Is dit realistisch??

Discussie in 'De lounge' gestart door Janneke13, 27 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Janneke13

Janneke13 Lid

17 okt 2008
    35
    0
    6
    maatschappelijk werker
    noord brabant
    Ik denk erover na om me te laten omscholen tot verpleegkundige. Ik zou dit dan deeltijd willen gaan doen en willen solliciteren naar een leer-werkplek in het ziekenhuis.
    Nu zijn we samen ook in het ziekenhuistraject bezig om proberen zwanger te worden. Als mijn plannetje goed zou lopen (en dat is natuurlijk onzeker) dan zou het dus kunnen dat ik zwanger ben als ik me zou laten omscholen. de opleiding duurt 4 jaar. Mijn man is erg bang dat het te veel gaat zijn voor me en dat ik het niet zou kunne volhouden, en een kindje en opleiding en nog werken.
    Heeft iemand hier ervaring mee en kan je me vertellen wat jou ervaringen zijn?

Bedankt alvast!:)

2. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Ik ben begonnen met een opleiding spw toen onze meid 4 maanden was. Werkte er 3 soms 4dagen bij en 1 dag naar school. Het is wel zwaar maar ik wist waar ik het voor deed. Heb er ook nooti moeite mee gehad ook doordat ik makkelijk kan leren en toetsen ook kon halen als ik 1x naar alles had gekeken.

Je weet natuurlijk ook niet of je enen makkelijk kindje gaat krijgen of niet, dat heeft denk ik ook wel invloed, onze oudste is heel erg makkelijk. je vriend meoet er wel aachter staan want hij moet je kunnen steunen en helpen in huis als dat nodig is anders kan het wel heel zwaar worden.

3. tulip

tulip Niet meer actief

Ik denk dat het alleen realistisch is als je voor een groot gedeelte op je man terug kan vallen. Dus niet dat hij elke avond pas om 19.00 uur of later thuis of dat het elke dag wisselend is. Ik denk dat hij in staat moet zijn om de zorg over het eventuele kindje en het huishouden voor 50% over te kunnen nemen.

4. Janneke13

Janneke13 Lid

17 okt 2008
    35
    0
    6
    maatschappelijk werker
    noord brabant
    Mijn man werkt onregelmatig dus dat betekent een hoop geregel, maar dat kan wel ;)

5. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Mijn man werkt ook onregelmatig, tis dan wel te doen maar je moet dan wel plannen wanneer je voor je opleiding bezig kan zijn.

6. tulip

tulip Niet meer actief

ik denk dat het heel moeilijk is met onregelmatige diensten, omdat je zo nooit een vast ritme in je dag krijgt. Wat ik ervaren hebt met een kindje wel heel belangrijk is. In iig in het gezin die die vastigheid kan bieden en daar naast niet nog veel belangrijke bezigheden heeft. Zoals jij dus je school straks.

Stel bv dat jij een dag gewerkt hebt en je man tot laat moet werken, dan moet jij als je thuis komt nog eten, je kindje verzorgen, opruimen en dan nog aan je school.

7. Janneke13

Janneke13 Lid

17 okt 2008
    35
    0
    6
    maatschappelijk werker
    noord brabant
    Idd, dit is dus precies waar ik me dan druk om maak. Mijn man is geen ster in meehelpen, ookal bellooft hij veel en maakt hij ook plannen om te helpen. Gelukkig heb ik nog even om te besluiten wat ik ga doen. Ik merk gewoon dat het door mijn hoofd speelt en dat ik een zo handig en goed mogelijk besluit wil nemen.

Bedankt alvast voor de reacties, er staan zeker dingen in die ik dan moet gaan bespreken met mijn man.

8. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Als ik het zo les en je besluit het toch te doen zul je het wel op momenten zwaar krijgen.
    Ik deed school altijd zoveel mogelijk in de avond als ons meisje in bad lag en in het weekend. Nooit als onze meid erbij was. Als het echt moest liet ik het huishouden even voor wat het was. Als je een makkelijke bent met leren is dat wel een groot voordeel.

9. draga

draga Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.657
    0
    36
    3 baantjes in de schoonmaak. Eindelijk werk!
    drentse land
    Hoi Janneke,

Ik denk persoonlijk dat het je tegen gaat vallen.
    Ik weet niet hoe ver je bent met de mmm maar onderschat het niet, meid.
    Het vergt veel van je dus denk er goed over na. Met een gewone vaste baan had ik er tijden bij dat ik behoorllijk stuk zat. En een opleiding is ook zwaar je moet misschien stage lopen. En niet iedereen waardeert het als je er een poosje tussen uit moet als je het te veel wordt.
    Misschien zie jij het anders maar ik weet uit ervaring hoe de mmm werkt en ik vond het moeilijk en zwaar.
    Ik hoop dat je er uit komt.

Groetjes Draga

10. Femsiejj

Femsiejj Niet meer actief

meid ik denk dat het best zwaar gaat worden. Vergeet ook niet dat je vaak naar het ziekenhuis moet voor behandelingen, echo en ga zo maar door.
    Ik begin maandag aan een bbl-traject voor verzorgende ig (dus wel een niveau lager) maar door dit besluit hebben wij ervoor gekozen om in ieder geval nu geen ziekenhuistraject te starten. Hoe moeilijk dit misschien voor ons ook zal zijn maar dan nog maar ff 3 jaar aanmodderen en na afloop van de opleiding verder zien.
    Ik denk namelijk dat ik het niet kan combineren en dat is wel een punt waar je goed over na moet denken.
    Ben je idd makkelijk met leren of kost het veel moeite. Hoeveel tijd denk je nodig te hebben voor thuisstudie. Hoevaak moet je evt. vrij nemen voor ziekenhuisbezoeken. Wat kan je man opvangen bijv. huishouden of zorg voor evt jullie kindje als die er is. Hoe ga je het doen met oppas als jullie beiden onregelmatig werken en vooral als jij ook met een studie bezig bent.
    Zijn allemaal dingen die je goed tegenover elkaar moet afwegen en nu al goede afspraken over moet maken, zeker ook met je man.
    Succes in ieder geval met je beslissing!

11. zustertje

zustertje Niet meer actief

Ik denk dat het erg zwaar is mijn zusje is nu bezig met de verpleegkundige opleiding maar je moet niet vergeten dat je naast je werk ook nog naar school moet en je huiswerk moet doen en je ook nog je huishouden moet doen en niet moet vergeten je rust te nemen ook erg belangrijk ;)
    En je hebt ook nog kans dat je 32 uur of meer moet werken omdat ze je anders niet aannemen als bbl leerling dit was het geval bij mijn vriendin.

Maar het is wel een super leuk werk!
    Suc6 met keuzes maken

12. mel78

mel78 VIP lid

12 feb 2008
    8.320
    242
    63
    Ik denk dat het erg zwaar is. Er wordt veel van je verwacht als je een opleiding gaat doen. En wat als je een zware zwangerschap krijgt? Jaar opleiding weggegooit. Want bij veel ziekte haal je een leerjaar niet.
    Misschien kun je een jaartje wachten, wellicht ben je dit jaar nog zwanger? (ik hoop het voor jullie). Kun je als het kindje er is altijd nog een keuze maken.
    Ik werk al jaren in de zorg en het onregelmatig werken met een baby kan, maar dan moet je een hele goede opvang hebben.

13. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik vind als je beide onregelmatig werkt, het juist makkelijker thuis. Ja, je loopt elkaar weleens mis, maar je hebt ook meer momenten samen vrij bv. En werk je een weekend, ben je door de weeks 2 dagen vrij.

Wat betreft aan de opleiding verpleegkunde beginnen en een kindje proberen te krijgen... De opleiding is fulltime werken, dus minstens 32 uur op de werkplek maar vaak 36 uur. En ik vind fulltime in de verpleging werken ZWAAR! Ik vond het te zwaar, ik ben zelf 32 uur gaan werken en toen we getrouwd waren moest ik 24 uur gaan werken ivm andere werkplek. Bij ons kwam het er in de praktijk op neer dat je een paar weken werkte en dan een week school had. Het ligt eraan hoe goed je kan leren, of je schoolwerk nog een echte belasting is na je werk, ik kan goed leren en heb mn leerwerk fluitend gedaan op niveau 4, maar er zijn ook mensen die er heel hard aan moeten trekken!

Dan de afweging om zwaar werk te gaan doen en ook een zwaar traject in om een kindje proberen te krijgen... Om eerlijk te zijn denk ik dat de kans groot is dat je dat niet fulltime volhoud. Ik heb wel gezien dat een collega'tje die zwanger raakte tijdens de opleiding ( BBL variant ) 28 uur geloof ik mocht gaan werken vanwege het kindje, maar een 4 jarige opleiding is best lang natuurlijk. Het is zwaar om tijdens je zwangerschap ( Ervan uitgaande dat je zwanger raakt :D ) in de verpleging te werken en als je het niet zo goed volhoud dan loop je ws studievertraging op en duurt je opleiding wellicht 5 jaar.

Ondanks dat het zwaar werk is - lichamelijk maar ook emotioneel vaak, je moet erg wennen aan het feit dat je heftige dingen meemaakt.... - is het wel geweldig werk! Ik ben nogsteeds heel blij met mn opleiding en werk, verplegen is gewoon heel erg leuk als je een leuke werkplek hebt! Het is alleen even heftig de eerste keren dat je bv een overlijden meemaakt en 's avonds verjaardagsvisite hebt, of reanimaties die niet slagen, of slecht nieuws gesprekken bij patienten waar je een goede band bij hebt, maar het is geweldig werk!

14. Janneke13

Janneke13 Lid

17 okt 2008
    35
    0
    6
    maatschappelijk werker
    noord brabant
    Bedankt voor alle reacties.
    Ik werk momenteel als mw'er in de jeugdzorg en de zwaarte van de zorg voel ik en daar heb ik al ervaring in.
    Ik heb zeker weer het een en ander om over na te denken.
    Mijn man en ik hebben al 3iui reeksen achter de rug en we hebben toen een pauze genomen, dus ik weet ook wat dit met me doet. En alles bij elkaar wordt het misschien gewoon te veel.
    Ik blijf me dan alleen afvragen, wanneer kan je je dan nog wel laten omscholen ;). Maar ja ik ga het nog maar eens uitzoeken en erover nadenken.

Bedankt nogmaals voor jullie ervaringen :)

15. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Wellicht heb je dan wel kans op vrijstellingen? Dat kan soms aanzienelijk schelen!

Deel Deze Pagina