Onze zoon van 15 maanden wil sinds een week geen hulp meer bij het eten. En dan vooral met het avond eten. Waar we hem voorheen nog mochten mee helpen, is sinds nu een drama! Meneer wil zelf de lepel vasthouden en het liefst nog alles met de hand doen. Dit word dus een grote zooi. Het eten zit overal, behalve in zijn mond. Als ik dit hem verbied, zet hij het op het krijsen en weigert al het eten. Wat moet ik hier nu mee Hem zijn gang laten gaan, in de wetenschap dat hij toch iets binnen krijgt, maar dat het een puinzooi is. Of hem dit per direct verbieden en wetend dat hij dus niks eet?
Het hoort erbij. Mischien kun je hem ook een lepel geven en neem er zelf ook 1tje. Dan kun je hem tussendoor voeren.
Ik geef onze dochter een lepel met een bakje, ik doe er een schepje van haar eten in, of een paar komkommertjes. Dat gaat helemaal prima, ze is dan helemaal afgeleid. Het is ook goed dat kinderen zelf leren eten, en ja die knoeiboel moet je maar voor lief nemen
Onze dochter is ook furieus als je het voor haar wil doen... Ze eet nu al een aantal weken zelf (zo schattig op haar eerste verjaardag een stuk taart met vork eten hihi) en ik moet zeggen het gaat steeds beter. Ik zou inderdaad de bende voor lief nemen. Eline staat soms wel toe dat ik ook een lepeltje pak en haar dan wat hapjes geef. Zolang ik haar lepel maar niet afpak
Gewoon de bende voor lief nemen? Mijn zoon eet sinds zijn eerste verjaardag zelf en dat gaat prima. Natuurlijk kreeg hij soms niks of weinig binnen, afhankelijk van het eten (sommige dingen zijn nu eenmaal wat moeilijker te lepelen). Ik keek het altijd een tijdje aan, en vervolgens pakte ik er een lepel bij. Dan had hij zelf zijn lepel nog, maar gaf ik hem tussendoor steeds ook een schep. En na tien minuten klooien en niks binnen, had ie natuurlijk ook gewoon honger, dus dan liet ie zich wel voeren. Maar nu eet hij gewoon zelf. Dat zooitje hoort er gewoon bij, vrees ik.