Hallo dames, Ik zit er echt doorheen nu! Ik zal mijn situatie even uitleggen. Ik ben 3 maand geleden bevallen van een heerlijke zoon en ben alleenstaand. Nu is het zo dat ik tijdens de zwangerschap een vervelende tijd door heb gemaakt. De vader van mijn kindje wilde niks meer met me te maken hebben, ik moest halsoverkop een geschikte woonruimte voor mij en mijn kleine vinden, en ga zo nog maar even door. Nu na de bevalling gaat het nog niet helemaal lekker. Ik geniet van mijn kleintje, alleen is hij nachtenlang wakker. Dit in combinatie met mijn ijzertekort, wat maakt dat ik veel duizelig en moe ben, zorgt ervoor dat ik mezelf nog niet echt in staat zie om al te gaan werken. Dit omdat ik nog niet echt lekker in mijn vel zit door alles wat er tijdens de zwangerschap is gebeurd, maar ook lichamelijke klachten zoals slaap en ijzertekort en duizeligheid. Het probleem is nu dat mijn zwangerschapsverlof is verlopen en dat ik eigenlijk weer aan het werk moet. Doordat ik nog niet kan werken kom ik in de ziektewet, maar het uwv kan mij daar totaal geen duidelijkheid over geven. Op de site van het uwv lees ik dat als je ten gevolge van de bevalling ziek bent geworden je 100% krijgt uitbetaald. Maar 100% van wat? Is dat hetzelfde bedrag als het bedrag wat je tijdens je zwangerschapsverlof krijgt? Zo ja, dan kan ik daar niet van rondkomen, dat is gewoon onmogelijk (heb ik in levende lijve ondervonden de afgelopen maanden). Ik val in dat geval ook onder het sociale minimum, krijg ik dan ook iets van een aanvulling? Ik hoop dat er iemand is die hier verstand van heeft, want van het uwv ben ik helemaal zat. Ik heb er al een miljoen keer heen gebeld, en langsgeweest, maar ze zeggen allemaal wat anders en weten allemaal net niks. Veel vragen, maar misschien iemand die in dezelfde positie heeft gezeten, of misschien een tip hoe ik het aan zou kunnen pakken? Alvast bedankt! xxx
hoi hoi, heb er geen verstand van hoor, maar het bedrag wat je in je verlof krijgt is toch gewoon je salaris wat je kreeg toen je werkte....
Ja klopt, maar dit was voor mij maar een bijbaantje. Kreeg niet zoveel betaald, dit ligt ook aan mijn leeftijd, ben 20. En voorheen was dit bedrag prima en kon ik er wel van rondkomen, maar nu met een kindje en een veel duurder huis lukt dat gewoon echt niet meer. Ik heb het de afgelopen maanden geprobeerd, en het is echt niet te doen. Vandaar mijn vraag
Ja precies. Dus hoe bedoel je dat je dan niet kan rondkomen? Sterkte trouwens meis, slapeloze nachten zijn al slopend als je een partner hebt om je te helpen, laat staan als je alleen ervoor staat. Heb je wel hulp van familie?
Ja dat begreep ik ook niet helemaal. Als ik kijk naar mezelf kreeg ik ind het bedrag wat ook altijd mijn salaris was. Ik werkte voor mijn verlof 40 uur, dus tijdens mijn verlof kreeg ik ook 40 uur doorbetaald. Ik zou naar mijn verlof 24 uur gaan werken en dat zou pas verwerkt worden als ik weer zou gaan werken. Echter ben ik ook in de ziektewet beland omdat mijn jongens 3 mnd te vroeg geboren waren. Ik kon het niet aan om te werken. Heb heel lang in de ziektewet gezeten. Ik had ook hulp in het ziekenhuis om het te verwerken. Die vrouw zei tegen mij dat ik de ziektewet in moest gaan maar dat ik alles op mezelf en op de zwangerschap moest gooien. Dus duidelijk aangeven dat JIJ nog niet kan werken door wat er gebeurd is in je zwangerschap. Nooit aangeven dat je moe bent omdat je kindje bijvoorbeeld slecht slaapt. Want dat heeft waarschijnlijk iedere moeder die net een kindje heeft gekregen. Als jij gelijk vanuit je verlof de ziektewet ingaat kunnen ze je contract bijvoorbeeld ook nog niet wijzigen van bijvoorbeeld 40 uur naar minder uren. Heeft mijn werkgever ook nooit gedaan. Maar snap niet waarom jij alles moet regelen met het UWV. Je meld je toch gewoon ziek bij je werkgever en die regelt het verder met het UWV. Ik heb nooit iets gehoord van het UWV toen ik in de ziektewet zat, en dit is toch zo'n 6 maanden geweest.
hey ik zit ook in de ziektewet direct na de wazo/zwangerschapsverlof uitkering. en idd krijg je 100% als je ten gevolgen van je zwangerschap ziek bent.. dat is idd hetzelfde bedrag als tijdens je zwangerschapsverlofuitkering. alleen zal je de 1e weken 70% van dat bedrag uitbetaald krijgen tot je bij een uwv arts bent geweest die bevestigd dat het inderdaad ten gevolgen van de zwangerschap is en dan krijg je weer 100%. Dus ja vervelend maar meer krijg je niet. Er is wel een vriendin van me die zit in de bijstand en die krijgt allemaal toeslagen en bijzondere bijstand en die heeft ongeveer 1100 euro in de maand en die is ook 20.. En ook alleenstaand. En zei heeft nooit echt gewerkt.. Misschien kan je kijken hoe dat zit?? xxx bloem
Ik heb geen idee hoe dat zit met aanvulling! Je zou eens kunnen gaan informeren, want het is idd geen doen als je nou er alleen voor staat en dan van een kleine uitkering rond te moeten komen
Het klopt inderdaad dat mijn werkgever me moet ziekmelden en het verder moet regelen. Maar ik wilde graag weten wat ik kan verwachten en waar ik aan toe ben. Het baantje wat ik heb is dus een bijbaantje, ik heb wel een vastcontract maar voor 4 uur. Zet dus ook geen zoden aan de dijk! Ik heb zoveel mogelijk gewerkt tijdens mijn zwangerschap zodat ik een redelijk bedrag zou krijgen tijdens mijn zwangerschapsverlof. Dit bedrag is nog geen 800 euro, dus als alleenstaande met een kindje wordt het erg moeilijk om daarvan rond te komen. Maar dat ik het niet moest gooien op het feit dat mijn zoontje hele nachten wakker is leek me inderdaad al niet verstandig. Zoals je al zei heeft bijna elke moeder dat probleem.
Maar als je maar een contract hebt voor 4 uren dan meld je werkgever je toch ook ziek voor die 4 uren. En dan betaald het UWV die 4 uren uit. Want dat staat in je contract. Weet niet precies hoe dat zit hoor.
ja dat kan maar het kan ook zijn dat je een uitkering krijg naar je laatste 6 loonstroken en daar het gemiddelde van dat is zo met een ww uitkering
Mijn werkgever weet hier zelf echt niks van af. Het gaat momenteel ook helemaal niet goed met het bedrijf waar ik werk. Vandaar dat ik het op eigen houtje probeer uit te zoeken, omdat ik anders bang ben dat het totaal niet goed geregeld wordt, en ik binnenkort zonder geld zit. Het contract wat ik heb is een vast contract voor 4 uur, maar ik kon zoveel werken als ik wilde. Dus ik werkte altijd veel meer zodat ik mijn vaste lasten etc. Ik zou het apart vinden als ik in de ziektewetuitkering maar 4 uur uitbetaald zou krijgen. Daar kan je nog niet eens een week van rondkomen
Als je een uitkering van UWV hebt, kun je daarop een toeslag aanvragen. Ik weet niet of je dat hebt? En anders een aanvulling van de bijstand.
ik zit nu in de ziektewet als gevolg van zwangerschap en ik krijg het gemiddelde uitgekeerd van wat ik in een jaar tijd heb gewerkt. Voor mij is dat gewoon 20 uur.. Voor jou zou dat voordelig zijn anders krijg je volgens mij maar gewoon 4 uur, dat is namelijk je contract.
Nee ik krijg momenteel geen toeslag op mijn zwangerschapsuitkering. Maar er bestaat dus wel een mogelijkheid om een soort van toeslag of aanvulling te krijgen? Pfff..vind het zo vervelend he, word van het kastje naar de muur gestuurd bij het uwv.
http://www.uwv.nl/particulieren/zoekresultaat/faq_uwv.aspx?questionid=52&handle=20113867&clicktype=l&answerid=52&questiontitle=Hoe+vraag+ik+een+toeslag+op+mijn+uitkering+aan%3f&categoryid= Hier kun je kijken of je recht hebt op toeslag en hoe je dat moet aanvragen. Ik zou wel even of je baas/manager of de afdeling P&O bellen om te vragen hoe ze je dan gaan ziekmelden. Denk dat dat wel eerst duidelijk moet zijn. Volgens mij neemt het UWV voor de ziektewet het gemiddelde van een jaar voordat je ziekgemeld bent. Succes!
je zwangerschapsverlof word berekend over de laatste 10 weken (meende ik) die je gewerkt hebt.. als je na je verlof gelijk in de ziektewet komt, krijg je gewoon hetzelfde bedrag als in je verlof.. Zo had een vriendin van me het ook namelijk.. UWV vind ik tyisch zo'n instantie van het kastje naar de muur..
Als je ziek bent als gevolg van de zwangerschap krijg je 100% van wat je ook tijdens je zwangerschap kreeg. Maar in dit geval ben je naar mijn idee niet ziek als gevolg van de zwangerschap. Indien dit onder het sociaal minimum is, kan je volgens mij aanvullende bijstand aanvragen. Je hebt geen recht op andere verzekeringen zoals ww. Bijstand vraag je aan bij je gemeente. Ik zou eens contact opnemen met de gemeente waar je woont. Daarnaast heb je volgens mij recht op huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebonden budget. Die kun je aanvragen via de belastingdienst.
Hoezo ben ik naar jou idee niet ziek ten gevolge van de zwangerschap of bevalling? Misschien is dat inderdaad een idee om me even te laten informeren bij de gemeente. Huurtoeslag, zorgtoeslag en kindgebondenbudget krijg ik gelukkig al.