Bemoeienis consultatiebureau

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door miramare, 10 jul 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miramare

miramare Bekend lid

1 mrt 2013
    792
    148
    43
    Een tijdje geleden was ik met mijn 9 jarige zoon bij het CB voor zijn prik. Ook lengte gewicht enz. Tot mijn verbazing gaf de verpleegkundige aan dat hij net iets te zwaar was. Net op het randje van gezond naar te zwaar. Ze begon taan mijn zoontje te vragen wat hij allemaal eet en drinkt op een dag. Mijn zoon ziet er gewoon gezond uit en is een jongen in de groei wat alle kanten in gaat. Ze begon over water drinken en gezonde tussendoortjes. En vroeg op het eind of we over een half jaar terug wilde komen om zijn gewicht te monitoren. Nee heb ik gezegd. Mijn zoontje is er nu de hele tijd mee bezig of hij te dik is. Vraagt het constant aan mij. Vind dit toch wel triest en het maakt mij boos merk ik. Hoe wel je minderwaardig heid in de hand.
    Afgelopen vrijdag belde ineens de huisarts assistente op met de vraag dat ze hadden doorgekregen om mijn zoontje te checken op lengte en gewicht. Heb de situatie uitgelegd en ze heeft hem van de lijst afgehaald. Ik vind dit echt niet normaal hoor!

Bijgevoegde bestanden:

2. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.412
    113
    Ik zou het persoonlijk wel in de gaten houden, ik snap de weerstand ook niet zo, het gaat over zijn gezondheid.

Whoopy vindt dit leuk.
  3. miramare

miramare Bekend lid

1 mrt 2013
    792
    148
    43
    Dat kunnen wij zelf ook wel. Als hij echt te zwaar zou worden trek ik wel aan de bel. En bovendien eten wij gezond. Hij sport 3x per week. Dus gewoon echt een jongen in de groei. Als hij de de lucht in schiet zijn zo die paar kilo’s weer verdwenen. Het gaat mij er vooral om dat er tegen een kind van 9 zo gepraat word over gewicht en te zwaar. Mijn kind is er onzeker door terwijl dit echt niet nodig is!

Zeebra, Minoesje, PotjeGoud en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.955
    15.001
    113
    In hun metingen houden ze geen rekening met spieren/bouw.

Dat gezever hebben wij ook gehad maar dochter was toen te jong om t echt mee te krijgen. Als je de cijfers ziet is ze te zwaar. Neem je de bouw erbij in mee, dan zie je daar niks van, meeste gewicht zit in dr benen vooral bovenbenen. Tja kan daar weinig tegen doen.

5. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.136
    8.869
    113
    Ik zou dit zeker terug geven aan het CB. Dit lijkt me iets wat ze ook wat subtieler kunnen brengen/met ouders kunnen bespreken. Het is natuurlijk goed om alert te zijn op overgewicht, ook juist voordat het zo ver is, maar een kind met een gezond gewicht een minderwaardigheidscomplex aanpraten is niet nodig (ook niet als een kind wél overgewicht heeft trouwens).

Zeebra en Whoopy vinden dit leuk.
  6. Neskio

Neskio Fanatiek lid

5 mrt 2017
    3.311
    2.677
    113
    Vrouw
    NB
    Ik snap dat je baalt van de communicatie, dat is inderdaad niet zo handig. Op de foto ziet hij er inderdaad prima uit. Maar ik denk dat je er ook rekening mee moet houden dat hij nu volgens de curve ook nog binnen de normaalwaarde is en dat ze dat ook doen als signalering / preventie dat het niet de verkeerde kant op gaat. Sommige ouders denken dat ze goed bezig zijn qua eten en dan blijken ze toch dingen te geven waar veel suiker in zit. Dat jij het wel weet kan het cb natuurlijk niet weten. Sommige ouders weten bijvoorbeeld echt niet dat Appelsap ongezond is want er zit toch veel fruit in? Daar zijn ze voor om ouders dingen te leren / begeleiden en op tijd te signaleren. Vervelend dat ze dat zo tegen je zoon hebben gezegd en hij zich er nu zo van bewust is.

Zeebra, JupitR, Whoopy en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Wat raar joh, hier met beide kinderen na hun laatste afspraak ( met 3.5 jaar) nooit meer bij het cb geweest. De 9 jaars inenting wordt massaal op 1 dag gegeven in de sporthal.
    Schoolarts 1 x geweest daarna netjes aangegeven dat ik hier geen meerwaarde van inzie. Ik ga juist liever naar onze huisarts voor dat soort dingen, zoon altijd op randje gezond - te zwaar en dochter altijd op randje gezond-te licht, huisarts is vrij nuchter en vind dit geen reden tot onrust.

8. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Dat de cb verpleegkundige zomaar contact opneemt met de huisarts, vind ik heel bijzonder. Ouders moeten namelijk toestemming geven voordat er met derden overlegd wordt.

Verder is dit niet om jou of je zoon te pesten, maar juist om te helpen. Als je zoon inderdaad echt gezond eet en drinkt (dit wordt besproken) en voldoende beweegt, dan trekt de verhouding lengte / gewicht in 99% van de gevallen weer bij. Maar juist voor die 1% wil men waakzaam zijn. Want juist daar is vaak een verwijzing voor de kinderarts naar nodig, vaak komt daar een stofwisselingsziekte of iets met de hormoonhuishouding uit.
    Uiteraard kan je er voor kiezen om het zelf bij te houden, maar vergeet niet dat kinderen onderling ook bikkelhard zijn. Het laatste wat je wil is dat je kind gepest wordt vanwege het gewicht.

Als ik jou was zou ik sowieso een gesprek aan gaan met de desbetreffende verpleegkundige, want dat overleg met de huisarts is not done. Daarnaast zou ik wel op controle gaan, kans is groot dat dit je zoon ook gerust stelt. Wellicht is het mogelijk om de controle bij een andere verpleegkundige te doen?

Whoopy en taliaa vinden dit leuk.
  9. tuc

tuc Niet meer actief

Ik vind hier een aantal zaken van:
    - dat het cb contact met de huisarts heeft gelegd zonder toestemming dat vind ik niet oke.
    - dat het op een manier gebracht is zodat een 9 jarige zich daar onzeker van gaat voelen vind ik ook niet oke. Als je zoiets aankaart moet dat of eerst met alleen de ouders, of op een goede pedagogische manier met kind erbij.

- ik vind ook dat medewerkers op het cb beter moet leren interpreteren van dit soort grafieken. Goed de verhoudingen e.d. in de gaten houden. Niet alleen naar de cijfers, maar als er dan zo'n ' op het randje meting' uitkomt, bekijk het kind in kwestie dan daar ook eens goed.

- maar....ik was toevallig gister in een attractiepark met een strandje waar veel kinderen in badkleding liepen, en daar ben ik mij toch weer rot geschrokken. Hoeveel te zware en ook echte te dikke kinderen er rondlopen. Kinderen met echt enorm overgewicht en ook kinderen die in mijn ogen echt te zwaar zijn, maar waarvan ik vermoed dat de ouders "het wel mee vinden vallen". (Ik heb het over kinderen tussen ongeveer 4 en 11/12 jaar)
    Ik vind het dus wel heel goed dat alle instanties die met kinderen te maken hebben hier oog voor hebben.
    En als zij dit dus signaleren, zou ik het goed vinden dat ze jou als ouder een keuze geven: je mag over een half jaar hier terugkomen of naar je huisarts gaan.
    Ik vind het daarin ook wat vreemd dat je dst niet wil. Het gaat om zijn gezondheid, waarom zou je dat niet willen checken?

10. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.230
    113
    Overgewicht onder kinderen is een enorm groot en toenemend probleem. Zeker in de huidige tijd met corona en steeds meer schermen. En helaas ziet het gros van de ouders dit dus niet/ vinden dat het wel meevalt/zijn zelf te dik/denken dat het bijtrekt etc.

En het consultatiebureau is er voor om de gezondheid van kinderen te controleren. Gevraagd en ongevraagd dus. Anders dan de huisarts waar je alleen komt met een direct (medisch) probleem. Heeft het cb veel meer een signalerende functie. Juist ook op het gebied van brede volksgezondheid en leefstijl.

Voel je dus niet aangevallen en wijs hulp (zeker van de huisarts) niet op voorhand af.

lindajl en Whoopy vinden dit leuk.
  11. miramare

miramare Bekend lid

1 mrt 2013
    792
    148
    43
    Ik ga sowieso morgen eens informeren hoe en wat bij de huisarts. Mijn man heeft opgenomen en was erg overrompeld.
    Ik zou mijn zoon zeker laten nakijken als dat nodig is maar hij is echt gewoon niet te dik.

12. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.882
    6.412
    113
    Hier hebben we trouwens die toestemming voor contact met de huisarts al gegeven toen ze baby’s waren, dat blijft gewoon geldig - dus zo vreemd vind ik het ook niet dat de huisarts op de hoogte is. Hier scoorde dochter bv niet goed op de gehoortest, dag erna belde de huisartsassistente daar ook over.

Whoopy en Athina vinden dit leuk.
  13. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.023
    14.679
    113
    Vrouw
    Ik vind het vooral heel vervelend voor jouw zoon dat hij door dat gesprek zo onzeker is geworden.
    Ik zou daarom juist wel met hem naar de huisarts gaan. Gewoon om er samen met hem over te praten en samen te kijken of het klopt wat het CB zegt. Grote kans dat de huisarts niks geks ziet en jouw zoon daardoor gerust gesteld is.

Zo op de foto ziet jouw zoon er heel normaal uit, maar ik vind het zelf van een foto slecht te zien hoe het postuur werkelijk is.

Whoopy, Roanna, Neuzeke en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik denk dat dat inderdaad de juiste oplossing is.. hij heeft nu van iemand in functie het idee gekregen dat hij te zwaar zou zijn - dus ik denk dat het hem zou helpen om het allemaal weer in normaal perspectief te zien door een gesprek van iemand óók in functie. Dus de huisarts.

overigens; over die toestemming om dingen door te geven aan de huisarts sluit ik me aan bij evaleana: wij hebben dat ook ooit eens gedaan en dat gewoon nooit meer ingetrokken. Dat hoeft niet telkens weer bevestigd te worden zover ik weet.

Zxcvb vindt dit leuk.
  15. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.308
    10.276
    113
    Ik snap dat ze het doen, goed dat ze het in de gaten houden maar niet op deze manier.

Een kind hoort dan niet in eens af te vragen of hij te dik is en of dat wel zo kan.

Al denk ik dat het ook een stuk bewustwording van je kind is.

Zoon had laatst een meting met 8 en las je kijkt naar zijn curve zit hij wel wat aan de bovenkant. Zijn lengte steekt teouwens wel echt er boven uit. De curve blijft gelijkmatig.

Kan er nog een kilo af? Misschien wel maar ook wij maken ons er niet druk om omdat het elke keer het zelfde gaat. Hij schiet daarna weer de lucht in.

Ook zoon zag de curve en maakte zich druk maar de arts stelde hem weer gerust.

Niet alle kinderen zijn het zelfde en bij de 1 zal je het wat meer in de gaten moeten houden. :)

16. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.867
    5.139
    113
    Home
    Dat ze zonder overleg contact heeft gehad met de huisarts zou ik niet oké vinden
    Dat je kind nu onzeker is en vraagt of ie te dik is vind ik ook niet oké en zou ik haar zeker op aanspreken want dat vind ik het ergste

maar er zijn echt heel veel te zware kinderen dus dat er op gelet word is wel goed maar de manier waarop niet

17. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    23.647
    27.300
    113
    Vrouw
    Als je 1x toestemming hebt gegeven, hoeven ze niet elke keer opnieuw toch toestemming te vragen? Je geeft toestemming voor delen relevante informatie immers.

T is jammer dat je zoon dit al zo voelt :( dat is wel heel naar. En niet de bedoeling. Het is goed dat het cb zich zorgen maakt om het gewicht maar de toon had anders gekund.

18. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.712
    7.193
    113
    Vrouw
    Ik zou contact zoeken met dezelfde jeugdverpleegkundige, als dat kan. En misschien een hermeting van lengte en gewicht laten doen. En als dat klopt en je zoon zit nog steeds op de rand tussen normaal gewicht en overgewicht, dan is hij of heel gespierd, of het kan iig geen kwaad om op een andere toon bewustwording te creëren over gezonde voeding. Het belangrijkste lijkt me dat je zoon een realistisch lichaamsbeeld heeft. Kennis over gezonde voeding en beweging kan in principe nooit kwaad.

evaleana vindt dit leuk.
  19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Ik had het ook niet gedaan die monitoring na 6 maanden.

Je weet het nu.
    Waarschijnlijk inderdaad gewoon in de groei.
    Onze ontzettende dunne zoon heeft nu met 12 ook ineens meer body gekregen. Wat meer gespierd en eet meer.
    Naar mijn idee gewoon in de groei. Hij sport en beweegt goed. Snackt meestal zelfs nog gewoon sla en brood.

Vanaf nu zelf wat in de gaten houden.

Deel Deze Pagina