Mijn zus en ik... allebei nog niet zwanger.... maar.... We hadden het over namen. Wij willen dolgraag nog voor een derde gaan komend jaar, mijn zus voor haar eerste... Je raadt het al. We blijken allebei dezelfde naam in gedachten te hebben. Het was echt even schrikken, want ik wilde deze naam al bij onze tweede, maar toen zijn we voor de andere naam gegaan ivm lichte voorkeur vriend (ik nog steeds beetje spijt van). Hij zei, mochten we nog een derde krijgen, dan wordt dat die naam. Ik ben nog steeds helemaal weg van die naam. Mijn zus is nog niet zwanger ook, maar schijnt deze naam ook al 2 jaar te hebben. Natuurlijk weet ik: wie zegt dat we allebei nog zwanger worden, dat we beiden hetzelfde geslacht krijgen, je kan nog verliefd worden op een andere naam etc etc. Maar op dit moment voelt het even rot. Voor mij is er namelijk echt geen andere naam dan deze!!!!! Wilde even mijn gevoel kwijt. Mensen die dit ook meegemaakt hebben?
Jep. Of beter gezegd, mijn ouders. Mijn nicht is 3 maanden voor mij geboren en toen moesten mijn ouders haastig op zoek naar een andere naam. Het goede nieuws is dat ze mijn naam nu toch vele malen mooier vinden dan die van mijn nicht. Maar voor jou is dit nu gewoon even heel vervelend. Ook al zou je nu als eerste de naam kunnen geven, dan nog gun je je zus die naam natuurlijk ook. Hetzelfde geldt voor haar. Neem gewoon even de tijd om te balen en bespreek daarna met je zus hoe jullie hiermee zullen omgaan. En mochten jullie straks gelijk zwanger zijn van een zoon, hoe leuk dan voor jullie beide kinderen dat ze een neef hebben die even oud is.
Dank voor je berichtje!! Ja ik baal echt even enorm. Hoop dat ik dit gevoel snel kan loslaten. Echt een domper!!! Kan me gewoon niet voorstellen dat ik nog hetzelfde gevoel kan hebben bij een andere naam. En idd zou leuk zijn 2 neefjes van dezelfde leeftijd. Ik probeer te relativeren. Het is ‘maar’ een naam. Alleen zo voelt het nu niet voor mij
Ik had al jaren een naam voor een meisje. Op een gegeven moment kreeg een vriendin waarmee ik toen regelmatig om ging weer een dochter en zij gaf haar de naam die ik al lang in mijn hoofd had. Geen idee of ik het verteld had, doet er ook niet zo toe. Voor mij viel die naam toen af. In het begin vond ik het lastig. Toen raakte ik zwanger van mijn dochter. En met 5 weken zwangerschap kwam er plotseling een andere naam in mijn hoofd en die is het geworden. Een naam die ik toen en nu nog vele malen mooier vind dan de naam waar ik een gezicht bij fantaseerde. Ik kan mij niet meer voorstellen dat ik haar anders die andere naam had gegeven. Smaak verandert met de tijd, totdat er een gezicht bij de naam is
Jeetje lijkt me moeilijk... dat die vriendin ineens de naam heeft die je al jaren hebt!! Gelukkig kwam er toch een andere naam!! Ik heb alleen het ‘probleem’ dat ik al 2 zoons heb en ik wil wel dat het combineert met de oudste 2. En deze naam past perfect. Voor mijn gevoel is de keuze die ik heb al een stuk kleiner doordat het ergens bij moet passen. Zo moeilijk dit! Maar ja... ik zal het maar de tijd moeten geven en we zullen zien wat de toekomst brengt. Als het moment daar is zullen we het er zeker nog over hebben als voor beide de naam nog steeds op 1 staat. Beetje jammer dat dit mij nog steeds bezig houdt om 1.46 uur. Ik wil slapen!
Ik vond het toen vooral lastig omdat ik heel graag een dochter wilde. En de naam die ik toen in gedachte had paste ook perfect bij de jongens imo. Maarja jullie zijn beiden nog niet zwanger. Zodra daar spraken van gaat zijn en het indd een jongen is dan kunnen jullie het er alsnog over hebben. Wie weet heeft zij dan al een hele andere naam in gedachten, wie weet ben jij verliefd geworden op een andere naam. Wie weet krijg jij een dochter als je weer zwanger raakt. Er kan nog van alles veranderen.
Lastig hoor, maar in dit geval: geen zorgen om zaken waarvan je niet weet of ze überhaupt een probleem worden. Een van jullie kan een dochter krijgen, dan is het probleem niet meer een probleem en er zijn echt wel heel veel mooie namen. (Zegt iemand die ruim 25 weken zwanger is en nog geen naam heeft voor de 4e boy, toch weet ik zeker dat we de naam gaan vinden)
Lastige situatie. In mijn familie was hetzelfde probleem en mijn beide tantes hebben beide die naam gewoon gebruikt. Het is nooit raar geweest (ook al klinkt dat nu misschien zo). Waarom zou 1 iemand zich moeten aanpassen, ik denk dat je daar spijt van krijgt, zowel jij als je zus
Zou eerst maar eens afwachten of een van de 2 zwanger raakt en dan nog van een jongen. (hou je oren/ogen open voor ideeën tussentijd) Ik heb geen zus maar broertje, als hij 1e kindje zou krijgen zou ik hem igg zijn droom naam gunnen. En dan krijg je neefje met die fantastische naam
Ik zou het ook loslaten en afwachten. Kan zoveel kanten op. Jij eerst zwanger of zij daarnaast kan dit maanden verschillen. Zelf zou ik het mn zus gunnen als dit haar eerste kindje is maar goed stel jij bent eerst zwanger en het is een meisje ik zou dan wel overleggen samen. Succes en laat je niet gek maken. Ps. Wij hadden voor mn buikzoon een naam voordat ik zwanger was al. Paste perfect bij het hele plaatje en bij de naam andere zoon en nu ruim 25wkn zwanger en het word het toch niet. Perfectie wil niet zeggen dat het dan ook goed voelt.
Vind het altijd wel grappig dat mensen dit als een obstakel zien. Eigenlijk moet het geen probleem zijn, maar het zit kennelijk zo diepgeworteld in de Nederlandse cultuur dat dit niet kan/mag. De naam van onze oudste dochter* was een vernoeming naar de oma van mijn man (maar ook zonder oma vonden we het echt een mooie naam) en een dochter van mijn schoonzus heet ook zo. Veder komen er best veel namen meerdere keren voor onder de kinderen van mijn schoonzussen/zwagers. We (en mijn schoonfamilie) wonen niet in Nederland en vinden het geen probleem, volgens mij vinden ze het eerder een verering dan een belediging haha. Maar als ik dit met mijn zus had meegemaakt dan weet ik zeker dat zij er ook niet van gediend was. Zelf snap ik die drang naar de creatiefste naam die niemand anders heeft, niet zo... Maar dat kan ook komen omdat ik zélf een heel "aparte" naam heb (ik ben in ieder geval nog nooit een naamgenoot tegengekomen, niet in Nederland en niet in het buitenland) en dat is toch minder fijn dan mijn ouders aanvankelijk dachten. Dus wat mij betreft zou ik dit geen probleem vinden, maar als de ander er echt om gaat zeuren zou ik het laten voor wat het is. Dat zegt alleen wel veel over die persoon.
Mijn man heeft drie neven met dezelfde naam (van dezelfde kant van de familie). En twee zussen van hem hebben ook dezelfde namen als twee zussen van een van die naamgenoten. Mijn moeder en twee nichten hebben dezelfde offciële naam met verschillende roepnamen. Wat @citroenrasp ook al zegt, dit is echt iets van deze tijd en plaats om je druk over te maken.
Hier in de familie ook twee neeftjes (schelen paar maanden) met de zelfde naam. Maar totaal niet storend vooral ook omdat ze beide een andere achternaam hebben en naar andere school gaan etc. En voor hun nu juist super leuk dat ze een naamgenoot hebben, en later ga ik er vanuit dat ze allebei een ander plan trekken en dus niet zo veel met elkaar te maken zullen hebben.. Om die reden zou ik gewoon zeggen, lekker doen allebei! En het juist leuk gaan vinden!
Hormonen kunnen een naam ook opeens niet meer mooi doen lijken. Zou gewoon afwachten. En wie het eerst bevalt kiest en nr 2 die bevalt moet dan de keuze maken; wil ik dezelfde naam of niet? Mijn vriendin heeft haar dochter 'onze' meisjesnaam gegeven, ik baalde ook. Maar ik kreeg zelf helemaal geen meisje dus was ook nog onterecht aan het balen hahaha
Ik zou me er op dit moment niet zo'n druk over maken. Het kan nog alle kanten op en wie weet krijg je wel een dochter
Bedankt voor alle bemoedigende reacties!! Allereerst ben ik het er helemaal mee eens: Nu loslaten, je weet niet hoe alles loopt, misschien is het wel nooit een ‘probleem’. En idd, misschien komt er nog wel een mooiere naam voorbij tegen die tijd (kan me niet voorstellen hoor, deze naam wilde ik al bij de 2e) maar goed, het kan... En voor mijn zus geldt dat natuurlijk ook! En idd wie het eerst zwanger is heeft de eerste keuze. Ik ga er niet eerder voor proberen zwanger te raken. Ik wil echt pas volgend jaar, want we willen nog verbouwen en nog wat andere zaken. Dus het is dan hoe het is. Het blijft wel een beetje balen vind ik, want ookal zou ik de naam kunnen geven, ik zou dat dan ook niet leuk vinden voor haar. En omgedraaid ws ook. Grappig dat sommigen reageren dat je gewoon beide die naam kunt geven. Ik had daar nog nooit aan gedacht. Maar ik denk niet dat dat een optie is voor ons. Want we zien elkaar best veel. Ze zouden niet naar dezelfde school gaan trouwens. Ik laat het nu maar even (voor zover ik dat kan ) en zie wel wat de tijd zal brengen. Natuurlijk hoop ik dat we gewoon gezonde kindjes krijgen. Dat is het belangrijkste!! Maar ik blijf het wel een dingetje vinden
Stel als we tegelijk zwanger zijn van een zoon en we nog steeds allebei de naam willen, dan doe ik dat misschien ook wel. Ik laat het nu maar even op zijn beloop... Het was gewoon even een shock toen we erachter kwamen dat we exact dezelfde naam hadden. Hoe is het toch mogelijk?!