Even een vraagje, geven jullie een kerstattentie aan mensen die geen familie/vrienden zijn maar met wie je wel geregeld te maken hebt? De huisarts, de postbode, de pakketbezorger bijvoorbeeld? Zo ja, wat geven jullie dan?
Regelmatig wel aan clienten collega's en de juffen op de psz. Voor dit jaar heb ik leuke houten rendier koppen gekocht en ook kransen met lichtjes erin maar moet die nog versieren althans verzinnen wat ik er mee wil. Lief gebaar van je! Als je vaak met de postbezorger enz te maken hebt. Je zou een leuke kerstmok met bijv chocolade kunnen vullen leuk verpakken en een kaartje eraan. Gaat om het idee, pak kerstkransjes met kaartje zou ook leuk zijn. Zou wel iets verpakt doen denk dat veel mensen het anders weg zouden doen. Maar is mijn ervaring.
Nee, dat doe ik niet. Bied de postbode in de zomer weleens wat te drinken of een ijsje aan Wel krijgt onze hulp wat lekkers rond de feestdagen. Vaak met Sint/Kerst en Pasen.
Eerlijk? Ik doe zoiets helemaal niet. Ik hier dan ook geen kerst. Krijg op mijn werk wel regelmatig dingen van patiënten. Chocolade of een bloemetje Heel attent van je
Ik heb de pakket postbode van postnl laatst een pot honing in handen gedrukt (vriend is imker). We zijn aan het bouwen en hij komt vaak met zware pakketten gereedschap en andere materialen aan. Als we niet thuis zijn zet hij het veilig achter uit het zicht, laat een briefje achter met waar het precies staat... Werd erg gewaardeerd. De week erna (ik heb de Sint aankopen online gedaan) kwam hij weer met een pakje en vertelde dat hij de honing zo lekker vond. Dat is dan leuk! Is ook een erg fijne man, altijd vrolijk en nooit klagen, in tegenstelling tot andere bezorgers. Huisarts kom ik bijna nooit, en voor school wordt jaarlijks gezamelijk wat gedaan op juffendag en zorg ik voor een persoonlijke attentie samen met of namens zoon. Bij de peuters wordt op leidsterdag wat gedaan, en met verjaardag dochter zorg ik voor een extra attentie. Speciaal iets voor kerst doen vind ik niet vreemd, maar is nog niet in me op gekomen.
Nee, eigenlijk niet. Ik zie de postbode trouwens al lopen als ze hier van de hele wijk wat zou krijgen. Dan heeft ze een extra fietstas nodig denk ik. Verder zou ik ook niemand weten. Huisarts bijv. kom ik nooit.
Waar wij wonen is dit heel gebruikelijk. Ik geef meestal een doosje bonbons ofzo en dan nog wat geld of een cadeaubon (meesta,onegveer 20 euro ofzo). We doen dit voor de vuilnisophalers, postbezorgers (niet Fedex enzo, alleen lokale post), tuinmannen van het gezamenlijke groen (dus niet eigen tuinman, die krijgt wat anders), juffen op de opvang en de juffen op school. Daarnaast geef je mensen die voor je werken (huishuidhulp, eigen tuinman) meestal 1x hun weeksalaris en nog een kleine attentie. Is allemaal best een dure grap zo rond de feestdagen, maar iedereen doet het, dus wil ook niet als een Scrooge overkomen . Wist niet dat mensen dit in NL ook deden. toen wij er nog woonden, deed niemand het om ons heen volgens mij.
Eeeh, dit zou ik kunnen doen. Maar dan moet ik er na de kinderen uit gaan leggen dat ze de komende 1,5mnd geen eten krijgen
Uhm nee dat gaat mij te ver. Mijn oppas of schoonmaakster geef ik wel een kerstattentie maar opvang en juffen niet (wel tegen de zomer) Postbode ook niet. En tandarts en huisarts kom ik vrij weinig. Mijn fysio ook niet....
Ja, dat hebben wij wel jaren gedaan, ik dacht n klein doosje merci of n klein kerst chocola doosje ofzo. Na de verhuizing niet meer gedaan eigenlijk.
Ik vind het zelf ook overdreven en stiekem ook wat zonde van mn geld! Maar omdat we hier niet vandaan komen en iedereen het doet, heb ik het gevoel dat wij het ook maar moeten doen. Anders lijken wij van die rare, gierige buitenlanders.
Huishoudelijke hulp krijgt meestal een douchepakket en de pakketbezorger een tientje (krijgen regelmatig pakketjes, ook hele zware).
Alleen de huishoudelijke hulp.. Rest vind ik ook wat overdreven idd. Postcode op warme dagen iets te drinken of ijsje vind ik wat anders. Dat doe ik ook..
Onze postbode is een takkewijf, dus die krijgt niets. We kopen wel elk jaar iets voor de juf van onze zoon. Dit is zijn derde jaar bij haar in de klas en die vrouw verdient het dubbel en dwars.
Maar om antwoord te geven op de vraag: nee, en dat was eerlijk gezegd ook nog nooit bij me opgekomen. Als ik hulp in de huishouding had gehad, had ik hem/haar wel iets gegeven en de toekomstige juffen/meesters van mijn kinderen misschien ook, maar de postbode?! Ik weet niet eens hoe onze postbode eruitziet.
Er komt op de huisartsenpraktijk best wel eens wat binnen van patiënten, maar heel gebruikelijk is het niet. Het meeste komt van zorgpartners, bv fysio praktijk, apotheek e.d. Sommige patienten doen het al jaren, die brengen vaak iets lekkers (koekjes, banketstaaf, chocola, soms een fles wijn). Anderen doen het uit extra waardering als er heftige dingen zijn gebeurd in het afgelopen jaar, als dank voor de goede zorgen. Het wordt erg gewaardeerd altijd, maar het is zeker niet nodig! Een welgemeend 'dankjewel' of evt een kerstkaartje brengt de boodschap ook over.