe jullie erover denken!)
Dat verschilt van persoon tot persoon.... De een vindt het fijn als ze (heel) kort op elkaar zitten, zodat ze relatief snel uit de luiers en de bekende fases zijn. De ander vindt het juist fijn als de oudste al wat zelfstandiger is.... Wij hebben er bewust voor gekozen 3 jaar tussen de kindjes te hebben. Onze dochter kan nu al wat dingen zelfstandig en je hebt je handen dan gewoon iets meer vrij. Denk aan zelf goed lopen, trap op/af, eten, drinken, en iets kenbaar maken. En of kindje met een leeftijdsverschil van bijvoorbeeld 1 jaar of 4 jaar met elkaar spelen. Is echt afhankelijk van de kinderen zelf. Ik ken best gevallen waar de kindjes dicht op elkaar zitten. Leuk, dachten de ouders, kunnen ze lekker met elkaar spelen! Maar de kindjes verschillen zo enorm dat ze nauwelijks MET elkaar spelen. Volg je gevoel in iets als dit....
Ik ben het met mn voorganger eens dat dat echt per persoon verschilt. Maar het scheelt ook hoe je oudste is. Tussen mijn 2 meiden zit maar 19 maanden maar mn oudste was met 19 maanden dus echt al heel zelfstandig (Kon dus idd goed zelf hele stukken lopen, trap op en af etc.) Tussen nr. 2 en 3 zit dalijk 27 maanden maar mn 2e loopt nu nog niet (bijna) dus dat maakt al een heel verschil!
Hier zit er straks 29 maanden tussen. Ik kan er nu nog weinig over zeggen. Voordeel in de zwangerschap vind ik in elk geval dat ze s middags lekker 3 uur aan 1 stuk slaapt, kan lopen, trap op en af en steeds zelfstandiger wordt.
Ik denk dat dit afhangt van allerlei (persoonlijke) factoren: omstandigheden, hoe is je kindje, hoe zit je zelf in elkaar, wat zijn jouw ervaringen met broers/zussen etc. Tussen M en T zit 25 maanden en tussen T en broertje zit ook weer zo'n 25 maanden . Fijn verschil vind ik, omdat ze dan al redelijk wat kunnen (met beetje hulp trap op en af, stukken zelf lopen, naar speelzaal etc, begrijpen wat je zegt ... het dan doen is een tweede ), maar ook nog heel leuk met elkaar kunnen spelen. Dit gezegd hebbende, ik heb wat 3jaarsverschillen in mijn omgeving en daar wordt ook heel erg leuk en lief gespeeld. Dus dat moet ook maar matchen. Ik scheel zelf ruim 8 jaar met mn zusje, dat was wel wat veel, je zit dan echt in een andere levensfase. Dus wij zijn niet echt als speelkameraadjes opgegroeid. Was wel veel rustiger voor mijn moeder: ik kon echt al helpen ed. Minder verschil lijkt me fysiek heel zwaar en lastig omdat je sommige dingen nog maar moeilijk kunt uitleggen, maar er zitten ook voordelen aan: nauwelijks jaloezie (in het begin ), echt dezelfde levensfase en relatief snel 'uit de luiers' (als je dat een voordeel vindt tenminste).
Tja ... M sliep met 1,5 al niet meer (in haar bed, wandelend viel ze vaak wel in slaap) ... dus ook dat ligt er maar net aan. T is wel een goede slaper en dat is idd heerlijk! Zeker nu M op school zit ... ik kan lekker meetukken
Idealiter zit er voor mij zo'n 3 jaar tussen, maar aangezien ik ook niet meer zo piep ben (nu 32) en ik heel graag 3 kindjes zou willen zal het leeftijdsverschil hier wat kleiner zijn (voor zover je dat in de hand hebt natuurlijk). Wat ons betreft wordt dat een jaar of 2.
Tussen de 1e en de 2e zit hier krap 21 maanden. Ik hoop dat tussen nummer 2 en 3 2,5 jaar zit. Ideaal? Geen idee, zo loopt het en er zit geen gedachte achter om kort op elkaar te zitten. Onze leeftijd is een veel grotere factor. Het loopt hier prima en ik vind het wel een fijn idee om op een gegeven moment uit de luiers te zijn en dat geldt ook voor andere fases. Oja, één voorwaarde is er wel. Eerst lopen en daarna proberen voor een 'nieuwe' baby (dit ivm reuma). Bij nummer is was dat 12 maanden en nummer twee liep met 13,5 maand dus daar geen obstakels.
Ik vind het ook lastig wat de beste leeftijd tussen twee kindjes is. Soms denk ik, doe ze maar snel op elkaar, dan ben je snel uit te "tropen jaren". Maar het andere moment denk ik, we later er maar langer tussen zodat ik nu mijn volle aandacht kan geven en er helemaal kan zijn als de kleine leert lopen en praten. En ook makkelijker als de 1e al wat zelfstandig is, heb je toch weer wat meer tijd voor nr. 2. Tja, ik weet het ook niet maar het zal voor iedereen verschillend zijn. Wanneer wij weer aan een 2e beginnen weet ik ook nog niet, eerst maar eens wachten op een normale cyclus.
Langer dan 4 jaar ertussen vind ik persoonlijk te groot verschil, maar dat baseer ik ook alleen op mijn eigen ervaringen (6 jaar verschil met jonger zusje) en wat ik hier in de omgeving zie. Wat ik dan vooral op doel is: - een hele andere levensfase tussen de kinderen; - de oudste heeft jarenlang geleefd als enig kind, en komt op een leeftijd dat het echt lastiger wordt om ouders ineens te moeten delen (en die vergeet niet meer dat er ooit anders was); - hetzelfde als boven, maar dan over het delen van ruimte, speelgoed, eigen spullen enz; - je zit erg lang 'beperkt' in de fase van kleine kinderen. Dit heb ik als kind ervaren. Toen ik een jaar of 5 was zijn mijn ouders weer gestart met verre reizen, uitgebreide dagen weg (zonder rekening te houden met een vermoeid kind) enz enz. Ik kreeg er lol in, en ineens was het over omdat er weer een baby in huis was en daarmee rekening gehouden moest worden; - de oudste krijgt meer een opvoeder-rol dan een broer/zus rol t.o.v. de jongste.
Hoewel ik je helemaal kan volgen, is je laatste opmerking natuurlijk zeer afhankelijk van de ouders. Een leeftijdsverschil van 5-6-7 jaar zou natuurlijk nooit moeten leiden tot deze rol.. Een leeftijdsverschil van 10-12 jaar of meer zal misschien - met een paar jaar - dat risico meer met zich mee nemen.
Ik vond dat: -ties moest kunnen lopen bij een volgende zwangerschap, ivm bi - hij goed door moest slapen - al goed moest kunnen luisteren Wij wilden er 2,5 jaar tussen, uiteindelijk werden dat er 2 minus 5 dagen Ik vind het prima, ze zijn gek op elkaar maar Ties was toch al zelfstandig genoeg om mij te ontzien tijdens de laatste weken.
Gevoelsmatig zou ik een leeftijdsverschil van 2 à 2,5 jaar ideaal vinden. Dat is genoeg om alles rustig aan te kunnen meemaken en je oudste zelfstandig(er) te laten zijn, zonder dat het leeftijdsverschil al te groot wordt. 3 jaar ertussen is voor mijn gevoel al te veel, al kan ik dat niet zo goed onderbouwen. Uiteindelijk zal er hier íets meer dan 1,5 jaar tussen zitten. Daar zou ik zelf -wat het ideale plaatje- betreft niet voor gekozen hebben, maar nr.2 was een verrassing en nu we aan het idee gewend zijn heeft dat ook wel weer wat. Ik verwacht dat onze oudste straks niet heel veel last zal hebben van jaloezie, waarschijnlijk zal ze het vooral heel leuk vinden. (ze is helemaal gek van andere baby's en kindjes ) Gelukkig loopt ze al een aantal weken , ze kan beker/bestek hanteren en ze kan ook woordelijk al goed duidelijk maken wat ze bedoelt, dus dat scheelt een hoop! En dan hebben we 't maar gehad hè
Was denk ik niet serieus bedoelt, maar dat hoor ik heel vaak. Mij lijkt het juist vreselijk om het al gehad te hebben. Heerlijk toch zo'n klein baby'tje
Hier zit er 2jr en 3md tussen. Ik had zelf 2.5 jaar ideaal gevonden, maar we werden iets sneller zwanger dan verwacht Onze meiden kunnen heelrijk samen spelen en ook goed ruzie maken! Gelukkig was de oudste al vrij zelfstandig toen haar kleine zusje geboren werd en toch was het ook fijn dat ze 's middags nog sliep.....
Ja zo'n klein baby'tje is fantastisch maar zwanger zijn niet Ik wilde heel graag een broertje of zusje voor dochterlief er bij, maar ben serieus blij dat ik straks niet meer hoef...
Hier een groot verschil tussen Thirza en de kids van mijn man. Bij hun moeder hebben zij ook 2 halfzusjes, met wie ze respectievelijk 2 jaar minder en 1 jaar meer schelen dan ze met Thirza schelen. Daar vervilt vooral mijn stiefdochter wel een opvoed-achtige rol. Dat komt overigens niet alleen doordat dat daar toegestaan wordt: ze is daar zelf erg initierend in. Wij willen dat niet en kappen dat hier dus voortdurend af... Allemaal erg afhankelijk van zowel het karakter van het kind, (stiefzoon vadert totaal niet!) en de regels die ouders stellen. Verder gaan wij hier te maken krijgen met een verschil van (bijna) 4 jaar of langer, (mocht ook deze zwangerschap niet goed aflopen). Ik denk juist dat Thirza dan zo oud is, dat ik haar dingen goed uit kan leggen en ze dus het delen van de aandacht veel beter op kan pikken dan een jonger kind. Maar ook daarin speelt karakter van een kind zelf erg mee. Thirza heeft hier nog nooit echt jaloers gereageerd als ik andere kids aandacht geef of een baby op m'n arm heb. Ik vind het zelf aan de ene kant wel lastig dat we er straks een jaar of 4 tussen hebben, maar aan de andere kant biedt het ook voordelen. Even op een rijtje: Nadelen: *straks weer opnieuw erg gebonden aan tijden/huis/slapen/voedingen. Terwijl we daar nu met Thirza net helemaal van af zijn, (slaapt 's middags bijna niet meer). *groot verschil in ontwikkelingsleeftijd, waardoor het in verschillende levensfases lastiger is om als gezin iets gezamenlijks te gaan doen, (alhoewel er -merken we ook nu met de kids van mijn man- ook veel dingen te bedenken zijn die wel kunnen dan). *we hebben een paar heftige jaren achter de rug, o.a. met slapen en het komt erop neer dat de nachten dat ik heb kunnen doorslapen de afgelopen 4 jaar, op 1 hand te tellen zijn. Tijdens zwangerschap slaap ik altijd erg slecht en dat zou betekenen dat we straks zeker een jaar of 5-6 achter elkaar gebroken nachten hebben gehad. *tijd voor onszelf zal er voorlopig weinig inzitten. Thirza gaat straks naar school, maar tegen die tijd is nummer 2 hopelijk net gearriveerd en hebben we daar onze handen weer vol aan. We hebben straks dus in totaal 8 jaar achter elkaar de handen vol gehad, voordat er meer ruimte komt vanwege het school-gaan. *ik kan geen middagslaapjes doen als ik nu moe ben door de zwangerschap, omdat Thirza niet meer slaapt Voordelen: *Thirza gaat (bijna) naar school als een tweede kindje hier erbij komt, waardoor ik die wel weer de volle aandacht kan geven op Thirza's schooltijden. *Doordat Thirza tegen die tijd op school zit, geeft mij dat weer meer ruimte om bijvoorbeeld de boodschappen te doen, huishouden, enz enz: alle dingen die lastig zijn met 2 kids in huis, kan ik vermijden door ze te doen tijdens haar schooltijden. *Thirza is aardig zelfstandig inmiddels en dus hoef ik niet meer zo te tillen en sjouwen met 'r, terwijl ik zwanger ben. Mijn zusje is over 3 maanden uitgerekend van nummer 2, terwijl de oudste nu anderhalf is. Dat is echt wel behoorlijk vermoeiend, zie ik wel! De voors en tegens wegen dus wel aardig tegen elkaar op, geloof ik Ik kijk inmiddels vooral naar de voordelen en ga daar steeds meer de winst van inzien Wij hadden 2,5-3 jaar leeftijdsverschil wel erg mooi gevonden, nog steeds, omdat ze dan qua leeftijd net even wat meer aan elkaar hebben nog en het verschil ook in verschillende levensfases niet zo oploopt. Maar goed, dat plan je idd voor geen meter...
Precies, hoor ik ook vaak! Dat vind ik dus juist het enige nadeel van ze vrij dicht op elkaar hebben!!
Hier leek ons 3 jaar ideaal...oudste wel zelfstandig genoeg, en toch hebben ze, denken wij, ook wat aan elkaar. Uiteindelijk zit er bij ons straks 2 jaar en 9 maanden tussen...
ik wilde ze kort op elkaar. 20 maanden zit er nu tussen had voor mij ook korter gemogen. Ik vind het heerlijk. Ja het is wel eens zwaar maar als ik zie hoe die 2 met elkaar zijn... geweldig. Ze hebben een heel geheimtaaltje al met elkaar terwijl mijn zoontje zo jong is en ze gaan al echt met elkaar spelen. Voor mijn dochter is het alsof mijn zoontje er altijd is geweest. Ze accepteerde hem ook direct en het was helemaal niet vreemd. Ik ben wel tevreden. Adi met je laatste argument ben ik het op zich wel een beetje eens, maar 2 dingen: -als je nou meerdere kids wil... bijv 4 of 5 en dan elke keer 2 jaar ertussen heb je dat "probleem" toch ook? -het kan toch ook leuk zijn voor een kind om een beetje te kunnen "moederen" over een nieuw broertje of zusje? Mijn moeder scheelt 11 jaar met haar broertje en zij vindt dat geweldig.