Hoi dames, Ik zit met een lastig dilemma en ik hoop dat jullie mij andere inzichten kunnen geven. Mijn man wil weg uit de randstad. Het liefst zou hij zelfs emigreren. Vrienden van ons zijn bezig met een emigratie naar Zweden, en hoewel ik dat in eerste instantie wel zie zitten is er iets wat me tegenhoudt. Onze vriendin haar ouders en broer gaan mee, en we kunnen het heel goed vinden met hun allemaal natuurlijk, maar wij laten wel alles achter als we zouden gaan. Ik heb ook geprobeerd uit te leggen dat ik geen rijbewijs heb, er voorlopig geen geld is deze te halen en dat ik dus bang ben dat ik mezelf daar opsluit, snappen jullie? Toen kregen we het dus over in Nederland blijven, maar dan richting Gelderland of Limburg. Nu ben ik aan het kijken gegaan, en het ziet er in Gelderland regio Nijmegen/Arnhem superleuk uit, het is betaalbaar en toch niet al te ver weg! Ik zou nog met de trein richting de randstad kunnen. Maar goed... We zouden beiden onze banen moeten opzeggen, ons huis verkopen en daar helemaal opnieuw moeten beginnen. Ik vind zelf dat we dit moeten doen nog voor ons zoontje naar school gaat, maard e tijd is natuurlijk niet geweldig. We willen zowieso binnen nu en niet al te lang verhuizen, we hebben hier vrijwel geen bergruimte, de kamer die over is staan volgestouwd met alles wat we niet meer kwijt kunnen, en de buurt is nieuwbouw vanwege het hoge criminele gehalte in de oude buurt, maar helaas wordt het inmiddels weer net zo erg als toen, maar mijn man is weer angstig voor het te koop zetten van het huis ivm de kosten daarvan. Wat zouden jullie doen? Ik ben zo bang dat als we hier blijven we ons altijd afvragen wat als... Ik ben bang dat we keihard onderuit gaan als we toch gaan, we zijn niet van die sociale dieren, hebben niet veel vrienden, maar ik ben ook bang dat we daar helemaal alleen zullen zijn, en dan sluit ik mezelf echt heel erg op.
Ja verhuizen blijft altijd een beetje een gok die je neemt. Het kan ook heel erg goed uit pakken. Maar verhuizen kost wel geld, en je zegt dat je geen geld hebt voor een rijbewijs. Is het niet handig om even een jaar of wat te sparen?
Wij zijn voor mijn mans werk verhuisd van NH naar onder Eindhoven, tegen de BE grens aan. Kenden hier dus ook niemand en wonen bovendien in een buurtschap, dus weinig sociale contacten hier. Maar het bevalt ons prima. Heb in het dorp een aantal mensen leren kennen via via en we hebben een Mama's Club opgericht. Hierdoor leer ik dus steeds meer mensen kennen. Dit soort clubs heb je door heel NL en er zijn vast nog andere. Dus denk dat je op die manier wel mensen leert kennen. Qua werkgelegenheid kan ik je niet helpen, maar daar hebben jullie het beste inzicht in denk ik.
Wij zijn trouwens van Nijmegen/Arnhem naar Friesland verhuisd. Maar goed, man zijn familie woonde daar, mijn familie woont hier. De regio beviel ons altijd goed, maar wij vonden het vrij druk. En wij woonden in een dorp waar het contact niet zo heel erg hecht was, maar dat moet je ook maar net willen. Wij vinden dat prettig, het ons kent ons, maar lang niet iedereen vindt zoiets leuk. Werkgelegenheid was daar naar mijn mening altijd goed. Je zou ook eens kunnen kijken naar huizen net over de Duitse grens....
Wij zijn vanuit Zoetermeer naar Zeeland verhuist. Ik moest heel erg wennen maar nu zou ik nooit meer terug willen.
Ik ben voor mijn man vanuit de Veluwe naar de Achterhoek verhuist. Ik vind het erg tegen vallen hoor. Vooral omdat ik zelf slecht ben in nieuwe contacten maken. Mijn wereld hier is erg klein. Het blijft altijd een moeilijke keuze...
als je verhuisd tegen de tijd dat je kindje naar school gaat - dan krijg je denk ik wat gemakkelijker nieuwe contacten. Via school. En ik weet niet wat voor werk jullie doen? Of je werk hebt waar altijd wel wat in te vinden is of dat het nu al moeilijk is je baan te behouden. Want ook wat dit betreft is het nogal moeilijk denk ik. Ik vond 10 jaar geleden de overstap behoorlijk groot (50 km verderop) . Maar sinds mn dochter naar school gaat en ik weer Ʃcht contacten heb, heb ik m'n plek hier echt gevonden.
wij zijn verhuisd van Den Helder naar Weert (15 min onder eindhoven). mijn familie woont hier maar mijn vriendin had hier niks verder. zij komt uit Den Haag en vind het hier zo lekker! het ruikt hier anders, meer rust, meer groen. ze zou nooit meer terug willen. en ik ook niet richting t westen dus dat scheelt. gelukkig kan ze het goed vinden met mijn familie dus dat is helemaal goed gekomen en ze heeft leuk werk en leuke collegas. vrienden hebben we hier nog niet maar hoop dat als we een kindje mogen krijgen we meer contacten op zullen doen. het blijft een gok maar wie niet waagt wie niet wint
Ik zou beginnen met je huis te koop zetten. Immers het is toch te klein voor jullie. En als de buurt achteruit gaat, zal ik daar niet te lang mee wachten. Ondertussen rondkijken in de omgeving waar je evt wilt gaan wonen en vooral is daar werk?
Als er geen geld is voor een rijbewijs is er dan wel geld voor een emigratie/ verhuizing?? Ik zou dat eerst goed op orde hebben. Ik zou zkr je rijbewijs halen. Onmisbaar een auto tegenwoordig en zkr buiten de grote stad. Als de kids naar school gaan kom je vanzelf nieuwe mensen tegen. En waars ook bij een nieuwe baan. Je kunt Nog altijd hier oproepjes plaatsen
Waarom is een auto onmisbaar? Ik woon gewoon in de dorp het 3 kinderen en geen auto red mij prima zonder.
Ik vind een auto onmisbaar. Hekel aan het openbaar vervoer. Ik woon in een groot dorp maar ik ga graag naar de stad. Kom ik niet zonder auto met alleen een gare buslijn. Mn vriendinnen wonen 30-50 km verderop. Dan is een auto wel zo makkelijk. Ook als kids op sportclubjes willen, niet alles kun je op het dorp doen.
Ik heb mijn oudste op voetbal en zwemmen zitten. Ik ga gewoon op de fiets. Ik denk dat ik te simpel ben. Maar hier in het dorp rijd geen bus dus naar de stad van gaan we gewoon als gezin met mijn mans auto. Openbaar vervoer is voor mij denk ik 7 jaar geleden dat ik dat gedaan heb.
Hoe zijn de kansen op nieuw werk in de regio's waar jullie heen willen?! Ik zou dat ook zeker mee laten wegen in de beslissing. Ik ben vanuit friesland naar drenthe verhuisd maar helaas is hier erg weinig werk voor mij waardoor ik al snel verder weg moet werken. Heb een super leuke baan gevonden maar wel 70 km enkele reis verderop. Dat opsluiten ben je zelf bij. Je zal jezelf een schop onder je kont moeten geven en actief op zoek moeten gaan naar een nieuw sociaal leven. En dqt valt vies tegen in het begin maar na 1.5 jaar kon ik hier zeggen dat ik mijn draai weer wat gevonden heb. Nu baal ik er zelfs van dat we waarschijnlijk binnen nu en een jaar ons huis te koop gaan zetten. En weer een eind verderop gaan wonen ivm werk. En ik dus weer opnieuw kan beginnen.
Het ligt er natuurlijk wel heel erg aan naar wat voor dorp je verhuisd. Ik woon ook in een dorp maar heb, letterlijk, om de hoek een speeltuin, creche, school, tennisclub, sporthal, fitnesscentrum en zwembad. In de straat ligt een winkel, kom ik niet vaak omdat ik wel een auto heb en dan liever ff naar de grote supermarkt rij, maar het is prima te doen als je bijv geen auto zou hebben. Hebben jullie een bepaald idee waarom jullie naar de regio's kijken waar jullie nu naar kijken? Prijzen van huizen in Limburg zijn erg goed te doen en je hebt bijv ook mogelijkheden om werk te vinden in Belgiƫ of Duitsland, maar weet je zeker dat er in deze regio's iets te vinden is voor jullie? Ik weet niet wat voor werk jullie hebben namelijk. Ik zou wel goed bekijken waar er vacatures zijn die jullie kunnen invullen, dat is misschien nog wel belangrijker als de regio! Succes met je keuze, zelf denk ik altijd: beter spijt van iets wat je gedaan hebt, dan spijt hebben van iets wat je niet gedaan hebt!
Ik ben voor mijn vriend vanuit Limburg naar Apeldoorn verhuisd maar vind het erg tegenvallen.... qua wonen is er niets mis mee maar qua contacten maken pfff Mensen zijn hier veel stugger! Hoop dat wij in de toekomst toch weer lekker naar Limburg gaan En bedenk ook dat verhuizen geld kost en dat had je niet zei je, omdat jij je rijbewijs nog niet eens kan betalen een geweldige tijd om je huis nu te verkopen, is het ook niet en al zeker niet om je baan op te zeggen lijken mijn hele sterke punten waarom ik het nu niet zou doen als ik jullie was
Mijn man is hovenier, ik werk in de horeca, maar heb een opleiding secretaresse gevolgd! Als we ons huis verkopen en ergens anders weer kopen kunnen we in dezelfde prijscategorie kopen in bijv Gelderland, maar dan groter.
Randstad zonder auto of rijbewijs is makkelijker dan dorp in het oosten of noorden. Wil je naar het oostenof noorden, dan moet je heel goed kijken naar de voorzieningen in de directe nabijheid, zoals scholen, kerken, winkels, zwembad etc. Woon je in het goede dorp, dat heb je alles op loop- en fietsafstand, maar je kunt ook de pech hebben dat alles op 12-20 km afstand zit. En dat je niet thuis kunt bevallen omdat het ziekenhuis te ver weg is (nadeel van Zeeland). Ik weet niet waar in de Randstad jullie nu wonen, maar de randen van de Randstad kunnen heel landelijk en rustig zijn, terwijl je toch de voordelen van de grote stad bereikbaar blijven. Maar Zweden is erg leuk hoor! Als je verhuist naar Stockholm...meeste mensen daar hebben geen eens een auto, het OV is er super goed!
Je zou ook kunnen kijken of jullie beroepen/opleidingen op de Skilled Worker List staat van Australie. Heel leuk land om te wonen en werken.