Nertsenfokkerijen en corona

Discussion in 'Gezondheid algemeen' started by Huismuisie, Aug 27, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Huismuisie

Huismuisie VIP lid

Aug 10, 2016
    10,458
    11,973
    113
    Female
    Noord Brabant
  2. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Het zou mij niets verbazen...,

3. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Grappig, hier in de buurt zijn wat nertsen fokkerijen en men zegt hier juist dat het de regering wel goed uitkomt dat toevallig heel veel fokkerijen besmet zijn.
    Men wilde namelijk al jaren van de fokkerijen af. Daarnaast raken er bijna geen beesten besmet met corona maar wel hele fokkerijen?! Dus hier geloven ze in opzet van de overheid.

Geen idee wat de waarheid is, maar dat er wel heel veel fokkerijen besmet zijn en bijna geen andere beesten, dat valt in elk geval wel op.

GossipGirlxoxo likes this.
  4. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

Jun 11, 2018
    5,314
    4,385
    113
    Female
    Maar ze moesten al stoppen binnen een paar jaar.. Zie niet echt in wat het uitmaakt of dat nu gebeurt over straks. Nu is er weer een extra regeling die meer geld kost. Het is denk ik maar vanaf welke kant je t wilt zien.. (En dat geldt vast ook voor mijn mening :))

Huismuisie, WinterBird and Nellie4 like this.
  5. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Tsja linksom of rechtsom het is goed dat hier een einde aan komt. Liever vandaag dan over een paar jaar..
    Zo compleet nutteloos.

Los hiervan zeggen ze altijd toeval, maar toeval bestaat niet.. Ik geloof vanuit beide partijen meteen dat er meer mee speelt dan alleen Corona. Dat Corona gebruikt wordt om hier makkelijk vanaf te komen.

In dit geval is het belangrijkste dat het nooit meer terug komt. Verbieden deze nutteloze dierenmishandeling

en nee ben niet vegetarisch maar dieren enkel houden om hun pels slaat kant nog wal

Zuul, GossipGirlxoxo, Zara75 and 3 others like this.
  6. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Huisdieren met corona worden ook niet geruimd toch?

Maar... de leefomstandigheden van zo'n nerts zorgt wel voor vlotte onderlinge verspreiding. Aan de andere kant, na behandeling is de pels vast niet meer besmettelijk dus met goede bescherming kunnen medewerkers niet besmet raken in de stallen

Denk ik dat de overheid t goed uitkomt? Ik denk geluk bij ongeluk voor hun dat nertsen ook mensen besmetten en ze eerder van deze niet populaire fokkerijen af komen . Maar niet dat t opzet is

7. WinterBird

WinterBird Fanatiek lid

Nov 28, 2012
    1,416
    877
    113
    NULL
    NULL
    Zal mij ook niets verbazen. Een paar weken geleden ging het bericht voorbij dat Jos van Deurzen, nertsenfokker die vorig jaar nog in de Quote 500 stond, schaamteloos gebruik maakt van de NOW regeling. Ik geloof dat hij deze crisis al meer dan 800.000 euro had ontvangen van de overheid. En dat voor een bedrijf waarvan het einde al inzicht was.

Nu weet ik dat dit bedrijf officieel recht heeft op de regeling, maar in dit geval is het wel dubieus te noemen. Helemaal met dit nieuwe nieuws. Ze hebben een hoop schijn tegen zich.

citroenrasp, Zuul, MaMa and 3 others like this.
  8. mamameer

mamameer VIP lid

Jan 21, 2014
    8,174
    4,485
    113
    Met mijn man heb ik het er ook al vaker over gehad, waarom hoor je alleen van die nertsen fokkerijen dat ze besmet zijn?! En er zijn er al zoveel besmet, dan ga je wel denken dat het geen toeval meer is.

misschien weet iemand het hier, maar Krijgen koeien, schapen, geiten het Corona-virus niet? Hier mag je nog gewoon langs bij de geitenboerderij en de dieren aaien.

verder hoop ik dat die nertsboerderijen nu gewoon opgedoekt gaan worden.

GossipGirlxoxo likes this.
  9. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Wat ik me sowieso afvraag, waarom hebben nertsen eigenlijj zo'n hoge kans om Corona te krijgen? En hoe merken ze dat überhaupt? Krijgen die ook benauwdheidsklachten? :o:
    In de zin van, hoe hebben ze ooit bedacht om nertsen te gaan testen?

Bij deze 'toevalligheden' zijn van beide kanten vraagtekens te zetten vind ik. En of we er achter gaan komen wat klopt?

10. Vitamientjuh

Vitamientjuh Fanatiek lid

Dec 3, 2011
    3,069
    1,124
    113
    Female
    Volgens mij kregen ze aan het begin van de pandemie inderdaad ademhalingklachten, toen werden ze dus getest en bleken een medewerker en een paar nertsen besmet te zijn. Daarna werden ze vaker getest.

spruitje80 likes this.
  11. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Daarom is in 2013 een Wet op verbod pelshouderij ingevoerd.

Op basis van deze wet was het al de bedoeling dat de fokkerijen per 1-1-2024 grotendeels verleden tijd zouden zijn.
    Er gaan grote subsidiebedragen naar de fokkers voor het ombouwen van hun bedrijven, ook al weten ze al jaren dat het aflopende zaak is. Aanleveranciers (zoals producenten van voeding en medicijnen voor nertsen) waren al volop aan het saneren en afbouwen richting het einde van dit businessmodel in Nederland.

Er is geen enkel belang voor de regering om nu 3-4 jaar eerder dan gepland veel geld te besteden aan het stoppen van deze branche.

Zuul, WinterBird, Cin85 and 1 other person like this.
  12. Cin85

Cin85 VIP lid

Jan 12, 2010
    12,491
    13,945
    113
    Female
    Dat klinkt inderdaad heel aannemelijk.
    In dat geval zullen de fokkers nu zelf een mooie financiële kans zien.

WinterBird likes this.
  13. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Al vindt men het over het algemeen veel spannender om een overheidscomplot van te maken in de media.

14. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,767
    18,913
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Zeker in een periode dat het geld er toch al met bakken uit vliegt! Ik geloof niet zo in een regeringscomplot in deze.

Ik weet overigens ook niet of de fokkers dit bewust doen, overigens. Al kun je je wel afvragen hoe het kan dat er toch nog zo veel besmettingen zijn daar, terwijl het prima te voorkomen is.
    Andere mogelijkheid die door mijn hoofd schoot: overijverige dierenactivisten die toch kans zien iets binnen te loodsen? Deze lichting nertsen gaat hoe dan ook dood (preventief geruimd of geslacht), maar na een zo'n ruiming zullen veel bedrijven zelf al niet meer voor een herstart kiezen voor die paar jaar. Of activisten hopen dat het verbod eerder in gaat.

Maar dat is ook maar een hersenspinsel hè. Er zijn in ieder geval verschillende spannende scenario's te bedenken. Hoe dan ook een trieste zaak. Ik ben tegen het commercieel (op grote schaal) houden van dieren voor vacht of vlees. Maar goed: dit is iets wat we binnen onze cultuur nu eenmaal nog breed accepteren. Die fokkers doen in principe niks illegaals of (nogmaals: volgens de huidige maatstaven) onethisch. Dus ik vind het voor deze mensen wel triest om hun kostwinning zo te verliezen. Of het nu komt door corona of door een verbod, terwijl ze enkele jaren geleden nog volop door de overheid werden gestimuleerd om te investeren.

amdaa likes this.
  15. momwithcamera

momwithcamera Fanatiek lid

May 13, 2019
    1,934
    2,777
    113
    Female
    mamameer likes this.
  16. zonnetje2015

zonnetje2015 VIP lid

Sep 13, 2014
    9,446
    4,241
    113
    Lees t net idd. Jammer maar logisch dat dit veel geld gaat kosten. Maar een heel goede keuze!

17. tuc

tuc Niet meer actief

Toch wel dus

Whysteria likes this.
  18. amdaa

amdaa VIP lid

Mar 28, 2015
    9,670
    11,009
    113
    Stoppen zouden ze sowieso.

Regering hoeft echt geen snode plannen te maken om "nertsen stiekem te besmetten met corona", vervolgens hier een heleboel subsidie (dus nog meer overheidsuitgaven) tegenaan te gooien om hetzelfde resultaat te krijgen wat met een gewoon wet of verordening ook kan.
    In 2013 is deze wet ook gewoon aangenomen zonder enige wazige poespas eromheen. Het is volkomen logisch om nu in deze situatie de uitvoering iets te vervroegen, het wordt begin 2021 ipv begin 2024.

Of wat is volgens jou de "achterliggende oorzaak"?

Zuul and columbella like this.
  19. sannever

sannever Fanatiek lid

Jan 22, 2014
    1,784
    1,580
    113
    Female
    Thuis
    Ik vind het best vreemd dat nertsen besmet raken met "ons" corona virus en het virus op mensen over kunnen brengen vooral omdat er in het begin gezegd werd dat het niet overdraagbaar is van dier naar mens .Waarom alleen nertsen?In de dierenwereld bestaat corona al veel langer.
    https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/03/16/virussen-in-veehouderij-zijn-andere-types-dan-coronavirus
    De nertsenfokkerijen zijn al jaren een doorn in het oog van vele ,nu heeft ineens het ene na het andere bedrijf te maken met besmettingen ondanks de strikte maatregelen....Van mij hoeft het ook niet een nertsenfokkerij maar op deze manier stoppen is apart.Zelfs D66 zet vraagtekens bij de besmettingen juist omdat de markt in pelzen behoorlijk ingestort is de laatste jaren .De meeste bedrijven draaien nog maar net quitte of gewoon verlies.

Share This Page