vraag over veiligheid en wieg

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door cupcake85, 1 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cupcake85

cupcake85 Actief lid

16 jul 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    We hebben een hele mooie oude familiewieg van mijn vriend.
    Bij de intake van de kraamzorg gaven ze aan dat hij niet veilig was. Dat gaan we aanpassen.

Onder andere was de rand van de wieg bekleed met een soort schuimrubber, dit mag niet meer. Dit gaan we oplossen door molton ipv schuimrubber.

Maar nu is het matrasje van het wiegje van datzelfde schuimrubber gemaakt, maar hier heeft de mevrouw van de kraamzorg eigenlijk niets over gezegd.
    Mag een matrasje van schuimrubber dan wel?

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ja hoor! Alleen moeten de zijkanten ademend zijn. Hoofdbeschermers e.d. worden afgeraden, vandaar dus dat schuimrubber aan de zijkant niet mag. Dat moet gewoon iets van katoenen stof zijn.

3. cupcake85

cupcake85 Actief lid

16 jul 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    aah ok... ja de mevrouw vd kraamzorg zei dat we moltondoek konden gebruiken als "vulling" voor de zijkanten van de wiegbekleding. Daar zat eerst schuimrubber in. Omdat het zo'n smeedijzeren wieg is.

Bedankt!

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ga idd gewoon af op het advies van de kraamzorg. Molton is ook katoen en lijkt me ademender als schuim. Matrasjes zijn vaak wel van schuim maar afhankelijk van hoelang de wieg ongebruikt is zou ik zelf wel een nieuw matrasje kopen/bestellen.

5. misa

misa Niet meer actief

Als eerste wil ik zeggen: jullie bepalen of jullie iets goed en veilig genoeg vinden en niet de kraamzorg. :) ze kunnen hoogstens adviseren en ook dat zal de ene weer anders doen dan de ander.

Je kindje draait in het begin echt nog niet dus er zal niets gebeuren. Er zijn ook genoeg kindjes die de eerste weken in een kinderwagenbak slapen en die zit ook dicht aan de zijkanten.
    En ja wel vreemd dat ze niets over het matrasje zegt. Ik zou het allemaal gewoon zo laten denk ik. Wij hebben trouwens voor deze baby ook een stuk schuimrubber op maat laten maken als matrasje. Vind ik prima voor de eerste weekjes!

Volg je eigen gevoel. :)

6. wiedeltje

wiedeltje Fanatiek lid

2 apr 2012
    1.498
    1.851
    113
    Over schuimrubber in de zijkant van de wieg, absoluut wel aanpassen! Het is inderdaad minder veilig omdat het niet ademt. Tuurlijk rolt een kindje niet naar de zijkant van de wieg. Maar het gaat er ook om dat de uitgeademde lucht weg kan, en er weer nieuwe zuurstof bij het kindje komt. Dat gaat lastiger door schuimrubber, dan door molton. (en uitgeademde lucht is zwaarder dan zuurstof, dus zou dat kunnen blijven hangen onder in het wiegje, wat niet goed is voor het kindje natuurlijk)

7. cupcake85

cupcake85 Actief lid

16 jul 2011
    457
    0
    16
    Zuid-Holland
    Ja het schuimrubber aan de zijkant haal ik zeker weg hoor!
    Het is een vrij diepe wieg (dieper als de wieg vd wagen), en er hangt ook nog eens een hemeltje boven, dus ik had al een beetje mijn twijfels aangezien hij dan vrij "dicht" is...

Dus toen de kraamzorg over zuurstof begon, was de keuze makkelijk gemaakt. Alles voor de veiligheid van mn kindje... ik weet wel dat ze in het begin haast niet omrollen... maar stel dat er wat gebeurt, sla je jezelf voor je kop natuurlijk.

Schoonmoeder vond het helaas "onzin"... hebben al zoveel kindjes ingelegen en die leven nu ook nog bla bla.... is ook wat voor te zeggen natuurlijk. Maar er zijn nu toch een hoop nieuwe inzichten qua veiligheid dan vroeger.... en je wilt toch t beste?
    Ik werd er gewoon pissig om...:x.... maar dat zullen de hormonen dan wel zijn haha:D

Deel Deze Pagina