Ik heb een geldvraag. Half juni wordt ons eerste kindje geboren. Nu willen we meteen vanaf het begin maandelijks een bedrag op een speciale rekening gaan storten, dat is dan echt voor later als hij het huis uitgaat. Maar daarnaast wil ik zakgeld gaan geven en een deel daarvan gaat dan in een speciaal potje voor goede doelen. Maar wanneer zal ik daarmee beginnen? Ik wil mijn kind al vroeg leren omgaan met geld en wil hem, zodra hij in staat is zelf dingen te kopen, naast het maandelijkse bedrag dat we storten, wekelijks geld gaan geven (waarvan dus een deel in het potje 'goede doelen' gaat). Ik wil namelijk niet alles voor hem gaan kopen en als hij iets wil, kan hij het zelf kopen (en als het een duurder artikel is, moet hij ervoor gaan sparen). Hoe hebben jullie dit gedaan? Meteen al zakgeld vanaf de geboorte of pas als het kindje zo oud is, dat hij zelf wat kan kopen? Ook heb ik geen idee aan wat voor bedragen ik moet denken.... Zoals jullie merken weet ik zo ongeveer wat ik wil, maar ik weet nog niet zo goed hoe ik het moet gaan vormgeven. Daarom ben ik benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt.
Ik zou qua zakgeld pas beginnen als de kleine snapt wat geld in houd. Dus als hij het besef heeft dat als je iets wil kopen, dat het centjes kost. Kleine hoeft dan nog niet precies de waarde er van te weten, maar wel waar het voor dient. Je kan nu wel al zakgeld geven, maar dan hoeft ie straks niet te sparen voor iets, want tot die tijd heeft hij al genoeg gespaard haha. Ik weet dat ik een periode 7 gulden per week kreeg, durf niet te zeggen hoe oud ik was, ik schat jaar of 11 ofzo
het aan de kant zetten op een rekening doen wij ook. een spaarpot don we iedere week een euro in. Maar het besef hebben ze pas heel laat denk ik vooral met goede doelen denk ik. ik denk dat je ze dan het beste lid kan laten maken voor bijvoorbeeld WNF voor kids maar dan zijn ze denk ik een jaar of 6 als dat door hebben hoe dat dat zit
ik kreeg het zelf ook vanaf me 6e en zo kreeg ik elk jaar vanaf mijn verjaardag een euro meer of ja toen was het nog gulden
wij storten elke maand wat op haar spaarrekening,en ze krijgt pas zakgeld,wanneer zij weet wat dat inhoud
Wij gaan denk ik vanaf een jaar of 6 echt zakgeld geven. Misschien met 4/5 jaar in de vakantie ofzo. Het lijkt me overigens wel moeilijk om 'miskopen' in het begin toe te staan, uit lerend oogpunt. Maar ach, dat zien we tegen die tijd wel weer..
Ik zou er mee beginnen als m'n dochter echt iets ziet wat ze graag wil hebben...dan snapt ze ook direct het nut van sparen en dat je niet zomaar alles van iedereen krijgt. Maar welke leeftijd dat dan is.....
Ik zou er ook niet te vroeg mee beginnen. Het is toch ook een beetje bedoeld om te leren met geld om te gaan. Wanneer ze weet wat geld is beginnen we ermee.. denk met zo'n 5 a 6 jaar als ik zo naar de oudere neefjes / nichtjes kijk. We storten wel op de spaar..
mijn oudste dochter doet het allemaal al zelf ,maar mijn jongste van 7 jaar krijg 1,50 per week en dat spaart ze zelf in haar spaarpot voor wat ze ook maar wil op dat moment. maar ze is een echte potterd en vindt het zonde om een euro uit haar pot te halen hahahahah
Hier de komende jaren nog geen echte zakgeld hoor, pas als hij kan begrijpen wat geld precies inhoudt. Wel hebben we een rekening voor hem en wordt er elke maand wat op gestort. Ook krijg hij zelf af en toe wat centjes om in zn spaarpotje te doen, maar meer omdat hij het zo leuk vindt om het erin te doen en wij al dat kleingeld in onze portomonees niet fijn vinden
Ik kreeg zakgeld vanaf een jaar of 5, elke week een kwartje ofzo, ging ik trots van om de zoveel tijd een ijsje halen bij het tankstation weet ik nog. Mijn dochtertje krijgt ook de komende jaren niets, waarschijnlijk ook als ze 5 is een heel klein bedrag, voor die tijd snappen ze er toch niets van.
zakgeld krijgen ze pas vanaf een jaar of 10 hier, daarvoor krijgen ze geld voor rapport/verjaardag etc.
Mijn dochter is 6 jaar en denkt dat ze alles kan krijgen wat ze wilt, dus ik heb dr al verteld verdien het door goed gedrag te vertonen (na zoveel stickers kan ze dan ook een centje krijgen). Nu doet ze vanaf haar 2e al het geld al in dr spaarpotje wat ze van oma enzo krijgt, maar ik denk dat ik zo langzaamaan toch ook ga beginnen met zakgeld.
ik doe niks op een rekening, kan nu wel een bedrag storten voor mijn zoontje maandelijks, maar kan ik dat ook opbrengen als ik meer kinderen heb? Dat weet ik niet, en daarom doe ik het liever niet. zakgeld, pas op een leeftijd wanneer ze ook op school leren wat geld is, en daar dan thuis op inspringen ofzo... maar vind vanaf baby wel erg vroeg!
Hier hadden me ouders vanaf me geboorte al een spaarpotje voor me, eerste 4 jaar ging elk jaar de rente erna toe, vanaf 5 jaar ging er elke maand 5 gulden op, en daarna tien gulden, toen de euros kwamen heb ik het zelf overgepakt met elke maand 20 euro, doe dat nu nog steeds is ook nog nooit iets vanaf gehaald, maar is ook enkel een potje, voor je weet maar nooit , of een pensioentje. Verder hebben we hier nog een dierenpotje, een babypotje, en onze eigen spaargeldpotje, en nog het overblijfselpotje.
Tygo krijgt elke week 5 zakgeld op zijn rekening gestort . Verder doe ik al het muntgeld wat ik heb in zijn spaarpot. Regelmatig storten we een bedrag van onze rekening naar die van hem.
Stijn krijgt elke 3 maanden de helft van de kinderbijslag op zijn spaarrekening gestord en zakgeld krijgt hij nog niet, doe wel af en toe wat in zijn spaarpot. Hij vind het zelf ontzettend leuk om het er in te doen maar beseffen doet hij het nog lange niet.
wij hebben een spaarrekening voor onze dochter geopent vlak na haar geboorte.. en ik stort er elke maand een bedrag op.. ook de kinderbijslag zet ik erop.. alles wat erop komt te staan wordt er ook niet meer afgehaald.. verder heeft ze nog 2 spaarpotjes waar al het kleingeld in verdwijnt en eens in de zoveel tijd breng ik het naar de bank om te storten op haar rekening.. ik denk dat zakgeld geven aan een baby nou niet echt zinvol is.. pas als ze besef krijgen dat je dingen moet betalen met geld is het handig om ze zakgeld te gaan geven zodat ze leren met geld om te gaan.. is nu nog een beetje vroeg he..
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Dan gaan we inderdaad maar met zakgeld beginnen als het kind een beetje besef van geld krijgt. En tot die tijd storten we een bedrag op een rekening, zodat het kind wel wat centjes heeft als het op den duur het huis uit gaat.