Hoi, Hoe gaan jullie om met sportende kinderen in de avond? Mijn zoon traint 2 x per week in de avond. Hij is pas om 19.45 uur thuis. Ik snap dat hij dan even wil uitrusten, wat wil eten en hij moet natuurlijk nog douchen. Ik moet hem echt aansporen om door te eten (voel me daar weer schuldig over want dan denk ik, arm kind net gesport en dan zit je moeder te zeuren).. Maar goed dan ligt hij zo rond 20.30/20.45 uur op bed. Hoe snel na het sporten liggen jullie kinderen op bed? En wat eten ze na het sporten? Zoon eet tijdens het sporten een stuk fruit, en als hij thuiskomt nog 2 boterhammen en een stuk fruit. Iemand nog een gezond én snel alternatief?
Mijn dochter heeft zwemles van 17:30-18:30 en het is 10 minuten heen en terug fietsen. Dat vind ik met eten ook een lastige tijd, maar om 16:45 begin ik al met avondeten maken, tussen 17:00 - 17:15 eten we het op. En als we dan om 18:45 weer terug zijn eten we het toetje (dan heeft dochter weer honger) en dan rustig naar bed. Om 18:45 pas te beginnen aan het hele kook/avond-ritueel vind ik zelf al te laat. Kun je niet voor het sporten hem nog (een gedeelte) laten eten?
Hier een keer ‘s avonds sporten, tot 19.00u, dan is ze tussen 19.15u en 19.30u thuis. Dan heeft ze nog tijd genoeg om te eten voor haar bedtijd, maar anders zou ik haar een beperkte hoeveelheid tijd geven, wat er in die tijd op is, prima, en verder jammer dan, morgen weer een dag. Als ze echt honger heeft eet ze behoorlijk snel en anders valt het wel mee. En uitrusten en eten kan prima samen (of eventueel wat eten onderweg? als je met de auto bent dan tenminste). Qua eten: bakje yoghurt/kwark met muesli ofzo? Maar ligt natuurlijk ook aan wat hij lekker vindt. Hier eet ze dat super snel, maar dat geldt natuurlijk niet voor ieder kind.
Ik vond sporten op dat tijdstip op die leeftijd niet geschikt. Ik zou dus voorlopig ermee stoppen of een andere sport kiezen oid maar misschien is dat niet de reactie waar je op hoopte
Ik ben het eens met @julia80 Mijn zoontje is even oud als jouw zoontje, maar die gaat 's avonds rond 19 uur naar bed. De tijden die jij noemt vind ik wel heel erg laat voor een jongetje van 6. Als mijn zoontje een sport zou willen doen die alleen op zo'n laat tijdstip kan, dan zou hij van ons een paar jaar moeten wachten tot hij oud genoeg is om pas om half 9 naar bed te gaan. Maargoed, dat was niet jouw vraag. In jouw geval zou ik hem voor het sporten laten eten, zodat hij na het sporten alleen nog maar een stuk fruit of een bak yoghurt hoeft te eten. Dan direct douchen en naar bed. Ik begrijp dat hij ook even wil uitrusten, maar gezien het late tijdstip, zou ik denken: ontspannen kun je onder de douche en uitrusten in bed (of zittend aan tafel tijdens het eten). Tot slot.. Als je hem toch pas na het sporten wil laten eten, is een maaltijdsoep met verse groenten misschien nog een goed alternatief. Die kun je van te voren klaarmaken en hoef je dan alleen nog maar op te warmen. Brood als avondmaaltijd is voor een keer niet erg, maar dat zou ik niet structureel doen. Dan mist hij toch 2x per week belangrijke voedingsstoffen. Of eet hij 's middags dan al een warme maaltijd?
Mijn zoontje van 11 sport op die tijd, maar dan vind ik het dus niet zo erg als hij rond 20.45 uur erin ligt. Gelijk slapen na het sporten werkt toch niet. Hier eet hij tussen de 2-4 boterhammen na de training.
Mijn eerste reactie was ook ‘wat laat op die leeftijd’, maar aan de andere kant, als hij het sporten heel leuk vindt en het lukt je om hem om 20.00u in bed te hebben, dan zie ik het probleem weer niet zo; zo laat ligt mijn dochter van 6 er ook regelmatig in. Ik zou daarom zoveel mogelijk in zetten op efficiëntie (uitrusten/eten in de auto (een boterham dan, geen yoghurt )) en/of het tempo waarmee hij dingen doet (dus sneller eten en anders niet en even afspoelen i.p.v. uitgebreid badderen).
Ik 2 zoons trainen om 18:00 uur tot 19:00 uur .. wij eten gewoon om 17:00 uur .. om 19:30 is hij thuis gaat even zitten drinken douchen en liggen dan om 20:30 ongeveer op bed zijn 8 jaar en 11 jaar .. andere zoon zwemt van half 6 tot half 7 dan eten we er Na ik zorg dat alle eten klaar is en mijn man komt om18:00 uur thuis dus die zet het op . Die zelfde zoon begint ook met paardrijden van 17:00 uur tot 18:00 uur ook dan zullen we er na gaan eten .. enige die normale tijd iets heeft is zoon van 4 hij zwemt op woensdag om half 1 Sporten is vaak rond deze tijd en ik zorg wel dat we gewoon eten geen brood ofzo soms wel en Soms halen we wat op de terug weg .. wat ik soms wel vervelend vind zijn de doordeweekse wedstrijden beker of inhaal dat begint vaak pas om 19:00 uur dan ben je pas half 9 /9 uur thuis dat is vaak te laat . Ik heb van maandag tot zaterdag elke dag wel een kind die iets heeft zoon van 11 traint op dinsdag en vrijdag wedstrijd zaterdag . Zoon 8 jaar traint op maandag en woensdag zaterdag wedstrijd Zoon van 6 zwemt op dinsdag en op donderdag paardrijden Zoon van 4 zwemt op woensdag en paardrijden op zaterdag dus echt koken op de sport dagen moet wel anders elke dag brood ofzo moet er niet aan denken . Ik zou dus gewoon van te voren koken op tijd eten of met appel weg gaan en na het sporten een gewone maaltijd eten
Zoon traint 2 keer per week op de maandag van 17.45 uur tot 18.45 uur en woensdag van 17.30 tot 18.30 uur dus op tijd weer terug voor het slapen gaan want hij ligt er pas tegen 20.30 uur in. Wij eten voor de training want erna vind ik te laat.
Bedankt voor de reacties. Hij eet zijn avondeten voor zijn training maar daarna heeft hij weer honger.. Had het idee dat ik hem misschien te weinig eten zou geven na zijn training maar dat valt wel mee zo te lezen. Wat betreft het sporten in de avond. Ik vind het ook laat, de andere dagen ligt hij om 19.30 -. 20.00 uur in bed maar de voetbaltrainingen (ook bij andere verenigingen in de buurt) zijn van 18.00 tot 19.30 uur. En hem van voetbal halen is geen optie, hij is gek op voetballen.
Mijn oudste 2 sporten op woensdag van 18-19 en op donderdag van 18.30-19.30. Op woensdag eten we daarna pas omdat ik met de jongste pas tegen 18 uur thuis ben van zwemles. De jongens eten vaak wel een boterham voordat ze gaan trainen anders trekken ze het niet. Op donderdag eten we voor het sporten, mijn man is dan thuis en hij kookt. Ik ben zelf pas om 18.30 uit mijn werk dus ik eet dan helaas apart. Na het zwemmen eten ze vaak ook nog wel iets van fruit of zo.
Onze dochter van 9 traint op woensdag met de hond van 19.30 tot ongeveer 20.30/21.00 (ligt eraan hoe druk t is) en op donderdag turnen van 19.00 tot 20.30. Ik maak er niet zo'n probleem van. Ik zie dat ze het goed kan hebben en de volgende ochtend zonder problemen opstaat. Eten en drinken krijgt ze in de auto en thuis is t douchen en te bed. Werkt prima. Onze oudste zoon van 8 traint op vrijdag taekwondo van 19.00 tot 20.00 En als hij diploma C heeft gehaald gaat hij ook op maandag trainen van 18.30 tot 19.30. Op vrijdag krijgt hij thuis wat lekker, de rest is dan ook nog wakker omdat t weekend is. Straks op maandag zal bij ook thuis wat krijgen, want hier gaan ze rond 20.00/20.30 allemaal pas te bed. De jongste 2 doen nog niks (behalve jongste dochter zwemmen op zaterdagmiddag)
Hier zit mijn dochter op turnen en zijn de lestijden redelijk aangepast op de leeftijd van de kinderen. de 4/5 jarigen hebben van 16 uur tot 17 uur de 6/7 jarigen van 17 tot 18 uur , de 8/9 jarigen van 18/19 uur en de 10/11 jarigen van 19/20 uur. Toen mijn dochter van 17 tot 18 uur moest aten we na die tijd, soep met brood of pasta Nu zit ze van 18 tot 19 uur en eten we dat voor die tijd. Veel honger heeft ze na die tijd niet maar wel verschrikkelijk veel dorst. Ze ligt dan op haar normale tijd ( rond 20 uur) in bed.
Voor mij zou zo’n tijd ook een reden zijn om (nog) niet asn zo’n sport te beginnen, maar mijn dochter ligt elke avond om 19 uur (regelmatig zelfs 18:30) op bed. Maar als hij er geen last van heeft... ik zou er voor kiezen om vroeg te eten en na het sporten een bak (volvette) griekse of Turkse yoghur te geven. Goed voor de spieren en vult goed.
Zoontje heeft op de maandag voetbaltraining van 18 tot 19 uur, dan eet hij om 17 uur...meestal iets van pasta en wij eten dan als hij te trainen is. Als hij thuis komt krijgt ie zijn toetje, nog wat drinken, gaat douchen en naar bed. Hij ligt dan 20 uur op bed ipv 19.30 uur. Of we splitsen de maaltijd: voor de training een tosti en daarna nog wat soep of voor de training een pannenkoek en na de training nog een pannenkoek...doen we ook wel eens op de woensdag, dan traint ie van 17 tot 18 uur.
Mijn oudste (bijna 11) als ze op dinsdag sport van 19:30 tot 20:30 eet in de auto (10 minuutjes) altijd wat. Dan thuis douchen, tanden poetsen en richting bed. Nu hoeft zij niet op tijd naar bed maar we besparen dus wel tijd door in de auto te eten.
Onze jongste dochter traint ook tot half 8 op woensdag. Dag erna ook nog extra vroeg op ivm bso. Hier is douchen bij de club. Thuis nog ff iets kleins eten en dan naar bed. Dit is eigenlijk altijd tussen 8 en kwart over 8. Probeer ze dan op donderdag zo lang mogelijk te laten liggen. 1 dag in de week is te doen. Donderdags dan weer wat eerder naar bed. Eerder trainen is ook niet echt een optie want dan heb je geen leiders want die halen het dan niet ivm werk.
Hier trainen de oudste 2 van 18.15 tot 19.30 op maandag en woensdag. Hier gaat de middelste direct douchen en de oudste eet dan yoghurt. Als de middelste klaar is met douchen gaat hij yoghurt eten en gaat de oudste douchen. Daarna gaan ze naar bed. Vaak rond 20.15/20.30. Vind het voor de middelste ook wel aan de late kant, die gaat normaal om 19.45 naar bed. Gelukkig kan hij er wel tegen.