Burgerlijke staat partnerschap registratie

Discussie in 'De lounge' gestart door zwaantje1985, 19 jun 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Wat is je burgerlijke staat als je geregistreerd partners bent?

Samenwonend of
    Getrouwd

?

Ik vind getrouwd raar want dan ben je niet.. maar je bent wel meer dan enkel samenwonend toch?

2. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    doe het niet ;)

Nee geintje...
    Je bent partners van elkaar. Mijn ex en ik noemde elkaar gewoon man en vrouw.. de gelden immers dezelfde regels... ook als je uit elkaar gaat ( iets makkelijker dan met een huwelijk maar toch)

3. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Oeh lastig.. Ik denk samenwonend, maar wellicht zit ik er helemaal naast. Ik lees even mee voor het antwoord. :)

4. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    voor de wet ben je overigens gehuwd..

5. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Zit ik er dus toch naast.. :)

6. lillyenco

lillyenco Fanatiek lid

5 okt 2009
    4.080
    0
    36
    forumverslaafde
    Onder de zon
    whaha... ja heb er (helaas) ervaring mee

7. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    :( Knuf

8. Babystuf

Babystuf Actief lid

18 apr 2013
    200
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik werk in het notariaat, je bent dat elkaars geregistreerd partner. en inderdaad bijna dezelfde rechten als een huwelijk.

9. Johannal

Johannal Fanatiek lid

28 jan 2009
    3.119
    0
    0
    Ja hoor hartstikke getrouwd! Als het goed is heb je ook 'Ja' gezegd tegen de ambtenaar bij de gemeente. (edit: lees net dat dit niet verplicht is)

Het geregistreerd partnerschap kennen we beter onder de naam 'homohuwelijk' daarvoor is het oorspronkelijk ontstaan. Het verschilt nauwelijks van een origineel huwelijk. Het grootste verschil zit hem in het ouderlijk gezag van kinderen (is toch anders met 2 mannen he ;) ) ook het ontbinden werkt iets soepeler verder is het gelijk. Ook voor de belasting ben je (fiscaal)partners.

Over het als gemeen is een partnerschap iets goedkoper bij de gemeente maar je moet nog steeds naar de notaris.

In onze cultuur kiezen veel stellen voor een geregisterd partnerschap wanneer ze niet kiezen voor een ceremonieel huwelijk. Bij een partnerschap zijn die verwachtingen er niet vanuit de omgeving.

info

Beide verschillen enorm met een samenlevingscontract welke je met iedereen en met meerdere (bijv een leefgemeenschap) zou kunnen afsluiten.

10. Minerva

Minerva Niet meer actief

Staat gelijk aan het huwelijk, dus = getrouwd :)

11. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Je hoort het in te vullen als geregistreerd partnerschap

12. Minerva

Minerva Niet meer actief

Niet als die keuze er niet tussen staat. Dan kun je gewoon "gehuwd" aanklikken / aanvinken.

13. zwaantje1985

zwaantje1985 Actief lid

9 apr 2013
    316
    1
    0
    Ik bedoel dus indd voor de wet..
    bijv als je formulieren moet invullen.. dan staat er geen ger.part.sch. tussen..
    bijv. in je belastingpapieren..
    maar neem dus aan gehuwd.. vind het wel apart want je bent niet gehuwd maar partners.. ondanks dat het niet veel verschild is het toch echt anders..
    Een huwelijk zonder toeters en bellen noem ik het zelf.. maar die staat niet in het rijtje;)

14. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Voor de wet ben je een geregistreerd partner. Je kan ook kiezen uit elkaars achternamen. Het enige verschil is dat bij de geboorte van een EERSTE KIND SAMEN, je nog kan kiezen welke achternaam het kind krijgt. Bij een 2e, 3e, etc krijgen ze dezelfde achternaam als het eerste kind.

Overigens heb ik een geregistreerd partnerschap en 2 namen (manlief en daarna eigen naam)

15. wolffje

wolffje Fanatiek lid

7 apr 2013
    1.320
    0
    36
    zwanger worden
    omg. zwolle
    wij hebben voor 3 jaar geleden ook gp gedaan,
    we gingen toen samen wonen en wouden graag oppapier hebben
    dat alles wel van ons was, niet dat als mijn man zou overleiden dat mijn schoonfam. mn hele huis kan leeg halen,
    dit was toen bij ons gratis op de maandag morgen, heb toen nog wel een klein feestje daarna thuis gehouden,

bij gp heb je ook gewoon je getuigen nodig, en mag je ringen en achternaam wisselen, dit laaste hebben wij niet gedaan, aangezien we nog willen trouwen maar simpel weg het geld er niet voor hadden toen.

nu een huis gekocht in middels (sinds 1 jr) en dan ben je verplicht om wat op papier te hebben en als je naar de notaris gaat ben je zo 600 tot 800 euro kwijt.

je hebt de zelfde rechten en plichten als een getrouwd stel en ben voor de belasting niet getrouwd maar fiscaal partners pas hier aub mee op!!! verder vul ik overal wel in getrouwd en wij zeggen ook altijd man en vrouw :)

vond het wel heel speciaal,sorry voor lange verhaal haha

16. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Die vraag had had ik de eerste keren na het registreren ook.
    Maar in het programma van bijv de belastingdienst staat bij iedere vraag een vakje met een vraagteken.
    Daar staat uitgelegd dat je als geregistreerd partner 'gehuwd' moet aanvinken.

Wbt de reactie dat je ook naar de notaris moet? Dat is misschien bij het ontbinden het geval, maar niet bij het afsluiten. Dat doe je bij de gemeente met een bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand.
    Voor een samenlevingscontract moet je wel naar een notaris om dit af te sluiten.

17. wolffje

wolffje Fanatiek lid

7 apr 2013
    1.320
    0
    36
    zwanger worden
    omg. zwolle
    @2debaby jup dat bedoelde ik ook voor samenlevingscontract moet je naar de notaris en betaalje zoveel, wij zijn voor gp naar gemeentehuis geweest

18. Bri

Bri Niet meer actief

Dat is niet het verschil, want ieder stel kan bij het eerste kind samen kiezen welke achternaam het krijgt. Of je nou ongehuwd bent, gehuwd of geregistreerd partner. Alleen als je getrouwd bent en je doet niet aan naamskeuze krijgt het kind automatisch de naam van de vader, en in alle andere gevallen dat van de moeder. Maar je mag altijd kiezen.
    Alle volgende kinderen van dat ene stel krijgen inderdaad dezelfde achternaam als het eerste kind.

Hier staat wat de echte verschillen zijn tussen trouwen en geregistreerd partnerschap: Wat is het verschil tussen het huwelijk en geregistreerd partnerschap? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl

TS: ik zou dus gehuwd aanklikken, als 'geregistreerd partners' geen optie is, behalve als het gaat om het erkennen van een kind of het beëindigen van de relatie, in alle andere opzichten staan beide vormen aan elkaar gelijk. Bij de belastingdienst wordt die optie overigens wel vermeld.

19. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Neem me niet kwalijk hoor maar zo is het ons uitgelegd toen wij voor het gp gingen! Ik heb het dus niet van mezelf maar van de ambtenaar.

20. Bri

Bri Niet meer actief

Dan had die ambtenaar het niet goed.
    Iedereen mag de achternaam van het eerste kind uit de relatie kiezen. Dat mag de naam van de vader of van de moeder zijn.
    Kies je niet, dan krijgt het automatisch de naam van de vader als de ouders getrouwd zijn. En automatisch de naam van de moeder in alle andere gevallen (inclusief GP). Wil je iets anders, dan moet je dat samen laten vastleggen op het gemeentehuis (is dus aan te bevelen om dit voor de geboorte al te doen, anders moet je mee bij de aangifte en dat redt niet iedereen die net bevallen is).

Deel Deze Pagina