Vitamine D druppels bij flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Olifantje, 5 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    Ik ben na de bevalling begonnen met borstvoeding en combi afgekolfde moedermelk/kunstvoeding (zoon dronk niet genoeg aan de borst) en ik kreeg toen het advies van de verloskundige om vitamine K en D druppels aan onze zoon te geven.
    Maar inmiddels na 2 weken heb ik toch besloten om volledig over te gaan op flesvoeding.
    Nu krijgt hij Nutrilon standaard 1. Moet hij nu alleen nog vitamine D druppels krijgen? Of zit er al voldoende in de kunstvoeding?

2. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Staat het niet op de verpakking van Nutrilon hoeveel vitamine D en K er in zit? Ik dacht eigenlijk dat dat vermeld wordt... Uit mijn hoofd weet ik het niet, mijn kindjes drinken inmiddels geen opvolgmelk meer dus ben daar (helaas voor jou) uit. Volgens mij hoef je geen vitamine D erbij te geven als je volledige opvolgmelk geeft.

Succes!

3. Flowergirl23

Flowergirl23 Fanatiek lid

22 okt 2010
    1.358
    0
    0
    Rotterdam
    Bij 3 maanden kreeg ik van cb het advies om vitamine d toe te voegen aan de fles 1 keer per dag..

neem aan dat dat standaard advies is..?
    Dus voor nu nog niet nodig als het goed is.. En mijn meisje is vanaf 3 dagen oud al volledig overgestapt op flesvoeding..

4. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Je moet kinderen tot 4 jaar vitamine D bij blijven geven (zo adviseren ze het op het CB) Ik heb het altijd gewoon bij de fles gedaan en nu bij de oudste druppel ik het in zijn bekertje melk 's ochtends.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Beter even navragen bij je CB. Volgens mij is de nieuwe richtlijn dat alle kinderen vitamine D krijgen, of ze nou borstvoeding of kunstvoeding krijgen.

6. RoosMama

RoosMama Lid

29 okt 2011
    15
    0
    0
    NULL
    NULL
    bij flesvoeding alleen vitamine D, elke dag 10 druppeltjes bij een fles in doen, bij donker getinte kinderen 20 druppeltjes of bij kinderen die weinig buiten komen staat bij mij op het potje, En het CB adviseerde me 10 druppeltjes omdat ik dus heel veel met m'n jongste buiten ben

7. Blinq

Blinq Bekend lid

12 jan 2011
    708
    0
    0
    Hier ook het advies gekregen het tot de 4 jaar vitamine D druppels te geven. Ik geloof in totaal 10 mg per dag. Ik heb Davitamon druppels, en die mogen volgens de bijsluiter gewoon door de voeding heen gegeven worden. Mijn dochtertje is 2 maanden, dus het advies van het cb is nog vers van de pers :D

8. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.624
    113
    Ik heb juist het advies gekregen om het niet door de fles heen te doen, maar apart te geven. Hij krijgt het van een lepeltje, gaat prima.

9. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Klopt. Bij mn zoontje, nu 2,5, was dit pas vanaf minder dan 500cc KV, nu bij mn dochter ( augustus 2011) is dit een nieuw beleid en geef je ongeacht welke en hoeveel voeding je geeft vit d bij.

10. Olifantje

Olifantje Fanatiek lid

25 sep 2008
    3.327
    298
    83
    We hebben net naar het CB gebeld en hun vertelden ons dat vitamine K nog nodig is als je kind minder dan 500cc per 24 uur drinkt.

En vitamine D heeft hij inderdaad gewoon altijd aanvullend nodig tot 4 jaar.

Thnx voor de reacties. :) Mijn vriend gaat straks maar even een apart flesje met vitamine D druppels halen.
    Wel verwarrend hoor. Want de ene zegt weer dat je kind geen vitamine D meer nodig heeft als je kunstvoeding geeft.

11. robijntje1982

robijntje1982 Niet meer actief

ik heb vorige week nog contact gehad met de dietiste over het wel of niet geven van vitamine ad naast kunstvoeding.
    zij vertelde dat het niet nodig is omdat tegenwoordig in de kunstvoeding voldoende vitamines zitten en je dan dus onnodig extra gaat geven

12. stella84

stella84 Actief lid

8 jan 2011
    169
    0
    0
    Vanaf dag 8 krijgt onze zoon vitamine D druppels naast zijn flesvoeding. Gewoon op een lepeltje en daarna zijn fles. Mocht ie spugen dan zitten de druppels in elk geval al in zn maagje.

13. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Volgens de vk: het hangt van factoren zoals huidskleur en buiten zijn af hoeveel vit D er nodig is, maar om het niet te moeilijk te maken is het nu voor alle kindjes 10 druppels per dag tot ze 4 zijn. Advies was niet door de fles doen. Die van Davitamon smaakt naar anijs, en ik wil niet dat mn dochter anijsmelk moet drinken dus ze krijgt het van een lepeltje. Overogems heb ik niet de indruk dat ze het vies vindt. Advies van de vk om het zo te doen, weet alleen niet meer waarom
    Advies is vanaf deze zomer zo,ook bij het voedingscentrum: Flesvoeding | Voedingscentrum

14. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan is ze niet up to date. Een aantal maanden geleden heeft de gezondheidsraad de adviesdoseringen flink verhoogd, waardoor kunstvoeding niet voldoende meer bevat. ALLE kinderen tot vier jaar moeten nu vitaminesuppletie geadviseerd krijgen.

15. AHzondag

AHzondag Niet meer actief

wij zijn twee weken geleden bij het cb geweest en die adviseerde ons vitamine D bij tegen als we minder dan 500ml per dag aan melk gaan geven. zou het cb vragen wat hun beleid is en daar naar handelen. ik geef mijn zoontje nu geen vitamine D extra.

16. robijntje1982

goed dan is het hele ziekenhuis dus niet op de hoogte als ik jou zou moeten geloven. ook de kinderarts heeft dit altijd als niet nodig bestempeld dus zij zouden het wel moeten weten he. maar goed tis iedereen zijn eigen keuze

17. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    DIt is een nieuwe richtlijn idd.
    Het is alleen niet omdat de gewenste dosering verhoogd is maar omdat de richtlijn voor iedereen duidelijk te maken. Dus: alle kindjes extra vit D. Anders zou de dosering voor bv-kindjes ook omhoog zijn gegaan, maar het is nu standaard 10 druppels.

Zelf ben ik eigenwijs en reken uit hoeveel druppels mijn zoontje nodig heeft (afhankelijk van de hoeveel kv die hij drinkt). Maar goed hij heeft hier 9 maanden excl borstvoeding gehad dus het geven van de druppels was ik wel gewend en ik vergeet het ook niet.

Bovendien ben ik bijzonder eigenwijs.. ;)

Davitamon op oliebasis heeft trouwens geen smaakje.

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Triest inderdaad dat jouw ziekenhuis de nieuwe adviezen van de Gezondheidsraad niet gewoon aan de ouders doorgeven. Daar mag je best een klacht over indienen bij ze.

19. robijntje1982

ja vast, maar niet heus

20. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Het is erg vervelend dat je ziekenhuis niet op de hoogte is, maar toch is het het veranderd. Ik ben bevallen op 5 augustus en via via kwam mij ter ore dat ik mijn dochtertje Vit D moest bijgeven(ondanks dat ze flesvoeding kreeg). Ik vond het heel erg gek en mijn kraamverzorgster, de verloskundig en het CB wisten op dat moment helemaal van niets. Dus ik heb maar niets gegeven.

Vier weken geleden was ik op het CB en toen vroeg de arts me of ik wel Vit D gaf ? Ik gaf het bovenstaande verhaal en zij vertelde me dat er een nieuw beleid was (van het zomer ingevoerd) dat alle kindjes (fles en borstvoeding) nu Vit D moesten hebben.

Deel Deze Pagina