Ideeën avondeten

Discussie in 'De lounge' gestart door Chocoladekoekje, 14 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. PenF

PenF VIP lid

20 aug 2009
    8.387
    2.241
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    -Pasta pesto met sperzieboontjes, gepofte tomaatjes en een gekookt eitje
    - Wraps eten wij met gegrilde kip, creme van avocado en creme fraiche, sla, tomaatjes , bonenmix en kinderen ook komkommer en paprika.
    - risotto met bijvoorbeeld groene asperges en een stukje vis
    - Quiche met tonijn en tomaatjes en een salade ernaast
    - Rijst gewoon opbakken met verschillende groenten en kip

2. catharin

catharin Fanatiek lid

5 jan 2010
    1.072
    2
    38
    NULL
    NULL
    Ik eet morgen asperges met een heerlijk sausje. Met kiprollade erbij.
    Vandaag sla, tv sticks en aardappelen.

3. tuc

tuc Niet meer actief

Wat mij vaak aan nieuwe originele ideeën helpt is gewoon op google wat ingrediënten in typen, bv
    - kip, paprika en..
    - roerbakmie met
    - sperziebonen, kerrie en...

Zo typ ik dat dus in en kijk waar google zelf als suggestie mee komt, of ik druk op enter en zoek in de recepten waar ze mee komen. Zo kun je van alles intypen en ook combinaties.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Gevulde paprika's trouwens is hier ook heel populair!
    Die kun je met van alles vullen en net weer anders dan anders.

5. sem frummel

sem frummel Fanatiek lid

21 okt 2011
    2.386
    1
    36
    verzorgende ig
    Kijk eens op conimex.nl
    Ontzettend veel en lekkere recepten

6. Majo1983

Majo1983 Fanatiek lid

1 feb 2013
    3.688
    2.387
    113
    Vrouw
    Broek
    Rijst vind ik super met Babi Ketjap, maak er meestal groentenomelet bij en Indische fruitsalade, beetje kroepoek vooral voor zoontje, als hij daarmee mag "scheppen is zijn bord zo leeg :). Of goulash vind ik ook lekker met rijst.

Recept babi ketjap is simpel, vlees kruiden met zout en peper bruin aanbakken in boter, ik pak het liefst speklappen maar hamlappen kunnen ook. Dan uit de pan halen en in het vet ui fruiten, dan verse gember toevoegen en deze ook even meefruiten. Vervolgens 2 eetlepels bloem erdooe en even gaar laten worden. 2 eetlepes ketjap asin en 7 eetlepels ketjap manis erdoor roeren en dan nog warm water erbij tot je een redelijk dikke saus hebt (net wat je lekker vind) vlees weer erbij doen en ong 45 min zachtjes laten stoven.

Groentenomelet is gewoon een fijn gesneden groenten pakket, italiaans of chinees, even aanbakken (lekkersr is in conimex wokolie). Paar eieren klutsen met peper en zout en een beetje room of melk en deze eroverheen gueten, deksel op de pan tot ei droog is. Lekker met chilisaus erbij ;)

Fruitsalade is banaan, appel en sinasappel. Beetje bruine suiker erdoor en theelepelthe sambal manis, net wat pittig bij het zoet, heerlijk!

Goulash maak ik altijd deze:
    https://kookrecepten.wordpress.com/2007/12/11/hongaarse-goulash-porkolt/
    Ik doe er altijd meer winterpeen in, vind ik heerlijk gekookt in die tomatensaus.

Maar ik hou van koken en maak vaak wat anders dan gewoon aardappelen groenten en vlees :).

7. Kyra73

Kyra73 Fanatiek lid

24 okt 2013
    1.568
    455
    83
    Hier wordt er altijd gesmuld van een Surinaamse schotel.

Ingrediënten:
    2 uien
    2 teentjes knoflook
    900 gram sperziebonen (origineel werd kouseband gebruikt)
    450 gram diepvries doperwten
    1 blikje gepelde tomaten
    1 zak krieltjes
    4 eetlepels olie
    2 bouillontabletten
    zout en peper
    2 pakjes vegetarische wokreepjes licht gekruid

Bereidingswijze:
    Gesnipperde uien fruiten in de olie. Knoflook toevoegen en de wokreepjes even meebakken. Gepelde tomaten (incl. sap) en1 bouillontablet toevoegen. Kopje water toevoegen en op laag
    vuurtje met deksel half op de pan lekker gaar laten pruttelen.
    Eventueel water bijvoegen tussendoor.

Ondertussen in een koekenpan de krieltjes bakken. In een pan de sperziebonen in water met het andere bouillonblokje gaar koken en in een andere pan de doperwtjes met wat zout gaar koken

Het vegetarische vleesmengsel lekker wat in laten koken, gebakken krieltjes erdoor en afgegoten sperziebonen en doperwtjes erdoor. Eventueel nog op smaak brengen met peper en zout.

In plaats van vegetarische blokjes kun je ook kipblokjes gebruiken.

Met rijst kun je deze lekkere Mexicaanse schotel maken.

Mexicaanse nasi

Ingrediënten voor 5 personen:
    Pak gele rijst
    400 gram kip
    3 paprika
    1 grote ui
    Klein blikje mais
    Klein blikje kidneybonen
    Fajita of burrito kruiden
    Zak salted tortillachips
    Potje salsasaus
    Geraspte kaas

Bereidingswijze:
    Gele rijst koken.
    Kip in stukjes in de wok.
    Paprika, ui, mais en kidneyboontjes erbij en pakje fajita of burrito's kruiden erdoor.
    Dit alles door de rijst mengen tot je een Mexicaanse nasi krijgt. De nasi in de ingevette ovenschaal doen en hierover heen een laag tortilla chips leggen.
    Hierover heen 1 potje salsasaus en daarover heen weer geraspte kaas, en dit in de oven. De oven op grillstand tot de kaas gesmolten is.

Makkelijk soepje:

Gesnipperd uitje fruiten, 4 in blokjes gesneden courgettes toevoegen. Even roerbakken en dan 1 liter groente- of kippenbouillon toevoegen. 10 minuten laten koken, daarna alles pureren. Serveer met zalmsnippers en stokbrood.
    Als variatie kun je er op het laatst 125 ml slagroom aan toevoegen.

Op deze manier kun je ook heerlijke bloemkool- of broccolisoep maken.

Succes.

8. Angel1980

Angel1980 Niet meer actief

Hier een van mijn lievelingsgerechten. Echt heerlijk!!!

Bijgevoegde bestanden:

9. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.541
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Wij eten regelmatig rijst, een makkelijk recept is bv gehakt rul bakken met een uitje, boullonblokje en wat ketjap manis.
    Wij doen er meestal een bladgroente bij; paksoy of snijbiet maar een wokgroentemix kan ook en met champignons ook lekker.

10. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Wat ik zelf hele lekker vind, gebaseerd op iets wat ik in Ierland altijd at maar waarvan ik vergat te vragen hoe het gemaakt werd toen ik daar wegging, en toen dus in Nederland maar van alles ben gaan uitproberen tot ik min of meer hetzelfde had:

Nodig:
    - Worstjes
    - Chili con carne saus (of zelf maken, maar dat lukt mij nog niet ;) )
    - Maïs
    - Paprika
    - Bruine bonen
    - Andere groenten die je lekker vindt erbij, je kan er van alles bij gooien.

Dan eigenlijk maken zoals je chili con carne zou maken maar dan met worstjes ipv gehakt, dus worsten bakken, groentes bakken, saus maken, alles bij elkaar. Worsten in stukjes snijden en erdoor roeren. Aardappelen ofzo kunnen erbij maar in Ierland deden ze dat niet, aten ze gewoon zonder. Met een lepel. Heerlijk, ik zou dat elke dag wel kunnen eten!

11. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Deze tijdje geleden gemaakt, variatie op een gevonden recept. Stond nog op mijn pc dus kan ik zo kopiëren.

Ingrediënten:

- Paprika
    - Maïs
    - Ui
    - Kidneybonen
    - Aardappelen
    - Aardappel Anders Tuinkruiden-Knoflook
    - Kip in blokjes
    - Tortilla's, klein tot middelgroot
    - Geraspte kaas

Bereiding:

1. Bak de aardappelschijfjes gedurende zo'n 10 minuten in een laagje olijfolie. Kruid naar smaak (tip: zout, kerrie, oregano, tijm).
    2. Snijd de paprika in blokjes en de ui in reepjes. Laat de maïs uitlekken.
    3. Bak de kip in een laagje olijfolie in een andere pan dan de aardappelen. Voeg aan het eind de paprika, ui en maïs toe en laat nog even bakken. Zie stap 1 voor een lekkere kruidentip.
    4. Zet het vuur uit. Voeg in de nog warme pan de kidneybonen toe en roer alles door elkaar.
    5. Vet een ovenschaal in met boter. Verdeel het mengsel van kip en groente over de schaal. Leg daarover een dichte laag aardappelschijfjes. Giet de Aardappel Anders over de aardappelen.
    6. Snijd de tortilla's in vieren en leg deze stukken op de schotel of steek ze ertussen. Strooi vervolgens de geraspte kaas daar weer over.
    7. Laat de schotel een minuut of 15 op 200 graden in de oven staan, tot de kaas goed gesmolten is.

Serveertip: serveer apart nog wat kwarten tortilla's om te vullen met de groenten uit de schotel.

12. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Deze met kerst gemaakt:

Nodig:
    - Losse rösti (Aviko)
    - Bloemkool
    - Doperwtjes
    - Spekjes

Groente kun je mee variëren

- Snijd de bloemkool in stukjes en breng ze aan de kook
    - Bak de spekjes volgens de instructies op de verpakking in een koekenpan
    - Bak de rösti volgens de instructies op de verpakking tegelijkertijd in een andere koekenpan
    - Verwarm de doperwtjes volgens instructie
    - Giet de gare bloemkoolroosjes af en voeg ze bij de rösti wanneer de rösti zo goed als gaar is
    - Voeg de gare spekjes erbij
    - Doe de doperwtjes erbij en roer het geheel door elkaar

Eventueel kun je in de pan van de spekjes jus maken voor erbij.

13. miss C

miss C VIP lid

20 nov 2009
    11.719
    971
    113
    Vrouw
    Het ♡je van Nederland!
    deze pluk ik toevallig net van internet af..

Kip Pilaf met Perzik
    300 gr kipfilet
    2 grote uien
    2-3 tenen knoflook
    paprikapoeder
    2-3 tl ketjap
    sambal naar smaak
    1 groot blikje tomatenpuree
    suiker naar smaak
    1 blik halve perziken op sap
    zout/ peper
    bindmiddel
    Rijst (basmati)
    Materialen

hapjespan of wok
    Bereiden
    Snipper de uien.
    snij de perziken in kleine stukjes. Bewaar het sap!!
    snij de kipfilet in kleine blokjes
    Bak de kipfilet lekker bruin en schep deze als het gaar is in een aparte schaal.
    Fruit in het overgebleven bakvet de uien met de knoflook.
    Giet daarna het sap van de perzikken erbij en leng dit aan met 100 cc water.
    Meng de tomatenpuree erdoor tot een saus. Ketjap, zout en peper en sambal erbij en eventueel wat suiker.
    Doe de kipfilet bij de saus en laat het even sudderen. Als laatste de perzikken erbij en eventueel wat bindmiddel om de saus wat dikker te maken.
    Heerlijk met (Basmati)rijst erbij!

14. sydneys

sydneys Niet meer actief

Dank je voor de tip.
    ik denk dat ik morgen deze eens ga maken.
    Aardappellasagne met paprika - Lekker en Simpel

15. popje

popje VIP lid

20 jul 2006
    7.339
    269
    83
    NH
  16. Marti

Marti Fanatiek lid

18 apr 2014
    2.384