Onze zoon is nu 10 dagen oud.. We zijn al hier in de wijk een paar keer een blokje omgegaan met de kinderwagen, maar we willen uiteindelijk natuurlijk ook onze zoon weleens meenemen naar de stad of de eerste keer naar opa/oma, ikea etc. Geen hele uren dus, maar zo maar eventjes. Ik wil echter geen borstvoeding geven in het openbaar..maar wil natuurlijk ook niet dat hij ineens op een huilen gaat zetten. Hoe doe ik dat bij de eerste keren met zo'n kleintje? Voeden en dan direct op pad, en niet te lang en de gok maar wagen?? En ik moet binnenkort ook naar de fysio... hoe doe ik dat? Manlief blijft dan bij de kleine thuis, maar ja als hij nou net BV wil als ik weg ben... Gaan jullie voor zulke zaken nu al af en toe kolven? Ik heb al een kolfapparaat, waarmee ik zou kunnen kolven (medela swing). Maar ik weet niet of dat verstandig is. Er zit wel zo'n calma flesje bij, waarvan ze zeggen dat het identiek is aan een tepel. BV gaat verder super. Ik hoor graag jullie advies!
Ik zou nu nog niet gaan beginnen met gekolfde voeding geven hij is nog maar net op de wereld en aan jouw borst gewend. En ik zou voeden en dan idd direct op pad het liefst dat je zoon lekker in de wagen kan slapen dus niet steeds overgetild hoeft te worden van de maxi cosi in de wagen en dan weer in de auto etc. En persoonlijk probeerde ik zoveel mogelijk te vermijden dat mijn dochter in de maxicosi zat buiten de autoritjes. Het is erg slecht voor het ruggetje maar ik zie vaak genoeg dat kindjes hierin door de stad rondgereden worden. En wbt de fysio dan even aanleggen voordat je gaat. Is moeilijk ja kan je niet van te voren zeggen.
Je kunt het beste inderdaad je kindje voeden en daarna weggaan. Wij lieten hem dan lekker slapen in de maxi-cosi (als we met de auto weggingen). Het overpakken accepteerde hij namelijk absoluut niet. Ik ben van mening dat wanneer je dit niet te vaak doet het helemaal niet zo erg is als ze wat langer in een maxi-cosi zitten. En m.b.t. de fysio. Voordat je weggaat idd even aanleggen. Duurt vaak ook niet zo lang ja zo'n bezoek.
Ze adviseren om met een flesje te gaan oefenen en ook rond die tijd te gaan kolven als je kindje rond de 4 a 6 weken is. Dit i.v.m. tepel-speen verwarring. En meestal heb je die tijd ook wel nodig voordat je het voeden echt onder de knie hebt. En dan bedoel ik heel makkelijk aan leggen, niet meer te hoeven denken oja enz. Idd in het begin dan voeden en daarna meteen weg gaan. Even uitrekenen wanneer je je beeb weer kunt verwachten ongeveer. En dan voor die tijd terug zijn of op een plaats waar je wel wilt voeden, bijv. bij een vriendin die in de buurt woont. Voor de fysio: je moet van te voren een afspraak maken dus je zou als je de tijd weet hoe laat je er moet zijn ook de tijden wat kunnen verschuiven. Stel je moet er om 10.30 uur zijn. Normaal krijgt je kindje rond 10.45 uur nog de borst. Dan zou je bijv. je kindje eerder wakker kunnen maken al in de ochtend, zodat de voedingen beter uit komen. Bijv. om 6.00/7.00 uur en dan nog even voeden rond 9.30/10.00 uur voordat je gaat. Niet elk kindje wil namelijk drinken of goed drinken als ze wakker gemaakt worden.
Ik zou alles klaarzetten om te gaan, dan voeden en daarna direct vertrekken. Maar het kan heel goed voorkomen dat je in de stad bent en dat je kleine het op een brullen zet omdat hij dan toch honger heeft na bijv 2 uur. Als je dan niet in het openbaar wilt voeden kun je van te voren bekijken of je bijvoorbeeld even op een toilet bij de macdonalds kan voeden. Heb ik vaak zat gedaan ( wel toen hij ouder was anders dronk hij niet. Omgeving was veel interessanter.) je kunt ook overwegen om in een restaurantje wat te drinken te bestellen, achterin te gaan zitten in een hoekje metje rug naar de mensen toe, eventueel je man/vriend aan de 'open' kant, een grote sjaal mee en je kleine dan aanleggen. Ik zou ook og niet beginnen met de fles aanbieden ivm zuigverwarring. Succes! Mag ik vragen waarom je niet in het openbar wilt voeden?
Wees nu nog voorzichting met kolven. Je kindje is hard bezig met alles op zijn behoefte af te stemmen en dat kan in de war raken als jij haat kolven. Ik kolf nu wel, dagelijks. Zodat papa een flesje kan geven.. En anders zorg ik dat ik voed voor ik weg moet, ik hou er rekening mee dat hij soms wel een uur bezig is.
Vanaf een week of 4 kun je beginnen met voorzichtig wat kolven en oefenen met een flesje, als je dan regelmatig kolft, kun je een voorraadje opbouwen in de vriezer; ga je een keer op pad? Dan leg je van te voren een portie melk in de koelkast en neem je dat dus mee naar bijvoorbeeld Ikea. Je kunt het beste dan ook je kolf meenemen en ergens gaan kolven, maar dat is natuurlijk lastig als je alleen met je kindje op stap bent. Overigens voed ik wel in het openbaar, dat gaat heel goed; trui omhoog, hemdje een stukje omlaag, kindje ervoor en klaar. Nu is mijn dochter erg snel afgeleid, dus leg ik ook nog een doek over haar hoofdje heen; niemand die iets ziet! Veel makkelijker dan flesjes gaan opwarmen en kolfruimte zoeken etc...
Dank je voor jullie reacties! Voeden in het openbaar wil ik gewoon echt niet, is gewoon gevoelsmatig. We hebben ook al de optie om evt te voeden in de parkeergarage, daar heb je altijd zo;n afgelegen stuk waar niemand zijn auto zet, dus dat zou ook een goede optie zijn, en ach.. over een week of 2 is hij 4 weken oud , en kunnen we voorzichtig eens proberen met kolven en een flesje.
Ik heb inderdaad ook weleens in de auto gevoed, als ik bijvoorbeeld geen zin had om echt ergens te gaan zitten. En ook een keer bij ikea; het was door zo druk dat zoon gewoon niet wilde drinken. (Maar wel huilde van de honger.) In de auto gaat ook prima hoor! Alleen 's winters wel koud, haha. Ik zou inderdaad voeden en dan gelijk weg gaan. Maar eventueel wel vooraf even bedenken wat je doet als de baby toch al honger krijgt voordat je thuis bent. Gewoon dat je al een plannetje hebt voor je eigen gemoedsrust.
Voeden in de auto is een goede optie, en bij opa en oma's vragen of je even boven mag zitten. Verder gewoon zorgen dat je alles klaar hebt, en het valt altijd heel erg mee
over ikea gesproken, die hebben goede voedingsruimte waar je de deur van op slot kan doen. In de verschonings kamer, is erg goed geregeld!
wat bij mij ook goed werkt: dragen! Mijn dochter valt als een blok in slaap zodra ze n de doek of bondolino zit, en als ze van trvoren haar borst en schone broek heeft grhad kan ik rustig anderhalf, twee uur weg zonder voeding. Je maakt t jezelf een stuk makkelijker door wel buiten te voeden!
Waarom zou je niet al kunnen kolven. Mijn dochter is nu een week oud en de bv hebben we juist, onder begeleiding van een lactatiedeskundige,mkraamverzoRgende, vk en het zh op gang gebracht. Echt geen enkel probleem. Ik had het anders echt nooit op gang gekregen.
Hier wel in het openbaar gevoed. Niet midden op straat maar wel bij visite of uitjes. En dan gewooon even een rustig plekje opgezocht. Dat kon hier niet anders, hij wilde elke 1,5 uur drinken. En op regeldagen nog vaker. Maar voor je weg gaat voeden, en als je niet in het openbaar wil voeden, zorgen dat je weer snel thuis kan zijn.
k zou nog geen fles geven.. calma speen is ook moeilijk voor ze.. zl pakt hem helemaal niet.. waarom heb je problemen met voeden in openbaar? mijn ervaring is dat mensen er niet raar van staan te kijken en ik voed hem echt overal als hij honger heeft.. eventueel een hydrofiel of je luier en kind..
Waarom koop je niet gewoon zon speciale doek om helemaal alles te bedekken voor voeden in het openbaar? Ik heb daar nooit moeite mee gehad, gelukkig maar want alles is hier minstens een half uur rijden vandaan. Maar als ik het vervelend zou vinden zou ik denk ik maar zon doek kopen, anders is het niet te doen. Als je weg gaat met afgekolfde melk en je bent dan lang weg sta je zelf op springen, ik voedde liever in het openbaar dan dat ik met plekken in mn shirt liep in het openbaar
Ik voed op zulke momenten ook in de auto. Gaat prima. Heb één keertje gevoed op het toilet bij de Prenatal. Niet op het toilet zelf natuurlijk, maar bij het aankleedkussen. Staand. Als ik alleen weg ga, kolf ik af. Kolven deed ik al heel vroeg om de productie op te hogen, met de Medela. De kleine kreeg al rond de 10 dagen bijvoeding met de Medela Calma. Geen verwarring hier hoor. Niet stressen en gewoon doen wat jij prettig vind hihi xxx
Ik heb precies hetzelfde als jou, wil absoluut niet in het openbaar voeden. Indd gewoon een gevoels kwestie, dus ook ik zorg dat voor dat we weg gaan zijn buikje gevuld is. Nu heb ik toch al een paar keer gehad dat hij toch begon te huilen en honger had. Overdag komt hij sneller dan in de avond, als dat gebeurd gaat ik naar huis om hem te voeden. Ik ga morgen een kolf kopen en langzaam beginnen met kolven en hem te laten wennen aan een flesje. Je moet trouwens als je weg wilt en je kindje van te voren een voeding geeft wel even een kwartier half uurtje wachten met weg gaan yeminste die tip kreeg ik. Omdat je kindje nog zo jong is heb je kans dat de voeding er met dezelfde snelheid weer uitkomt en dat zou zonde zijn. Ik heb afgelopen weekend voor het eerst in de auto een voeding gegeven, maar dit kwam omdat wij in een stilstaande file stonden. Na een uur begon mijn zoontje te huilen van de honger. Ik ben snel achterin gaan zitten en heb hem gevoed (gelukkig hebben wij geblindeerde ramen achter ). Sinsdien zit ik standaard achterin als we weg gaan. Zo kan ik hem altijd een pink (een speen wilt hij niet) geven.