Vorig jaar was ik teamhoofd op een goedlopende afdeling, en werkte drie dagen in de week. Alles ging zn gangetje, had het op zich naar mn zin, maar ik was wel aan wat anders toe. Op een andere, wat grotere afdeling, ging het teamhoofd weg en ik werd gevraagd hem te vervangen. Ik zou dan wel vier dagen moeten gaan werken. Ik kon de meer uren financieel gezien wel gebruiken en zag het als een carrière kans. Dus heb ik gesolliciteerd en werd aangenomen. Al vrij snel kwam ik erachter dat dingen in het team niet liepen. En hoe langer ik er zat, hoe meer mij duidelijk is geworden dat mijn voorganger zijn baan niet aankon. Er was van alles blijven liggen, dingen waren niet op orde en veel onrust in het team. Ik heb toen al snel een aantal maatregelen genomen. Dat was een hele drukke tijd, heb enorm hard gewerkt en vond het heerlijk. Ik kreeg er echt een kick van en al snel begon alles zijn vruchten af te werpen. De rust is weer terug in het team, heb veel complimenten gekregen en langzaam aan begint het op orde te komen. Alleen, mijn verveling begint nu ook weer terug te komen. Ik heb het gevoel dat ik intellectueel gezien niet voldoende uitdaging meer heb. Ik wil niet buiten de deur gaan solliciteren. Ten eerste vind ik het hier veel te leuk, daarnaast ben ik kostwinner. Loopbaangesprekken zijn hier niet standaard, die moet je aanvragen. Mijn vraag; hoe pak je zoiets aan? Kan ik gewoon mijn gevoel op tafel leggen? Of eerst een plan maken wat ik wil (terwijl ik niet precies weet wat de mogelijkheden zijn)? En is het wel altijd een goed idee om dit soort issues te delen? Graag lees ik ervaringen of tips.
Zou inderdaad gewoon in gesprek gaan met je werkgever. Wie weet wat voor verrassende uitkomst zo'n gesprek heeft.
Herkenbaar hoor! Niet helemaal op hetzelfde niveau, ik ben nog maar net starter-af. Maar ik had na anderhalf jaar wel door dat ik niet zo veel langer op dat niveau moest blijven hangen om me niet te gaan vervelen. Mijn manager toentertijd gelukkig ook, dus die gaf al aan dat ze dan meer uitdaging in mijn baan zouden zoeken. Ook zouden we samen kunnen gaan werken aan een vervolgstap voor mij. Omdat ik bij een kleine organisatie werkte, bestond de kans dat die vervolgstap niet intern zou kunnen plaatsvinden, maar mijn manager vond het geen probleem om me voor te bereiden op een baan ergens anders. Helaas ging die manager toen weg en de situatie daarna was zo dat er binnen de organisatie geen aandacht meer was voor extra uitdaging/doorgroeimogelijkheden... toen heb ik een paar keer met een coach gesproken (ook n.a.v. die loopbaandagen). De een adviseerde me om binnen mijn baan meer uitdaging te zoeken, maar ik liep toch steeds tegen verplichte taken aan die me de keel uithingen. Dus toch extern gaan solliciteren. Nu een baan in een andere organisatie en ben daar heel blij mee, dit is echt een uitdaging, ik leer elke dag weer. Dat miste ik het afgelopen jaar echt. Binnen je huidige baan extra uitdagingen zoeken is wel een goede als je geen probleem hebt met de taken die je doet, maar gewoon extra dingen wilt leren/doen. Dat heb ik de eerste paar jaar in die baan gedaan. Kan niet in elke organisatie, maar ik had gelukkig wel de ruimte om projecten/taken naar me toe te trekken. Omdat ik geen moeite had met de standaardtaken, had ik qua tijd en gevoel genoeg ruimte om die extra projecten te doen. Wie weet is er bij jou ook ruimte voor? Zou het gewoon aangeven hoor! Als je het zo goed doet, wil je werkgever je ongetwijfeld niet kwijt. Dus die is er bij gebaat om je blij te houden. Bovendien, als jij het aankunt om andere/extra dingen te doen, dan kunnen ze je hartstikke goed gebruiken. Of wellicht is er nog weer een ander team dat weer op poten gezet dient te worden? Dat je een soort oplossingsfunctie kunt krijgen in je eigen organisatie?