Wel of geen kaartje sturen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Poohbear82, 27 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Wel of geen kaartjes sturen?

1. Wel een verhuiskaartje, geen geboortekaartje

2. Wel geboortekaartje, geen verhuiskaartje

3. Beide kaartjes wel sturen

4. Geennkaartjes sturen

5. Anders, namelijk.....

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Ik heb lang zitten twijfelen of ik dit bericht zou plaatsen ivm het risico op herkenning, maar ik heb gewoon advies nodig, dus daar gaat ie:

Mijn ouders zijn allebei een paar jaar terug overleden. Met de familie aan mijn moeders kant heb ik nog veel contact, mijn vaders kant is een ander verhaal. Dat is een vrij grote familie die van oorsprong redelijk veel contact met elkaar heeft. Maar het is ook een familie waarin veel mensen een oordeel hebben over alles wat je doet. Zij zelf zijn uiteraard perfect.

Toen mijn moeder een aantal jaar geleden in het ziekenhuis kwam werd bekend dat dat kwam doordat ze een alcoholverslaving had. Een van mijn nichtjes was op bezoek, wat mijn moeder heel erg waardeerde, toen een tante van mij (en van m'n nichtje) langskwam.
    Mijn tante heeft toen in het ziekenhuis mijn moeder, die een aantal dagen daarvoor meer dood als levend was, even verteld wat een slecht persoon mijn moeder wel niet was. Mijn moeder heeft zich hiertegen verweerd door te zeggen dat mijn tante eerst in haar eigen gezin alles maar op orde moest hebben, want mijn oom (man van mijn tante) liep zelf ook bij de AA. Nou, dat had m'n moeder niet mogen zeggen want het was tenslotte anoniem....
    Na de woordewisseling is m'n tante weggegaan en m'n nichtje bijna gelijktijdig ook. Vervolgs kreeg m'n nichtje een preek van mijn tante hoe ze het durfde bij mijn moeder aan het bed te gaan zitten terwijl de band met haar eigen vader slecht was op dat moment....

Ik heb dit hele verhaal pas leter te horen gekregen van mijn moeder en nichtje, maar ben erg kwaad op m'n tante hierover.

Nu het probleem: ik ga binnenkort verhuizen en verwacht begin 2014 ons eerste kindje. Nu wil ik niet alle neven en nichten hiervoor kaartjes sturen, maar wil dit alleen aan de ooms en tantes doen, zodat zij het met hun kinderen kunnen delen. Alleen... Ik wil niet dat m'n tante schijnheilig hier op bezoek komt nav de kaartjes... Als ik echter geen kaartjes stuur zal zij wel ontdekken dat zij de enige is die geen kaartje krijgt. Ik heb geen idee hoe daarop gereageerd zal worden.

Wat is nu wijsheid? Wel of geen kaartjes sturen?

2. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Wil je wel of geen contact met je tante?
    Zonee, dan zou ik geen kaartje sturen.

En zoja, dan zou ik de eerste stap zetten en met je tante gaan praten over wat er gebeurd is. Misschien zit er wel heel veel verdriet bij je tante wat er op een behoorlijk ongelukkig moment is uitgekomen.

3. Redhead86

Redhead86 Actief lid

6 aug 2013
    306
    0
    0
    Oef wat een heftig verhaal meid. En lastige situatie inderdaad...
    Ik kan je helaas niet vertellen of je wel of niet een kaartje moet sturen, dat kun je alleen beslissen op basis van je eigen gevoel...
    Ik zelf heb geen contact met mijn tantes en oom van mijn vaders kant. Tijdens de scheiding van mijn ouders kozen zij mijn moeders kant en lieten hun eigen broer in de steek. Hij zou zijn kinderen in de steek hebben gelaten, maar dat heb ik zelf nooit zo ervaren, mijn vader is een ontzettend goede vader. Zijn zussen en broer draaiden zelf hun hoofd voor hem weg op straat. Dat heeft mijn vader zoveel verdriet gedaan dat ik er klaar mee was. Mijn vader zelf heeft langzaam aan weer wat contact met z sinds mijn oma is overleden, maar ik heb daar totaal geen behoefte aan. Ook als ik een kindje krijg zal ik ze daarover geen kaartje sturen, ze horen het wel via mijn vader of moeder en zo niet, dan niet. Ik heb daar totaal geen behoefte aan en inderdaad ook geen zin in dat ze ineens voor mn deur staan ofzo...
    Maargoed, dat is mijn gevoel en ik heb al geen contact met ze. En het gaat bij mij niet om 1 tante en de rest wel...
    Lijkt me erg lastig hoor... Maar ik zou goed naar je gevoel luisteren. Als je besluit haar wel een kaartje te sturen, maar je hebt verder geen behoefte aan bezoekjes van haar.. Is het niet een optie om een brief(je) te schrijven naar haar met hoe je je voelt enzo over wat er gebeurt is, en die bij haar kaart in te doen? Dan spreek je ook uit wat je dwarszit...

4. lioness74

lioness74 Niet meer actief

Dat zou voor mij heel gemakkelijk zijn: als jij geen contact meer met je tante wilt (en dat zou voor mij klaar zijn, nadat ze perse over je moeder moest oordelen aan haar ziekbed tegen je nichtje), zou ik haar GEEN kaartje sturen.

En wat kan jou het schelen hoe ze gaat reageren?
    Lekker in dr sop gaar laten koken meid, ze mag best weten dat ze je gekwetst heeft.
    Je hebt een prima reden, en ik zou het ook zo voelen hoor.
    Succes!

5. Hanuna79

Hanuna79 Fanatiek lid

10 nov 2009
    1.379
    0
    36
    Huisvrouw haha
    Spijkenisse
    Wat een naar persoon om zo tegen je moeder te doen, daarom zou ik geen kaartjes sturen.
    Rot voor je nichtje maar ze krijgt het waarschijnlijk toch wel te horen van andere familieleden :)

6. Woefje85

Woefje85 Fanatiek lid

3 feb 2011
    3.396
    0
    0
    OV
    Geen contact is geen kaart in mijn ogen.. Doe wat goed voelt!

7. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Hier sluit ik mij ook bij aan

8. Redhead86

Redhead86 Actief lid

6 aug 2013
    306
    0
    0
    Lioness ik ben het helemaal met je eens. Maar ik ben daar ook wel makkelijk in geworden.. Als ik er klaar mee ben ben ik er ook echt klaar mee.. En dan zijn mensen ook wel ver gegaan maar dan zit de deur echt dicht.. Maar kan me wel voorstellen dat het niet voor iedereen zo makkelijk is.

9. Clapat

Clapat Fanatiek lid

10 mrt 2009
    1.059
    17
    38
    Duitsland
    Ik zou een kaartje sturen, maar eerder met het idee erachter van "ik deel je volgende informatie mee, maar hoef geen contact".
    Sinds ik in Duitsland woon en hier mijn leven heb opgebouwd, heb ik ook niet veel contact meer met de familie.
    Toen onze dochter geboren was, heb ik wel geboorte-aankondigingen gestuurd naar iedereen.
    Ze stuurden wel een felicitatiekaart, maar geen telefoontje of zo...
    Ga er maar van uit als jullie nu al geen contact hebben, dat ze ook niet over de vloer komen...

10. miepens

miepens Fanatiek lid

24 nov 2009
    1.160
    2
    0
    onderzoeker
    Limburg
    Ik sluit me hier bij aan.
    Het is gewoon netjes om het mede te delen. Dan kunnen ze jou nooit verwijten maken.

11. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Als je er geen contact mee hebt zou ik zeker geen kaartje sturen.
    Hoe ze daar op reageert ja dat is dan jammer, niet jou probleem toch ?

12. rums

rums Niet meer actief

Lastig.

Maar wij hebben zoiets vergelijkbaars. En hebben de ooms en tantes wel een geboortekaartje gestuurd. Wij hadden ze toch niet verwacht op kraambezoek en dat klopte ook.
    Zo houdt je wel de eer aan jezelf

13. Mississippi

Mississippi VIP lid

10 feb 2012
    10.511
    4.635
    113
    Ik denk ook dat je beter wel gewoon kaartjes kunt sturen, als ze zijn zoals je schetst in je opening komen ze toch niet langs, en heb jij het iig niet verkeerd gedaan. En al komen ze wel langs, kan het ook betekenen dat ze graag wil dat het goed komt. Dat geeft dan een opening om er misschien in de toekomst eens over te praten. Het blijft toch familie.

14. Jonon

Jonon Fanatiek lid

9 feb 2012
    1.319
    0
    0
    In m'n huuske

Dit dus. Niets aan toe te voegen!

15. angel229

angel229 Niet meer actief

Ik zou geen kaartje sturen.
    Ik heb een oom die het niet kon accepteren dat hij niet was uitgenodigd voor ons trouwen, terwijl we helemaal geen ooms en tantes hadden uitgenodigd. De rest accepteerde dat gewoon, behalve hij. Dat is uitgelopen in een fikse ruzie, zijn (nieuwe) vriendin ging mij beschuldigen van de meest onnozele onwaarheden (Mw. Haalde mij en mijn zus door elkaar, zucht). Toen was ik er klaar mee en ben blij dat ze (als het goed is) niet weten waar wij wonen!

16. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.833
    19.168
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dit is zo'n persoonlijke beslissing, daar kan ik geen advies in geven. Het is jouw gevoel, jouw keuze! Een geboortekaartje is niet iets wat moet. Je stuurt het als me dat wil aan de mensen aan wie jij wilt laten weten dat jullie kindje geboren is.
    Is het een idee in dit geval het kaartje wel aan je nichtje te sturen en niet aan de tante?

17. Kaboutermeis

Kaboutermeis Fanatiek lid

16 apr 2013
    4.184
    1
    0
    Als je ze sindsdien niet meer hebt gehoord, zou ik er geen moeite meer voor doen.

Je kan natuurlijk ook de kaartjes gewoon inscannen en doorsturen naar haar kinderen. Kost je niks en ze weten alles wat ze moeten weten.

18. sasjuh

sasjuh Fanatiek lid

8 jun 2010
    2.558
    1
    0
    operator
    In mijn vel
    Het is wat je zelf wilt.
    Wil je de deur dicht houden (wat heel begrijpelijk is) dan geen kaartje.
    Wil je de deur op een kier, dan wel een kaartje.

Je bent haar niks verplicht.
    Zij moest zonodig zo tegen je moeder doen terwijl je moeder op haar ziekbed lag.
    Dan mag ze het ook voelen dat elke actie reactie geeft.
    Ik heb ook zo een tante en het enige wat die van mij kan krijgen is een heerlijke peer, muilpeer welteverstaan.
    Zij beschuldigde mijn moeder ervan dat ze oma 'vermoord' had enzovoorts, mijn moeder overlijd en ze kwam nog op de crematie.
    Mijn vader hoopte dus dat de deur weer op een kier stond.
    Niets was minder waar, mijn vader belt haar om te zeggen dat hij iets voor haar had dat van mijn moeder was geweest en iedere broer en zus kreeg dit (mijn moeder verzamelde kruis hangertjes van goud).
    Nee, ze wou niks verder weten van ons en dat hangertje kon ergens geduwd worden....
    Sindsdien is ze dus niet welkom, ze moest zelfs wegblijven van de crematie van mijn andere tante (ook haar zus dus).

Volg je gevoel hierin, waar voel jij je goed bij.

19. Skyscrapper

Skyscrapper Fanatiek lid

11 mei 2013
    2.604
    3
    38
    Ik vind de gedachte "omdat het familie is" geen reden om maar uit lieve vrede een kaartje te sturen terwijl je dat helemaal niet wilt.
    Ik weet niet of je social media hebt zoals FB en daar je nichten en neven hebt tussenstaan?
    Wellicht kun je ze daarmee op de hoogte stellen zonder dat je een kaartje hoeft te sturen naar hun ouders als je die juist geen kaart wil sturen.

20. Mama sinds 2009

Mama sinds 2009 Fanatiek lid

1 mei 2008
    1.522
    0
    0
    Lekker laten ontdekken dat zij de enige is die geen kaartje krijgt. Dan weet ze vast waardoor het komt. Als er geen contact is en dat ook zo blijft is het niet nodig lijkt me.

Deel Deze Pagina