Hoi, Het is nog niet zover, maar zit al met behoorlijk wat vraagjes Gijs slaapt nog behoorlijk (wat ik hoor dan) veel en vraag me echt af, hoe ik dadelijk hem genoeg eten en drinken moet geven. Eerst effe een schema wat hij nu eet/drinkt/slaapt (voor de duidelijkheid)(op een gemiddelde dag, varieert meestal) 8.30/9.00 210 + 7 fles spelen 10.00 -12.00 slapen spelen 13.00 210+7 fles spelen/boodschapjes/wandelen/enz 14.30 1/2 fruit (zo klein potje, soms een hele) 15.00 - 16.30 slapen spelen 17.00 210+7 fles spelen/wandelen/enz 18.15-19.15 slapen 19.30 1/2 potje groenten (zo klein potje) spelen 20.30-21.00 naar bed tot de volgende dag.... Maar dit varieert soms nog wel, soms slaapt hij minder en soms meer. Maar hoe moet ik dat gaan doen als hij 6 maanden is? moet ik hem dan wakker gaan maken? of zodra hij wakker is eten geven. Ik begreep dat hij dan ook samen met de fles moet eten, nu krijgt hij het nog extra namelijk. graag wil ik ook als hij 6maanden is, samen met hem aan tafel eten... pff allemaal vragen haha, weet ook wel dat ik het op zijn beloop moet laten maar vraag me echt af hoe ik dat moet doen...ga het sowieso volgende week nog op het cb vragen. iemand ideeen/adviezen.? Alvast bedankt! Groetjes (sorry voor het lange verhaal)
Ik vind hem niet zoveel slapen hoor! Mijn dochtertje wisselt erg qua slapen maar op goede dagen sliep ze 5 uur verdeeld over 3 slaapjes. Nu meestal 2x2 uur. Ik weet niet hoeveel flessen hij nodig heeft. Maar je zou om 12 uur kunnen beginnen met een broodkorst als hij 6 maanden is en vanaf 7 maanden een boterham. Daarna de fles. Als goed is wordt zijn fles dan vanzelf kleiner. Ik weet niet of het voor jullie een optie is, maar je zou rond half 6 hem groente kunnen geven en dat jullie tegelijk eten. En dan om half 8 nog een fles voor het slapen gaan. Verder heb ik weinig verstand van flesvoeding. Hier gaat het een beetje zo 8.00 bv 9.00 boterham 10-12 slapen 12.00 boterham + bv 14.00 fruit 14.30-16.30 slapen 16.30 bv 17.30 groente 19.00 bv en slapen Als ze 's morgens vroeger wakker is, krijgt ze 's morgens fruit en 's middags een rijstewafeltje met wat thee. Maar voor kort dronk ze hier ook nog een beetje om de 3/3,5u bv en dat wordt nu minder en ik denk dat we na 4x gaan overdag.
Hoi, Eerst even een vraag: mis ik ergens een fles in jouw schema? Ik vind namelijk dat hij wel weinig melk nog krijgt.... Maar dat terzijde: Hier slaapt mijn meisje ongeveer net zoveel, en mijn schema ziet er nu zo uit: 6:30 wakker 7:00 fles 180/6 8:30 slapen (uurtje) 9:30 fruit 10:30 fles 180/6 11:00 slapen (2 of 3 uurtjes) 13:30 korstje brood, sinds 2 daagjes wat meer en een beetje water 15:00 fles 120/4 16:00 slapen (uurtje of anderhalf uur) 17:00 groenten 19:00 fles 180/6
ik vind wel dattie vel slaapt maar goed, dat is in vergelijking met mijn kereltje 's ochtend slaaptie 45 tot 60 minuten en 's middags de ene dag maar 40minuten, de andere dag 1uur en 45minuten(das geluk hebben hahaha) dus tja... hij slaapt dus weer erg weinig... maar qua eten e.d. is je schema straks wel een beetje raar, als hij om etenstijd slaapt, en dus om kwart over zeven pas groente krijgt... ik zou dat bijv. om half zes gaan doen? en dan spelen, beetje rekken in het begin en dan 19.30 de laatste fles al? want 20.30/21.00uur moet ook wel vroeger kunnen misschien? en bij de 13.00uur fles kan je straks wat brood gaan proberen? misschien iets vervroegen naar 12.30, want als hij wat eerder op bed gaat zal de eerste fles misschien wat eerder komen? 8uurofzo? tja... zijn maar wat probeerseltjes wij zitten nu op 8uurfles 10uurfruit 12uurfles 15.30fles 17.30groente 19.30fles en naar bedje toe en de bedoeling is als hij straks 6 maand is en minder melk nodig heeft dit er in te gaan krijgen in de loop van de tijd: 8uurfles of paplepelen 10uurfruit of koekje + thee 12uur brood/fles 15.30fruit of koekje +thee/diksap 17.30warm eten 19.30fles en naar bed dus de 15.30 fles zal hier vrij makkelijk vervallen, want Jelmar vraagt nu ook al nooit om een fles, hij krijgt ze gewoon op gezette tijden, maar hij "vraagt" nooit meer om voeding (omdattie genoeg aangeboden krijgt denk ik?) maar dat is ongeveer het schema wat ik wil gaan proberen, en de fles van 12uur zal dan op den duur wanneer hij goed brood gaat eten ook gaan vervallen.
Niet alleen het eetpatroon zal veranderen maar het slaappatroon ook hoor, je mannetje wordt tenslote ook ouder Maar uiteindelijk is het de bedoeling dat je kindje een 'volwassen' schema gaat krijgen - ontbijt - tussendoortje - lunch - tussendoortje - avondeten en ik doe altijd nog iets voor het slapen gaan. Je kleintje krijgt al wat groente en fruit dus misschien dat je straks het potje groente rond etenstijd kunt gaan geven en pas na de groente een klein flesje (om af te vullen ) Of je begint met brood dat je tussen de middag samen met een fles melk geeft. Maar onthoud dat hij echt met 6 maanden niet pats boem op een ander schema hoeft hoor, het is maar net wanneer je kindje eraan toe is, de ene is dat eerder en de ander wat later.
Wat doe jij nog voor het slapen gaan? want lees net ook een topic dat als je fles melk of wat adn ook blijft geven de tandjes gaan rotten... of is he tniet gelijk slapen maar eerst nog poetsen?
Nooit wakker maken voor bijvoeding hoor! Gewoon wat hapjes aanbieden als het zo uitkomt en anders niet, komt vanzelf goed!
Bedankt dames, maar wij eten zelf pas rond 6 uur. Omdat mijn vriend dan pas thuis is. Hoe doen jullie dat dan? Eten jullie dan eerder met de kleine of pas als jullie alle thuis zijn?? En thee mag vanaf 6 maanden, wat voor thee dan? En hoe? Uit fles? Tuitbeker? Geen idee haha En zat er al aan te denken om hem vroeger naar bed te doen. Maar hoop dat hij dan niet vroeger wakker wordt... En heb hem nog niet wakker gemaakt hoor, volg hem hierin ( tenzij het niet anders kan zoals kdv als ik weg moet ofzo ) Maar bedankt alvast
Hier krijgt ze vanaf 6 maanden soms wat water en sinds een week slappe rooibosthee. Hier krijgt ze het uit en flesje of gewone beker om te oefenen. Hier eten we meestal rnd half 6 maar vanavond ben ik om 6 uur thuis en eten we dan. Tenzij ze al erg moe is, dan begint mn man eerder met haar.
Wij eten nu rond 18.30, maar toen we begonnen met bijvoeden om 19.30. Ventje sliep nog graag en wij hebben nooit wakker gemaakt voor eten. Soms bleef hij ook weleens slapen, ook goed, dat haalde hij dan 's nachts wel weer in. In het begin moet je echt denken aan hapjes BIJvoeding en lekkere smaakjes en verschillende texturen leren kennen. Het is geen hardloopwedstrijd van hoe krijg ik mijn kind zo snel mogelijk van de fles af en op 3 maaltijden + 2 tussendoortjes! Neem er maar rustig de tijd voor, minimaal een half jaar zou ik zeggen. Iedere theesoort zonder cafeine (rooibos, kruiden, vruchten). Tot een jaar heeft je kindje nog gewoon 500cc zuivel nodig, daar mag je niet op beknibbelen, daarnaast kan je water, thee of aangelengd sap geven. Je zou dat nieuwe drinken meteen ook in een nieuwe vorm kunnen geven; melk uit fles, ander drinken uit tuitbeker.
zo is ons "schema'" half 8 - fles 180+6 (nog even slapen) rond 10 uur - fruit 11.30 - fles 180+6 (slapen tot ongeveer 3 uur) 15.30 fles 180+6 18.00 groentehap 19.30 fles en naar bed tussen 15.30 en 19.00 gaat hij altijd nog een keer slapen, hij red het anders echt niet, maar dat slaapje is elke dag andere tijd..(wanneer hij het aangeeft) maar wanneer geven jullie dan die thee? bij een broodkorst? en wanneer geef je die dan? voor de fles van 11.30??
Kinley krijgt een fles vanille yoghurt en Kylian krijgt nog een koekje en wat drinken. Daarna gaan we tandenpoetsen. Maar bij Kinley ging dat ook niet zo makkelijk en vanzelfsprekend hoor. 2 maand geleden gaf ik haar de laatste papfles op haar kamer en ging ze dan meteen door naar bed, tandenpoetsen betekende dan een kindje dat echt niet meer wilde slapen. Tuurlijk is dat slecht voor de tanden maar het is echt niet zo dat elk kindje daarvan rotte tanden krijgt die uit de mond vallen hoor. Je moet alleen achter in je hoofd houden dat het een gewoonte is die je zult moeten veranderen in de loop der tijd. Kylian had dit snel door en kon ik op die manier al met 7 maanden zo naar bed brengen. Bij Kinley ging dat knopje dus zo rond haar eerste jaar pas om. Het belangrijkste is dat je kijkt naar je kindje en hoe die nieuwe dingen oppakt. Ondanks al het commentaar van het cb (verpleegkundige die vond dat ze geen pap meer mocht 's avonds) heb ik Kinley haar eigen tempo aan laten geven en sinds 1.5 week betekend dat dat ze doorslaapt op 150 cc yoghurt ipv 200 cc pap (ging ze steeds meer van laten staan) Daarbij ben ik niet zo bang voor suiker
Niet alle "zwarte" tandjes komen van suiker hoor. Kylian is laatst erg hard op zijn mond gevallen met als resultaat een tand die bloedde bij het tandvlees, er is dus een kans dat de tand "los' is gaan zitten en daardoor gaat verkleuren. mijn nichtje geeft haar kinderen ook altijd een flesje pap mee naar bed (van die kant en klare uit een pakje) en geen van tweeën heeft last van de tanden. Groetjes Anita