Zoals de titel al luidt, wel of niet onze hond laten castreren? Het is een kruising tussen een maltezer en shih tzu ruim 10 maanden nu maar zijn ene bal is niet ingedaald, de da gaf al in het begin aan dat het er wel uit moet ivm verhoogde kans op kanker.. Nu hebben we dan een afspraak staan voor volgende week dinsdag maar begin toch te twijfelen of we het nu wel of niet moeten doen, ik ben ook op internet gaan lezen over hoe en wat en zie toch ook best wel nadelen.. Het is ook een grote operatie omdat ze het andere balletje moeten zoeken. Hij vertoont wel al dominant gedrag naar andere honden en speelt ook de baas over onze kat, verder heeft hij ook al best vaak paring drang, en is echt wild, springt vaak tegen mensen op hoe vaak we hem ook corrigeren hij blijft het doen. Groetjes.
Ik heb mijn chihuahua mannetje laten castreren, jaren geleden alweer. Hij werd er in alle opzichten alleen maar beter op. Als je verder geen pups wilt ofzo zou ik het gewoon doen.
Ja, de castratie zelf is niet zo'n zware ingreep maar omdat het ene balletje niet is ingedaald en dus nog ergens in zijn buik zit wordt het een buik operatie, en dat schijnt best heftig te zijn en daarover twijfel ik dus ook best..
Tsja, maar als hij straks kanker krijgt dan ben je verder van huis... Ik zou het doen hoor, als ik je beschrijving zo lees wordt het er voor hem ook alleen maar beter op! Altijd maar gecorrigeerd worden omdat je last hebt van je hormonen is ook niet fijn...
Mijn mopsje had beiden ballen in zijn lies zitten en niet ingedaald dus, ik had ze laten zitten maar toen hij 2,5 jaar was kreeg hij er toch gezwellen aan, we hebben heel erg veel geluk gehad dat ik ze regelmatig deed controleren op advies van de DA en voelde dat ze groter waren, binnen 1 week heb ik ze laten verwijderen en was het gelukkig nog goedaardig. De kans op kanker is gewoon veel groter als je ze laat zitten, tenminste die niet ingedaalde. Ik zou toch het zeker voor het onzekere nemen, de hond heeft er geen last van en het is wel een stuk veiliger.
ik zou hem dinsdag lekker laten helpen, zo te horen mag hij het kwa gedrag wel hebben, en voor zijn gezondheid is het ook beter, hoe dan ook de niet in gedaalde bal levert hoe dan ook problemen op. bij onze kat was 1 ook niet ingedaalt, dat werd dus inplaats van een simpele snelle castratie een sterelisatie, flinke snee (en prijs dus ook omhoog) ben blij dat het gebeurd is, tenminste geen gesproei en ik hoef niet bang te zijn dat hij er last van krijgt
We hebben overleg gepleegd met de dierenarts, en we gaan voor de chemische castratie, is het zelfde effect qua gedrag enzo het is een chip wat hij inkrijgt en daardoor (klinkt gek) maar gaan zijn ballen krimpen waardoor hij dus zoals bij een gewone castratie milder wordt. De kans dat het een tumor word nu is nihil maar op latere leeftijd wel aanwezig maar alle ziektes zijn aanwezig op een oudere leeftijd bij dieren en mens.
Tsja waarom zou je het niet doen? Wat zijn de tegens dan? Wij hebben onze reu laten casteren vanwege chronische ontsteking aan zijn voorhuid, erg smerig kan ik je vertellen. Maar wij hebben een ras waarbij een zogenaamde 'castratenvacht' vaak voorkomt (Cavalier King Charles) Daarbij wordt de vacht heeeeel erg dik en dof... en helaas heeft onze reu dit ook gekregen dus hij wordt nu 3x per jaar volledig kaal geschoren, wat ik zelf doe overigens. Maar voor de rest kan ik geen tegens bedenken. Alleen maar positieve dingen
Ik zie ook het voordeel van jullie beslissing niet in, maar goed. Waarom zou je gezwellen riskeren terwijl je ze kunt voorkomen? Als ze laparoscopisch op zoek gaan naar de 2e bal, dan is het niet eens een buikoperatie te noemen. Dat is gewoon à la een kijkoperatie. Dit doen ze alleen niet in iedere kliniek.
Oeh, ja, smerig is dat, hè? Onze labrador had dat ook, overal lagen van die vieze gele, stinkende drupjes. Iew.... Maar nu is het gelukkig over! We hebben hem ook chemisch laten castreren en inderdaad, dan slinken de balletjes. We waren aanvankelijk bang dat hij bij de uitlaatdienst enorm lastiggevallen zou worden door andere reutjes omdat hij nu gecastreerd is, maar dat is niet het geval. Hij kan nog goed van zich afbijten maar is tegelijkertijd ook rustiger. Ik ben dus zeker niet tegen castreren, wij hebben er positieve ervaringen mee.