flesje melk als troost vs kind bij je in bed.

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door sundance11, 6 jan 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Ik wil met dit topic geen discussie over dat het belachelijk is dat een 2 jarige snachts nog een flesje melk krijgt.
    onze zoon net 2 is een heel gevoelig mannetje. We zijn er achter gekomen dat hij heel gevoelig is voor aardstralen hier hebben we een corrector voor geplaatst en zijn bed op een andere plek gezet. Van de 5 X dat hij wakker werd is dat nu meestal nog 1 X. Ook heeft hij ws last van reflux en krijgt hier maagzuur remmers voor. Als hij snachts wakker wordt wil hij alleen maar drinken soms water maar ook vaak melk.

Nadat we maatregelen voor de aardstralen hadden getroffen begon hij door te slapen. Nu krijgt hij zijn laatste kiezen door waardoor hij dus weer om een klein flesje melk vraagt.

Het lijkt dus dat hij de melk vaak als troost gebruikt.
    ook merk ik dat er een groot taboe opzit, maar anderzijds hoor en lees ik ook veel dat veel kinderen bij hun ouders in bed slapen. Ik persoonlijk vind dat helemaal niks want dan doe ik helemaal geen oog dicht en het is ook niet wat ons zoontje wil.
    natuurlijk zou ik ook het liefst willen dat hij doorslaapt maar als je alles al hebt geprobeerd en dit de enigste manier is om allemaal weer te slapen...

Dus ik vroeg me eigenlijk af waar kiezen jullie voor?

2. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    ik troost liever met nabijheid dan met eten.

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik kies er op deze leeftijd voor om niet meer te troosten met melk of iets anders aan eten/ drinken.
    Natuurlijk, als hij echt flink gehuild heeft ofzo mag hij een slokje water drinken uit een bekertje in de badkamer.
    Anderzijds slaap ik ook niet met een kind bij me in bed. Maar wat we hier doen is ons zoontje, als hij na troosten echt niet in z'n bed wil, bij ons in bed nemen. Dan is hij vaak binnen 5 minuten vertrokken. Ik wacht dan even tot hij echt goed slaapt en leg hem dan weer terug in z'n eigen bed. Dit doen we al ruim een jaar zo en gaat eigenlijk altijd goed, heel af en toe is het nog een 2e keer in de nacht nodig.
    Er zijn overigens ook zat nachten dat hij doorslaapt hoor, maar er zijn periodes dat het bijna elke nacht gebeurd.
    Binnen een half uurtje kan ik op deze manier ook weer lekker slapen. Hier vorige jaar met bijna 1,5 gestopt met de flesjes melk in de nacht omdat ik merkte dat het echt gewenning was. Hij sliep nooit een nacht door, werd altijd om hetzelfde tijdstip wakken en ging ook never nooit meer slapen zonder fles.
    Maar dat ik wat ik persoonlijk vind en gedaan heb. Wat jij doet of wat de rest van Nederland doet maakt mij eigenlijk niet zoveel uit. Je moet doen wat voor jou en je kindje goed voelt.

4. tuc

tuc Niet meer actief

Nabijheid ipv eten

5. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.695
    4.304
    113
    noord holland
    Ik zou zelf wat water geven prima vinden. Wij hebben tot ruim over een jaar nog een beetje melk gegeven maar daarna zijn wij op alleen water over gegaan. Ik denk dat melk ook een soort van gewenning is. water wellicht ook maar dat vond ik minder erg. En vult ook niet echt de buik, dus die gewenning van buikvulling is er niet, meer een slokje tegen de dorst.
    Maar uiteindelijk beslis je zelf wat je wil. jij bent degene die eruit moet en hoe je het voor beide partijen zo korr mogelijk kunt maken. Als je het eigenlijk zelf ook liever niet wil met melk dan kan het soms wel fijn zijn om te lezen dat de meesten liever geen melk zouden geven. Soms kun je daarna dan beter die knop omzetten en er even voor gaan. Want bij de meeste dingen die eigenlijk anders willen (bij ons in bed slapen, melk geven, speentje maakt niet uit wat) moet je vaak even doorzetten. En dat kan alleen als we die knop om hebben en ervoor willen gaan :) . Dan heb je net even wat meer die vastberadenheid en kracht om je nachtrust daarvoor te onderbreken. Vaak gaat het dan na een paar nachten al weer zoals je zou willen.

6. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Ook dat hebben we al geprobeerd, laten huilen, 5 min regel, maar na ruim 1,5 week nog geen verbetering. Nu vind ik het melk geven op zich geen probleem.
    Het rare is dat hij ook niet iedere nacht komt vaak ook op wisselende tijdstippen. Dus gewenning betwijfel ik.
    Toen hij 22 maanden was stonden mijn man en ik op instorten. Nu hij een stuk beter slaapt gaat het met ons gelukkig ook beter.
    Ik denk (hoop) dat het na de kiezen weer beter gaat, we weten dat hij het wel kan...

7. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

21 mei 2013
    5.119
    193
    63
    Somewhere out there
    Waarom een flesje? Kan toch ook in een gewone beker of tuitbeker. Zou er zelf, ondanks zijn gevoeligheid, geen gewoonte van maken. En dan liever water dan melk.

8. Moeder2017

Moeder2017 Actief lid

2 jan 2017
    281
    2
    18
    Gewoon geven als hij dat nodig heeft

Mijn kids hebben tot ruim 3 nog snachts flesjes pap gehad

Kindje 4 is nu 20 Mnd slaapt bij mij en krijgt nog borst ook snachts

Elk kindje is anders kijk na de behoefte van je mindje

9. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    wij merkte dat als ze ziek waren geweest, ze er soms wat behoefte aan hadden weer.
    Daar gaven we dan 2 a 3 dagen aan toe (melk) , maar al vrij snel bouwden we dat dan weer af. Eerst door te verdunnen (50/50 met water) . Wij gaven dan trouwens zo'n sapflesje (120 cc?) en tijdens het afbouwen naar de helft.
    Niet genoeg, dan water uiteindelijk.

10. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.898
    3.931
    113
    Ik zou niet kiezen voor een flesje melk in bed omdat dat heel slecht voor de tandjes is.
    Ik zou dan ook de voorkeur geven aan nabijheid als troost.

11. Sjaanbanaan

Sjaanbanaan Actief lid

2 jan 2017
    423
    26
    28
    Nabijheid!

12. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Wij hebben rond 2 jaar een tijd gehad dat hij niet te troosten was door alleen nabijheid. Leuk als het wel kan, maar toen was dat echt niet het geval. Hij haalde veel troost uit een flesje warme melk, dat hij opdronk in onze armen.

Een beker melk is zeker iets anders, het ging om het rustig worden van het zuigen aan een fles. Overdag dronk hij wel gewoon uit een open beker, maar dat was voor hem geen troost. Daarbij wordt een flesje vooral afgeraden voor het gebit als een kindje iedere keer één slokje neemt, en daardoor erg lang doet over het drinken. Ook wordt afgeraden een flesje in bed te geven, waar een kind de hele nacht steeds een slokje uit neemt.

Dat was hier niet het geval. De fles ging vrijwel net zo snel op als drinken uit een beker. Het is te vergelijken met een kind dat borstvoeding gebruikt als troost. En als ik met 2 jaar nog borstvoeding had gegeven, had hij dat gekregen. Nu kreeg hij warme koemelk. Bovendien zorgt de warme melk voor een loom gevoel, wat hem hielp sneller te kalmeren en in slaap te vallen.

Wij merkten dat dit hem veel kon helpen. Een paar maanden later was die fase voorbij, en had hij het niet meer nodig. Ieder kind ontwikkeld in zijn eigen tempo en heeft zijn eigen behoeftes.

13. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ik zou troosten en eten niet aan elkaar koppelen.

14. yessie

yessie Fanatiek lid

27 nov 2009
    1.208
    12
    38
    It Fryske Lân
    Lastig... het ligt denk ik aan je situatie, hoe jij er in staat en wat het beste voor jullie werkt.

Na 14 maanden vol gebroken nachten kies ik momenteel steeds vaker voor een flesje melk. Gewoon omdat ik er doorheen zit en overdag niet meer kan functioneren door slaapgebrek. Ik geef nog steeds borstvoeding ('s ochtends, overdag soms en 's avonds) maar ook dat vindt hij 's nachts niet voldoende. Voor ons is het de keuze tussen een mannetje dat gulzig een flesje leeg drinkt en 'slechts' 1 uur wakker is of een mannetje dat 3 uren lang bij mij ligt.

Ik was altijd de voorstander van 'aandacht', 'geen eten om te troosten', etc maar ik ben er geloof ik een beetje vanaf gestapt haha.

15. Sneeuwvlokjes

Sneeuwvlokjes Fanatiek lid

12 mrt 2014
    2.131
    1.210
    113
    Als een slokje drinken uit een flesje voor jullie werkt, zou ik het lekker zo laten.
    Wel zou ik langzaam overgaan op (warm) water. Misschien steeds meer de melk verdunnen zodat ie eraan kan wennen?

16. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.144
    23.228
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik zou ook gaan voor de nabijheid ipv eten. Ik heb niet eens meer een fles in huis trouwens, dus hier is een slokje water prima, maar meer niet.

17. sundance11

sundance11 Actief lid

24 jul 2011
    328
    0
    16
    Dit klinkt wel heel herkenbaar als onze situatie. Idd een flesje zorgt voor het loome gevoel een beker maakt hem alleen maar wakkerder.
    Ik snap dat nabijheid voor velen werkt. Hier kan ik dan de hele nacht bij hem gaan zitten en slaapt niemand meer.
    het is ook niet zo dat ik er nu doorheen zit. We komen van veel slechter of ruim 3 uur wakker of 5 a 6 keer eruit. 1 X een flesje ( wat al verdund is. 120/3) is al een hele verbetering.
    stiekem hoopte ik op wat herkenning bij sommige.
    En sommige herkennen het maar de meesten niet.

18. Typicalme

Typicalme Fanatiek lid

11 dec 2014
    1.158
    442
    83
    Vrouw
    Ik herken het hoor! Precies zoals jullie omschrijven!

Dochter is ook 2 jaar, heeft een paar maanden heerlijk doorgeslapen, ze zit nu in een hele duidelijke sprongfase, ze leert ineens heel veel, heeft verlatingsangst in bed en heeft het soms echt moeilijk met zichzelf. Ook heeft ze last van haar laatste kiezen. Hierdoor zijn de nachten helaas weer gebroken en krijgt zij, en wij weer te weinig slaap. Van mij krijgt ze ook een flesje melk als ze dat wil, ze word hier inderdaad rustig van. Ik heb heel lang bv gegeven en hier heb ik ook nooit moeilijk over gedaan. Deze fase gaat ook wel weer over. Ze zal het nu wel nodig hebben.

19. Lena1982

Lena1982 Niet meer actief

Joh doen wat goed voelt en niet eens anderen hun mening vragen. Wij geven nog steeds een FLESJE melk savonds. Is het ontspan moment van de dag. En tevens ligt ze al 3 nachten tussen ons in omdat ik het 6x per nacht naar een huilend kind niet meer trok...
    Dus ik ben heel onveranderd bezig maar we zijn alle 3 blij dus who cares

20. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Ik zou dan kiezen voor bij je in bed nemen. Liever nog zou ik kiezen voor nabijheid op kamer van kind. Dat hebben wij gedaan sinds dochter een jaar is, bevalt tot nu toe beter dan bij ons in bed. Ik lig of zit nu op haar bed als ze me nodig heeft. Melk geven zou ik niet doen omwille van tanden en ook voelt het voor mij als emotie-eter niet goed om m'n kind zo'n zelfde patroon aan te leren.

Deel Deze Pagina