Hoi allemaal, Vanwege mijn privacy en omdat het alleen nog maar gedachten zijn waar ik nog met bijna niemand over gepraat heb, wil ik niet teveel loslaten. Maar ik speel met het idee om qua werk iets heel anders te gaan doen. Ik verdien nu heel veel geld, maar vind mijn werk eigenlijk niet erg leuk. Ik heb een eigen bedrijf, personeel, noem maar op. Het loopt als een tierelier, maar ik ben steeds meer tijd bezig met managen, strategische dingen doen en het werk zelf gaat ook steeds meer een kant op die mij niet zo ligt. Ik dacht altijd dat ik dit moest blijven doen tot mijn pensioen, omdat het nu eenmaal mijn bedrijf is, maar ik kom steeds meer tot de conclusie dat het niet hóeft. Ik kán ook wat anders gaan doen. Dat heeft veel gevolgen, niet alleen voor mij, maar ook voor mijn gezin. Het gezinsinkomen gaat enorm omlaag, waardoor we bepaalde dingen niet meer zullen kunnen doen. Misschien moeten mijn kinderen wel gaan lenen voor hun studie ipv dat wij alles voor ze kunnen betalen. Mijn man en ik dromen van verre reizen, maar die zitten er dan niet meer in. Kortom, ik vraag veel van mijn gezin als ik dit doorzet. En toch speel ik met het idee. Mijn man is niet enthousiast, die ziet zijn financieel zorgeloze leven natuurlijk in rook op gaan, dus dat begrijp ik wel. Hij heeft wel gezegd dat het belangrijkste is dat ik gelukkig ben, maar vraagt zich af of ik dat geluk niet gewoon kan vinden in mijn huidige werk. Ik denk van niet, maar ik wil het best voor hem proberen. Heeft iemand anders hier ook het leven van zichzelf en haar gezin op zijn kop gezet door iets heel anders te willen gaan doen en hoe was dat? Waar liep je tegenaan, zou je het weer zo doen of toch maar niet?
Kun je niet wat minder met je bedrijf bezig gaan en iets ernaast doen wat je leuk vind? zodat je financieel niet erg veel achteruit gaat maar tochook iets doet wat je leuk vind? verder geen ervaring sorry..
Kan je niet iemand vinden die je werk van je over kan nemen? Zodat je nog steeds inkomen hebt maar daarnaast werk gaan doen wat je leuk vind? Of je bedrijf verkopen?
Je zou een middenweg kunnen zoeken. Een manager of assistent aannemen die veel van jouw werk kan overnemen. Dan heb jij meer tijd om andere dingen te doen binnen het bedrijf of in je persoonlijk leven. Als je echt helemaal iets anders wil dan zou je toch moeten overleggen met je man. Je hebt een bepaalde (financiële) verantwoordelijkheid naar je man en kinderen toe waardoor dit soort beslissingen samen in goed overleg genomen moeten worden. Succes!
Als je heel veel geld verdiend dan zou ik eerst een leuk bedrag bij elkaar sparen zodat je je kinderen wat mee kan geven en nog een paar keer een leuke reis kan maken. En als je bedrijf goed loopt dan zou je het misschien ook voor een leuk bedrag kunnen verkopen? Voor de rest geloof ik dat geld niet gelukkig maakt en werk doen dat je echt niet leuk vind, blijven doen al helemaal niet. Maar vind je het echt zo erg? Genoeg mensen in productie of bouw die hun werk ook niet altijd leuk vinden maar toch geld moeten verdienen. Een zorgeloos leven qua financiën is voor vele de droom, er flink op achteruit gaan kan best heftig zijn en ook ongelukkig maken. Ik wens je veel succes met je keuze, ik zelf zou er niet voor kiezen maar ik ben dan ook echt een schijtluis haha..
Nee, iets ernaast doen is geen optie. We zijn met 3 directeuren, waar ik er een van ben. En ik werk al parttime in vergelijking met hun. Nog minder werken is gewoon geen optie, ook ivm het delen van de verantwoordelijkheden en managementtaken enzo. En iets ernaast doen hebben we elkaar ook verboden, omdat ieders focus op het bedrijf moet liggen en niet stiekem ergens anders. Bedrijf verkopen is dus iets waar ik over nadenk, maar aangezien ik dan nog niet bepaald voor de rest van mijn leven binnen ben, moet ik daarna wel wat anders gaan doen om mijn brood mee te verdienen. En dat zal dan lang niet zo'n dikbelegde boterham zijn als die we nu hebben.
Kan je niet een sabbat jaar nemen en kijken hoe het bevalt met een basis inkomen. ? Overleggen met je mede directeuren? Of dat je stille vernoot of iets kan worden op de achtergrond zo dat je wel een basis blijft houden. Klinkt leuk om met minder te moeten doen maar als je al gewent bent aan een riant inkomen.?? En moeten leven op een basis inkomen?
Ik las laatst een artikel over dat we soms dingen in ons leven veranderen terwijl we voor 80% tevreden zijn. Misschien geldt dit voor jou ook? Is dit iets om te 'onderzoeken'? En zo ja...is die radicale verandering het dan wel waard omdat je voor slechts 20% ontevreden bent?
Ik zou eens rondkijken, wat gesprekken aangaan. Met jouw ervaring kan je vast wel elders aan de slag, op een niveau waar je ook genoeg mee gaat verdienen? Hier ook een goed salaris opgegeven toen ik stopte met werken, maar alleen onze spaarrekening merkt daar iets van. Kinderen kunnen ook heel goed een beetje werken naast hun studie.
Tja, ik heb een carrière met in de toekomst een inkomen van 7 maal modaal opgegeven om iets anders te gaan doen, dus ik zeg: ja!
ik zou denk ik overwegen om iemand de helft van je werk over te laten nemen. Dan daalt je inkomen wel iets maar heb je wel tijd om iets te gaan doen dat je leuk vind.
Is er niets wat kan bijdragen aan je geluk en het leuk vinden van je werk zonder dat je radicaal je leven om moet gooien? Waarom heb je zo de pee in je huidige werk?
Tja, ik zou zeggen: denk er tijdens de (vrije) kerstdagen nog eens goed over na. En als je nog steeds iets anders wilt, moet je het gewoon doen. Uit je bericht denk ik te lezen dat je ook al een beeld hebt van wat je wilt doen. Ik snap dat het voor je gezin aanpassen wordt, maar ik neem aan dat je ze niet in de afgrond stort. Het met iets minder moeten doen is niet meteen slecht. Puntje bij paaltje gaat het daar niet om in het leven. Succes met je beslissing!
Ik zou persoonlijk een goedlopende bedrijf nooit opgeven. Er zijn veel ondernemers die doen een moord voor een goedlopend bedrijf. Je weet nooit hoe je er over 10 jaar in het leven staat. Je hebt inderdaad een verantwoordelijkheid tegenover je gezin. Ik zou wel even verdiepen in wat je precies wilt en/of welke sector je eventueel leuk zou vinden? Geloof me, tegenwoordig minder inkomen hebben is verschrikkelijk. Ik spreek uit ervaring
Hoe zou je er over denken als de rollen omgedraaid waren en je man met deze plannen zou spelen? Zou je dan net zo enthousiast zijn? Ik vind namelijk dat je best veel van je gezin vraagt. Als je aan zoiets begint, neem er dan ook ruim de tijd voor, dat je niet achteraf voor verrassingen komt te staan.
Ik zou het ook niet doen. Ten eerste omdat het grote gevolgen heeft voor je gezin. Natuurlijk is gelukkig zijn in je werk belangrijk, maar ik denk dat als je financieel er enorm op achteruitgaat dit stress mee brengt en je aan het einde van de rit nog ongelukkiger bent. Je zit momenteel in een 'bevoorrechte' situatie. Je hebt een bepaalde levensstandaard en hierop inboeten gaat je hoogstwaarschijnlijk niet gelukkiger maken. Ten tweede kan het zijn dat als je eenmaal een andere job hebt, deze toch niet DE job blijkt te zijn. Voor een werkgever werken is helemaal anders dan zelfstandig zijn. Ik denk dat kijken hoe je gelukkiger kan worden in je bedrijf een betere oplossing is dan radicaal alles omgooien en veel op het spel zetten.
Is dit iets waar je wat aan zou kunnen doen? Er zijn 3 directeuren zeg je, misschien zou je het bespreekbaar kunnen maken? Wellicht vind de een het managen juist wel leuk leuk en de ander de promotie werkzaamheden (noem maar wat hoor), waardoor jij je meer op een ander gebied zou kunnen richten. Ipv het verdelen van de managementtaken zouden jullie het totale takenpakket kunnen verdelen. Er is vast een reden waarom je ooit een eigen zaak bent begonnen, er moet iets zijn wat je toen enorm aantrok in dit werk, is dat dan echt allemaal weggevallen? Daarnaast ken ik persoonlijk niemand die zijn werk voor de volle 100% fantastisch vindt, iedereen heeft met leuke en minder leuke zaken te maken op zijn/haar werk. Een verschrikkelijke manager/collega, vreselijke werktijden, geroddel op de werkvloer, rotklusjes die altijd dezelfde mensen moeten doen.... Noem maar op. Kan het zo zijn dat je de minder leuke kanten nu uitvergroot en daar de nadruk op legt? Wanneer je iedere dag met volle tegenzin naar je werk gaat is het natuurlijk een ander verhaal, maar zoals ik het nu lees vind je een deel van je taken niet meer/steeds minder leuk en wil je daarom iets anders gaan doen.... Hetzelfde probleem ga je bij ieder ander bedrijf tegenkomen. Succes met je keuze!
Ik vind niet dat wij hier over kunnen oordelen. Als jij echt ongelukkig bent wie zijn wij dan om te zeggen dat je het niet moet doen, maar andersom geld natuurlijk ook. En zelfs mensen die het ooit wel eens gedaan hebben kunnen niet zeggen wat jij kunt doen. Elke situatie is anders.
Ik vind ook dat je heel veel van je gezin vraagt. Misschien wel teveel. Jij en je vriend hadden een bepaald toekomstbeeld en dat kan natuurlijk altijd veranderen, maar ik vraag me af of jullie gezin gelukkiger worden van zo'n inkomensdaling. Je hebt het nu luxe zoals ik lees, en geld is niet alles, maar het is wel een enorme omschakeling voor je hele gezin. Wat zou jij doen als de rollen omgedraaid waren? Zou jij je vriend zonder aarzelen toejuichen?