Hai, ik ben sinds kort overgestapt van borstvoeding naar flesvoeding en dat gaat hartstikke goed. Ik geef hem 4 a 5 x 180cc + 6 schepjes op verzoek, alleen soms komt het me qua tijdstip niet helemaal lekker uit. Ik wil zn laatste fles eigenlijk ongeveer rond 8 uur/half negen geven. Als hij dan om zes uur komt voor een voeding dan geef ik hem wel eens iets minder dan 180cc+6, zodat hij om half negen weer toe is aan een fles ipv pas om tien uur. Ik lees eigenlijk heel vaak dat mensen die de fles geven een vast schema hebben, maar is het erg als ik dat op deze manier oplos ipv op schema te voeden?
Nee hoor, belangrijk bij kunstvoeding is dat je niet boven een liter uitkomt. Daarnaast heb ik in de kraamweek gehoord dat je wel minimaal 2 uur tussen 2 voedingen moet hebben, denk dat het ivm. belasting van de niertjes is. Zoals jij het oplost is het dan prima toch!
Net als borstvoeding kun je kunstvoeding het best gewoon op verzoek geven. Kinderen kunnen geen klok kijken, dus ze weten niet dat het 8 uur is. Ze weten wel wanneer ze honger of slaap hebben. Kijk niet op de klok maar naar je kind, en vergeet niet dat een kind een mens is en geen machientje met vaste input en output! Succes!
Op een gegeven moment zul je zien dat er een ritme in gaat komen. En dat hij wat vastere tijden er tussen laat. Bijvoorbeeld standaard 4 uur, of 5 uur. ( en als ze een keer verkouden/hangerig etc zijn, kan het weer anders worden) Zo lang het voor jullie beide werkt, zoals je het nu doet, lekker zo doen !!