Mijn eerste papje, wanneer?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door beertje86, 5 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. beertje86

beertje86 Actief lid

5 mei 2014
    188
    0
    0
    NULL
    Meerkerk
    Onze kleine man is nu 3.5 maanden oud en laat duidelijk merken dat hij wel toe is aan zijn eerste papje.
    Hij word de laatste tijd steeds hongeriger en zuigt constant op zijn vuistje.
    Ik wil alleen wel wachten tot hij echt 4 maanden voor ik ermee begin.

Wanneer begonnen jullie met het eerste papje?
    Welke fles met welke speen gebruiken jullie ervoor?
    Wanneer geven jullie deze "papfles", voor het slapen gaan wilde ik gaan doen.

2. Lies1611

Lies1611 VIP lid

3 jun 2013
    7.149
    3.174
    113
    Wij begonnen met 4mnd met rijstebloem door haar laatste fles. we gebruikten dr browns speen 4.
    met 6 mnd overgestapt op fijne granen s ochtends en hebben de pap weg gelaten sinds ze een broodje eet :)

3. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Op de handjes sabbelen hoort bij hun ontwikkeling en is geen teken van toen zijn aan iets anders ;) Zit je al aan de maximale hoeveelheid fv? En hoeveel flessen krijgt hij nu? Als hij echt ontevreden is zou je kunnen overwegen forte voeding te geven..?

Als antwoord op je vragen:
    - Toen ze al bijvoeding kregen met een maand of 7 om zo te variëren met brood en pap.
    - Nooit in de fles gegeven, pap hoort in mijn beleving uit een kommetje met lepel gegeten te worden.
    - Hier dus of in de ochtend of tussen de middag als vervanging van/variatie op een broodmaaltijd.

4. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Simpele pap is aan te raden, waar geen suiker aan toegevoegd is.
    Let op de leeftijdsindicatie en je weet welke je moet hebben.

Rijstebloem is de enige die mag vanaf 4 maanden. Dan heb je bambix vanaf 6 maanden, een versie vanaf 8 maanden en nog een versie vanaf 12 maanden.

Handjes sabbelen is natuurlijk gedrag, ze ontdekken hun handjes, en betekent niet zozeer dat hij toe is aan ander voedsel (al wil Nutricia je dat wel graag inpraten).

De eerste keer zou ik het niet 's avonds geven. Rijstebloem is wel lichtverteerbaar, maar de darmpjes moeten er nog aan wennen. Veel ouders denken van als ik mijn kind 'volprop' slaapt het misschien door. Alleen met een bomvolle maag met iets erin wat je darmen niet kennen lijkt me persoonlijk juist niet lekker slapen ;)

Ik ben vanaf 5,5 maand hapjes groente/fruit gaan introduceren. Toen dat goed ging vanaf 6 maanden 's ochtends pap gaan geven. Ik gebruikte de oude Avent flessen met de papspeen van Etos (wel een relatief groot gat, is bij mijn dochter binnen 5 min leeg). Later werd ik gek van de ring van Avent en gebruikte ik een MAM-fles met Etos papspeen. Die brede speen past volgens mij op alle brede flessen.

Vanaf 1 jaar dikkere pap met lepel op een bordje gegeven.

5. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Veel is hierboven al gezegd.

Wij zijn met 5 maand en 3 weken begonnen met wat rijstepap van een lepeltje om te wennen aan dikker voedsel en de lepel. Met 6 maand met bijvoeding groentehap begonnen.

Hier nooit een papfles gegeven.
    1. omdat dit niet betekend dat ze hiervan gaan doorslapen (mocht dat je reden zijn, een kind slaapt door wanneer deze er aan toe is)
    2. er in rijstepap geen toegevoegde voedingswaarde zitten, dus alleen dikmakers en maagjesvullers.
    3. het voor mij heel onnatuurlijk klinkt om pap uit een fles te drinken? pap eet ze nu als ontbijt met een lepel..;)

6. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Op 4 maand begonnen met groente, rond 6 maand met fruit. Nooit pap gegeven, ik zie er het nut niet van in.

7. beertje86

beertje86 Actief lid

5 mei 2014
    188
    0
    0
    NULL
    Meerkerk
    In mijn omgeving hoor ik van meerdere dat ze een "papfles" geven voor het slapen gaan, maar het natuurlijk persoonlijk of je het in eem fles of uit eenbordje handig vind.
    Onze kleine slaapt al twee weken door dus daar zou ik het niet voor doen maar ik heb altijd het gevoel dat hij het eten uit mijn handen loopt te kijken.
    Misschien vind ie het gewoon interessant.
    Wilde met potjes wat langer wachten en dacht dat pap misschien het makkelijkst is om mee te beginnen omdat het dus ook in een fles kan, maar kan zo te horen misschien beter wachten.
    Ik wil liever geen dikkertje :p

8. Claudia88

Claudia88 Fanatiek lid

7 mrt 2013
    1.301
    599
    113
    Wij doen sinds de kleine 4 maanden is, 2 theelepels pap (mijn 1e papje vanille van bambix 4+maanden) Door zijn fles. Zo lurkt hij zijn fles niet binnen 5 minuten op ;)

9. Sunbeam

Sunbeam Niet meer actief

Wanneer? Nooit ;). Ten eerste omdat ik het nut er niet van in zag. Ze kregen hier gewoon brood toen ze daar de juiste leeftijd voor hadden bereikt. En ten tweede omdat ze, toen ik het wilde geven als afwisseling voor het brood, er niks van wilde weten. Echt zo niet lekker vonden ze het, hahaha.

Verder is het meeste al gezegd. Je kindje is nu op een leeftijd dat alles wat de ouders/anderen doen interessant is. Of je nu eten of bij wijze van spreken een schoen in je mond stopt, hij/zij zal naar beiden even geboeid kijken ;). Op de vuistjes sabbelen is volkomen normaal gedrag dat bij de ontwikkeling van je kind hoort.

Oh en mocht je uiteindelijk toch met pap gaan beginnen, neem dan gewone simpele pap, geen pyjama-, vanille- of weet ik wat voor papjes. Allemaal zoete zooi met toevoegingen die echt totaal onnodig zijn.

10. FloorMax

FloorMax Fanatiek lid

27 nov 2011
    1.098
    0
    0
    NULL
    maastricht
    Met proeven begonnen met 4,5/ 5 maanden, lepeltje of 2/3. Meneer kreeg last van zijn darmpjes en meteen weer gestopt. Met dik 6 maanden weer begonnen. Pap krijgt hij in de ochtend sinds hij ruim 6 maanden was. In de avondfles nooit iets van pap of rijstebloem gebruikt. Lijkt me veel te zwaar op de maag liggen.
    Ik ben Mees op een gegeven moment forte gaan geven omdat hij ook onverzadigd leek en dat heeft geholpen. Misschien kan je dat doen? Want met hapjes en papjes gaan knoeien op zo'n jonge leeftijd lijkt mij niet goed...

11. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Die vanille papjes zijn helemaal dikmakers..zou zwlf gewoon de rijstepap naturel variant nemen ivm zoete smaak ook

12. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ik begon eerst met groentehapjes (paar lepeltjes). Pap heb ik pas gegeven toen hij een stuk ouder was (gewoon uit een bordje). Maar een schepje rijstebloem Door de fles kun je proberen. Kijk alleen goed welke je pakt, want er zit vaak erg veel suiker of vanillesmaak of wat dan ook in.

13. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als antwoord op je vraag: niet?

14. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah ik ben niet snel genoeg. Helemaal eens!

15. Michelle88

Michelle88 Actief lid

26 okt 2013
    122
    0
    16
    Nieuwegein
    Hier met 3,5 maanden begonnen met de papfles. Dochter was namelijk te licht en in overleg met de huisartsen (ik ben doktersassistente) gestart met de papfles voor het slapen gaan om meer aan te komen. Ze sliep al door en is er niet langer door gaan slapen. Ze krijgt nog steeds een papfles en is inmiddels bijna 'gemiddeld' qua gewicht.
    Gewoon doen waar jij je goed bij voelt!!

16. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Wij hebben nooit pap gegeven. Gewoon brood toen hij eraan toe was.

17. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik eet zelf ook pap (Brinta) 's ochtends. Iets vast als een boterham krijg ik niet weg op dat moment. Mijn dochter doet met mij mee, alleen heeft zij Bambix pap omdat dat een op leeftijd afgestemde samenstelling heeft (o.a. minder zout dan Brinta).

Het liefst eet ze de hele dag pap. Het eerste wat ze zegt als ze wakker wordt is 'pap?'. Als ze na haar middagslaapje wakker wordt is ook weer 'pap?'. Krijgt ze dan dus niet ;)

Dus als ze het lekker vinden, vind ik het persoonlijk een prima ontbijt (granen + zuivel + soms vers fruit erdoor), maar bij 4 maanden is dat nog onnodig. Ik doe het er al 30 jaar goed op :) (maar wel een ander moment op de dag brood + beleg aanbieden omdat dat weer andere voedingswaarden aanvult).

Je zegt ook dat de keuze tussen papfles of bordje persoonlijk is. Weet je wel dat voor de mondspierenontwikkeling (belangrijk voor praten) en tanden flessen een slechte invloed hebben en lepels niet?En tuitbekers zjn weer ondergeschikt aan rietjesbekers.
    Maar je kunt zelf je afweging maken tussen gezond/praktisch/voorkeur/waar je kind mee overweg kan.

18. Oedy

Oedy Actief lid

22 aug 2013
    326
    17
    18
    NULL
    NULL
    Mijn dochtertje krijgt nog steeds elke ochtend haar pap uit de fles.. Praat als de beste en drinkt overdag haar drinken netjes uit een gewoon glas of beker....
    Bij de tandarts geweest en tandjes zien er prima uit...

Wij kiezen voor de fles omdat we graag nog even verder dutten als dochtertje vroeg wakker is. (werken s'avonds, dus moeten er nooit vroeg eruit..).
    Willen binnenkort overstappen op een beker pap in de ochtend.

19. Kiwi25

Kiwi25 Niet meer actief

Ik snap het praktische punt heel goed hoor. Al is de ervaring met 1 kind niet geschikt om conclusies te trekken op groepsniveau.

Iedereen kan zelf een afweging maken tussen de grootte van slechte effect op gezondheid en praktische kant. Je kind elke avond een fles melk mee naar bed geven (en daarna niet tandenpoetsen) is bijvoorbeeld funest voor de tanden (gemiddeld genomen, iemand kan best 1 kind hebben in die situatie wel met perfecte spraak en tanden).
    Een keer per dag 5 minuten uit een fles drinken is geen drama, het gaat ook over hoe vaak je je kind blootstelt aan iets wat 'minder goed' is (net als 1 snoepje vergeleken met 10 snoepjes op een dag). We hoeven ook allemaal niet 'heilig' te zijn, als we alleen maar zouden doen wat goed voor ons was zou niemand te dik zijn enz enz. Ik wilde alleen de informatie delen, voor als TS daar nog niet van op de hoogte was.

20. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Pap? Best lekker, ze kregen dat hier om eens een keertje een boterham te vervangen. Maar dan wel uit een bordje, met een lepel. Dus rond een maand of 8.
    Drinken uit een beker, eten met een lepel (of met de handjes), zo deed ik het.
    En wie gaat er nou graag met een vol gevulde maag naar bed...
    Dat doen wij toch ook niet?

Jongste eet nog steeds af en toe een bordje brinta met mij mee, ik vind dat heerlijk s'ochtends, en hij ook :)

Over de "tekenen"dat baby er aan toe is, tja, dat lijkt me duidelijk.
    Wel ontwikkeling, maar geen teken dat ie aan bijvoeding toe is.

Deel Deze Pagina