Wat gebeurt er zonder uitvaartverzekering?

Discussie in 'De lounge' gestart door Joycey, 22 okt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joycey

Joycey Niet meer actief

Nee, ik heb er eentje. En mijn partner ook. Ons kind is al bijgeschreven ;) Het gaat dus niet om ons.

Ik hoorde vandaag dat iemands ouder bewust de uitvaartverzekering van pak em beet 20-30 jaar looptijd heeft beëindigd, puur om de kinderen dwars te zitten en op kosten te jagen op het moment dat die persoon het hoofd neer legt.

Kan dat eigenlijk wel op die manier? Moeten nabestaanden (de kinderen) altijd voor zulke kosten opdraaien of pakt de gemeente dit eventueel ook op (gratis anonieme crematie/begrafenis?). En wat als de kinderen dit niet willen betalen?

Weet iemand hoe dat zit? Kan iemand die dood gaat zijn/haar kinderen nog een laatste trap na geven???

2. Ontbijtkoekje

Ontbijtkoekje Actief lid

5 aug 2013
    133
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat kan iemand die dood gaat helaas.
    de gemeente zal het gaan verhalen op de nabestaanden.

3. Smnee

Smnee Niet meer actief

Dan krijgt diegene een eenzame uitvaart. Dat gebeurd door de gemeente en er mag niemand bij zijn.
    Degene die de uitvaart normaal regelt, meld dit aan de uitvaartverzekering... Als die er niet is moet er betaald worden, en anders gebeurd er niks.

4. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Voor zover ik weet, ja dit kan!

Ze gaan eerst bij de kinderen / familie proberen geld te halen voor de uitvaart. Via de gemeente word alleen gedaan indien de nabestaanden geen ene rooie cent hebben. Oftewel, dit word niet snel gedaan.

5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Je kunt ruwweg 3 personen of groepen van personen onderscheiden die de uitvaart moeten betalen:
    1) de opdrachtgever van de uitvaart. Hij of zij mag uiteraard verrekenen met de nalatenschap, maar als die onvoldoende is, is hij/zij contractueel gebonden aan de uitvaartverzorger en moet hij/zij zelf bijleggen.
    2) De erfgenamen. De opdrachtgever als bedoeld onder 1) behoort meestal tot de erfgenamen.
    3) Een groep bloed- en aanverwanten. Zij zijn soms erfgenamen, soms niet. Als zij geen opdrachtgever zijn, zijn ze toch aanspreekbaar. Als de gemeente - als niemand anders opdrachtgever is - de uitvaart verzorgt en betaalt, kan de gemeente de kosten op deze mensen verhalen. Een ander dan de gemeente kan de kosten niet verhalen op bloed- en aanverwanten die geen erfgenaam zijn.

Deze laatste groep mensen die uiteindelijk aanspreekbaar zijn voor de kosten van lijkbezorging van een (ex)familielid, staat in de wet genoemd (artikel 392 e.v. Boek 1, Burgerlijk Wetboek). Het zijn de ouders, kinderen en behuwdkinderen, schoonouders en stiefouders, maar zij komen pas aan bod nadat de echtgenoot of geregistreerd partner aan is gesproken.

6. koala28

koala28 Niet meer actief

Ja dit kan. En het is in sommige gevallen zelfs niet alleen de nabestaande achterlaten met kosten van de uitvaart maar ook met een huis met schuld die niet door de nabestaanden betaald kan worden.

7. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

Ik vind net deze link en het is geschreven door een notaris:
    Wie moet de uitvaartkosten betalen? | Vraag de notaris

Zoals je ziet komen ze altijd bij de familie uit.

Zie vooral de conclusie:

Als kind ben je verplicht de uitvaartkosten van je ouders terug te betalen aan de Gemeente, ook al ben je geen erfgenaam. Dit geldt zelfs als je al jaren geen contact meer met je ouders had.

8. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Maar een huis/erfenis kun je gewoon weigeren toch..

9. Imensa

Imensa Niet meer actief

Er was kort geleden een topic over. Even opzoeken.

10. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Idd... Je wordt niet zomaar door de gemeente begraven ... Je moet dan echt geen geld hebben als familie. Dit komt bijna niet voor ...

11. koala28

koala28 Niet meer actief

Dacht ik ook altijd maar ik heb nu een paar gevallen waar dit niet zomaar kan.

12. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dan laat je de person in kwestie sober cremeren. Kost hooguit 2500 euro.. die haal je meestal wel uit de erfenis (tenministe als je deze niet geweigerd hebt vanwege schulden)

13. Joycey

Joycey Niet meer actief

Dank je :D De meningen zijn in dit topic toch wel verdeeld.

Het gaat hier enkel niet om iemand die niet KAN betalen, maar niet wil betalen. Met een paar jaar was de looptijd van zo'n uitvaartverzekering afbetaald. Die persoon doet het doelbewust omdat die persoon niet 'aardig' is, om het maar zo te zeggen.

Iemand met eigen ervaring???

14. Smnee

Smnee Niet meer actief

Is het niet zo dat je dit dan aan kan vechten? Als iemand toch z'n verzekering opzegt is het niet de bedoeling dat iemand anders wel even alles gaat betalen.
    En helemaal als ze er niet eens heen gaan zelf. Tenminste, als een van mijn ouders dit zou flikken zou ik ze niet meer hoeven zien.

15. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Nee erg he... Maar je moet gewoon betalen of je wilt of niet.

16. Joycey

Joycey Niet meer actief

Dat is hier al van toepassing. De ouder in kwestie ziet de kinderen/kleinkinderen al niet - dit is de 'wraakactie'.

17. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ja, dan komen ze bij familie aankloppen.. Het is toch erg eigenlijk he :( (als degene het expres doet dan natuurlijk)

18. ashleyp

ashleyp Niet meer actief

#19 ashleyp, 22 okt 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 22 okt 2013
    Nee geen eigen ervaring (gelukkig!) maar zoals uit de site blijkt die ik stuurde (en de andere meningen in dit topic) komen ze uiteindelijk toch echt bij de nabstaanden uit, ongeacht de omstandigheden.

Edit: Die ouders hebben het zich trouwens wel "mooi" bekeken. Zo een verzekering stop niet "gewoon". Die word afgekocht wat betekend dat er een geldbedrag vrij komt waar ze nu zelf iets leuks mee kunnen doen.
    Overigens geld dit niet voor alle maatschappijen! Bij sommige maatschappijen wordt een polis premievrij gemaakt. Dat betekend dat de verzekerde (de ouders dus) niet meer hoeven te betalen maar ze ook niks uitgekeerd krijgen. Ten tijde van overlijden keert de maatschappij uit waar ze omgerekend recht op hebben t.o.v. de periode waarover ze wel hebben betaald.

19. Joycey

Joycey Niet meer actief

Ja ik heb net dat andere topic tot pagina 9 gelezen en dat kun je er inderdaad wel uit concluderen (tenzij pagina 10 t/m 26 wat anders zeggen, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk). Goh, wat een toestand.

Ik zal maar niet in de details treden verder :)

Deel Deze Pagina