Zijn er dokters(assistenten) hier? (Schildklier peuter)

Discussion in 'De lounge' started by Lovieyou, Aug 22, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

Sep 3, 2021
    1,137
    884
    113
    Female
    Onze zoon is 3,5 jaar. Vandaag kreeg ik te horen dat zijn bloedwaarden goed waren, behalve zijn schildklierwaarde zijn iets verhoogd (max is 4.7 zei ze en hij was 5.1). Ze zei "maar dit kan ook komen door het prikken zelf hoor, want ze krijgen dan een band om enzo..". Over 2 maanden willen ze nog een keer prikken om te zien of het dan nog steeds hoger is.

Ik heb helaas niet zo'n vertrouwen in onze praktijk. Op internet kan ik er niets over vinden en heb er ook nog nooit van gehoord dat je door het prikken zelf een verhoogde waarde krijgt in je bloed. Klopt dit? Kan dit echt?

2. Cobon

Cobon Niet meer actief

Daar heb ik nog nooit van gehoord en ben al heel lang schildklier patiënt.

De waarde is wel echt maar heel licht verhoogd, misschien stelt dat je een beetje gerust. Maar ik weet natuurlijk helemaal niets verder van wat er speelt verder.

Hoop dat het met een sisser afloopt!

Lovieyou likes this.
  3. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

Mar 21, 2012
    23,185
    16,521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik ben zelf doktersassistente maar hier heb ik nog nooit van gehoord. De verhoging is minimaal en ik weet ook niet wat de reden is geweest om bloed te laten prikken?

Lovieyou likes this.
  4. zwaaistaart

zwaaistaart Fanatiek lid

Jan 23, 2011
    2,440
    1,030
    113
    Female
    Nee dat kan niet komen door het prikken.
    Wil ook niet zeggen dat er wel wat aan de hand is.
    Goed dat er over 2 maanden nogmaals geprikt wordt

Lovieyou likes this.
  5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

Apr 13, 2008
    23,136
    8,869
    113
    Stress kan wel invloed hebben op je schildklier, maar ik vermoed dat dat meer om langdurige stress gaat dan enkel een moment van bloedprikken. Hoe dan ook goed om het over een tijdje te laten controleren. Mocht het dan nog verhoogd zijn dan zou ik een verwijzing vragen naar een kinderarts, dan kan die verder kijken.

Lovieyou likes this.
  6. Lovieyou

Lovieyou Fanatiek lid

Sep 3, 2021
    1,137
    884
    113
    Female
    Bedankt voor jullie reacties. Ik vond het ook heel gek. Iedereen krijgt toch zo'n band om, dan zou de schildklierwaarde vaker onterecht verhoogd zijn dacht ik.

Ik heb om een bloedtest gevraagd omdat hij er de laatste tijd wat vermoeid uitziet. Hij gedraagt zich absoluut niet vermoeid, is nog steeds lekker actief. Maar ik zie aan hem dat hij wel vaak moe is. Moet zeggen dat hij soms ook wel onrustig slaapt of pas laat in slaap valt (ligt wel optijd in bed maar door de verwerking van de dag valt hij soms pas 20.30u in slaap) en wordt dan om 5.45u soms weer wakker door oververmoeidheid. Als het niet meer zo warm is wil ik een verzwaringsdeken en/of een slaaptunnel gaan proberen, misschien komt dat zijn nachtrust ten goede. Maar ik wilde daarnaast dus even checken of zijn bloedwaarden goed zijn. Ik hoop echt dat er niks is met zijn schildklier.

7. linnim

linnim Fanatiek lid

Mar 24, 2009
    2,027
    367
    83
    in nederland
    Er kan altijd een foutmarge bij heb lab zijn.
    Denk als ik het zo lees dat ze je probeerde gerust te stellen.
    Over een paar weken weer bepalen en dan heb je meer een "rode draad" van je waarde

8. LizMe

LizMe Fanatiek lid

Aug 7, 2016
    3,867
    2,549
    113
    Mijn dochter heeft ook een verhoogde TSH waarde, 5.4 heeft ze. Jaar geleden zat ze nog op 3.4.
    Ik was ook best een beetje in de stress ervan maar de kinderarts heeft uitgelegd dat omdat haar vrij T4 wel goed is er nog niet zoveel aan de hand is? ik vond het zelf ook een gek verhaal maar hij legde uit dat je het moet zien als dat haar lichaam iets meer moeite moet doen maar doordat de vrij t4 niet verlaagd is gaat het nog goed.
    Wij moeten in maart weer terug en dan heb ik aangegeven dat ik wel opnieuw wil prikken.

https://schildklier.nl/schildklieraandoeningen/te-trage-schildklier/oorzaken/subklinische-hypothyreoidie/

Hier staat het mooi beschreven, dus misschien kun je kijken wat de waarde was van vrij T4? meestal wordt die mee geprikt en anders vragen of ze die mee prikken over 2 weken.

Share This Page