Onze smurf is ondertussen bijna 7 maand. Hij at altijd enorm goed en wat dat betreft zijn we wel verwend maar sinds vorige week wil meneer geen groente en aardappelen meer hebben. Schema is nu: 7:00uur wakker en borstvoeding 8:45uur fruithapje 10:00uur naar bed tot 12:00uur 12:15uur borstvoeding 13:00uur broodje eten/sabbelen 14:00uur naar bed tot 15:30uur. 16:00 uur flesvoeding (180+6 opvolgmelk zijn de borstvoeding aan het afbouwen) 18:00uur groente en aardappelen met af en toe een stukje vlees. 19:30uur naar bedje tot de volgende ochtend. Nu heb ik al geprobeerd de flesvoeding en de groentes om te draaien maar ook dan weigert hij en zet hij het op een schreeuwen. 1 hapje gaat erin met heel veel moeite. Het fruit in de ochtend eet hij prima en gaat er met smaak in. Ook worteltjes die hij altijd heerlijk vond weigert hij nu te eten. Is het een fase? Zie ik iets over het hoofd? Tips, iemand?!
Misschien de FV van 16 uur iets kleiner maken? Misschien heeft hij gewoon geen trek? En waar ik ook aan dacht: tandjes??
Dat wil hij echt niet die fles laten vervallen. Hij accepteerd echt niet dat hij dan wat anders krijgt. We hebben het dus al geprobeerd om die fles en de groente om te ruilen maar datwil hij niet en zet het dan op een schreeuwen en is pas stil als hij zijn fles heeft of aan de borst mag.
Dacht ook meteen aan tandjes... was hier een reden om niet/ slecht te eten. Zou inderdaad ook die fles niet meer geven, of inderdaad een stuk kleiner maken?? Is het eten niet te warm voor hem? Wat gebeurd er als je het een stuk kouder laat of misschien helemaal koud?? Geef je hem trouwens prakjes of stukken? In geval van het eerste kun je ook eens proberen om hem stukjes aardappel/ worteltje/ boontje/ broccoliroosje/ bloemkoolroosje oid te geven? Dan kan hij zelf voelen en proeven in z'n eigen tempo?? (roep maar wat opties..)
Ja die moet ook wel vervallen maar om en af te bouwen met de borstvoeding en meteen een voeding eraf vindt ik teveel van het goede in 1x. Tot nu toe geeft hij zelf wel aan wanneer hij een voeding wil laten vallen en dat volg ik dan ook maar ga hem niet "verplichten". Als hij nu al op 3 flessen zat dan vond ik het wat anders maar borstvoeding ligt lichter op de maag dus hij heeft m nog nodig. Er zit wel een tandje aan te komen denk ik. Hebben vanavond met koud eten geprobeerd en ook dat weigerde hij. Ik prak het nu sinds 2 weken ipv tot een papje pureren. Ga hem morgen zelf maar laten eten misschien gaat er dan nog wel wat in... Hij heeft rond 18uur nog wel twee mini stukjes sla gegeten zelfstandig. En ik ga de fles maar verkleinen naar 140+4 (of 5) ben nog nieuw in de flesvoeding tot afgelopen vrijdag kreeg hij nog volledig borstvoeding.
Laat die fles gewoon zitten en leg aan. Ik denk dat EN kunstvoeding, wat veel zwaarder valt EN vast voedsel zo dicht bij elkaar te veel van het goede is. Borst is over tijdje makkelijker af te bouwen of terug te brengen als fles.
Nee zoals ik in het andere topic ook al heb gezegd ik ga de borstvoeding afbouwen en niet weer aanleggen. Ik ga straks weer aan het werk en ook met nachtdiensten ik wil het gedoe van kolven niet meer ik vind het genoeg geweest na bijna 7maand. En heb nu de tijd en geduld nog om het rustig af te bouwen. Maar ik denk dat we erachter zijn waarom hij zo slecht eet hij heeft de zesde ziekte en is dus alles behalve fit... Gisteren heb ik m in de stoel gezet en m een paar gekookte worteltjes gegeven daar heeft hij lekker op zitten knabbelen denk in totaal maar een halve wortel daadwerkelijk gegeten maar dat is iig iets.
Snap best dat je wilt afbouwen, maar als hij ziek is denk ik dat je beter even pas op de plaats kunt maken. Jouw melk geeft hem dingen die hem sneller beter helpen te worden. Is uiteindelijk toch maar kwestie van dag of drie dat je dt even doet. Lijkt mij kleine moeite, grote winst.
ik zeg niet dat je hem moet verplichten, maar jij vraagt hulp omdat het avondeten moeilijk gaat. Ik vind dat niet zo gek met een volle fles op dat tijdstip. Dat ligt vrij zwaar. bij een doorkomend tandje werd hier overigens niet minder gegeten. Een stronkje bloemkool of brocolli was erg fijn om op te knauwen met zere tandjes aldus mijn dochter.
Ik neem ook ee pas op de plaats anders had ik allang de tweede voeding ook vervangen. Maar hij krijgt nu twee borstvoedingen (7:00 uur en 12:00uur en een klein flesje 90+3 om 15:00uur met een volkoren koekje) nu gaan we vanavond weer wat warm eten aanbieden rond 18:00uur afhankelijk van hoeveel meneer eet nog een fles om 19:30uur... Alleen nog even bedenken hoe groot ik die maak..
Lijkt mij een prima idee. Ik had een grote goede avondeter en gaf tot 1 jaar voor het slapen een fles van 180 en 6 scheppen, zag dan wel hoeveel ze ervan dronk.
6scheppen staan voor 20ml voeding toch?! Als ik dus een fles maak met 180+6 dan zit ik op 200ml?! dus 1 schepje is dan 3ml voeding... Als ik dan dus totaal overga op flesvoeding kan ik zo uitrekenen hoeveel melk hij drinkt of doe je dat middels de hoeveelheid water?!
ja per 30 cc water doe je normaliter 1 schepje voeding. Dus 6 scheppen maakt bij elkaar 200cc (180cc water en 6 scheppen) das een standaard hoeveelheid voor baby's die enkel nog fv krijgen, zonder bijvoeding dus. Hoeveel hij drinkt kun je gewoon de 200cc aanmaken en als hij klaar is met drinken lees je aan de streepjes af hoeveel hij op heeft. Als er bv nog 100 cc inzit, dan heeft hij 100 op, dat bedoel je toch??