Verbouwen of verhuizen, één van de twee zal het binnen afzienbare tijd moeten worden. Maar ik kan maar niet beslissen wat ik wil. Ik dacht dat ik eruit was, maar nu twijfel ik toch weer. Beide opties hebben voor- en nadelen. Verbouwen: + we blijven in de mooiste wijk van de stad + we blijven op loopafstand van het centrum + we weten zeker dat onze dochter hier veilig kan buitenspelen + we houden onze inkijkloze achtertuin - rotzooi! - we houden weinig tuin over - we moeten beneden én boven aan de slag - is de verbouwing het geld waard als je op meerdere plekken MOET verbouwen om voldoende ruimte te creëeren Verhuizen: + een huis dat al voldoende ruimte heeft + geen rotzooi - weg uit de wijk die we zó fijn vinden - niet meer lopend naar de stad kunnen wat betekent dat als ik met alle3 de kinderen naar de stad wil ik met de auto moet (ivm dochter) - nieuwe school voor de middelste, of op dezelfde school blijven maar dan verder moeten fietsen, waardoor het langer duurt voor hij zelf van en naar school kan. - boos kind, want hij heeft veel vrienden in de buurt - alle andere wijken dan waar we nu wonen vind ik matig tot stom - huizen in onze woonplaats zijn DUUR en verhuizen betekent door naar het volgende rijtjeshuis, we gaan er dan behalve wat meer woonoppervlak niet op vooruit. We wonen hier nu 12 jaar en we zijn ontzettend gehecht aan ons huis en we wonen met recht in de allermooiste wijk van onze woonplaats. Ik zou het echt erg vinden om hier weg te gaan en ik word ook echt een beetje sip van het idee aan een ander huis en andere wijk. Maar ik raak ook helemaal in de stress van (de gedachte aan) een verbouwing (kosten, rotzooi). Ik kan voor mezelf dus naar niet beslissen welke voor- en nadelen nu zwaarder voor mij wegen. Ik snap dat een ander niet voor mij kan beslissen, maar misschien heeft iemand in dezelfde situatie gezeten? Wat hebben jullie uiteindelijk besloten en hoe kwam je tot die beslissing.
Ik zou absoluut gaan verbouwen in jullie geval. Weg gaan uit een wijk waar jullie aan gehecht zijn, waar jullie kinderen aan gehecht zijn, school wisselen... dat is niet niks. Daar zou ik een tijd rommel in huis wel voor over hebben
Lijkt mij duidelijk toch Wij hebben met dezelfde twijfel gezeten maar toch besloten om met de tijd het huis van boven naar beneden aan te pakken en te blijven wonen waar we nu wonen! Wij hebben het huis gekocht met een hele lage hypotheek, als we nu terug moeten gaan kopen gaan we er per maand fors op achteruit. Dat is voor al de rede om niet te verhuizen. En we wonen in een leuk wijk, vrij uitzicht, school om de hoek en de winkels om de hoek !
Verbouwen! Locatie is het aller belangrijkste. Als er straks weer een crisis komt kun je beter een huis op een topplek hebben dan een duur huis op een B locatie. Want alle huizen zijn nu duur. En ja verbouwen is niet altijd tof, ik verbouw nu al 2 jaar in fases. Wij maken van een dubbel huis nu 1 woonhuis.
Ik vind je lijstje toch ook overduidelijk op 'verbouwen' uitkomen. Je ziet alleen echt op tegen de rotzooi. Dat zal dus een knop omzetten zijn met als doel je ideale huis vergroten. Misschien kun je wat rondzoeken op internet of hier op t forum vragen of mensen nog tips hebben voor handige oplossingen om dit die rotzooi heen te komen?
Hahaha, dank voor de reacties. Wat ik nog vergat te vermelden en wat ook een belangrijke is. De kosten. Als we nu een duurder huis kopen, hebben we lagere maandlasten dan we nu hebben, laat staan als we gaan verbouwen. Dat is ook wel een dingetje voor mij...
Dit is de reden waarom wij zijn gaan verhuizen. We woonde op een heel erg fijne locatie en opzich was het huis prima. Maar er kwam wel een moment van vernieuwen van keuken en badkamer aan, gevels doen, dak etc. Gekocht vlak voor de crisis en met een rente van 5.8% een forse kostenpost iedere maand. We zijn recent verhuist naar een nieuwe woning, ruim 50m2 groter en onze maandlast is lager dan in het vorige huis. Maar eerlijk is eerlijk, hoe heerlijk ons huis ook is ik mis onze oude locatie wel echt. Ik had daar ook alles op loopafstand en nu moet ik voor alles fiets of auto pakken en dat is toch niet alles merk ik. In jouw geval als ik jouw voor en tegens bekijk zou ik toch kijken of ik kon verbouwen
Ik zou verbouwen en kijken of je de hypotheek kan oversluiten en wat de boete zou zijn en wie weet ben je dan wel goedkoper uit!!
Het punt wat mij betreft is ook dat niet alle voor- en nadelen even zwaar wegen. Dat mijn zoontje het jammer vindt als we gaan verhuizen telt veel minder zwaar dan de (veel) hogere maandlasten bij een verbouwing tov een verhuizing. Hij komt er namelijk heus wel overheen als we naar een nieuw huis gaan, maar die hoge maandelijkse lasten blijven.
@Ffion ik proef aan je antwoorden dat je graag gesteund wilt worden in verhuizen. Als ik het fout heb hoor ik dat graag, maar als dat je voorkeur heeft moet je dat zeker doen. Zijn vast nog meer voor en nadelen te verzinnen. Je zoontje maakt vast wel nieuwe vriendjes, vriendjes kring wordt groter. Nieuw huis qua oppervlakte niet alleen groter, maar ook misschien wel een grotere achtertuin.... maar wat ik hierboven zei je kan altijd vragen aan je adviseur wie je huidige hypotheek heeft afgesloten hoe lang je nog moet en wat hun boete clausule is. Soms is het voordeliger die boete te accepteren dan als je blijft meer te betalen.
Heb je al idee waar je zou willen wonen. Wat voor huis zal dat zijn. Volgens mij is hetgeen je het meest tegen opziet de rommel. Onderschat verhuizen niet. Inpakken/ uitpakken/ nieuw huis klussen. Qua kosten, is dat omdat jullie rente nog even vast staat dat jullie ergens anders goedkoper kunnen wonen? Ik zou verbouwen en bij voorkeur tijdelijk in een vakantiewoning wonen. Dat hebben wij gedaan en dat beviel prima!
Hahaha, nee, ik weet echt niet wat ik wil. Vanmiddag ben ik even door de wijk gereden waar een huis staat waarvan ik nog dacht “mwah, zou iets kunnen zijn”, maar als daar dan rijd dan vergelijk ik alles met onze huidige wijk. Het is een beetje hart vs verstand ofzo. Ja oversluiten en een boete betalen zou kunnen, maar waar moeten we dan in hemelsnaam die boete van betalen. Wij houden per maand echt niet zoveel over dat we duizenden euro’s kunnen sparen.
Het is de rommel, de kosten en de kleine tuin die we overhouden na verbouwing. We hebben de rente nog 20 jaar vast staan en die rente is ca. 2x zo hoog als de rente die je zou krijgen als je nu een huis koopt. We zouden overigens tijdens de verbouwing bij mijn moeder in kunnen wonen, dus dat is superfijn. We wonen nu in een rijtjeshuis, eengezinswoning, maar niet al te groot dus. Ik wil eigenlijk niet verhuizen naar weer een rijtjeshuis, maar een 2 onder 1 kap bijvoorbeeld kost hier al ergens tussen de 4,5 à 5 ton en dat is echt flink boven budget.