Op pad als gezin..

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Yeuu, 2 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yeuu

    Yeuu Fanatiek lid

    25 jul 2017
    1.394
    796
    113
    Vrouw
    Ineens stond ik erbij stil dat "we" zoveel verwachten van onze kinderen.

    Hele week school, sport, zwemmen, .. en in het weekend mee boodschappen doen, op visite, langs oma, feestjes. Dit doen wij dus allemaal al een stuk minder of in ieder geval , anders.

    Max. 1 dag doen we iets wat wij plannen. (Visite , dagje weg, dagdeel op pad, (kinder-)feestje, evenement). De andere dag beslissen we pas op de dag zelf. En als we dan allemaal fut en zin hebben gaan we weg. En Anders lekker thuis of rondom huis rommelen. En soms een heel weekend lekker helemaal niks.

    Merk nu richting feestdagen dat er al weer vanalles wordt verwacht .
    Krijg het nu alweer benauwd.. en helaas een leuk evenement waar ik graag met gezin had heen gewild maar voorbij laten gaan ivm alle verplichtingen de weekenden eromheen.
    Helaas zitten mijn man en ik totaal niet op 1 lijn wat dat betreft.

    Hoe plan jij je weekenden ?
     
  2. Youtan

    Youtan VIP lid

    9 jun 2015
    6.393
    4.246
    113
    Vrouw
    Zaterdagochtend hockey. Verder proberen we of de zaterdag of de zondag niets te doen, zodat onze dochter zelf dingen kan ‘plannen’. Dat is meestal spelen met haar vriendin/buurmeisje. Soms wil ze iets met ons doen, naar de bios of de stad. De andere keer wil ze naar opa en oma, allemaal prima.

    Wij hebben idd ook een best druk leven en wij beseften dit ook. Meer omdat ze op een gegeven moment moest huilen, omdat ze noooooooit meer gewoon kon spelen, omdat papa en mama zo druk zijn.
    Dit kwam goed binnen bij mij en hebben wij op de rem getrapt....
     
    Kolibrie2 en Nina Sanders vinden dit leuk.
  3. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Wij hebben met regelmaat een verjaardag in het weekend, meestal op zaterdag en daar gaan we dan ook heen. Zondag hebben we meestal niks staan, maar dan gaan we ook 2x naar de kerk, dus af en toe wel eens visite, maar verder geen verplichtingen.
    Ik werk om het weekend, maar heb dan de auto mee, dus man is dan meestal gewoon met de kinderen thuis.
    Verder probeer ik altijd de boodschappen enz door de weeks te doen. Doe soms wel wat huishouden, maar dan spelen de kinderen gewoon of man vermaakt ze even als ik boven bezig ben ofzo. Hele dagen weg gaan wij eigenlijk weinig, zeker niet in de winterperiode. Als we zin hebben gaan we even naar de Intratuin of een speeltuin.
    Maar goed, naast mijn werk en de verjaardagen blijven er vaak maar weinig hele vrije zaterdagen over, dus dan ben ik zelf graag ook lekker thuis.
     
  4. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.275
    113
    Ik werk om het weekend dus wij hebben weinig tijd vind ik. En als ik vrij ben staat er van alles gepland. Niet mijn soort leven maar met werk en andere verplichtingen maar het is helaas zo. En dan woont onze/ mijn familie ook nog eens ver weg dus daar zijn we ook veel tijd aan kwijt.

    Na een evt 2de zwangerschap wil ik eigenlijk uit de zorg zodat ik meer tijd thuis kan besteden ipv werken.
     
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier staan we daar al anders in dan gemiddeld omdat onze kinderen slecht met drukte om gaan. Zaterdagochtend altijd hockey (voor beiden). Verder af en toe een verjaardag, niet wekelijks gelukkig. Verder proberen we veel te spreiden. Propvolle weekenden is hier recept voor ellende.
    Wij doen dus regelmatig iets niet (leuke evenementen) als er dat weekend of die ervoor en erna al iets staat. Wij vinden dat eigenlijk ook niet jammer omdat we de kinderen er toch niet gelukkig mee maken.
    Iets wat we allevier heel leuk vinden daar houden we rekening mee.
     
  6. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.510
    8.362
    113
    De jongste heeft op zondagochtend dansles, dus dat is standaard. Verder wel vaak een van de twee weekenddagen een verjaardag of een andere afspraak met familie of vrienden. Ik ga er in het weekend graag op uit, mijn man minder en onze oudste ook niet zo, de jongste vindt het dan wel weer leuk, dus we doen ook wel eens met z’n tweeën wat.
     
  7. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.011
    291
    83
    ik heb als regel dat we 1 van de weekenddagen voor onszelf houden. Juist voor quality time met ons gezin, tijd dat de kinderen kunnen rommelen in huis. Lekker lang in pyama lopen.
    Meestal valt dat prima te regelen. Als er een verjaardag staat op zondag plan ik niet iets op zaterdag, dat moet dan maar doorschuiven naar wanneer het wel kan. Rust voor de kids en tijd samen vind ik heel belangrijk.
     
    Nina Sanders vindt dit leuk.
  8. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    Hier hetzelfde.
    Nu vervroegd verlof, dus wel meer tijd momenteel.
    Maar normaal gesproken weinig weekenden echt helemaal samen, en als we samen zijn staat de agenda behoorlijk vol.
     
  9. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Wij doen het ook zo. 1 dag gaan we lekker op pad of ondernemen we wat. Vind het belangrijk om ook buiten te komen en sociale dingen te doen. Soms volstaat een bezoekje aan opa en oma, soms haan we echt een dag naar een andere stad. Soms enkel een bezoekje aan de molen, maar soms ook naar de bieb of naar een evenement.
    Andere dag beslissen we gewoon op dat moment. Soms niks, soms gewoon een wandeling, soms weer op pad, soms even een boodschap..

    Ook met kerst zijn we altijd 1 dag als gezin en doen we echt waar we zin in hebben. Maar echt enkel met ons gezin. 2 jaar geleden met een newborn thuis gebleven. Zalm wellington gemaakt, goede wijn erbij, serie gekeken en volgende dag lekker op tijd opstaan. Vorig jaar zijn we sjiek gaan brunchen met zijn drietjes zodat onze toen nog 1-jarige zoon gewoon zijn vaste slaapritme kon houden. De tweede kerstdag gaan we meestal wel even langs familie, we kijken net hoe het uit komt.
    Dit jaar gok ik dat onze gezinsdag (met een peuter en newborn) een variant wordt op 2 jaar geleden. Heerlijk!
     
    Ysabella vindt dit leuk.
  10. Sneeuwmees

    Sneeuwmees VIP lid

    11 feb 2010
    11.066
    166
    63
    Mijn man werkt gedeeltelijk in het weekend en we weten pas vrijdag wanneer hij ongeveer terug komt (zaterdagavond of zondagmorgen). Daardoor is plannen wat lastig en laten we het meestal maar een beetje gebeuren. In principe houden we de zondag daardoor altijd wel een beetje als gezinsdag, omdat we door de week door werk, school, speelafspraakjes, sporten e.d. behoorlijk geleefd worden.
    Is het lekker weer, dan gaan we met de hond het bos in of een stuk fietsen. Soms wil ik wel eens iets doen, maar is mijn zoontje lekker met zijn vriendjes buiten aan het spelen, wat ik ook belangrijk vind. Ik vind het dan prima om lekker in huis aan te rommelen en was weg te werken bijv.
     
  11. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.411
    4.733
    113
    Hier gaat het ook zo, zowel de normale weekenden als kerst :)

    Zaterdag vind ik alsnog wel altijd een te drukke dag eigenlijk. Zwemles, boodschappen, soms wel twee verjaardagen... Het liefst zou ik soms wat afspraken als verjaardagen laten zitten, maar ik vind het erg lastig om daar nee tegen te zeggen.
     
  12. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    En als je de boodschappen online bestelt en max 1 verjaardag doet?
     
  13. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    In ieder geval geen boodschappen, die doe ik als man werkt en de kinderen op school zijn. Vind dat echt heel zonde van onze gezinstijd.
    Het enigste wat gepland word in de weekenden zijn verjaardagen. Voor de rest is alles spontaan. Dagje winkelen en lunchen of dagje dierentuin, speeltuin, pretpark. Of ergens op visite of we nodigen op zaterdag visite uit voor hier op zondag. Vooral mijn man kan niet zo goed een heel weekend thuis zitten niets doen dus dat gebeurt weinig. Eigenlijk alleen als iedereen moe is of 1 van de kinderen ziek is.
     
  14. Pinac

    Pinac Fanatiek lid

    13 jul 2014
    1.131
    417
    83
    Ik plan niet teveel en kan goed nee zeggen, kan zelf er helemaal niet tegen alles te moeten en wil dat ook niet voor de kids. Er moet genoeg tijd zijn om lekker thuis te zijn en tijd om lekker als gezin door te brengen. Wij verschijnen dus ook niet op alle verjaardagen of 1 van ons gaat.
     
  15. maartje84

    maartje84 VIP lid

    8 okt 2008
    12.712
    4.218
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Om het weekend werken we beiden, maar nooit tegelijk: dus de ene doet een vroege shift, de ander een late shift. In het andere weekend waarin we dus beiden vrij zijn plan ik graag zo weinig mogelijk in.

    Helaas is dit een eeuwig durend ding tussen mijn man en mij: hij plant van alles: dingen van zijn hobby, visites ontvangen, op visite gaan (al dan niet met gezin). Ik vind het wel eens lastig.
    Ondertussen moet het huishouden ook gewoon gedaan worden.

    We werken beiden dus onregelmatig dus zijn door de weeks ook veel vrij. Zo doen we vaak samen de opstart met de kinderen. Ook lunchen we vaak met ons allen (geen continue rooster).

    Maar de laatste tijd krijg ik steeds minder vaak het gevoel te kunnen opladen. Werk, school, kinderen. Kinderen zijn best bewerkelijk. Onregelmatige werktijden beiden dus staan er veel alleen voor ‘s avonds. Ik zou echt willen dat ik wat meer oplaadtijd zou krijgen. Beiden regelmatig werken is geen oplossing en daarnaast ook geen mogelijkheid (tenminste, niet op korte termijn)... Dus tsja... Legere agenda’s in onze vrije weekend zou fijn zijn want door dat manlief veel weg is voor zijn hobby’s voelt voor mij het vrije weekend vaak ook als werkweekend omdat ik er dan ook alleen voor sta met de kinderen..
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  16. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.979
    113
    Vrouw
    Op vrijdag ben ik vrij en doe ik de weekboodschappen zodat we die niet op zaterdag hoeven te doen.

    Zaterdagochtend slaapt mijn man vaak uit. Daarna gaan we nog even naar het dorp, de stad of gewoon lekker spelen. Zaterdagmiddag heeft mijn man vaak sport. Als hij thuis speelt ga ik met de meiden kijken. Mijn schoonouders zijn er dan vaak ook. Altijd gezellig en de meiden spelen met de andere kinderen.

    Op zondagochtend heeft de oudste zwemles. Wat we daarna doen varieert. Soms ergens op visite, klusjes in huis, winkelen, dierentuin, filmmiddag.

    Als mijn man het druk heeft op het werk werkt hij soms een dag in het weekend. Voorwaarde hierbij is wel dat hij de andere dag vrij is (dus ook geen sport)
    Op zondagochtend werkt hij vaak zijn mail bij na zwemles.
     
  17. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.537
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Hier wel een vergelijkbaar probleem (zie mijn topic bij schoolkinderen en pubers).
    Zaterdagochtend 2x teamsport, dan nog een klein boodschapje, snel door naar mijn vader voor ons mantelzorgrondje.. en dan is er soms nog een verjaardag, of een ander familiebezoek, of een specifieke winkel waar we echt langs moeten.

    Zondag willen mijn man en ik dan nog zelf hardlopen om beurten terwijl de ander pyjama ochtend houdt met de kinderen.... en daarna nog een gezinsuitje... uitgebreid koken en snel nog wat klussen doen tussendoor. Mijn man en ik vinden het leuk, wij gaan altijd maar door met het volgende plan. Maar onze oudste vooral houdt ook veel van niks doen en bankhangen, dat is soms wel eens moeilijk.
     
  18. Marti

    Marti Fanatiek lid

    18 apr 2014
    2.333
    843
    113
    Zondag is ons gezin dag. Dan doen we dingen waar wij zin in hebben. Ene keer hele dag lekker thuis rommelen. Andere keer ergens wandelen en een visje eten. Alleen naar verjaardagen van naaste familie, de rest slaan we over.

    Zaterdag is een dag met meer verplichtingen. Prima balans.

    Tijdens het kampeer seizoen zijn we elk weekend op de camping. Alleen maar tijd voor elkaar of ff alleen. Hou ervan.
     
    Madeliefke vindt dit leuk.
  19. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Vriend werkt om het weekend, zijn werkweken variëren van 3 tot 6 dagen. Daarnaast heeft hij een abo bij zijn favoriete voetbalploeg. Veel verjaardagen zijn er bij ons niet.

    Dus afhankelijk van hoeveel dagen vriend moet werken en of er voetbal is, plannen we wat in. En meestal is dat dan tijdens de week, want wij houden beiden van rustigere dingen. Het gebeurt veel dat we de hele ochtend gewoon maar wat rommelen in huis.

    Als ik terug ga werken na de bevalling, zal heel dat ritme wel veranderen aangezien ik dan weer full time in de week zal werken en we het dus met de vrije weekends van vriend zullen moeten doen voor qualitytime als gezin.
     
  20. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.583
    1.204
    113
    randstad
    Aangezien onze dochter niet tegen veel prikkels kan zijn onze weekenden meestal redelijk rustig. Soms een verjaardag waar we dan uurtje heen gaan (of langer maar dan blijft 1 van ons met dochter thuis) verder vaak nog een rondje lopen in het bos oid maar verder vaak lekker thuis rommelen en in het kerstseizoen soms nog even lichtjes kijken bij de Intratuin.
     

Deel Deze Pagina