Ideeën avondeten

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocoladekoekje, 14 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Ik ben niet zo'n creatieveling wat koken betreft: kom vaak niet verder dan aardappels, groente, vlees, stamppot en macaroni. Nu geeft mijn man regelmatig aan wel eens iets anders te willen en voel daar zelf ook wel wat voor. Kunnen jullie me helpen aan wat lekkere ideeën?

Ik zat zelf al te denken om van de week wraps en taco's te eten. Maar wat stop ik er dan in? En wat is lekker om bij rijst te doen?

Alles wat anders is dan aardappels, groente, vlees is welkom! Ik ben benieuwd!

2. zwangerevrouw

zwangerevrouw Fanatiek lid

22 jul 2011
    2.115
    222
    63
  3. tantetoos

tantetoos Bekend lid

17 nov 2010
    619
    530
    93
    Bij de rijst:
    Chili con carne
    Gevulde paprika's

Taco/wrap vulling:
    kip/bonen/gehakt

4. Aszz

Aszz Niet meer actief

Oh heerlijk, wraps!
    Ik maak ze altijd zo, de vulling;
    1.5 rode ui
    2 paprika's
    2/3 groot blik mais
    1 courgette
    200 gram kipfilet.
    De kip kruid ik met fajita kruiden die ik zelf maak.

Bovenstaande bakken, eerste de kip natuurlijk en dan de rest.

Ik haal altijd whole weat wraps.
    Die smeer ik in met een mengsel van 2/3 crème fraiche en 1/3 heksenkaas.

Kipfilet en groente er in, rollen en in een ovenschaal leggen. Bestrooien met geraspte kaas en de oven in voor 10/15 minuten op 200 graden.

Dan de salade.
    Halve krop ijsbergsla. 1.5 avocado, 2 tomaten, de resterende mais, komkommer en radijsjes in de sla.
    Als dressing honing, sap van een limoen en extra vergin olijfolie.

En een beetje taco chips met heksenkaasdip.

Smakelijk!

5. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    Als ik wraps maak dan bak ik stukjes gekruide kip met ui. Dan wat groenten meebakken wat ik in huis heb. Champignons, prei, paprika, courgette, tomaatjes etc.

Wraps vullen met vlees/groenten. Beetje chilisaus eroverheen. Wrap oprollen en eten maar.

Je kunt er een salade bij maken.

6. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Risotto Met Spinazie, Gerookte Zalm En Geitenkaas recept | Smulweb.nl

Ik vervang de gerookte zalm door gewone zalmfilet. Dat vind ik zelf lekkerder. Ook doe ik er een glas droge witte wijn in en dan minder bouillon. En dille. Voor mijn zoon maak ik dit ook maar dan laat ik de ui, knoflook en wijn weg. En de bouillon maak ik half zo sterk ivm teveel zout. Het is dan wel apart koken maar ik vind het belangrijk dat hij dit soort maaltijden ook leert eten.

7. Keessie

Keessie Actief lid

8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Wij eten de wraps als soft taco's, alles in bakjes op tafel zoals komkommer, paprika, tomaat, geraspte kaas, mais, Crème fraiche , taco saus en gehakt rul bakken met taco kruiden. Ieder kan dan op hun eigen bord de wrap vol gooien met wat ze lekker vinden. Kinders vinden dat geweldig.

Hartige taart : brocoli koken, zalmfilets in blokjes snijden kort bakken , taart vorm bekleden met bladerdeeg , brocoli en zalm door elkaar erin doen, Boursin cuisine met een ei loskloppen en dat over t mengsel gieten en dan in de oven. Ipv taart maken kan je ook de zalm blokjes mengen met Boursin cuisine en opwarmen en dan met pasta en brocoli eten, erg makkelijk te maken.

8. Marleen31

Marleen31 Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.586
    475
    83
    NULL
    Noord Holland
    Lastig he? Ik heb ook niet zoveel inspiratie wat koken betreft.

Ik maak mijn wraps vaak met geruld gehakt, mexicaanse gehaktkruiden, paprika, uitje, evt bruine- of kidneybonen, en cheddarkaas. Als dip een salsa of creme fraiche gekruid met kruidenboterkruiden.

Gehakt kun je ook vervangen door kip.

9. Miranda81

Miranda81 Fanatiek lid

22 jun 2012
    1.423
    125
    63
    2 gerechten met rijst die ik geregeld maak.

Koolvisfilet ontdooien, kruiden en in stukjes doen.

Wok wat verschillende groenten. Als alles bijna klaar is dan doe je de stukjes vis erdoor. Even mee bakken.
    Dan doe je er een woksausje door. Je kunt ook heel makkelijk zelf een zoet-zuur woksausje maken.

Ondertussen kook je (zilvervlies)rijst. Je kunt er ook nog boontjes of broccoli apart bij serveren. Je kunt de vis ook vervangen door kip of ander vlees.

2e gerecht is een indische curry en erg makkelijk om te maken.

Gekruide stukjes kip wokken met 2 gesnipperde uien. Dan bak ik een paprika mee.

Doe een paar eetlepels curry pasta (gewoon te koop bij AH/Jumbo) erbij en wat kookroom. 3 tomaten in stukjes snijden en erdoor heen doen.

Dit eten wij met zilverliesrijst of couscous. Ik kook er altijd boontjes bij.

10. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.147
    3.174
    113
    Haha wat leuk van je man! Mijn vriend vind nieuwe dingen proberen niet echt nodig :')

Wraps eten wij vaak met kip, paprika, ui, knoflook. Wraps met crème fraiche insmeren, alles gebakken erin en dan dicht vouwen, kaas erover en nog even 8-10min in de oven
    Tacos met gehakt, maïs, ui, kidneybeans sla en tomaat

Je kan er eigenlijk alles in stoppen wat je lekker vind :)

Bij rijst eten we vaak kip uit braadpan, waar we dan ook wat groente (meestal paprika, ui) in doen

11. void

void Fanatiek lid

19 mei 2012
    2.356
    19
    38
    0161
    Cajun chicken rijst
    Cajun cream pasta
    Met wraps is een hele variatie te maken wat je erop doet, sla met een frisse yoghurt of een enchilade uit de oven met gesmolten kaas.. bijv. En dan is er flink wat keuze wat erop kan..

Aardappels hoeven niet alleen gekookt te worden, wij eten echt nooit gekookte aardappels.. De enige keer dat ik ze kook is voor aardappel purree.. Ook kun je ze lichtjes voorkoken en daarna in de oven bakken daar worden ze krokant van.. Gebruik hiervoor wel een olijf olie anders kun je net zo goed frieten bakken..

Nasi, curry met rijst (zijn echt heel veel curries op de markt en zelf maken is lekkerder dan pataks potjes!)

Zelfgemaakte groete saus voor de pasta bijv. of pizza's en een bloemkool bodem.. Je kan het zo gek niet bedenken.. Maar het is wel makkelijker experimenteren wat je erin wil.. In een wrap eet ik zelf vaak kip, sla, komkommer en mayo.. Maar van die sjoarma vlees met salade en creme frais is ook echt heel lekker.. Of juist een enchilade ervan maken.. Je kan ook gehakt gebruiken.. Dus met wraps en taco's kun je best flink wat varieren..

Hier heb je ook peri kruiden (dat is helemaal hip geworden door nando's das nog zoiets hips hier) en dan is het dus pittige kip ipv mexicaanse kruiden en salsa bijv.

Maar met ook dat zou ik beginnen met wat het dichste bij staat wat je lekker vindt een beetje veilig om het zo te zeggen.

12. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik haal heel veel recepten van:
    AH
    Lekker en Simpel
    Pauline's Keuken
    Rens Kroes

En wij nemen soms eens voor 3 dagen Hello Fresh

Ik probeer altijd af te wisselen tussen in de week iets van AGV/Stampot/Ovenschotel. Iets met rijst/quinoa/bulgur oid. Altijd een keer vis en een keer vegetarisch in de week. Ook wel iets met pasta/lasagne/gnocchi etc. En daar probeer ik steeds op te variëren.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Wij eten vaak:

Tajine, couscous, peulvruchtengerechten zoals bruine linzen (op z'n Marokkaans bereid), Arabische rijstgerechten, Indiase dhal gerechten, maaltijdsalades bv. met pasta's of met peulvruchten. Maaltijdsoepen met lekker zelfgebakken broodjes erbij. Eigenlijk teveel om op te noemen, ik houd van koken en nieuwe dingen uitproberen.

14. Linky

Linky Fanatiek lid

12 jun 2014
    3.487
    172
    63
    Vrouw
    Aangename variant op groenten vlees aardappelen:

Rode biet met zoete aardappel en gecarameliseerde ui

ingrediënten
    4 zoete aardappelen
    een pakje rode bieten (voorgekookt)
    1 uitje
    1 kleine appel
    scheutje olie
    1 theelepel suiker (liefst bruine suiker)
    1 teentje knoflook
    snufje kaneel
    beetje koriander (blad of poeder, uit een kruidenpotje)
    peper uit een pepermolen
    evt zout
    Vlees naar keuze.

Rode bieten en zoete aardappel (geschild) en appel (ook geschild in blokjes snijden en koken. Dit kan in 1 pan.
    Gesnipperd uitje bakken in olie, een theelepel suiker eroverheen (zorgt er ook voor dat de stoffen waar je 'gassig' van wordt neutraliseren ;) ) geperst/gesneden teentje knoflook erbij.
    Als alles gaar en klaar is, doe je het groentenmengsel in een schaal, mengen met de kruiden en gratineren met uitjes. Daarna naar behoefte zout toevoegen.
    Lekker vlees erbij is rundergehakt, maar geitenkaas past er ook goed bij. Als je dat neemt kun je het gerecht nog 5 minuten in de oven zetten zodat de kaas een beetje knapperig wordt :)

15. 2mam2

2mam2 Fanatiek lid

16 feb 2015
    1.088
    0
    0
    Lekker en Simpel
    Op deze site staan wel leuke/makkelijke gerechten voor 'beginners'.
    Je kan gewoon zoeken op 'pasta gerechten' 'rijstgerechten' en dan krijg je een heleboel variaties.

16. Chocoladekoekje

Chocoladekoekje VIP lid

25 mei 2010
    7.799
    43
    48
    Wouw, staan al heerlijke dingen hier, bedankt!!

Voor vanavond heb ik heel simpel een (vers) totmatensoepje met brood. Morgen wraps met roerbakgroenten en kipfilet en maandag taco's met gehakt, maïs, paprika en salade. Nu eens een lijstje maken voor derest van de week! Nieuwe ideeën blijven uiteraard welkom :)

17. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    Met rijst kun je eindeloos veel gerechten maken
    Kip tandoori
    Nasi
    Rijst kip groenten
    Rijst vis groenten
    Chicken tonight
    Je kan er echt alle kanten mee op

Je kunt ook falafel proberen erg lekker!

Zelf soep maken.
    Pannekoek mag ook een keer
    Bladerdeeg in siliconen cupcake vorm en die vullen met paprika kaas spekjes champignons...dingen die je lekker vind. Dicht vouwen een laagje ei erover heen smeren en in de oven doen. Lekker met stokbroodjes erbij

Bami maken

Carbonara

18. naatasja

naatasja Fanatiek lid

17 jan 2012
    1.003
    71
    48
    Enschede
    groente curry

250 gram sperziebonen
    3 eetlepels zonnebloemolie
    1 theelepel komijn
    1 ui
    1 wortel
    1 rode peper
    1 theelepel kerriepoeder
    1 prei
    250 gram bloemkool
    400 milliliter kokosmelk
    300 milliliter groente bouillon
    1 pakje rijst

Rijst koken zoals aangegeven op het pakje.

Sperziebonen beetgaar koken met een beetje zout. Afgieten in een vergiet.

in een braadpan komijn ui en rode peper en kerrie poeder aanbakken,
    als dat is aangebakken de bloemkool prei en wortel erbij. Even goed aanbakken,
    dan de kokosmelk en de bouillon erbij gieten.

Laat dit zo 12 tot 15 minuten zachtjes pruttelen.

Voeg daarna de sperziebonen erbij laat die nog even doorwarmen.
    Serveren met rijst.
    Eet smakelijk.

ketjap noodles

500 g gehakt
    roerbak groente
    kopje ketjap
    noodles
    knoflook
    zout
    peper

gehakt rulbakken met knoflook zout en peper
    noodles koken zoals op het pakje
    groente meebakken met het gehakt tot het gaar is
    noodles afgieten bij de gehakt en groente doen
    ketjap erover heen en goed roeren
    evt sambal toevoegen

pasta chorizo

fusilli
    chorizo
    rode paprika
    courgette
    tomatenpuree
    rode ui
    teen knoflook

groente + chorizo fijn snijden
    fusilli koken zoals op de verpakking

chorizo even aanbakken met ui en knoflook daarna de tomatenpuree mee bakken om te ontzuren.
    groente toevoegen gaar laten worden, fusilli erdoor scheppen en klaar.

lekker met salade en kruiden stokbrood

servischesoep

pakjes voor tomatensoep met tuinkruiden
    salami gewoon voor op brood of een gewone salami worst
    bruine bonen 1 of 2 blikken
    3 4 uien
    2 3 prei
    500 g gehakt
    zout
    peper
    knoflook

tomatensoep bereiden zoals op het bakje

gehakt rulbakken salami prei en ui snijden daarna mee bakken met het gehakt.
    het gehakt kruiden met zout peper en knoflook.
    als alles goed gebakken is toevoegen aan de tomatensoep
    als de soep zo goed als klaar is de bruine bonen toevoegen (laat de bonen eerst uitlekken)

serveren met stokbrood

Surinaamse bami

- 500gr spaghetti
    - 3 Surinaamse Maggi blokjes (die zijn klein en vierkant)
    - 1 ui
    - 2 teentjes knoflook
    - 300gr kippendijenfilet
    - 4 takjes verse selderij
    - zonnebloemolie
    - 1/2tl zwarte peper
    - 1/2tl 5 spices poeder
    - 1 stukje verse gember van 2cm
    - 1 volle tl tomatenpuree
    - 6el zoute ketjap (sojasaus)
    - 3el zoete ketjap

Kook de spaghetti beetgaar in een ruime pan met kokend water en 2 Maggi blokjes.

In de tussentijd hak je de knoflook en ui helemaal fijn en snijd je de kippendijenfilet in stukjes.
    Haal de blaadjes selderij van de takjes af en hak deze grof.
    Giet de spaghetti af in een vergiet en schep terug in de pan.
    Schenk er een halve eetlepel zonnebloemolie en 1 eetlepel zoute en zoetje ketjap over en meng dit goed door de spaghetti
    zodat alle sliertjes goed bedekt zijn.

Pak een grote wok en verhit deze.
    Schenk er 1 eetlepel zonnebloemolie in en fruit daarin de ui en knoflook een minuut.
    Voeg 1 Maggi blokje, zwarte peper, 5 spices poeder, stukje gember en een klein scheutje water toe en bak dit geheel
    nog een minuut of 2. Schep daarna de stukjes kip erbij en bak op medium/hoog vuur totdat de kip
    aan de buitenkant een bruin laagje heeft en van binnen gaar is.
    Op het laatst bak je de tomatenpuree nog een minuut mee.
    Zet het vuur laag en schenk er 4 eetlepels zoute en 1 eetlepel zoete ketjap bij en schep vervolgens de spaghetti erdoor.
    Doe dit rustig met 2 lepels en zorg ervoor dat alles goed vermengd raakt.
    Warm even door en proef of het goed op smaak is. Zo niet, dan voeg je nog wat extra zoute en/of zoete ketjap toe.
    Op het laatst schep je de grofgehakte selderij erdoor.

italiaanse stoofschotel

3 eetlepels olijfolie ,
    4 kippenbouten ,
    1 ui(en) , in stukjes
    2 teentjes knoflook , geperst
    1 gedroogde rode peper , of mespuntje cayennepeper, naar smaak
    1 blikje tomatenpuree ,
    1 stengel bleekselderij , in stukjes
    1 winterwortel , in stukjes
    halve sap van citroen ,
    100 ml rode wijn ,
    400 gram gepelde tomaten , uit blik of pak
    1 bouillonpoeder , blokje, vlees of kippen bouillon
    half bosje platte peterselie , gehakt
    8 blaadjes verse basilicum ,

Verhit de olijfolie en bak hierin de kip aan beide kanten goudbruin. Schep de kip uit de pan.
    Fruit de ui, knoflook, peper en tomatenpuree in het bakvet. Voeg de bleekselderij en de wortel toe en bak 5 minuten mee.
    Voeg de kip en citroensap en na 5 minuten de rode wijn toe en laat 10 minuten inkoken.
    Voeg daarna de tomaten met sap en het bouillonblokje toe, roer goed en laat het geheel 30 tot 40 minuten stoven.
    Verwijder voor het serveren het pepertje en voeg de peterselie toe.
    Garneer met basilicumblaadjes.

19. Pantoffelheldin

Pantoffelheldin Niet meer actief

Tagliatelle met boursinroomsaus

Voor de saus:
    Kip
    Courgette
    Ui
    Champignons
    Paprika
    Bakje boursin knoflook en fijne kruiden.
    Kookroom

Kip en groenten bakken , boursin en Kookroom erbij en lekker door de tagliatelle doen
    Heerlijk!! En snel klaar

20. Vinexkindje

Vinexkindje Fanatiek lid

2 jul 2012
    2.269
    1.099
    113
    Wij hadden ook niet zoveel inspiratie. Sinds een tijdje kijken we nu bij de receptenkaartjes in de winkel. De recepten die lekker (lees: makkelijk en met gewone ingredienten haha) lijken, bewaren we en gaan we eens proberen. Sommige recepten zijn echte toppers en die hebben we nu in een apart mapje maar kennen we eigenlijk ook wel uit ons hoofd. Ons standaardlijstje met recepten is daardoor echt gevarieerder geworden en als we geen inspiratie hebben, pakken we het mapje er even bij!

Deel Deze Pagina