ik wil voor ongeveer 15 collegas een bbq gaan geven in mijn tuin. We hebben alle ruimte, dat is het probleem niet. Maar waar zou ik nog meer aan moeten denken? Ik dacht bijvoorbeeld aan: - liever geen stokbrood wat je moet snijden maar losse broodjes die je kan pakken. - verpakte ijsjes als toetje Iemand nog meer ideeen hoe ik het zo hygienisch mogelijk zou kunnen houden? We komen nu voor het eerst bijelkaar en we hebben elkaar al sinds maart dus niet meer gezien in het echt. Sommige collegas moeten echt wel een drempel over om dit te gaan doen, dus ik wil echt mijn best doen om het goed te laten verlopen.
Bij je laaste regel snap ik pas wat je bedoeld. Want verder denk ik echt ' maak je niet druk'. Vooral het afstand houden vind ik al supergoed, want ik merk ook me heen dat dát toch echt iets is wat veel mensen niet meer echt doen. Maar ik begrijp dat de rest het wel echt belangrijk vindt dat t allemaal apart verpakt is enzo? Of vul je dat in? Ik kan me wel voorstellen omdat t voor t eerst weer samen is. Maar ik vraag me af of deze collega's in de privé sfeer het zo belangrijk vinden dat alles zo speciaal geregeld wordt. Voor mij zou t belangrijkste zijn dat er niemand komt die ziekig is/klachten heeft en dat de afstandregel in ieder geval gerespecteerd wordt. Ik zou me persoonlijk echt niet druk maken om gesneden stokbrood of hetzelfde sausflesje vastpakken. Maar ik geloof dan ook zelf absoluut niet dat we elkaar daar dan corona mee zouden doorgeven. Wel in t thuisblijven bij klachten, regelmatig handen wassen en het afstand houden.
Ja ik heb echt mensen gesproken die niet willen komen omdat het niet goed voelt. En er zijn mensen die nog niet weten of ze het aandurven en de beslissing nog even uitstellen... het is echt lastig. Er zijn denk ik veel meer angstige/voorzichtige mensen dan ik op het eerste gezicht zie... op zp zitten veel mensen met kinderen en dan moet je wel de deur uit voor je kinderen, maar er zijn dus ook zat mensen die nog niet zo ver zijn.
Misschien een desinfecterende handgel op een tafeltje naast het eten zetten? Zodat iedereen van tevoren zijn handen kan schoonmaken. En een tang voor de losse broodjes ipv met de hand pakken. Verder...geen idee. Inderdaad mensen met klachten natuurlijk even niet welkom. Evtl kleine kinderen niet zelf eten laten pakken?
Waarom wil je het liever nu doen? Is daar een reden voor? Is het misschien een mogelijkheid om het te verplaatsen naar september? Dan zijn we (de hele wereld), weer een stukje verder. Tenminste; als er geen 2e uitbraak is binnenkort
Of maak er een borrel van, ik moet even nadenken over geschikte hapjes, maar mensen hoeven dan niet iets te eten als ze dat niet willen en een drankje lijkt mij geen probleem.
Ik heb laatst een filmpje gezien over de verspreiding van een virus in een wereldrestaurant. Er was een fluorescerende vloeistof ( alleen zichtbaar bij black light) op iemand handen gesmeerd. Binnen korte tijd had iedereen die vloeistof op zich. Verspreiding ging vooral via de opscheplepels. Dus als er mensen echt heel bang zijn zou ik opscheplepels vermijden en dan bijvoorbeeld niet bbq-en maar een hapjes buffet maken met hapjes die je zonder opscheplepels met de hand op je eigen bord kunt leggen.
Ik wil het juist nu doen voor iedereen met vakantie gaat. Ik mis mijn collegas best wel en ik ben er persoonlijk helemaal niet van overtuigd dat alles in september helemaal ok is.
Is het een idee om een soort buffetje te doen waarbij er iemand is die alles opschept en ook evt alles bakt wat men wil hebben? Die persoon handschoentjes aan. En verder misschien wat flesjes desinfectie neerzetten, zorgen voor doekjes op toilet en goede zeep en tussendoor misschien een paar keer klinken etc afdoen?
Zolang mensen toch niet verkouden zijn oid dan is er toch niks aan de hand? Doe die 1,5 meter afstand en dat lijkt me voldoende. Wij hebben pas een etentje gehad met een heel gezelschap in huis met 16 personen met een kok die alles bereidde en we hebben de schaal broodjes gedeeld, schalen doorgegeven etc en er zitten ook kwetsbare mensen tussen. Is nu ruim twee weken geleden en niemand is ziek geworden, Niemand heeft zijn handen gedesinfecteerd, er werden geen deurklinken gepoetst en er waren al helemaal geen latex handschoenen. Mensen zullen heus niet eerst in hun neus staan peuteren en dan iets van de schaal pakken. Het is toch echt de verantwoordelijkheid van de mensen zelf. Die 1,5 meter samenleving zal blijven en ook het Corona virus zal blijven want een vaccin werkt niet. We zullen er mee moeten dealen en het is aan de mensen zelf hoe ze daarop hun leven willen inrichten. Als ik een bbq voor collega’s zou doen dan zou ik geen extra maatregelen nemen. Dat ligt echt bij de mensen zelf en anders komen ze maar niet
Ik vind dit echt een redenatie van het niveau: ik heb 2 weken geleden een sigaret gerookt en geen longkanker gekregen. Dus ik snap niet waarom mensen zeggen dat roken gevaarlijk is. @TS: Ik zou het dan inderdaad eerder bij een borrel houden. Als ik het goed begrijp gaat het je om het weer ontmoeten van je collega's, toch? Wat er eventueel te eten is, is minder van belang. Het is dus belangrijker dat het voornje collega's veilig voelt, dan dat er per se een uitgebreide maaltijd wordt geserveerd. Dan zou ik denk ik eerder kiezen voor een borrel en dan vooral dingen doen die je zelf kunt pakken, maar zonder opscheplepels e.d. Dus bijvoorbeeld dingen op amuselepels of in van die kleine glaasjes, al gesmeerde toastjes / broodjes e.d. Verder inderdaad zorgen dat er mogelijkheid is om handen te wassen en / of te desinfecteren. En voor de echte angsthazen waar mogelijk deurstoppers gebruiken, zodat ze op de route richting toilet zo min mogelijk hoeven aan te raken. Ik hoop dat je collega's op die manier over de streep getrokken worden en jullie elkaar gezellig live kunnen ontmoeten. Dat is toch echt wel weer fijn!
Ik denk dat jij het heel goed bedacht hebt hoor, die gesneden stokbroodjes zijn een heel goed idee en alle etenswaar zo veel mogelijk “pak klaar” neerzetten en een fles handgel ernaast. Ik begrijp uit jou verhaal dat sommige collega’s het nog erg spannend vinden, dus ik denk dat je deze mensen het meest op hun gemak laat voelen door inderdaad dit soort kleine dingetjes. Het gaat er niet eens om of het nu wel of niet nodig is qua hygiëne, als niemand ziek is dan zal het inderaad mee vallen, maar je ziet het niet altijd als iemand ziek is en ik ben zelf ook “zo een” die dit soort dingen nu erg spannend zou vinden, bang voor het “onzichtbare”. Dus ik vind het erg mooi van jou dat je er zo over nadenkt om het voor iedereen goed te laten verlopen!
Ik verbaas me er meer over dat er blijkbaar nog mensen zijn die de deur nog haast niet uitkomen en een bbq met een redelijk klein gezelschap nog zo spannend vinden . Ik kom op straat en in de winkel zóveel oudere mensen tegen die juist naar mij toe de anderhalve meter afstand niet aanhouden en doen alsof er niets aan de hand is . Ik zou dan denk ik ook voor de hapjes gaan. Of iemand met handschoenen aan laten bbq-en en het vlees en overige keuzes van achter een tafel op een bordje laten scheppen. Dat één iemand met handschoenen aan alle tangen en lepels bediend en zij om de beurt kunnen aanwijzen wat ze graag willen hebben. Ik denk dat t ook heel goed is dat ze komen. Dan kunnen ze ervaren dat je echt niet meer in een hutje op de hei hoeft te leven en t leven best gewoon door is gegaan terwijl je ook vrij goed beschermd bent. Met bij klachten thuisblijven, vaak handen wassen of desinfecteren en afstand houden kom je echt al heel ver.
Je kan ook per persoon een kommetje met groentjes voorzien en de broodjes in een zakje stoppen eventueel. Zo potten delen of buffet vormen zou ik nog niet doen. Ik zou het super vinden als ik zie dat een gastvrouw niet doet alsof er niets aan de hand is en toch maatregelen neemt.
Bedankt voor jullie reacties allemaal! Ik kies niet voor een borrel, omdat sommige mensen bijna een uur moeten rijden om bij mij te komen. En als mensen dan eerst thuis moeten eten zijn ze er snel pas rond achten... dan kunnen ze een koffie en een frisje en dan moeten ze alweer naar huis. Ik vind het idee van 1 iemand die al het eten opschept wel heel goed! Zo werken ze bij ons op school ook met de kleuters bij het kerstdiner
Als ik het zo lees klinkt het of je collega's er eigenlijk niet zo'n behoefte aan hebben. Weet je zeker dat ze gaan komen?
Hoeveel van die 15 hebben bezwaren? Ik zou peilen wie wel wil komen en dan samen iets organiseren. De rest kun je niet dwingen, misschien gaan ze zich nog verplicht voelen om alsnog te komen omdat jij allerlei extra maatregelen gaat nemen terwijl ze eigenlijk niet willen. Wij hebben verschillende kleine bijeenkomsten gehad (oa privé) en overal is met name ingestoken in goede handhygiëne en voldoende ruimte. Als iedereen zijn handen desinfecteert vóór en ná het opscheppen kan er echt niks gebeuren. Tenzij iemand staat te hoesten of te snotteren boven het buffet. Maar iedereen heeft daar zijn eigen grenzen in, en als men niet wil is dat dan maar zo. Misschien geven ze corona zelfs aan als smoes, houd daar ook rekening mee
Haha vorige keer toen ik in een topic suggereerde dat mensen corona gebruikten als smoes, kreeg ik heel veel mensen over me heen. We zijn eigenlijk een team van 30, 10 weet ik al zeker dat ze komen. Sommige mensen gaan nu eenmaal nooit mee op uitjes dus die komen nu ook niet. Een aantal twijfelaars heb ik gesproken en ik ben overtuigd van de zuiverheid van hun motieven zullen we maar zeggen
Idd 1 of 2 personen alles laten opscheppen/inschenken of blikjes drinken doen. Voor degene die het willen wel mogelijkheid bieden dat ze hun handen kunnen ontsmetten. Genoeg wegwerp spul zelf hun spul weg laten gooien. En verder lekker eten