Bijstand aanvragen/zelfstandige, wie weet er meer?

Discussie in 'De lounge' gestart door Lilly, 16 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lilly

Lilly Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.842
    0
    36
    Vegan blogger, vloger en coach!
    Bussum
    Wie weet er iets meer over bijstanduitkeringen en kan me helpen.
    Ik heb uiteraard al een hoop gelezen op internet maar dat is allemaal vrij algemeen.

Er is een grote kans dat mijn man en ik gaan scheiden en nu loop ik steeds te piekeren over mijn financiele situatie.

Op dit moment ben ik gastouder en zelfstandige (via een franch&free constructie van mijn gastouderbureau).

Wanneer mijn man en ik uit elkaar zouden gaan betekent dit dat ik zal moeten verhuizen naar een huurhuis. Omdat wij in een buurt met bijna alleen maar koophuizen wonen is de kans erg groot dat ik op dat moment mijn huidige klanten zal verliezen. Daarnaast zal het een zware en emotionele tijd worden waardoor ik zowiezo het opvangen van kinderen niet zal zien zitten. Ik moet ze immers een veilige en stabiele omgeving kunnen bieden en hoe doe ik dat als ik zelf door zoiets emotioneels moet gaan en daarbij ook zal moeten verhuizen.

Nu is het mijn doel om wanneer de knoop echt definitief wordt doorgehakt zo snel mogelijk een baan een te vinden want de bijstand is nou niet bepaals wat ik voor ogen had voor mezelf. Maar ja, de banen liggen ook niet voor het oprapen. Daarnaast moet ik ook toegeven dat het me op zich wel aanspreekt om een bepaalde tijd thuis te kunnen zijn zodat de kinderen en ik kunnen wennen aan de nieuwe situatie eer ze ook nog moeten wennen aan een kdv.

Ik vraag me dus af of het in mijn situatie mogelijk zal zijn om bijstand aan te vragen. En zullen ze dan van mij eisen om zo snel mogelijk weer kindjes op te vangen of zal het ook mogelijk zijn voor mij om dit werk totaal te staken en tijdelijk ontheffing van de sollicitatieplicht aan te vragen?

De gemeente zal toch ook wel inzien dat op het moment dat mijn klanten opzeggen en ik midden in een scheiding en verhuizing zit ik geen nieuwe klanten kan zoeken en aannemen?

Ik weet ook dat in mijn gemeente bijstandmoeders een spw3 opleiding aangeboden krijgen en dit spreekt me ontzettend aan.
    Dit is namelijk iets dat ik al heel lang wil maar niet heb kunnen doen.
    Als ik dat zou kunnen doen zou het nog iets positiefs zijn uit al deze narigheid.

NOu, ik hoop dat er iemand hier is met verstand van bijstanduitkeringen die me een beetje op weg kan helpen!

2. vonnie73

vonnie73 Fanatiek lid

22 aug 2008
    1.898
    0
    36
    in un schwon huiske
    Ik zou zeggen, bel de gemeente, zij weten meer dan wij.
    Succes en sterkte ermee.

3. annetske

annetske VIP lid

14 sep 2007
    5.112
    1
    0
    Friesland
    Mijn gemeente is erg soepel. Ik ben een alleenstaande moeder en werk 3 dagen in de week maar verdien niet genoeg. Dus ik heb een aanvullende bijstandsuitkering aangevraagd vorig jaar denk nee heb ik en ja kan ik krijgen. Je moet grote pakketen papier overhandigen e.d. maar na 3 weken had ik al bericht dat ik een aanvullende uitkering kreeg! Ik geef mijn gewerkte uren door aan het begin van de maand en wat er dan overblijft krijg ik van de gemeente uitbetaald. Ik verdien heel wisselend nl. Alleen heb ik ook een werkcoach dat hoordt er bij en zij moet mij helpen aan een baan die meer verdiend e.d. dus daar moet ik 1x per 2 maanden naar toe, maar zij doet niet veel moet ik zeggen haha. we praten wat over het dagelijks leven en dat is het. Mijn gemeente vind het belangerijk dat je wel werkt. Maar ik weet dat er gemeentes zijn die minder soepel zijn in dit soort dingen... Mijn gemeente doet alles voor mensen die wel willen werken, mensen die gewoonweg niet willen werken daar zijn ze hard voor. Ik zou gewoon inlichtingen gaan vragen bij je gemeente, of gewoon een uitkering gaan aanvragen kan via www.uwv.nl dan krijg je wel een oproep wanneer je op het gemeentehuis moet komen en kan je je situatie uitleggen. Ik hoop dat jou gemeente net zo is als mijn gemeente. Ze begrijpen dat ik graag wil werken maar dat ik ook wil genieten van mijn zoon.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Ik weet dat je inderdaad weleens in aanmerking kunt komen voor een opleiding. SPW kan heel goed werkend en lerend.

Neem even contact op met een school. Die kunnen je vaak goed op weg helpen.

Sterkte met alles.

Deel Deze Pagina