Excel sheet (Numbers) voor financiën, hoe?

Discussie in 'De lounge' gestart door iMoeder, 30 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik hou tot nu toe mijn financiën bij op papier. Ik heb een boekje waarin mijn vaste lasten staan. Hoeveel die zijn, wanneer het word afgeschreven. Wat er binnen komt en wat ik zou moeten overhouden. Mijn uitgaven houd ik niet echt bij. Was wel de bedoeling maar in de praktijk doe ik het dus niet. Ik schrijf er wel in welke rekeningen in betaal, maar niet wat ik allemaal pin bijvoorbeeld.

Nu wil alles gaan bijhouden op mn laptop. Hiervoor ga ik Numbers gebruiken (de MacOS/Apple versie van Excel). Ik heb Numbers ook op mn iPhone staan. Dus dan kan ik uitgaven ook op mn telefoon invoeren en sync dat met de laptop.

Maar nu zit ik dus een beetje te vogelen hoe ik de sheet moet inrichten. Ik heb onderin een kolom uitgaven. Daar maakt ie daarboven een geinig taartpunten ding van, met kleurtjes. Maar ik moet dan mijn uitgaven opdelen in categorien (wat ik ook wil want dan kan ik zien waar het allemaal heen gaat). Maar veel verder dan 'vaste lasten' en 'boodschappen' kom ik niet..

Daarnaast zoek ik nog een goede, overzichtelijke manier om mijn spaardoelen in beeld te krijgen. Ik heb een spaarrekening waar ik ook gewoon vanaf pin bij grote uitgaven. Dus er komt bij, er gaat weer wat vanaf. En soms snap ik niet waarom ik mn spaardoel niet gehaald heb. Dus daar wil ik ook meer overzicht over maar ik weet niet hoe.

Ik ben dus heel benieuwd hoe jullie het aanpakken.

2. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ow ja, nog een vraag. Stel ik ga naar de Action. Daar koop ik schoonmaakspullen, wat frutsels voor in huis, wat ondergoed voor de kinderen, snoepjes, batterijen en iets van speelgoed.

Hoe schrijf je die bon dan weg? Ga je dan alles uitrekenen en opdelen?

3. Ballon

Ballon Niet meer actief

Schoonmaakspul dan wel, de rest onder overig.

4. Ballon

Ballon Niet meer actief

Uitjes, overig, kleding, sport, spaar

5. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Ik heb: boodschappen, kleding, speelgoed, uitjes, luiers, cadeautjes, luxe en overig.
    Ik wil je de tip geven niet alleen bij te houden wat je uitgeeft, maar van te voren ook te budgetteren.
    In eerte instantie zie je dan het schil tussen wat je DENKT uit te geven en wat je daadwerkelijk uitgeeft. Vervolgens kun je je uitgaven proberen terug te brengen naar je budget.

littleladybug vindt dit leuk.
  6. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Boodschappen, drogist (inclusief luiers), hypotheek, auto, verzekering, kinderopvang, kleding, belastingen, overig. Zoiets denk ik... verdelen bon echt alleen als het grote bedragen zijn, anders komt er maar 2 euro extra in overig... het gaat om de grote lijn. Als je post overig dan te groot wordt naar je zin kun je altijd verder onder verdelen.

7. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik heb hypotheek, auto etc. al in de vaste lasten gezet.
    Dus is echt categorien maken voor de overige uitgaven.

Ik heb nu: vaste lasten, boodschappen, drogist, spaar, uitjes, kleding etc kinderen, kleding etc mezelf en overig.
    Is dat wat?

8. Sue87

Sue87 Niet meer actief

Ik zou spaar onder je vaste lasten zetten.

9. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ja daar ga ik nog even naar kijken. Ik zag dat ik mn huishoudelijke hulp ook nog vergeten was. En zakgeld van mn zoon en overblijfkosten.

10. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Nou ik ben de hele tijd bezig geweest. Toen ik eenmaal begonnen was, wilde ik het afmaken ook. Alles wat ik gepind heb deze maand weg gezet in alle categoriën. En alle financiën nog eens op een rij gezet. Het was een nogal verontrustende toestand moet ik zeggen. Afgelopen maand was een dure maand dat wist ik wel. Maar als je dan het totaal bedrag ziet wat je hebt uitgegeven...:eek:

En als ik mn spaardoel wil halen moet ik gewoon helemaal minder uitgeven. Ik hou best wel wat geld over iedere maand. Maar als je daar dan nog vanaf haalt wat ik wil sparen, wat ik voor de kinderen spaar, zakgeld wat ik ze geef, boodschappen budget waar ik soms overheen ga. Dan is het ineens niet meer zo indrukwekkend.:(

En ik dacht dat ik goed zicht had op mn financiën.:rolleyes:

11. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Ik ga dit inderdaad maar eens doen.

12. Snoeki

Snoeki Fanatiek lid

30 jan 2014
    2.334
    258
    83
    Volgend mij heeft abn amro hier een app voor grip.

Alles wat gepint wordt bij winkels categoriseerd hij automatisch.

13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Spaar je automatisch elke maand?

Zo niet dan zou ik dit gaan doen, de dag nadat je salaris binnen is gelijk elke maand automatisch een bepaald bedrag laten overmaken

Deel Deze Pagina