Motorische Remedial Teaching - iemand bekend mee?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Rosao, 29 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Hoi,

Ik kreeg een brief mee voor zoon dat men op school wil dat hij getest wordt voor MRT training. Het zou zijn concentratie en leervermogen bevorderen. Iemand hiermee bekend? Ik heb wat zitten googlen over MRT en daar kwam ik alleen maar uit op dat het gaat om verbeteren van de ontwikkeling van het bewegingsgedrag. En ik kwam dit tegen:

"De algemene doelstelling van MRT kan omschreven worden als het behouden of verkrijgen van plezier in spelen bewegen, waardoor ook minder vaardige bewegers een langdurige bewegingsmotivatie kunnen ontwikkelen. Het succesvol deelnemen aan bewegingssituaties die het kind dagelijks tegen komt staat hierbij centraal."

Dat laatste maakt het helemaal apart omdat mijn zoon juist een heel vaardige beweger is. Hij klimt graag en makkelijk, maakt salto's voor zijn plezier, is sportief etc. Hij heeft veel energie in zijn lichaam is bewegelijk, mogelijk willen ze hem daar mee helpen. Maar is MRT dan de juiste keuze?
    Ik heb overigens al gevraagd of ik hier nog even over kan praten met de juf. Dat is woensdag na school.

2. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Mijn oudste heeft MRT gehad, hij was ook wel motorisch wat zwak. Maar de groep waar hij in geplaatst werd, was eentje waar ook veel aandacht was voor gedrag. Kinderen die motorisch prima begaafd waren, maar wat meer beheersing (rust/controle/concentratie) konden gebruiken werden daar ook geholpen. Door dat te doen op een gebied waar ze wel goed in waren, was het niet zo heftig. Ook even energie eruit gooien kan fijn zijn. Mijn oudste heeft 2 jaar MRT gehad en was toen klaar, hij baalde ontzettend ;)

Nu zit hij op een gymgroep specifiek voor kinderen die MRT zo leuk vonden. Ze zijn met 6 kinderen. Daarvan heeft 1 overgewicht, 2 zijnmotorisch zwakker, 1 wil geen andere sport en 2 die motorisch vlot zijn, maar niet goed kunnen samen spelen. Ze leren dus te reageren in bepaalde situaties (wachten op je beurt, elkaar helpen, wat als je verliest, hoe voorkom je dat je tegen iedereen aanloopt, hoe reageer je als je iemand tegen jou aankomt etc). Dus echt op de sociale interactie..

Maar daar hebben ze hier dus wel specifieke groepen voor. Niet elke gymdocent heeft die extra opleiding gehad..

3. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    dat klinkt allemaal heel mooi deepfreeze!

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Jouw reactie maakt eigenlijk nog meer dat ik me afvraag waarom ze zoon voor MRT willen laten testen. Ik heb nog nooit gehoord dat hij problemen zou hebben met interactie tijdens gym oid. Ik ben echt heel benieuwd wat er uit het gesprek gaat komen.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou gewoon even open het gesprek ingaan. Maar als het niet nodig is, dan is het niet nodig.. Ligt er net aan wat zij zien. Bij ons wat het de gymjuf die het aangegeven had, maar die zag ik nooit. Dus het kwam pas bovendrijven met de 10-minuten gesprekken waar de gymjuf ook (geschreven) input leverde..

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    in hun rapport staat toch ook hoe ze doen bij de gymles?

7. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    ik zou de test wel toe laten en kijken wat er uit komt. of gewoon eerst praten waarom ze willen testen. soms doen de kinderen heel anders op school en er is altijd een goede reden waarom ze op school zo anders zijn. misschien kan het er zonder ook opgelost worden?

8. frums

frums Bekend lid

25 sep 2011
    642
    287
    63
    Er bestaat ook mrt voor de fijne motoriek. Wellicht willen ze je zoon helpen omdat z'n bewegingsdrang juist in de weg zit bij bijvoorbeeld schrijven?

Deel Deze Pagina