Volgende maand vieren we de verjaardagen van mijn man en mijn zoontje. Omdat veel familie en vrienden ver weg wonen vieren we dit altijd op een zaterdag, met avondeten erbij. Nu wordt mijn man dit jaar 40 en ik wou het net wat specialer maken dan anders. Maar ik heb geen inspiratie! Er komen ongeveer 35 mensen eten, normaal maak ik altijd wat simpele pasta- en couscoussalade en we gooien wat op de bbq. Nu zou ik dit jaar net een beetje meer willen, van te voren al bijzondere dingen halen, klaarmaken. We zijn vegetariers, dus geen uitgebreide vleesgerechten (ik gooi wat bioworstjes op de bbq voor de gasten die echt niet zonder vlees kunnen). Wie geeft mij inspiratie voor iets bijzonders wat je kunt maken voor een grote groep?
Ik ben een waardeloze kok, dus je zou niet naar mij moeten luisteren. (Goeie inleiding hè?) Ik ben bij dit soort toestanden altijd dol op dingen uit springvormen. Vaak makkelijk (vooraf) te maken. Hooguit nog even opwarmen en klaar. Het ziet er ook leuk uit op tafel, presenteert leuk. Denk aan dingen als quiche, spaghettitaart, Mexicaanse wraptaart. Ik ga je geen recept geven, want: slechte kok. Maar met even googlen kom je een heel eind.
Voor 35 man is heel veel eten haha. Weet niet hoe uitgebreid je wilt gaan maar misschien je hier wat aan: Soep, sandwiches, quiche, groenteburgers voor op de bbq, gevulde courgette voor op de bbq, gepofte aardappel, risotto, kaasfondue, plaatpizza. Weet niet of jullie wel ei eten maar anders verschillende omeletten?
Voor vegetariërs vind ik de Indiase keuken altijd heel geschikt en dat kun je heel feestelijk maken. Verschillende curry's (kun je ook makkelijk van tevoren maken), rijst, naanbroden, papadums met verschillende dips.
Maak het vooral niet te ingewikkeld. In die valkuil loop ik zelf nog wel eens. Je zou natuurlijk ook gewoon een iets luxere bbq kunnen houden. Lekker, goed van tevoren voor te bereiden, vaak weinig rotzooi. Mooie groentespiezen, gevulde groentes, gepofte aardappels etc. Voor de vleeseter zou je ook een stukje zalm of een luxere vleesspies kunnen maken. Eigen sausjes maken is ook lekker en zo gedaan en dan 2 salades.
Wij doen met oud en nieuw altijd heel veel hapjes op tafel. Een paar voorbeelden; - tomatentaart - quiches - gehaktballetjes - Thaise visballetjes - sandwiches - croissantjes gevuld met ham en indiaanse kruiden - voor de kinderen met knakworstjes - verschillende pasta en rijst salades - stokbrood met vele tapenades, kazen en worstjes
Dat is veel, persoonlijk zou ik zo'n pizza bus laten komen of eten bestellen waarbij ze het komen brengen en uitstallen, bestek en borden mee leveren en dit ook weer ophalen. Of soep maken, met wat op de bbq en wat hapjes.
Waarom geen upscale lasagne? Hier maak ik er dikwijls met spinazie/ricotta mengsel en dan tomaat/ui/look/paparikasaus . Kan je makkelijk voor grote groep maken ook. Eten jullie wel vis, kan er ook nog zalm bij.
Zoiets is leuk ja! In dezelfde trant kun je ook uit het midden oosten en noord afrika inspiratie halen: verschillende tajines met couscous bijv., kun je ook goed van te voren maken. En dan verschillende broden (marokkaans, turks, libanees), dips als hummus en labneh met peterselie en granaatappelpitten, en dan wat dingen als olijven, watermeloen, feta enz. evt nog een lekkere salade erbij. Beetje mezze idee. Ik vind de recepten van Ottolenghi altijd wel inspirerend (veel vega ook).