Vogel bouwt nest in onze overkapping

Discussie in 'De lounge' gestart door Yanna, 23 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    He dames,

Wij hebben in onze tuin een mooie overkapping waar ons tuintafel onder staat. We zitten eigenlijk elke mooie zomeravond buiten en ook de kinderen spelen in de tuin en onder de overkapping.
    Nu zag ik al een paar dagen dat er vogeltjes bezig zijn om een nestje te bouwen in de overkapping, nog geen 2 meter vanaf waar wij altijd zitten en de kinderen spelen.
    Ik vond het wel mooi en leuk, totdat mijn man vanmorgen zei dat dat nestje daar niet kan blijven. Want zo'n vogel gaat echt niet zitten broeden als wij daar zitten.
    Dus of wij kunnen nu niet buiten zitten en spelen, of het nestje moet weg.
    Dat laatste vind ik echt heel sneu en dat eerste vind ik net echt haalbaar.
    Weet iemand een andere oplossing? Moeten we het gewoon laten gaan en zien wat de vogels doen? Hoe lang blijft zo'n vogel eigenlijk bij zo'n nestje? Is dat de hele zomer nog? Of maar een paar weken?

Alvast bedankt voor de antwoorden! Ik kon zo snel niets vinden hierover wat te doen..:)

2. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Een nadeel van dit nestje is dat je ook vogelpoep
    overlast gaat krijgen. Qua aanwezigheid we hebben best al vaak vogels in de heg naast ons huis gehad en dan zaten wij gewoon buiten. Trekken merels zich weinig van aan, die zijn zo brutaal.

Als je de vogels weg wilt hebben zou ik het zo snel mogelijk doen, want als er eitjes inliggen is het wel sneu

3. Koon

Koon Niet meer actief

Wat voor vogel is het? Wij hadden een duivennest in een boom die gekapt zou worden 2 jaar terug. De hovenier mocht toen niet kappen. Volgens mij heeft hij een maand of 2 gewacht toen.

4. pinter

pinter Fanatiek lid

9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Wij hebben dit vorig jaar gehad met een duif.
    Onder de overkapping een nest gebouwd en ik vondt dat wel leuk..
    Als wij daar zaten bleef ze rustig in haar nest zitten.
    Toen de eitjes uitkwamen zagen we echt dagelijks die 2 kleine koppies boven het nest uitkomen...

Maaaaaaar toen zaten er ineens vliegen en het stonk...
    Bij nader inspectie was 1 jong dood gegaan...en wat een bende in dat nest zeg,overal lag poep.
    Een vriend van ons kwam op bezoek en zat telkens te krabben,hij zat op de stoel die het dichtst bij het nest stond...
    Hij zat vol heeeeeele kleine beestjes,wij dachten luizen:(
    De tuinkussens en rotan stoelen zat vol met die kleine beestjes..
    De duif was gelukkig net uitgevlogen dus heb het nets aangepakt en weg gedaan,het moment dat ik het in mijn handen had jeukte het bij mij ook flink.

Bah wat een ellende hebben wij daarvan gehad.
    Vorige week kwamen ze weer terug om op dezelfde plek te gaan bouwen.
    Heb de takjes verwijderd en de plek met een groot stuk zeil afgezet.
    Ik heb ze daar nu niet meer gezien,volgens mij zitten ze nu in de notenboom in de tuin wat ik niet erg vindt,maar liever niet meer onder de overkapping..

5. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    Dank voor je antwoord (vogelpoep), daar had ik nog niet aan gedacht. Bah zit ik niet echt op te wachten, word al gek van al die katten die steeds in onze tuin zitten te schijten:x
    Ik vind vogels wel minder erg, maar toch..

6. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Ik zou het lekker laten zitten maar ik ben dan ook een grote dierenvriend :)

7. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Ja ik denk dat je beter de natuur z'n gang kan laten gaan.
    Vogels beginnen al vroeg met n nest, dus zijn in de zomer misschien al uitgevlogen. En als ze zich niet veilig voelen gaan ze vanzelf weg.

8. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Ik ook :)

9. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    Nou dat was ook het eerste wat ik dacht, maar als dan de kinderen in de tuin spelen en wij zitten elke avond buiten, durven die vogels geen eens meer naar hun eigen nestje ben ik bang van. Als ze dan ee eitje moeten uitbroeden gaat dat niet lukken, laat staan als ze hun jonkies moeten verzorgen.
    Misschien is het dan beter om nu al in te grijpen. Maar ik vind het zo zielig om gewoon dat nestje weg te halen. Ik weet dus nog gewoon niet wat we nu moeten doen:(

Het zijn geen duiven, dat weet ik wel. Ik denk merels ofzoiets. Ze zijn bruin i.i.g.

10. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Hier kwamen de vogels gewoon hoor, ondanks al het kabaal hier in de tuin..

11. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    Zie nu dat het niet 1 nestje is, maar dat het er 3 zijn! Maakt niet uit, maar als we ze laten zitten gaan we er wel een grote plank onder maken zodat de poep niet overal ligt. Dat vind ik zo vies.
    Maar ik weet het niet hoor, ik kan me niet voorstellen dat die vogels inderdaad vlak boven ons hoofd heen en weer blijven vliegen. Ze moeten echt een stuk de overkapping in, en zitten dan vlak boven de tafel waar wij zitten. Het is geen balkonnetje he waar je af en toe zit. Dan kan ik mij voorstellen dat die vogels er geen problemen mee hebben.
    Nou ik ga 't maar ff overleggen met m'n man wat hij wil!

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Ik zou het zo laten (met zeil of iets eronder bijv, plank is wel erg uitnodigend voor katten :p) en dan zie je wel of ze er wel of niet in gaan broeden. Soms komen ze zelf tot de ontdekking dat het niet gaat.

Het nest dat wij hadden van merels in onze tuin bleef 'bewoond' ondanks de drukte in en rond de tuin.

13. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    Dank voor je bericht, we laten het idd zo en kijken wat er gaat gebeuren!

14. maanvrouwtje

maanvrouwtje Bekend lid

26 dec 2010
    884
    0
    0
    #14 maanvrouwtje, 23 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 23 mrt 2014
    Wij hebben een vogelhuisje. Een oom zei ook daar krijg je nooit een vogel in, veel te veel kinderen die er langs komen. Mooi dat er een nestje kwam! Heel leuk, we kunnen hem open maken, dus je kon het glas zien, alles van ei tot uitvliegende vogel gezien!

Begin mei kwamen de eieren uit en eind mei waren ze alweer uitgevlogen alle 8! Wij hadden koolmeesjes.

Zou het zelf ook zielig vinden te verwijderen, zou inderdaad maatregelen nemen tegen de poep.

15. macy77

macy77 Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Laten staan!
    Er is al zo weinig moois in de wereld waar wij mensen de natuur inpikken.
    Wij hebben elk jaar bij het terras een nest duiven.
    Zo leuk als je opeens het gepiep van de kuikens hoort :)

16. Yanna

Yanna Actief lid

7 aug 2013
    295
    6
    18
    De hele ochtend waren er (volgens mij 2) vogels druk bezig met takjes bij de nestjes en vanmiddag en vanavond niets meer gezien. Ben nu wel benieuwd of het maar 1 vogelpaartje is of meerdere, omdat ik wel 3 nestjes zie. We laten ze inderdaad zitten. Ben blij de verhalen te horen dat de vogels ondanks de drukte in de tuin gewoon blijven komen. Ik zat er vooral over in dat als wij in de tuin zitten ze hun eitjes of kuikens zouden verlaten. Dan grijp ik liever op tijd in. Maar als ik het zo lees gaan ze dat niet doen. Ik ben benieuwd of we straks kleine vogeltjes hebben, leuk :)

Deel Deze Pagina